/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skifte dæk selv
Fra : JimR


Dato : 02-06-06 07:34

Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted? Med
forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne selv.

Fælgbeskyttere, dækjern, afbalanceringsvugge, blyklodser, lim, ....

Og hvordan får man man dækket på fælgen uden at skade/ridse den ?

JimR
SZR660



 
 
Torben Scheel (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-06-06 08:14

JimR wrote:
> Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted? Med
> forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne selv.

Jeg får det gjort for 100,- pr. afmonteret hjul og afbalancerer selv.
Bly fås hos Mekonomen til "ingen penge", jeg plejer nu at bede montøren
om bly. Afbalancering klares på et par hjemmelavede bukke med påskruede
kuglelejer - et par stole med retskinner på fungerer vist bedre. Søg på
groups.google.dk - der er lavet et par fine vejledninger i tidens løb.

--
vh
Torben

JimR (02-06-2006)
Kommentar
Fra : JimR


Dato : 02-06-06 10:27


"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
news:447fe53b$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> JimR wrote:
>> Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted?
>> Med forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne
>> selv.
>
> Jeg får det gjort for 100,- pr. afmonteret hjul og afbalancerer selv. Bly
> fås hos Mekonomen til "ingen penge", jeg plejer nu at bede montøren om
> bly. Afbalancering klares på et par hjemmelavede bukke med påskruede
> kuglelejer - et par stole med retskinner på fungerer vist bedre. Søg på
> groups.google.dk - der er lavet et par fine vejledninger i tidens løb.
>
> --
> vh
> Torben

Tak for tip, jeg søger lidt på emnet.

Der er ikke mange MC bikse i Nordsjælland. Når man spørger hos Darling
Sørensen i Hillerød får man et temmelig arrogant svar "Vi monterer kun dæk
solgt her"

Der burde eller være marked for flere MC bikse med alle de Nordsjællandske
overklassefruer og -herrer der skal ha' forlænget deres ungdom med en
/IntruderVirago/Harley indkøbt for omlagte lån i Million villaerne ...

JimR



Peter (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Peter


Dato : 02-06-06 10:41


"JimR" <nom@il.dk> wrote in message news:e5p08q$jsk$1@news.net.uni-c.dk...
>
> Der burde eller være marked for flere MC bikse med alle de Nordsjællandske
> overklassefruer og -herrer der skal ha' forlænget deres ungdom med en
> /IntruderVirago/Harley indkøbt for omlagte lån i Million villaerne ...

De kører jo så lidt at de aldrig behøver nye dæk

--
Peter
FJR1300A & NTV650
(der bruger 3 sæt dæk om året)



Torben Scheel (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-06-06 11:15

JimR wrote:
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> news:447fe53b$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>> JimR wrote:
>>> Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted?
>>> Med forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne
>>> selv.
>> Jeg får det gjort for 100,- pr. afmonteret hjul og afbalancerer selv. Bly
>> fås hos Mekonomen til "ingen penge", jeg plejer nu at bede montøren om
>> bly. Afbalancering klares på et par hjemmelavede bukke med påskruede
>> kuglelejer - et par stole med retskinner på fungerer vist bedre. Søg på
>> groups.google.dk - der er lavet et par fine vejledninger i tidens løb.
>>
>> --
>> vh
>> Torben
>
> Tak for tip, jeg søger lidt på emnet.
>
> Der er ikke mange MC bikse i Nordsjælland. Når man spørger hos Darling
> Sørensen i Hillerød får man et temmelig arrogant svar "Vi monterer kun dæk
> solgt her"

Du behøver ikke en MC-shop - det kan enhver dækmand. Jeg bruger Erik's
dækservice i frederikssund - men dækpusherne i Hillerød kan sikkert det
samme.

