p.jarnbak skrev i meddelelsen
<447f4ed2$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
>I følge service manualen skal du bruge api sf/sg/sh eller ccmc g4/g5 du
>behøver ikke jaso ma
Jup, ingen grund til at tænke i JASO MA, (det er der i øvrigt sjældent*), og
hvorfor dog begrænse sig til en gammeldags sf/sg/sh olie, standarden idag er
sl.
>da du ikke har kobling og gearkasse smurt med motorens olie. En bil olie er
>ok hvis det ikke er en letløbsolie.
Kan ikke se hvad en letløbsolie kan skade en BMW med tørkobling ? enlighten
me.... Letløbsolier har netop den fordel, at de beskytter lejerne væsentlig
bedre ved koldstarter. Eneste ulempe ved letløbsolier er at de kán give
problemer med sarte oliebadskoblinger, men BMW har _ikke_ oliebadskobling i
R-modellerne, så en letløbsolie bør være fin til BMW motoren.
>Hvis den har kørt over ca 30000 km er fuldsyntetisk olie fint f.eks 10w-50
eller 5w-50.
w-50 er typisk til meget varme omgivelsestemperaturer, og nok er BMW'en
luftkølet, men mon ikke w-40 rækker rigeligt under europæiske betingelser.
Det vil nemlig give et stort udvalg af højkvalitets bilolier, som ofte er på
tilbud i nærmeste supermarked.
>Hvis du er i tvivl kan du jo ringe til bmw og spørge hvad de bruger.Har
selv
>brugt fuldsyntetisk olie siden 1978
>blandt andet på 3 bmw cykler og har altid været tilfreds med det og vil
>aldrig bruge andet med mindre
>der var tale om tilkørsel.
God pointe !
* Den olie Honda markedsfører er _ikke_ JASO-MA :-/
--
mvh
Orla, med Mobil synt S 5W40 bilolie på "fie"
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr