Reperation af forgaffelben?
Fra : Ukendt

Dato : 28-05-06 23:59

Hej Folkens.

Mit ene forgaffelben lækker olie gennem pakdåsen. Skift af pakdåse
afhjalp kun problemet i kort tid. Under operationen lagde jeg mærke til
at der var lidt små rusthuller. Kan man gøre noget for at reperere
dette? Jeg er som studerende er lidt ked af at skulle af med ~1300kr til
et nyt ben :(

Mvh Jesper G, GS500

Fra : Armand

Dato : 29-05-06 00:12

Jesper G skrev:
> [...]
> at der var lidt små rusthuller. Kan man gøre noget for at reperere
> dette? Jeg er som studerende er lidt ked af at skulle af med ~1300kr til

Jeg har hørt nogle hævde at have nødrep'et succesfuldt v.h.a. grundig
affedtning og opfyldning af kratere med diverse to-komponent filler
(lim; spartelmasse; kemisk metal o.lign.) og efterfølgende finslebet med
smergellærred eller den fine side af en olieret slibesten.

Jeg kan følge sandsynligheden så langt at det ikke er hullerne, men
derimod de skarpe kanter der skærer i pakdåserne, samt at hullerne også
udgår en art sluse der kan bringe olie forbi pakdåsen, så enhver
opfyldning vil gavne utæthed og nedslidning af pakdåsen forudsat den er
optimalt planeret.
I forhold til krom, vil sådanne reparationer på langt sigt slide hårdere
på såvel pakdåse, som den (glide)leje-ring der ligger umiddelbart under
pakdåsen - Sidstnævnte er tillige et ofte overset punkt :-|

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-05-06 08:29

Jesper G wrote:
> [...]
> at der var lidt små rusthuller. Kan man gøre noget for at reperere
> dette? Jeg er som studerende er lidt ked af at skulle af med ~1300kr til

Prøv at nøjes med at slibe udstående kanter væk - det virkede for mig.
Jeg har 2 år på et sæt billige pakdåser uden problemer.

--
vh
Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 29-05-06 09:12

Jesper G wrote:

> Hej Folkens.

> Mit ene forgaffelben lækker olie gennem pakdåsen. Skift af pakdåse
> afhjalp kun problemet i kort tid. Under operationen lagde jeg mærke til

Som de andre skriver så bruger en afslibning med meget fint smergellærred
eller en slibsten klare ærtene. Fidusen er at få lagt kanterne ned. Jeg
gør det tit på mit arbejde, i forbindelse med løftecylindre til
gaffeltruck som bliver skadet, og derefter utæt ved påkørsel. Ny pakdåse,
og så har det holdt tæt.

I de værste tilfælder har jeg dog fået lagt nyt metal på hos
" Mocabe aps Hjørnegårdsvej 13 Lille Skensved 4623, Tel : 43908650 Fax :
43908670 " - de gør også endel i MC-ting , men det kræver sikkert en
adskillelse af gaffelbenet, og om det kan betale sig må du næsten ringe
for at få en pris på. Ebay bliver nok billigste løsning

--
/Bjørn

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-06 10:41

> Som de andre skriver så bruger en afslibning med meget fint smergellærred
> eller en slibsten klare ærtene.

Jeg har haft succes med det samme - dog efterfulgt af at fylde lim i
hullerne og så slibe efter.

/A

Fra : Ukendt

Dato : 29-05-06 20:42

Anders Majland wrote:

> Jeg har haft succes med det samme - dog efterfulgt af at fylde lim i
> hullerne og så slibe efter.
>
> /A

Hvilken slags lim har du brugt?

Tror lidt at jeg vil forsøge mig afslibning og evt lim så. Man skal jo
alligevel købe pakdåser i sæt af 2 stk normalt, så kan jeg jo bruge den
ene for at se om en rep holder og så bruge den anden med et nyere ben
hvis det ikke gør.
Tak for input alle sammen.

-Jesper G, GS500

Fra : KubikH

Dato : 30-05-06 19:17

"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ene for at se om en rep holder og så bruge den anden med et nyere ben hvis

Prøv Araldit
Mvh
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-06 20:01

Jesper G skrev i meddelelsen <447b4e98$0$15783$14726298@news.sunsite.dk>...

>Hvilken slags lim har du brugt?

Plastic Padding Kemisk metal.

Slibes, og poleres efterfølgende.

Husk afrensning til rent metal, evt. med dremmel sliber

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr