"Biobenzin" til MCen...?
Fra : Kim N

Dato : 31-05-06 10:38

Hejsa NG

Så har Statoil introduceret benzin med 5% bioethanol tilsat. Da jeg er
sådan et godt menneske (hehe!) kunne jeg godt overveje at hælde det
på mc'en.

Mit spørgsmål er blot om nogen af jer ved, om det kunne have uheldige
følgevirkninger, specielt for ældre mc'er? Jeg kan ikke selv
forestille mig det, med omvendt har jeg heller ikke nogen dybdegående
viden om forbrænding. Og jeg ved at jeg ville blive pænt arrig hvis
det nu viste sig eksempelvis at smadre knasterne eller lignende...

Mvh Kim Nørgaard
________________
VFR 750 RC 24 '87
GSX 250 '82

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-05-06 10:59

Kim N wrote:
> [...]
> viden om forbrænding. Og jeg ved at jeg ville blive pænt arrig hvis
> det nu viste sig eksempelvis at smadre knasterne eller lignende...

Knasterne næppe.. der er mange rygter om E10 (10% Etanol) som de kører
med i USA - et klip herunder.

vh
Torben
****************
On Tue, 2 May 2006 "Jack.sutherin" <jack.sutherin@comcast.net> writes:

> I came to Ohio from San Diego last fall. I have noticed the
> following:
>
> Gas mileage on my acura integra went from about 28 mpg to 33 mpg.
> Some of this effect is slowing from 75 mph to about 50 mph. [jack s]

Jack;

Well, reducing one's average speed by 33 % normally *does* result in
better fuel mileage....

> My fj mechanic believes the problems I have with carb needle valves
> leaking is attributable to the ca gas. We turned the carbs upside down
and
> pressurized with air to 8 psi and held or 10 minutes. Turned over
> and put gas in and they immediately started to leak with eight
different
> sets of new needle valves.

FWIW, I've seen a couple of inferences to the effect that ethanol can
be rough on inlet (needle) valves, but....since there are also claims
that ethanol will attack metal (brass and aluminum? ), I wonder if
perhaps it's the valve *seats* that are the real problem...??

> So the problems may be more difficult to pinpoint than you would
> expect. Just my thoughts. [jack s]

I agree. So far I've the ethanol-related problems that have been
discussed include:

---black "goo" from fiberglass tanks,

---regular "goo" from carb floats, fuel lines, and gaskets,

---deposits that were left in the fuel system, years earlier, now being
"dissolved out" by the ethanol.

---higher operating temps (due to leaner mixtures),

---more rapid evaporation from the float bowls (due to the alcohol)
resulting in "gummy" deposits,

---metal inlet valves and seats being dissloved,

---much higher concentrations of water in the gas (due to alcohol's
ability to absorb water),

---failed gas-gage floats,

---pixie dust (okay, I made that one up)

---something to do with California,

---who knows what else.

Maybe the *real* problem is a combination of several of the above
things, working over different time intervals, at different rates. And
who knows, maybe someone will report (next spring) that the extra
"Sta-Bil" they poured into their gas tank turned the E-10 in there to
something resembling foul-smelling epoxy cement.....

And I do gave a confession to make. When "Gasahol" (also 10-percent
alcohol) made it's appearance in Connectcut, some 30 or so years ago, I
tried it. And and I
thought my car(s) ran great on it. But I still think corn is
better-suited for making bread, pone, fritters and Bourbon
whiskey........than motor fuel.

---Dave Mazz
The Yamahafj List Archives can be
accessed at: http://fjlist.gfm.net:81/

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-06 11:11

> Så har Statoil introduceret benzin med 5% bioethanol tilsat. Da jeg er
> sådan et godt menneske (hehe!) kunne jeg godt overveje at hælde det
> på mc'en.

Tjae - om vinteren bruger jeg en del karburatorsprit - 1/2 liter til 20liter
benzin er sådan ca 2,5%. Så hvis det ellers har samme egenskaber vil det da
være fint brændstof i ydersæsonen ...

Jeg tanker bare yderst sjældent hos statoil. Jeg plejer at bruge
lavprisselskaberne (med gratis kredit). Jeg havde engang et statoil
kontokort men det returnede jeg da de indførte et faktureringsgebyr der var
højere end den rabat jeg opnåede ...

/A

Fra : Dr. Enduro

Dato : 31-05-06 12:07

Anders Majland skrev:

> Tjae - om vinteren bruger jeg en del karburatorsprit - 1/2 liter til 20liter
> benzin er sådan ca 2,5%. Så hvis det ellers har samme egenskaber vil det da
> være fint brændstof i ydersæsonen ...

Hvorfor bruger du karburatorsprit? Har du haft problemer med en frossen
karburator?

> [...]
> lavprisselskaberne (med gratis kredit). Jeg havde engang et statoil
> kontokort men det returnede jeg da de indførte et faktureringsgebyr der var

Hører Metax ikke også under Statoil? Gad vide, om de også får den nye
benzin der.

Fra : Anders Majland

Dato : 31-05-06 12:31

> Hvorfor bruger du karburatorsprit? Har du haft problemer med en frossen
> karburator?

Både ja og nej - jeg har haft problemer med ujævn motorgang men det er
ligesåmeget forebyggende for at slippe af med det kondensvand der ikke kan
undgåes at samles i tanken. Så da jeg ofte kører gyngehesten helt ned på
reserven får den jo lov at sluge vand fra bunden hvis der er noget ...

Fra : Dr. Enduro

Dato : 31-05-06 13:04

Anders Majland skrev:

> [...]
> undgåes at samles i tanken. Så da jeg ofte kører gyngehesten helt ned på
> reserven får den jo lov at sluge vand fra bunden hvis der er noget ...

Ok. Jeg har selv nogle gange haft problemer med XT'eren om vinteren,
hvor den gik ud efter nøjagtigt det samme km-antal hver gang, hvis ikke
jeg gav den ekstra gas. Måske skulle jeg også prøve noget
karburator-sprit en gang.

Fra : Richard

Dato : 31-05-06 22:40

Anders Majland wrote:
> [...]
> være fint brændstof i ydersæsonen ...
>
> Jeg tanker bare yderst sjældent hos statoil.

De sælger ellers en karburatorsprit, du kun skal bruge halvt så meget
af; ½l rækker til 50l benzin mod normalt 1l til 50

> Jeg havde engang et statoil
> kontokort men det returnede jeg da de indførte et faktureringsgebyr der var
> højere end den rabat jeg opnåede ...

Faktureringsgebyr hos Statoil? - var det ikke et rykkergebyr
- har haft kontokort hos dem i vel snart 20 år og aldrig betalt gebyr,
derimod fået deres sædvanlige rabat på benzin og hvad de nu har givet
rabat på gennem tiden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade

Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-06 10:04

> De sælger ellers en karburatorsprit, du kun skal bruge halvt så meget af;
> ½l rækker til 50l benzin mod normalt 1l til 50

Den koster også bare det dobbelte Plejer at købe 2,5 liter ad gangen i
et varehus eller lign, og så have 1/2 liter med i en gammel
engangsvandflaske.

> Faktureringsgebyr hos Statoil? - var det ikke et rykkergebyr

Nej 5kr per fakturering

> - har haft kontokort hos dem i vel snart 20 år og aldrig betalt gebyr,
> derimod fået deres sædvanlige rabat på benzin og hvad de nu har givet
> rabat på gennem tiden

Så er du nok underlagt en eller anden fordelagtig aftale (erhverv eller
trucker kort ?)... Har lige været inde og kigge på statoil.dk:

Ved bevægelser på kontoen som følge af køb pålægges fakturaen en
opkrævningsafgift på p.t. 11,00 kr. Ved betaling via Betalingsservice er
afgiften p.t. 5,50 kr.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 01-06-06 11:47

Det var smuk og solrig dag da Anders Majland skrev
news:447ead8d$1$2092$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Ved bevægelser på kontoen som følge af køb pålægges fakturaen en
> opkrævningsafgift på p.t. 11,00 kr.

Hehe, ja vi kan ikke have at du både har kortet OG bruger det. Så må du
straffes

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-06-06 12:00

> Hehe, ja vi kan ikke have at du både har kortet OG bruger det. Så må du
> straffes

Ja det lyder som om man kun er interesseret i kunder der vil benytte en dyr
kredit .... Så hellere tanke lavpris hvor man heller ikke skal stå ikø bag
dem der skal have en fransk hotdog eller et smurt rundstykke for at få lov
til at betale sin benzin.. Mange steder kræver "service stationerne" også at
man tager hjelm og hjelmhue af inden man går ind og betaler = mere bøvl....
Nej høflig selvbetjening på automatstationerne er nu det nemmeste ....

Fra : Richard

Dato : 01-06-06 21:17

Anders Majland wrote:

> Så hellere tanke lavpris hvor man heller ikke skal stå ikø bag
> dem der skal have en fransk hotdog eller et smurt rundstykke for at få lov
> til at betale sin benzin..

Nu har de fleste stationer jo automater, så du kan betale, tanke og køre
uden at gå ind i 7-11-pølsehørmen

> Mange steder kræver "service stationerne" også at
> man tager hjelm og hjelmhue af inden man går ind og betaler = mere bøvl...

Næ, beder de dig gå ud igen og tage hjelmen af, spørger du da blot, om de
så hellere vil undvære penge for den benzin, du lige har tanket, ikke ?-)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Tommy Fer

Dato : 02-06-06 07:34

Richard skrev:

> [...]
>
> Næ, beder de dig gå ud igen og tage hjelmen af, spørger du da blot, om
> de så hellere vil undvære penge for den benzin, du lige har tanket, ikke

Har i da aldrig overvejet hvorfor de beder jer tage hjelmen af? Tror du
ikke de har nok psykisk pres over de røverier enhver tankstation har
oplevet?

Jeg kan bliver forarget hver eneste gang jeg ser en idiot der ikke
magter at tage sin hjelm af når han skal betale!

Det næste bliver vel at du ikke tager skoene af når du besøger din mor,
det er da aligevel for besværligt at tage dem af!

Men pølsehørmen, og vente tiden skider på bemandede stationer.

mvh Tommy Fer
Kwak Z750

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-06 08:08

> Har i da aldrig overvejet hvorfor de beder jer tage hjelmen af? Tror du
> ikke de har nok psykisk pres over de røverier enhver tankstation har
> oplevet?

Jeg har heller ikke skrevet noget som helst om at det er et ublo ønske - men
jeg bruger en rukka hjelmhue med skuldre. Den er skidegod med jeg skal have
jakken for at få den ordentligt på igen - og specielt om vinteren hvor jeg
påklædt som michelinmanden er det squ for bøvlet ...

En af de få bemandede tanke jeg alligevel bruger regelmæssigt er hydro
texaco i ebeltoft. Det er sidste tank inden færgen og på det tidspunkt ved
jeg om jeg har tid til at tanke, eller skal vente til den anden side ... Men
der tidligt morgen er jo heller ikke et oplagt tidspunkt til et røveri, da
der vel kun er lidt byttepenge i kassen ...

Min pointe er bare at det er for dyrt og besværligt at bruge "service
stationerne" medmindre man skal have andet end benzin

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 02-06-06 21:19

Det var smuk og solrig dag da Tommy Fer skrev
news:447fdbee$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net i
dk.fritid.motorcykel:

> Har i da aldrig overvejet hvorfor de beder jer tage hjelmen af? Tror
> du ikke de har nok psykisk pres over de røverier enhver tankstation
> har oplevet?

Jeg synes det er noget pjat. Der bliver også røvet mange tankstationer af
folk uden hjelm, skal de ansatte så også gå i panik hver gang der kommer en
ind uden hjelm.

Hvis jeg kommer ind med hjelm på, så vil de ansatte jo ikke gøre noget før
jeg er oppe ved kassen alligevel, og så er det vist for sent, hvis det
viser sig at jeg vil røve deres butik.

> Jeg kan bliver forarget hver eneste gang jeg ser en idiot der ikke
> magter at tage sin hjelm af når han skal betale!

Hvis alle beholder hjelmen på, vil de vænne sig til det. Hvis ingen har
hjelm på, kan enhver der vil røve butikken, stadigvæk gøre det med hjelm
på.

Vi kan også efterlade overtøjet udenfor butikken, og rotere engang foran
vinduet inden vi går ind, sådan for lige at sikre at vi ingen våben
medbringer.
Det ville nu være bedre med lidt tillid til hinanden.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Jeppe Høiby

> Nej 5kr per fakturering

Jeg vil lige tilføje, at der er andre selskaber, der kører med lignende
gebyr, fx Statoil, Q8, Shell og DK Benzin. OK og Hydro Texaco kræver, så
vidt jeg kan se, ingen gebyr ved betaling på BS.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Anders Majland

Dato : 02-06-06 08:15

> Jeg vil lige tilføje, at der er andre selskaber, der kører med lignende
> gebyr, fx Statoil, Q8, Shell og DK Benzin. OK og Hydro Texaco kræver, så
> vidt jeg kan se, ingen gebyr ved betaling på BS.

Jeg betaler ikke gebyr på mit OK kort - har lige checket sidste kontoudtog

Jet & Metax er også gebyrfri, Jeg har så et andet "foreningskort" i forvejen
jeg bruger til hydro texaco og uni-x

Som udgangspunkt tanker jeg ved nærmeste tank inden jeg løber tør, men i
byerne har man jo typisk ikke langt imellem tankene så der kan man stadig nå
at vælge... Specielt da jeg kørte meget på apriliaen med kun9,5liter tank.

Fra : Jeppe Høiby

> Jeg betaler ikke gebyr på mit OK kort - har lige checket sidste kontoudtog

Også det jeg skriver

> Jet & Metax er også gebyrfri, Jeg har så et andet "foreningskort" i forvejen
> jeg bruger til hydro texaco og uni-x

Hvis du har kort til Shell, kan det bruges hos Metax, men det virker nok
ikke den anden vej - altså et Metax-kort til Shell.

> [...]
> at vælge... Specielt da jeg kørte meget på apriliaen med kun9,5liter tank.

Ja, hvis man ellers ved hvor de ligger

Nu har jeg ikke tjekket alle selskaberne, så jeg ved ikke, hvor meget
rabat man kan hente med et kort til forskellige stationer, men må vel
kunne hente noget, siden det kan betale sig. Ellers det vel bare et
ekstra betalingsmiddel?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-06 22:16

> Nu har jeg ikke tjekket alle selskaberne, så jeg ved ikke, hvor meget
> rabat man kan hente

Erhvervskunder kan vist stadig hente ganske store rabatter - specielt på
diesel.

De gratis kort til lavpristankene giver ingen rabat, men jeg får færre
linier på kontoudtoget i banken ved at bruge benzinkort istedet for
dankortet (nej jeg gider ikke kontanter)

Den smule rabat jeg kan hente gennem de aftaler jeg har kendskab til er
stadig mindre end forskellen fra de betjente stationer til de ubemandende.

Fra : Richard

Dato : 01-06-06 21:14

Anders Majland wrote:

> Den koster også bare det dobbelte Plejer at købe 2,5 liter ad gangen i
> et varehus eller lign, og så have 1/2 liter med i en gammel
> engangsvandflaske.

Nej, tværtimod, den lokale Statoil tager 19,95 for ½l sprit til 50l
benzin; Texaco på den anden side 30 kr for 1l sprit til samme mængde
benzin...

Den fra Statoil kan iøvrigt købes under et andet navn i lavprismarkeder i
S for 11-12 DKK for samme ½l

> [...]

> Ved bevægelser på kontoen som følge af køb pålægges fakturaen en
> opkrævningsafgift på p.t. 11,00 kr. Ved betaling via Betalingsservice er

Shit, du har minsandten ret, de har skjult 5,50 krs-gebyret på en linie
mellem varerne - hm, så må jeg bruge MCTC's Texaco-kort fremover - på nær
til spritten - tak for anledningen til at checke det

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 11:21

>Så har Statoil introduceret benzin med 5% bioethanol tilsat. Da jeg er
>sådan et godt menneske (hehe!) kunne jeg godt overveje at hælde det
>på mc'en.

Benz med ethanol giver lavere km/l ratio..

Mvh
Morten

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-05-06 11:36

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

> Benz med ethanol giver lavere km/l ratio..

Kan det nu også passe?

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Jim Andersen

Dato : 31-05-06 11:53

> Kan det nu også passe?

Ifølge statoil
http://www.statoil.dk/mar/svg01185.nsf/docs/erhverv-produkter-bio95-spoergsmaalogsvar

Bio-ætanol har et højere iltindhold end blyfri 95 oktan. Det sikrer en
renere forbrænding og kompenserer samtidig for bio-ætanolens teoretisk
mindre brændværdi.

/jim

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-05-06 12:02

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> [...]
>
> Bio-ætanol har et højere iltindhold end blyfri 95 oktan. Det sikrer en
> renere forbrænding og kompenserer samtidig for bio-ætanolens teoretisk

Hmm, ja for det eneste jeg umiddelbart kan finde er en masse amerikanere
der klager over problemet med E85 (85% ethanol) brændstof.

Fra : Hekto

Dato : 31-05-06 12:16

Mikkel Christensen expressed precisely :
> Hmm, ja for det eneste jeg umiddelbart kan finde er en masse amerikanere
> der klager over problemet med E85 (85% ethanol) brændstof.

Ja, Ja ... de vaneklynkere jamrer jo altid hvis
de ikke kan få øsen UNDER 2 mile/gallon!

De kunne jo ikke drømme om at overveje om det
sviner mere eller mindre!

Nogen der tror Al Gore får mere end 100 stemmer
på sit miljø-program til næste prez-valg???? =

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-05-06 12:30

Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:

> Mikkel Christensen expressed precisely :
>
> Ja, Ja ... de vaneklynkere jamrer jo altid hvis de ikke kan få øsen UNDER
> 2 mile/gallon!

Hah, ja, så er det en fimset 'furriner' og slet ikke værdig til at drøne
rundt i trafikken sammen med Detroits mesterværker.

> De kunne jo ikke drømme om at overveje om det sviner mere eller mindre!

Uden at ville starte den store miljødebat kommer det jo også i høj grad
an på hvor meget energi der bruges når ethanolen fremstilles, og ikke
mindst hvor meget energi der bruges på at producere det sukker/halm/whatever
man nu engang laver ethanolen af. Det er sådan et ret komplekst regnskab
der skal gå op inden man kan påstå at man sparer på noget.

Men det er da et skridt i den rigtige retning.

Fra : Jim Andersen

Dato : 31-05-06 12:51

Mikkel Christensen wrote:
> [...]
> mindst hvor meget energi der bruges på at producere det
> sukker/halm/whatever man nu engang laver ethanolen af.

Og på at fragte det herop fra Brasilien med en stinkende Dieselolietanker.

/jim

Fra : Hekto

Dato : 31-05-06 12:57

Jim Andersen wrote on 31-05-2006 :
> Og på at fragte det herop fra Brasilien med en stinkende Dieselolietanker.

1. Når bare det ikke pumpes op af sandet i
mellemøsten!

2. Det er jo kun fordi vi foretrækker ikke selv
at lve det på det bioaffald vi har en hel del
af!?

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-06-06 09:37

Hekto wrote:
> 2. Det er jo kun fordi vi foretrækker ikke selv
> at lave det på det bioaffald vi har en hel del
> af!?

Det håber jeg da. Klassisk hønen og ægget problematik, vel. Mon ikke
landbrugets organisationer skynder sig at komme i omdrejninger ? Der må vel
også være noget hårdt tiltrængt goodwill i det her.

Eller måske er det blot mere givtigt at kyle det i et halmfyr ?

/jim

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-06 20:45

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev>
> Og på at fragte det herop fra Brasilien med en stinkende Dieselolietanker.

Det er nu en fueloliestinker. Bare den er stor nok, er der et forsvindende
lille forbrug på at flytte det over dammen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Richard

Dato : 31-05-06 22:45

Mikkel Christensen wrote:

> [...]
> man nu engang laver ethanolen af. Det er sådan et ret komplekst regnskab
> der skal gå op inden man kan påstå at man sparer på noget.

Ja, men i betragtning af de mange braklagte marker, samfundet kunne få
noget positivt ud af og strække nordsøolien et par år eller fler

> Men det er da et skridt i den rigtige retning.

Absolut, bare regeringen ville vågne op og gøre nogle tiltag for at
indhente efterslæbet på bio-brændselsområdet ifht mange andre EU-lande...

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 01-06-06 11:57

Det var smuk og solrig dag da Richard skrev
news:447e0e66$0$934$edfadb0f@dread14.news.tele.dk i
dk.fritid.motorcykel:

> Ja, men i betragtning af de mange braklagte marker, samfundet kunne få
> noget positivt ud af og strække nordsøolien et par år eller fler

Det nytter jo ikke noget at bruge energi på beplante brakmarker, hvis den
energi man får ud af planterne er mindre eller marginalt større end den
brugte energi.

Nah, et skridt i den rigtige retning ville være at sænke energiforbruget.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Hekto

Dato : 01-06-06 12:17

Rune D. Jørgensen submitted this idea :
> Nah, et skridt i den rigtige retning ville være at sænke energiforbruget.

Den slags tiltag er jo drevet af en akut
mangel-situation! Det har vi ikke haft siden '73!
Når både selskaberne og staten tjener styrtende
med penge, hvad er så incitamentet til at ændre
noget?

Hvorfor ar miljø-/biler med lavt forbrug ikke
afgiftsfri? Hvorfor er der ikke momsfritagelse på
enrgirigtige hvidevarer? O.s.v.

Vi bliver viftet om næsen med HT, Metro, få
parkeringspladser og parkerings'afgifter', mens
den anden hånd grådigt rækkes frem efter
benzinafgift, vægtafgift, registreringsafgift og
.... og ... og...!

Hvis man virkelig havde den økonomiske vilje til
at gøre noget, så kunne det have været gjort for
længst!

Fra : Richard

Dato : 01-06-06 21:32

Rune D. Jørgensen wrote:

> Det nytter jo ikke noget at bruge energi på beplante brakmarker, hvis den
> energi man får ud af planterne er mindre eller marginalt større end den
> brugte energi.

Udnyttelsegraden har det med at stige, når den slags projekter udvikler
sig - og det nytter vel mere og mere i takt med, at de fossile
brændstoffer slipper op...

Hvilken gavn har vi af markerne, så længe de ligger brak? - er det ikke
bedre at bruge dem til noget, der er en smule fornuftigt for samfundet,
end slet ikke?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jim Andersen

Dato : 02-06-06 08:10

Richard wrote:
> Hvilken gavn har vi af markerne, så længe de ligger brak?

At de ikke bidrager med nitrat og fosfor og alskens anden "forurening" pga
overgødskning.

> - er det
> ikke bedre at bruge dem til noget, der er en smule fornuftigt for
> samfundet, end slet ikke?

Nej. Der er mange ukendte variable inde i beregningerne. Brakmarker
"producerer" måske frøer til storke, og naturoplevelser til fritidsfoket, og
korridorer til dyremigrationer og en masse andet. Så er der udgifter (også
CO2-agtige) til traktoreren (og bonden) der skal plante bio-benzinen.

Alle de kræfter var måske bedre brugt på at opsætte en vandmølle et par
hundrede meter ude i Vesterhavet.

/jim

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-06-06 08:17

Richard wrote:

> Hvilken gavn har vi af markerne, så længe de ligger brak? - er det ikke
> bedre at bruge dem til noget, der er en smule fornuftigt for samfundet,
> end slet ikke?

Og få flere traktorer og jord ud på landevejene - be careful what you
wish for

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 12:54

> Kan det nu også passe?

Jeps, E85 giver mindre km/l, og det må E05 jo så også gøre, bare i mindre
scala...

Mvh
Morten

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 31-05-06 13:05

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

> Jeps, E85 giver mindre km/l, og det må E05 jo så også gøre, bare i
> mindre scala...

Hvis jeg skal gætte, så er forskellen på E05 og alm 95 oktan pr. km så
lille at du ikke meningsfyldt kan registrere det ved dagligt brug.

But what do I care - jeg kører jo på 92 oktan (og raps/fritureoile/diesel)

Fra : Ukendt

Dato : 31-05-06 13:48

> Hvis jeg skal gætte, så er forskellen på E05 og alm 95 oktan pr. km så
> lille at du ikke meningsfyldt kan registrere det ved dagligt brug.

Det sagde jeg heller ikke, men forskellen er der !!

Mvh
Morten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-05-06 20:51

"Kim N" <substralgutten@gmail.com> skrev i en meddelelse
Hejsa NG

Så har Statoil introduceret benzin med 5% bioethanol tilsat. Da jeg er
sådan et godt menneske (hehe!) kunne jeg godt overveje at hælde det
på mc'en.

Det må så være efter samme princip som når katolikker køber aflad,. For
batte nogetsomhelst, det gør det ikke. Kredsløbsdebatten er iøvrigt ikke
korrekt, jordolie er skam også biologisk, og dannes den dag i dag. Hvis man
vil ændre på Jordens miljøsituation så det flytter noget, skal
befolkningstallet ned på det halve eller mindre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 17:30

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

> [...]
> dag i dag. Hvis man vil ændre på Jordens miljøsituation så det flytter
> noget, skal befolkningstallet ned på det halve eller mindre.

Hvis den nye benzin bliver kæmpe populær, så kommer de andre selskaber
squ nok hurtigt på banen. Og så kan det måske lede til noget der batter
!

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-06-06 20:14

"Rasmus TDR "lightburner"" <bumbum> skrev>
> Hvis den nye benzin bliver kæmpe populær, så kommer de andre selskaber
> squ nok hurtigt på banen. Og så kan det måske lede til noget der batter

Set på dansk plan, er der slet ikke jord til at dække behovet. Men begyndte
man at opdyrke ørkenerne, var der nok basis for at forsyne al Jordens
trafik.
Energi kommer vi aldrig til at mangle, men det drejer sig om at bruge det
lettest tilgængelige, og sikkert billigste, først.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-06-06 04:29

> [...]
> Energi kommer vi aldrig til at mangle, men det drejer sig om at bruge
> det lettest tilgængelige, og sikkert billigste, først.

Men der er jo bare lige det med forureningen...bioethanol må da være
mere co2-neutralt end benzin !

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-06-06 10:13

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:

> [...]
> skidegod med jeg skal have jakken for at få den ordentligt på igen -
> og specielt om vinteren hvor jeg påklædt som michelinmanden er det

Jeg har også sådan en, men den kan nu fint komme ned over hovedet, så
der ikke skal bøvles med jakken. Min er så ikke modellen der går op
over næsen (hvis der findes en sådan).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : TGSC

Dato : 04-06-06 17:42

Preben Riis Sørensen skrev:
> Det er nu en fueloliestinker. Bare den er stor nok, er der et forsvindende
> lille forbrug på at flytte det over dammen.

Jep, til gengæld sviner det ad helvede til. Det der forurener mest ved
vores brændstofforbrug er ikke at brænde det af, men at transportere
det herop!

Jeg kender en der sad som motorkonstruktør på Man B&W, han sagde at
den svære fuelolie de bruger i tankskibsmotorerne er så svinsk og
forbrændingen så ufuldstændig og ufiltreret at det forurener mere
end at brænde tankenes indhold af efter raffinering.

At Danmark så er mere end selvforsynende med olie er en anden sag, så
ovenstående gælder vel kun for Europa/USA/Japan minus Danmark/Norge,
evt. Sverige/Finland mv.

Iøvrigt er der her søndag aften Biobenzin 95 til 9,60kr hos Statoil
Nybrovej 45 Gentofte.
Se www.fdmbenzinpriser.dk
Jeg har nu tanket min totakter, og er spændt på hvad den siger :-|

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 00:48

TGSC skrev:

> Iøvrigt er der her søndag aften Biobenzin 95 til 9,60kr hos Statoil
> Nybrovej 45 Gentofte.
> Jeg har nu tanket min totakter, og er spændt på hvad den siger :-|

Hvordan kan du være i tvivl?
Den siger da vel *ringelingediiinggg*!

--
Armand.

Fra : TGSC

Dato : 04-06-06 18:31

Ups, jeg ser lige at I mener at bioætanolen transporteres herop fra
Brasilien, hvilket Statoil omtrent bekræfter, så det har forurenet
MERE at bruge Bio95 end almindelig 95 !

-Medmindre de bruger fornuftige motorer i deres tankskibe.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 05-06-06 14:48

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Hvordan kan du være i tvivl? Den siger da vel *ringelingediiinggg*!

Men premix-folket har nok grund til at være på vagt. Jeg mindes at
nogle har oplevet at karburatorsprit kunne få nogle totaktsolier til
at skille sig fra benzinen, og så kan det jo hurtigt koste
stempler. Et hurtigt eksperiment med en gennemsigtig flaske kan dog
hurtigt fortælle om ens totaktsolie har problemer med træspritten.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R