--
vh
Torben


Harald Blaatand (14-06-2006)
Kommentar
Fra : Harald Blaatand


Dato : 14-06-06 17:52


"JimR" <nom@il.dk> wrote in message news:e5p08q$jsk$1@news.net.uni-c.dk...
>
> "Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message
> news:447fe53b$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
>> JimR wrote:
>>> Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted?
>>> Med forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne
>>> selv.
>>
>> Jeg får det gjort for 100,- pr. afmonteret hjul og afbalancerer selv. Bly
>> fås hos Mekonomen til "ingen penge", jeg plejer nu at bede montøren om
>> bly. Afbalancering klares på et par hjemmelavede bukke med påskruede
>> kuglelejer - et par stole med retskinner på fungerer vist bedre. Søg på
>> groups.google.dk - der er lavet et par fine vejledninger i tidens løb.
>>
>> --
>> vh
>> Torben
>
> Tak for tip, jeg søger lidt på emnet.
>
> Der er ikke mange MC bikse i Nordsjælland. Når man spørger hos Darling
> Sørensen i Hillerød får man et temmelig arrogant svar "Vi monterer kun dæk
> solgt her"
>
> Der burde eller være marked for flere MC bikse med alle de Nordsjællandske
> overklassefruer og -herrer der skal ha' forlænget deres ungdom med en
> /IntruderVirago/Harley indkøbt for omlagte lån i Million villaerne ...
>
> JimR
>Et af de mange Nordsjællandske autodæk firmaer burde også kunne klare en
>montering uden de store problemer.



vmx (02-06-2006)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 02-06-06 10:40

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:447fe53b$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...
> JimR wrote:
> > Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted?
Med
> > forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne
selv.
>
> Jeg får det gjort for 100,- pr. afmonteret hjul og afbalancerer selv.
> Bly fås hos Mekonomen til "ingen penge", jeg plejer nu at bede montøren
> om bly. Afbalancering klares på et par hjemmelavede bukke med påskruede
> kuglelejer - et par stole med retskinner på fungerer vist bedre. Søg på
> groups.google.dk - der er lavet et par fine vejledninger i tidens løb.
>

Hvordan afbalancerer du dækket (ordentligt) i horisontal retning ? .....

R



Torben Scheel (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 02-06-06 11:18

vmx wrote:
>
> Hvordan afbalancerer du dækket (ordentligt) i horisontal retning ? .....
>
Det gør jeg ikke, og har ikke oplevet problemer med det. Jeg køber
heller ikke Swedol til min motor

--
vh
Torben


CL (02-06-2006)
Kommentar
Fra : CL


Dato : 02-06-06 13:55


"Torben Scheel" <> skrev i en meddelelse
>>
>> Hvordan afbalancerer du dækket (ordentligt) i horisontal retning ? .....
>>
> Det gør jeg ikke, og har ikke oplevet problemer med det. Jeg køber heller
> ikke Swedol til min motor
>
> --

Nu er det jo også nogle smalle fælge du har.
Jeg ville ikke undvære det på 5.5-6" fælge.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL



Ukendt (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-06 14:53


CL skrev i meddelelsen <44803551$0$855$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Nu er det jo også nogle smalle fælge du har.
>Jeg ville ikke undvære det på 5.5-6" fælge.


Jo-jo, men hva' hjælper det når mekanikeren ikke forstår hvad
afbalanceringapparatet fortæller ? En af vores leverandører med mc-interesse
endte jo alligevel med at måtte gøre arbejdet selv :-|

--
mvh
Orla, som ikke ville afvise at den gamle "spinner" skal findes frem.
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



vmx (05-06-2006)
Kommentar
Fra : vmx


Dato : 05-06-06 08:43

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4480432f$0$27596$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> CL skrev i meddelelsen <44803551$0$855$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
> >Nu er det jo også nogle smalle fælge du har.
> >Jeg ville ikke undvære det på 5.5-6" fælge.
>
>
> Jo-jo, men hva' hjælper det når mekanikeren ikke forstår hvad
> afbalanceringapparatet fortæller ? En af vores leverandører med
mc-interesse
> endte jo alligevel med at måtte gøre arbejdet selv :-|
>

Min "lokale" MC forhandler kan heldigvis forstå nødvendigheden
af korrekt afbalancering - og apparatets funktion. Og jeg ville
nødigt selv give mig i kast med den slags (specielt baghjulet).
En kammerat har bøvlet i 1/2 år med slingende opførsel ( fra
140 km/t og op; tiltagende faretruende tendens ). Alt (næsten)
blev prøvet / skiftet.. endda dæk Problemet forsvandt først
da (bag)hjulet blev korrekt afbalanceret vha. en maskine... i stedet
for hjemmesløjdsmetoden.

Jeg har selv været ude for et Metzeler dæk der var så skjævt,
(horisontalt) at det ikke kunne afbalanceres overhovedet (!)
Hvis jeg selv havde været i gang, ville jeg ikke have bemærket
fejlen før vibrationer og slinger ville optræde under kørsel.
Og så kunne man jo begynde at spilde tid på fejlsøgning.

Desuden er det vel ok hvis en forhandler tager 100 - 200 kr. for
den slags (og man selv kommer med fælge og dæk). Det har (er)
jo ikke været gratis at anskaffe og vedligeholde værksted og maskiner.

R




Ukendt (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-06-06 09:25


vmx skrev i meddelelsen <4483e0b9$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Min "lokale" MC forhandler kan heldigvis forstå nødvendigheden
>af korrekt afbalancering - og apparatets funktion. Og jeg ville
>nødigt selv give mig i kast med den slags (specielt baghjulet).
>En kammerat har bøvlet i 1/2 år med slingende opførsel ( fra
>140 km/t og op; tiltagende faretruende tendens ). Alt (næsten)
>blev prøvet / skiftet.. endda dæk Problemet forsvandt først
>da (bag)hjulet blev korrekt afbalanceret vha. en maskine... i stedet
>for hjemmesløjdsmetoden.


Jamen problemet er da reelt, men hva' hjælper det når man alligevel ender
med at måtte gøre arbejdet selv. :-/

>Jeg har selv været ude for et Metzeler dæk der var så skjævt,
>(horisontalt) at det ikke kunne afbalanceres overhovedet (!)
>Hvis jeg selv havde været i gang, ville jeg ikke have bemærket
>fejlen før vibrationer og slinger ville optræde under kørsel.
>Og så kunne man jo begynde at spilde tid på fejlsøgning.


Jeg har så heldigvis kun været udsat for dæk i nær perfekt balance, (Avon)
de klodser som sidder på fælgene nu afbalancerer (kun) støbefejlene i
fælgene, og det er i grunden ikke så lidt :-|

>Desuden er det vel ok hvis en forhandler tager 100 - 200 kr. for
>den slags (og man selv kommer med fælge og dæk). Det har (er)
>jo ikke været gratis at anskaffe og vedligeholde værksted og maskiner.


Men så skal forhandleren sgu' bruge maskinerne, som min bekendte oplevede
det, efter to forsøg, så var hjulet stadig ude af horisontal balance.


--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-06-06 11:10

Orla Pedersen skrev:
>
> ... efter to forsøg, så var hjulet stadig ude af horisontal balance.

Definitionerne de herrer, definitionerne!
Skal vi ikke lige blive enige om at det hedder dynamisk balance!?

--
Armand.
(definitionsrevser)

Ukendt (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 02-06-06 11:15


vmx skrev i meddelelsen <448007be$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Hvordan afbalancerer du dækket (ordentligt) i horisontal retning ? .....


Jeg har et lysende klart eksempel på at det gør man ikke, end ikke ved en
seriøs forhandler i Aalborgområdet. :-/ At det så med moderne fælgbredder
burde gøres er en anden sag.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Kai Harrekilde-Peter~ (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 02-06-06 11:55

"JimR" <nom@il.dk> writes:

> Der er ikke mange MC bikse i Nordsjælland.

Lydmuren i Stenløse monterer dæk for dig for - vistnok - 150Kr/dæk.
http://www.lydmuren-mc.dk

Caveat: jeg bruger selv Lydmuren som værksted.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/kai_harrekilde-petersen

Armand (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 02-06-06 15:42

JimR skrev:
> Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted? Med
> forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne selv.
>
> Fælgbeskyttere, dækjern, afbalanceringsvugge, blyklodser, lim, ....

+ Dæk-afpresser (slangeløse dæk sidder hulens godt fast på fælgen) :-|
+ en spand dækfedt til indsmøring af såvel dækkant som fælgens inderside

> Og hvordan får man man dækket på fælgen uden at skade/ridse den ?

Skrev du ikke lige selv "fælgbeskyttere"??

--
Armand.



Anders Majland (02-06-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 02-06-06 19:11

> + Dæk-afpresser (slangeløse dæk sidder hulens godt fast på fælgen) :-|
Et par regler 95x45 mm i et en meter længde, træsko str 46 og en "voksen"
mand

> + en spand dækfedt til indsmøring af såvel dækkant som fælgens inderside

Jeg mener at jeg knapt 100kr for et kg og det holder til rigtig mange år -
også selvom jeg har brugt flittigt af det til kloak og afløbsrør mm

>> Og hvordan får man man dækket på fælgen uden at skade/ridse den ?
> Skrev du ikke lige selv "fælgbeskyttere"??

Og omhu

Jeg syntes jeg brugte mange penge på dækjernene, men de 270,- har været
givet godt ud
De må endelige ikke være kortere
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=57



cwinn (02-06-2006)
Kommentar
Fra : cwinn


Dato : 02-06-06 18:30

> Tak for tip, jeg søger lidt på emnet.
>
> Der er ikke mange MC bikse i Nordsjælland. Når man spørger hos Darling
> Sørensen i Hillerød får man et temmelig arrogant svar "Vi monterer kun dæk
> solgt her"
>
> Der burde eller være marked for flere MC bikse med alle de Nordsjællandske
> overklassefruer og -herrer der skal ha' forlænget deres ungdom med en
> /IntruderVirago/Harley indkøbt for omlagte lån i Million villaerne ...
>
> JimR
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Elendig service. Afleverede i dag et dæk hos Special MC i Aalborg som
jeg skal ha monteret i næste uge. Et BT014 kostede 1240 kr i tyskland
og lidt over 1900 ved dem, så er glad for besparelsen og at jeg kan
få det moteret selvom jeg ikke køber det der


kc (02-06-2006)
Kommentar
Fra : kc


Dato : 02-06-06 18:44


"JimR" <nom@il.dk> skrev i en meddelelse
news:e5om5g$hio$1@news.net.uni-c.dk...
> Hvor meget grej skal der købes før man har sit eget lille dækværksted? Med
> forskellen i Tyske og Danske priser kan det være attraktivt at kunne selv.
>
> Fælgbeskyttere, dækjern, afbalanceringsvugge, blyklodser, lim, ....
>
> Og hvordan får man man dækket på fælgen uden at skade/ridse den ?
>
> JimR
> SZR660

Som Armand skriver er problemet større at få det gamle dæk af det kan sidde
rigtigt godt fast, det er nemmere at få på, jeg har smurt fælg/dæk kant med
det billige opvaskemiddel fra supermarkedet og det har virket fint når jeg
har sat de nye dæk på.

KC



Jes Vestervang (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-06-06 16:58

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Orla Pedersen skrev:
>> ... efter to forsøg, så var hjulet stadig ude af horisontal
>> balance.
>
> Definitionerne de herrer, definitionerne! Skal vi ikke lige blive
> enige om at det hedder dynamisk balance!?

Nu skulle jeg lige til at brokke mig over at det da er ikke mere
dynamisk end den sædvanlige ubalance, da jeg troede at det var
sideværts ubalance der omtales som dynamisk ubalance. Efter at have
læst lidt om emnet (jeg skal jo til eksamen i noget helt andet imorgen
) blev jeg dog lidt
klogere. Jf. <http://en.wikipedia.org/wiki/Lateral_Force_Variation>
skyldes det vist variationer i dækkets stivhed.

Nå, tilbage til arbejdet...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (05-06-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 05-06-06 23:38

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Sagen er at afbalanceringen er udført statisk (á stillestående
> hjul/tønde); men hvis man tilføjer lidt dynamik(!) ved at rotere
> tønden vil det vise sig at hver ende af tønden vil opføre sig som
> hver sit hjul med en brostens ubalance.......

Ok, så vil jeg fortsætte det brok jeg ellers droppede Jeg synes
det er lidt underligt at danne begreber ud fra et måleapparats
begrænsninger. Lavede jeg et apparat der målte den tværaksiale
ubalance på et hjul (hvilket vil være en tynd aksel med en ring på
midten, der kører i hjulets gennemsnitlige balancepunkt*) ville
begrebet "dynamisk ubalance" ikke længere give mening overhovedet

Kunne man ikke hellere kalde det tværaksial ubalance?

*: Ok, der vil være en dimension mere i form af at hjulet skal
kontrolleres for en omgang, men det ændrer IMO ikke noget.

Ja, ok, nok er det en spøjs ting at gå i selvsving over, men
alligevel...
--
mvh Jes Vestervang (til eksamen i fejldetektion og isolation om 7
timer og 53 minutter, whee... @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste