|
| VF knastaksel historie tak Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 31-05-06 10:52 |
|
Hej NG
Kan jeg ikke lige få historien om VF modellerne og deres knaster.
Har en VF750F i tankerne, og hvis jeg husker rigtigt fik alle VF'erne
lavet deres knaster herhjemme i DK på garantien. Så burde der være nogen
fare ved at købe sådan en i dag, hvis bare den kører godt og fejlfrit??
/
Jesper
| |
Torben Scheel (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 31-05-06 11:30 |
|
Jesper Pedersen wrote:
> Hej NG
>
> Kan jeg ikke lige få historien om VF modellerne og deres knaster.
> Har en VF750F i tankerne, og hvis jeg husker rigtigt fik alle VF'erne
> lavet deres knaster herhjemme i DK på garantien. Så burde der være nogen
> fare ved at købe sådan en i dag, hvis bare den kører godt og fejlfrit??
>
Jeg oplevede ikke problemer med min på 100.000km - der er slået en "X"
markering i blokken et eller andet sted hvis det er fixet SVJV.
Der er 4 knaster at skifte hvis den er gal, så få det checket ved et
værkstedscheck eller selvsyn er vist et godt råd.
Dejlig motor anyway - jeg savner den lidt.
--
vh
Torben
| |
Jesper Pedersen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 31-05-06 12:20 |
|
> Jeg oplevede ikke problemer med min på 100.000km - der er slået en "X"
> markering i blokken et eller andet sted hvis det er fixet SVJV.
Ja, det med et X har jeg hørt om før. En go indikation.
> Der er 4 knaster at skifte hvis den er gal, så få det checket ved et
> værkstedscheck eller selvsyn er vist et godt råd.
Det er en forhandler der har den til salg, og der har jeg heldigvis 2 års
reklamationsret
> Dejlig motor anyway - jeg savner den lidt.
Hvordan var den til svingkørsel? Og hvad lå benzinforbruget på?
Mvh
Jesper Pedersen
| |
Torben Scheel (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 31-05-06 12:24 |
|
Jesper Pedersen wrote:
> Hvordan var den til svingkørsel? Og hvad lå benzinforbruget på?
>
Det var en VF750S som er meget anderledes i geometrien. Den var _ikke_
sportslig. Den kørte ca. 17-18km/l (mest touring/morfar)
vh
Torben
| |
Richard (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-05-06 22:20 |
|
Torben Scheel wrote:
>> Hvordan var den til svingkørsel? Og hvad lå benzinforbruget på?
>>
> Det var en VF750S som er meget anderledes i geometrien. Den var _ikke_
> sportslig. Den kørte ca. 17-18km/l (mest touring/morfar)
Wauw, oldefar snarere; andre er stolte over 14-15, min egen - sikkert
for fedt dysede - har kun været over 14 km/l en enkelt tur 100 km ad
hovedvejen (gaab) fra Næstved til Tisvildeleje og hjem derfra.
Nå, du kørte jo mest langture på din, det er nok en snaden sag
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
Torben Scheel (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 01-06-06 09:02 |
|
Richard wrote:
>
> Wauw, oldefar snarere; andre er stolte over 14-15, min egen - sikkert
> for fedt dysede - har kun været over 14 km/l en enkelt tur 100 km ad
> hovedvejen (gaab) fra Næstved til Tisvildeleje og hjem derfra.
Mon ikke den ville gå bedre uden kølervædske på de småture (har du i
øvrigt nogensinde hørt blæseren)
> Nå, du kørte jo mest langture på din, det er nok en snaden sag
>
"Oldefar" "snaden" - må jeg bede om kammertonen, de dér.
Bedste resultat var en nat fra Rødby til Vordingborg med campingbagage
og frue - de sidste 30km blev kørt på min 1,5liter reservedunk. Der
havde maskinen nu også været igang siden Dijon. DK benzin var fremme i
skoene og havde en Dankort terminal allerede dengang i '91 eller '92.
--
vh
Torben
| |
Richard (01-06-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 01-06-06 21:25 |
|
Torben Scheel wrote:
>> Wauw, oldefar snarere; andre er stolte over 14-15, min egen - sikkert
>> for fedt dysede - har kun været over 14 km/l en enkelt tur 100 km ad
>> hovedvejen (gaab) fra Næstved til Tisvildeleje og hjem derfra.
> Mon ikke den ville gå bedre uden kølervædske på de småture (har du i
> øvrigt nogensinde hørt blæseren)
Ja da, slår den til, når jeg skal bruge ekstra meget power i en
overhaling, blæseren trækker den typisk ½ sek hurtigere fra 65 til 80 end
uden
Mht. kølevæske sørger jeg ihvertfald for at undgå at blande den op med
tungt vand, skulle jo nødig have for meget vægt med ud
> Bedste resultat var en nat fra Rødby til Vordingborg med campingbagage
> og frue - de sidste 30km blev kørt på min 1,5liter reservedunk. Der
> havde maskinen nu også været igang siden Dijon.
Det *må* være rekord for de cykler, ikke mindst med bagage på
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
| |
Richard (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-05-06 22:21 |
|
Torben Scheel wrote:
>> Hvordan var den til svingkørsel? Og hvad lå benzinforbruget på?
>>
> Det var en VF750S som er meget anderledes i geometrien. Den var _ikke_
> sportslig. Den kørte ca. 17-18km/l (mest touring/morfar)
Wauw, oldefar snarere; andre er stolte over 14-15, min egen - sikkert
for fedt dysede - har kun været over 14 km/l en enkelt tur 100 km ad
hovedvejen (gaab) fra Næstved til Tisvildeleje og hjem derfra.
Nå, du kørte jo mest langture på din, det er nok en snaden sag
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
Armand (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 31-05-06 16:44 |
|
Jesper Pedersen skrev:
>>
> Det er en forhandler der har den til salg, og der har jeg heldigvis 2
> års reklamationsret
Reklamationsret betyder at du som køber skal dokumentere at en given
fejl eksisterede på købstidspunktet!
Derfor hjælper reklamationsret dig ikke meget hvis motoren lyder sund
ved afhentning, men skralder og larmer to år efter p.g.a. færdige
knaster
--
Armand.
(der absolut mener at de aldrende VF's er DONT's!)
| |
Jesper Pedersen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 31-05-06 18:48 |
|
Armand wrote:
> Jesper Pedersen skrev:
>>>
>> Det er en forhandler der har den til salg, og der har jeg heldigvis 2
>> års reklamationsret
> Reklamationsret betyder at du som køber skal dokumentere at en given
> fejl eksisterede på købstidspunktet!
> Derfor hjælper reklamationsret dig ikke meget hvis motoren lyder sund
> ved afhentning, men skralder og larmer to år efter p.g.a. færdige
> knaster
Næ, men hvis den gør det inden for de første 6 måneder så hjælper den.
Forbrugerstyrrelsen siger, at de fejl der opstår inden for de første 6
måneder også har været der ved salget.
/
Jesper
| |
Steen E. (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Steen E. |
Dato : 31-05-06 19:45 |
|
>
> Næ, men hvis den gør det inden for de første 6 måneder så hjælper den.
> Forbrugerstyrrelsen siger, at de fejl der opstår inden for de første 6
> måneder også har været der ved salget.
>
>
... ikke for at pindehugge, men helt præcist siger den vel, at sælger
skal bevise at fejlen ikke var der ved salget, hvis den viser sig
indenfor 6 mdr. ?
Ellers skal sælger dække udbedring.
--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623
| |
Richard (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-05-06 22:17 |
|
Jesper Pedersen wrote:
>> Jeg oplevede ikke problemer med min på 100.000km - der er slået en "X"
>> markering i blokken et eller andet sted hvis det er fixet SVJV.
>
> Ja, det med et X har jeg hørt om før. En go indikation.
Eller et rundt mærkat påklæbet stellet; men det kunne jo være faldet af
igen. Og giver x'et dig nogen sikkerhed for, at arbejdet *er* udført? -
eller fremkom der senere endnu bedre knastaksler, vippearne og
oliegallerier - jeg kan ikke historien på F'erne, men du får et
fingerpaeg af forbedringerne gennem årene ved at nærlæse US-ficherne til
'83-85 VF750F og '84-85 VF700F fx på honda-v4.com under Modellinfo.
Et eftermonteret oil mod - en uoriginal modifikation, der fører mere
olie til toppen, uden at bunden lider af det - ved du jo heller ikke,
hvornår er monteret. men efter manges mening er det en god ting til at
forlænge knast- og vippetøjets levetid.
Blot for at understrege, at hvis du vil gå med livrem og seler, er du
nød til at få kigget motoren ordentlig efter af en kompetent mekaniker
> Hvordan var den til svingkørsel? Og hvad lå benzinforbruget på?
Da VFF'en kom frem blev den berømmet for sine svingegenskaber, senere
blev den overhalet af andre; men de fleste '80er-mc'er kan forbedres
gevaldigt med moderne dæk - fx BT45 gætter jeg vil passe godt her - nye
forfjedre og evt. bagdæmper - eller i det mindste en rensning og
olieskift på den originale.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
Arne Lorenzen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Arne Lorenzen |
Dato : 31-05-06 15:34 |
| | |
Jesper Pedersen (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 31-05-06 18:46 |
|
Arne Lorenzen wrote:
> Jesper Pedersen skrev den 31 maj 2006 i news:e5jp0e$fnt$1@abbeden.bunk.cc:
>> Hej NG
>>
>> Kan jeg ikke lige få historien om VF modellerne og deres knaster.
> [klip]
> Kig her - der linkes også videre....
> http://www.honda-v4.com/sabmag/index2.html
> Og ellers kommer Richard nok lige om lidt
Super side, tak for den.
Det er nu også Richard's kommentarer jeg venter på, for så slipper jeg for
at køre ud til Agusta Klaus
/
Jesper
| |
Richard (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-05-06 22:33 |
|
Jesper Pedersen wrote:
>> Og ellers kommer Richard nok lige om lidt
>
> Super side, tak for den.
Det er Svein Tore og SabMag US-folkene, du skal takke
> Det er nu også Richard's kommentarer jeg venter på, for så slipper jeg
> for at køre ud til Agusta Klaus
Næeh, du skulle hellere køre ud og betale ham en time eller to for at gå
motoren efter, så du kan få noget ud af reklamationsretten hos din
anstændige sælger
Hvad er det iøvrigt for en model (land) og årgang? - se evt. tabellen
med stel- og motornumre på honda-v4.com under V4 Data. Er det en japaner
- japanske labels på stellet (hvis den er velholdt) og/eller motornummer
med RC..E-1...... - er den født med lavere ydelse, 72 hk svjh. Og dem er
der faktisk nogle stykker af herhjemme
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
Richard (31-05-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 31-05-06 22:03 |
|
Jesper Pedersen wrote:
> Kan jeg ikke lige få historien om VF modellerne og deres knaster.
Hæ hæ, kan du ikke læse den ud af de gamle indlæg herinde og på
honda-v4.com, som foreslået
> Har en VF750F i tankerne, og hvis jeg husker rigtigt fik alle VF'erne
> lavet deres knaster herhjemme i DK på garantien. Så burde der være nogen
> fare ved at købe sådan en i dag, hvis bare den kører godt og fejlfrit??
Næ, korrekt - det var det korte svar...
....det længere er: næ, korrekt hvis den ellers er serviceret ordenligt.
Især med omhyggelig, ikke for snæver indstilling af ventilerne,
originalt oliefilter, olieskift overholdt, og at den er kørt fornuftigt,
dvs. kørt varm ved ikke for lavt hhv højt omdrejningstal, inden den
bliver fyret af etc. etc. - almindelige hensyn, men især vigtig på disse
tidlige V4-motorer.
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
|
|