|
| Hvad er TDM forkortelse for? Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-06 07:33 |
|
Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle mig
hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 04-06-06 08:00 |
|
"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44827e89$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle
mig
> hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?
>
______________________________________________
Sikker på det er en forkortelse??, ikk bare typen på den, ?????
johan
| |
Richard (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 04-06-06 08:05 |
|
Bongo wrote:
> Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle mig
> hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?
Hm,
- Tower high Dual piston Motorcycle
- Twin Dual purpose Motorcycle
- Townish Dual purpose Motorcycle
- bare et navn, der passer i rækken ?-)
--
Richard pade, Sorgenfri, DK
| |
Henrik Davidsen (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Davidsen |
Dato : 04-06-06 09:47 |
|
> - Tower high Dual piston Motorcycle
> - Twin Dual purpose Motorcycle
> - Townish Dual purpose Motorcycle
> - bare et navn, der passer i rækken ?-)
Eller hvad med Total Disaster Machine?
| |
Richard (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 04-06-06 10:39 |
|
Henrik Davidsen wrote:
>> - Tower high Dual piston Motorcycle
>> - Twin Dual purpose Motorcycle
>> - Townish Dual purpose Motorcycle
>> - bare et navn, der passer i rækken ?-)
> Eller hvad med Total Disaster Machine?
Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Hekto (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 04-06-06 23:27 |
|
> Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO
Afgjort!
Da det nu skulle være en 'Duc'-efterligning' må D'et vel stå for
Ducati???
Tillempet Ducati Maskine ... eller?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Ukendt (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-06-06 08:53 |
|
Hekto skrev i meddelelsen ...
>> Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO
>
>Afgjort!
>
>Da det nu skulle være en 'Duc'-efterligning' må D'et vel stå for
>Ducati???
>
> Tillempet Ducati Maskine ... eller?
TRX ! TDM er en noget anderledes maskine.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Richard (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 05-06-06 09:08 |
|
Hekto wrote:
>> Jamen, det er da synd TDM - for den mest interesante Yamaha IMHO
> Afgjort!
> Da det nu skulle være en 'Duc'-efterligning' må D'et vel stå for
> Ducati???
> Tillempet Ducati Maskine ... eller?
Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
senere indført på TDM - så hvor kommer Duc ind i navnet TRX? - Total
Raslende eXpatriat
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Richard (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 05-06-06 09:35 |
|
Richard wrote:
> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
> senere indført på TDM - så hvor kommer Duc ind i navnet TRX? - Total
> Raslende eXpatriat
Ups, slåfejl, skulle have været Total fri for Raslen eXpatriat
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Hekto (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-06-06 10:28 |
|
> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og
> først senere indført på TDM - så hvor kommer Duc ind i navnet TRX? -
> Total Raslende eXpatriat
Naaaah ... Total Racing ... eXponent ... eXtravangance ...???
Den har jo ikke en rigtig tørkobling, så den kan da ikke være navngivet
efter den ædle raslen der kommer fra Duc'en?
Iøvrigt er Ducati Fabrikken begyndt at tilgodese det 'japaniserede
marked' og lave de mere gadeprægede modeller med vådkobling.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Steen Gruby (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 05-06-06 10:40 |
|
On Mon, 05 Jun 2006 11:27:35 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
Hej.
>
>Den har jo ikke en rigtig tørkobling, så den kan da ikke være navngivet
>efter den ædle raslen der kommer fra Duc'en?
>Iøvrigt er Ducati Fabrikken begyndt at tilgodese det 'japaniserede
>marked' og lave de mere gadeprægede modeller med vådkobling.
For ussel mammon sælger man ud af klassiske dyder.
Oliebadskobling og Terblanche - Oh hvilken kombination.
OK den nye Desmosedici RR har da fået en kåbe der vil noget.
Vi er næsten tilbage til Paso'en.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-06-06 08:54 |
|
Steen Gruby presented the following explanation :
>> vådkobling.
>
> For ussel mammon sælger man ud af klassiske dyder.
> Oliebadskobling og Terblanche - Oh hvilken kombination.
> OK den nye Desmosedici RR har da fået en kåbe der vil noget.
> Vi er næsten tilbage til Paso'en.
Ja, den m,inder egentlig også lidt om Bimota DB2.
Er Terblanche ikke snart steget så meget i løn,
at de er nødt til at fyre ham?
9-serien var jo ikke nogen success, og det vil
jeg selvfølgelig i mit enøjede forsøg på at give
ham skylden for alt, også gøre denne gang!
Eksporter Terblanche til japan, eller genopliv
spanske Sanglas ... så kan han designe videre
dér!
Måske Dnepr og Ural også kunne gøre brug af hans
'tallent'?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Anders Majland (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-06-06 07:36 |
|
> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
> senere indført på TDM
Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden 1990
/A
| |
Richard (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 06-06-06 17:15 |
|
Anders Majland wrote:
>> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og først
>> senere indført på TDM
> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden 1990
Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap stammer.
TDM'en fik først den motor i '96 eller '97, efter at have kørt med en alm.
180 eller 360 graders krumtap indtil da - se mere præcise data i gamle
indlæg herinde; det er længe siden nu
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Armand (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-06-06 18:47 |
|
Richard skrev:
> Anders Majland wrote:
>
>>> Hm, måske, men det motordesign blev jo oprindelig lavet til TRX og
>>> først senere indført på TDM
>
>> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden
>> 1990
>
> Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap
> stammer.
Er det?
Jeg husker det som at krumtap-udlægningen skulle matche Ducati/V2 -lyd,
og derfor sammenfatter jeg dén krumtap med TRX'en der er lidt Duc.
look-alike :-/
Og så lige lidt definitions-revseri:
En firetakters krumtapforløb er 720°, så egentlig er en 360° twins
krumtap en 360/360.
På samme måde skal en 270graders retteligt benævnes som: 270/450 hvis
ikke man kan klare sig med ét beskrivende tal :-|
--
Armand.
| |
Richard (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 06-06-06 19:07 |
|
Armand wrote:
>>> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden
>>> 1990
>>
>> Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap
>> stammer.
> Er det?
> Jeg husker det som at krumtap-udlægningen skulle matche Ducati/V2 -lyd,
> og derfor sammenfatter jeg dén krumtap med TRX'en der er lidt Duc.
> look-alike :-/
Ja, mener du, at XTZ's krumtap havde en anden forsøtning? - TRX's ene søle
var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
førstudgaverne af TDM'en. Men Yamaisterne burde jo vide det bedre, så mon
ikke en melder sig her
> Og så lige lidt definitions-revseri:
> En firetakters krumtapforløb er 720°, så egentlig er en 360° twins
> krumtap en 360/360.
> På samme måde skal en 270graders retteligt benævnes som: 270/450 hvis
> ikke man kan klare sig med ét beskrivende tal :-|
Ja, men det kan sikkert give god mening; herinde som mange andre steder
har selv Kasket Karl flere navne. Helt OT, men har du fx lagt mærke til,
hvor mange andre præpositioner ordet *omkring* efterhåden erstatter i
daglig tale, selv blandt journalister, kommunikationsfolk og andre
sprogligt uddannede ?-)
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Anders Majland (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 06-06-06 20:26 |
|
> Ja, mener du, at XTZ's krumtap havde en anden forsøtning? - TRX's ene søle
> var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
> nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
> merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
> førstudgaverne af TDM'en. Men Yamaisterne burde jo vide det bedre, så mon
> ikke en melder sig her
Nope - jeg er ny med xtz'en men mener at du har ret. XTZ'en tænder som det
den er - en rækkemotor og det gør de første tdm'er også. CDI enheden fra dem
kan bruges på en XTZ. På et tidspunkt lavede man det så om fordi
markedsføringsafdelingen ville have v2-præget
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 85Mm & Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 1994 35Mm
| |
Armand (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 06-06-06 22:57 |
|
Anders Majland skrev:
>> Ja, mener du, at XTZ's krumtap havde en anden forsøtning? - TRX's ene søle
>> var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
>> nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
>> merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
>> førstudgaverne af TDM'en. Men Yamaisterne burde jo vide det bedre, så mon
>> ikke en melder sig her
>
> Nope - jeg er ny med xtz'en men mener at du har ret. XTZ'en tænder som det
> den er - en rækkemotor og det gør de første tdm'er også. CDI enheden fra dem
> kan bruges på en XTZ. På et tidspunkt lavede man det så om fordi
> markedsføringsafdelingen ville have v2-præget
>
>
Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?
I sidstnævnte fald: Kan du konstantere hvorvidt at tændingens pickup'er
sidder 180° forskudt for hinanden, eller blot de 90° som TRX-udlægningen
medfører?
--
Armand.
| |
Kåre Nejmann (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 03-07-06 20:13 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
[om XTZ]
>Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?
Den har kun én tændspole med to udgange. Der kommer altså også en
gnist når stemplet er i top i udstødningsslaget (hedder det det?).
--
Kåre
| |
Armand (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 04-07-06 22:40 |
|
Kåre Nejmann skrev:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
> [om XTZ]
>> Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?
>
> Den har kun én tændspole med to udgange.
OK!
= Indikation af at det er en 360° krumtap med begge stempler i top samtidig!
> Der kommer altså også en gnist når stemplet er i top i udstødningsslaget
> (hedder det det?).
Udstødnings-takten (som er én af firetakterens fire takter)!
--
Armand.
>
| |
Ukendt (05-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-07-06 09:00 |
|
Armand skrev i meddelelsen
<44aadff8$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Kåre Nejmann skrev:
>> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>>
>> [om XTZ]
>>> Har den så én (dobbelt)tændspole eller to enkelte?
>>
>> Den har kun én tændspole med to udgange.
>
>OK!
>= Indikation af at det er en 360° krumtap med begge stempler i top
samtidig!
Der er nogle Harley årgange, der også slipper afsted med dobbelttændspole.
Der kræver blot "dobbeltknast/pick-up" drevet af knastakslen.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Kåre Nejmann (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 03-07-06 20:12 |
|
rpaderichard@netscape.net (Richard) wrote:
En lidt gammel tråd, men jeg har været på ferie...
>TRX's ene søle
>var blevet vredet 90 grader - for nu at komme behændigt uden om
>nedenstående defintionsspanking - for at give et V2-præg svjh, og jeg
>merner også at kunne suke, at den stammer fra XTZ i modsætning til
>førstudgaverne af TDM'en.
http://www.yamaha-motor.co.jp/global/news/2001/09/27/tdm900.html
fortæller lidt om historien.
TDM blev introduceret i 1991 med 360 grader tænding. Det blev ændret i
1996 til 270 grader - samme år som TRX'en kom til Europa.
XTZ SuperTenere har haft 360 graders tænding i alle modeller.
--
..: Kåre Nejmann :.
Yamaha XTZ750 SuperTènèrè
| |
Ukendt (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 06-06-06 19:45 |
|
Armand skrev i meddelelsen
<4485bf63$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Richard skrev:
>>> Hvornår kom TRX'en ? Den ligger jo også i XTZ i ca samme udgave siden
>>> 1990
>>
>> Det er vist derfra, TRX-motoren med 270/90 graders forsat krumtap
>> stammer.
>
>Er det?
>Jeg husker det som at krumtap-udlægningen skulle matche Ducati/V2 -lyd,
>og derfor sammenfatter jeg dén krumtap med TRX'en der er lidt Duc.
>look-alike :-/
Og det tror jeg så ikke på, lyden er blot en følgevirkning. XTZ derimod, har
brug for en let motor, og dog samtidig en betragtelig svinghjulseffekt, og
dét opnår Yamaha med 90° forsætningen, (som i øvrigt er en gammel Triumph
opdagelse, der dog blev stoppet af et konservativt salgsapparat).
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Kåre Nejmann (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Kåre Nejmann |
Dato : 03-07-06 20:22 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
>XTZ derimod, har
>brug for en let motor, og dog samtidig en betragtelig svinghjulseffekt, og
>dét opnår Yamaha med 90° forsætningen
....som de altså aldrig har brugt på XTZ 750.
Hvordan skulle den 'forsinkede' tænding egentlig give større
svinghjulseffekt?
I øvrigt har motoren to balanceaksler. Det må give noget
svinghjulseffekt
--
Kåre
| |
Ukendt (03-07-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-07-06 21:26 |
|
Kåre Nejmann skrev i meddelelsen
<84ria253rpoj188mvoc5ucn02h3uajue2v@4ax.com>...
>Hvordan skulle den 'forsinkede' tænding egentlig give større
>svinghjulseffekt?
Fordi at når det ene stempel står stille i dødpunkt, så bevæger det andet
stempel sig med max hastighed.
Alle 360° og 180° rækketwins, og rækkefirer samt boxer døjer med dødpunkt
for samtlige stempler på samme tid, og det kræver svinghjulsenerti, (masse),
at overvinde. V2 og V4 kan stortset spare svinghjulet væk.
>I øvrigt har motoren to balanceaksler. Det må give noget
>svinghjulseffekt
jo-deet
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
Jim Andersen (07-06-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 07-06-06 07:55 |
|
TD står da altid for Turbo Diesel.
Så TDM må være Turbo Diesel Motorcykel
/jim
| |
Hr. Jensen (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Hr. Jensen |
Dato : 04-06-06 12:10 |
|
Den Sun, 4 Jun 2006 10:46:43 +0200 sendte "Henrik Davidsen"
<none@none.dk> følgende røgsignaler:
>> - Tower high Dual piston Motorcycle
>> - Twin Dual purpose Motorcycle
>> - Townish Dual purpose Motorcycle
>> - bare et navn, der passer i rækken ?-)
>
>Eller hvad med Total Disaster Machine?
Taleban Dyrker Muslimer?
Temmelig Dyr Maskine?
--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter
i 30 dage. Åge Halldorsson og Bo Warming
er der permanent for at byde de nye velkommen.
| |
Ukendt (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-06 21:50 |
|
>>> - Tower high Dual piston Motorcycle
>>> - Twin Dual purpose Motorcycle
>>> - Townish Dual purpose Motorcycle
>>> - bare et navn, der passer i rækken ?-)
Tja, måske :)
>>Eller hvad med Total Disaster Machine?
>
> Taleban Dyrker Muslimer?
Ja de bud måtte jo næsten komme :D hvad med:
Therapeutic Drug Machine
Trucker Death Mix
Team Death Match
eller
Temmelig Dejlig Maskine
> Temmelig Dyr Maskine? Nixen, det var en af dem til 123k.
| |
Ukendt (04-06-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-06-06 11:12 |
| | |
Hekto (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-06-06 08:55 |
|
Janner laid this down on his screen :
> Står for Track - Dirt - Mud altså ment som en maskine der har lidt af det
> hele
Og TRX står så for Track - Dirt - ..... seX?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
Bofar FJ1100 (05-06-2006)
| Kommentar Fra : Bofar FJ1100 |
Dato : 05-06-06 11:47 |
|
Jeg er sikker på at det står for :
Til Dumme Mænd
(-; Bofar
"Bongo" <news.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44827e89$0$174$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg hár googlet, men finder ikke svar. Er der nogen her der kan fortælle
> mig hvad TDM (Yamaha's TDM 900) er forkortelse for?
>
| |
Torben Scheel (04-07-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 04-07-06 06:59 |
|
Bofar FJ1100 wrote:
> Jeg er sikker på at det står for :
>
>
> Til Dumme Mænd
>
>
> (-; Bofar
Og det byder du en FJ1100 (og TDM) ejer? Og så med en toppost - tsk tsk.
Næh - det står for TiD til at koMme videre - eller Torbens Dejlige
Maskine
--
vh
Torben - FJ1100 '84 TDM900 '05
| |
hornsved@post6.tele.~ (06-06-2006)
| Kommentar Fra : hornsved@post6.tele.~ |
Dato : 06-06-06 12:40 |
|
> Og TRX står så for Track - Dirt - ..... seX?
Yeps!
Hornsved
TRX 850
| |
Hekto (06-06-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 06-06-06 13:04 |
|
hornsved@post6.tele.dk has brought this to us :
> Yeps!
>
> Hornsved
> TRX 850
*GRILL*
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!
| |
|
|