Maling af mc??
Fra : Kenneth T

Dato : 28-05-06 19:57

Hejsa

Hvad koster det at få malet, eller evt male en mc?
Det drejer sig om tank, 2 skærme & 2 sideskjolde.

Evt. nogle som kender en god maler på djursland?

-
MVH
Kenneth

Fra : Bjarne

Dato : 30-05-06 18:49

Mailng med en god spray, kan gæres for under 500.-

Bjarne

Fra : Grunnet

Dato : 30-05-06 21:14

"Bjarne" <bjarne@(spam)bc-data.dk> skrev i en meddelelse
> Mailng med en god spray, kan gæres for under 500.-
>
> Bjarne

Spraymaling på dåse giver meget - meget tynde lag maling der ikke holder
til ret meget.
Jeg har malet min ene knallert (veteran Velo) med spray. Grundig afrensníng
til blankt metal, 2 lag grundmaling, flere lag sort og til slut flere lag
klar lak.
Selv nu flere år senere hvor det absolut er gennemhærdet, så holder det ikke
til meget, hvilket ikke betyder så meget sålænge min Velo står i kælderen
den meste af tiden, men på en MC der skal bruges tit/dagligt, vil jeg ikke
tro det holder længe før resultatet viser at det var en gang sparelak (det
man i mine unge dage kaldte en "salgslakering").

--
Hilsen Steen
GL 500 SilverWing '84

http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (om 2 hjulere m/motor, men intet om MC)

Fra : Armand

Dato : 30-05-06 20:54

Kenneth T skrev:
> Hejsa
>
> Hvad koster det at få malet, eller evt male en mc?
> Det drejer sig om tank, 2 skærme & 2 sideskjolde.
>
> Evt. nogle som kender en god maler på djursland?

Jeg klipper lige Anders Winters lidelseshistorie fra 2001, ind:

_________________
De sidste tre dage har jeg brugt på at male MC'ens kåbedele..
Det er før blevet nævnt her i D.F.M., at man skal lade professionelle om
det..
Men jeg tænkte at 4000 kr er lige lovlig mange penge at bruge på det..
Og jeg har også haft professionelt udstyr til rådighed (dvs. en
kompressor og en airbrush-ting)..
Jeg er nu nogenlunde tilfreds med resultatet.. Men jeg gør det ikke igen!!
Næste gang lader jeg en fagmand om det..!
Jeg har bandet og svovlet så det burde kunne høres i hele Danmark..!
Og jeg har også måtte erkende at jeg ikke kan gøre det lige så godt som
en prof.. Der er nogle steder der er urenheder.. Og lakken er også løbet
andre steder..
Men jeg holder modet oppe ved at sige til mig selv: "Man skal tæt på for
at se det"

Så til alle dem som ikke vil høre på de kloge: "Gør-det-ik'-selv!"
Jeg har vel brugt en 1200-1300 kr. på det.. Men bare det at mit humør er
blevet ødelagt 20-30 gange og resultatet ikke er 100% det jeg
forventede, vil jeg en anden gang lader en fagmand gøre det til 4000 kr..

Lige min bummert-historie..

--
Anders Winther
-----------------------------

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-05-06 06:53

Armand wrote:

> Jeg klipper lige Anders Winters lidelseshistorie fra 2001, ind:

Neeej! Du kan da ikke skræmme folk fra at male selv, når du prædker at
man skal skrue selv!?!

Denne her er malet i min garage med hobbykompresser og for lav
temperatur - godt nok er sprøjten ført af en erfaren herre, men jeg
ville selv kunne komme tæt på resultatet :
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=989

Prisen er ca. 2000,- i materialer.

Haynes har et par gode bøger om automaling - forvent ikke at det er
billigt at starte, men det er sgu' rart at kunne lappe på tingene selv.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-05-06 07:00

Torben Scheel wrote:

> Haynes har et par gode bøger om automaling - forvent ikke at det er
> billigt at starte, men det er sgu' rart at kunne lappe på tingene selv.

(det kan vise sig nødvendigt før man aner)

--
vh
Torben

Fra : MortenP

Dato : 31-05-06 07:44

Torben Scheel wrote:

> (det kan vise sig nødvendigt før man aner)

DOH!.. jeg lavede klassikeren igår.. Banditten stod på centerfoden, da jeg
skulle have den ned fik jeg overbalance (ja jeg burde have siddet på den,
men af ridser lærer man
Det koster et blinklys, et bremsegreb OG de værste.. den har en lille 1
krone stor ridse i topkåben lige imellem spejl og blinklygten. ØV..
Hvordan lapper jeg det bedst.. kan man få en lakstift som man kan til en
bil?.. så vil jeg slibe lidt. Lak, slibe, lak, klarlak, slibe, klarlak og
klarlak, så TROR jeg det ser minimalt ud. (det sidder heldigvis et sted
man næsten skal vide det er på for at se det..

OG så har stoltheden fået gevaldige ridser.. Troede aldrig jeg skulle lave
sådan en dummefejl..

MortenP

Fra : Orla Pedersen

Dato : 31-05-06 08:16

MortenP wrote:

> DOH!.. jeg lavede klassikeren igår.. Banditten stod på centerfoden, da jeg
> skulle have den ned fik jeg overbalance (ja jeg burde have siddet på den,
> men af ridser lærer man

Jo-jo, det sker hele tiden :-| Kort efter at Torben havde vist os hvor
mange lag en ordentlig lakering består af, så "valgte" jeg jo, at jeg
ville være solidarisk, og tiltede "fie". Det gav lidt flere skrammer på
venstre lydpottes svejsninger, (hurra for rustfast stål), og endnu en
revne i kåben ved blinklyset. Så jeg skal øve glasfiberarbejde igen til
vinter....

Men, hva'fa'en mc'er er jo beregnet til at blive brugt ;-D

mvh
Orla

Fra : MortenP

Dato : 31-05-06 13:21

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> vinter....

> Men, hva'fa'en mc'er er jo beregnet til at blive brugt ;-D

Sådan er det jo. .MEn det var med klump i halsen, og lange ører jeg kørte
hjem.. Heldigvis er det MEGET lidt der er sket. Det mest trælse er den 1
krones store ridse på siden af kåben.. men heldigvis sidder den et sted
den ikek sådan lige ses..

Mvh.
MortenP

Fra : Armand

Dato : 31-05-06 16:24

Torben Scheel skrev:

> Neeej! Du kan da ikke skræmme folk fra at male selv, når du prædker at
> man skal skrue selv!?!

Ligesom jeg ikke vil råde folk til at købe et HN-elektrodesvejsevæk til
(af nød) 220V, og efterfølgende gå ud fra at ethvert metal-emne lader
sig sammenføje næsten usynligt, så gør jeg også opmærksom på at det er
svært at male så resultatet bliver 100%.
Jeg mener at kunne huske at en af argumenterne i den linkede tråd var at
man skulle spare alle gørdetselv-udgifterne og indregne dem som rabat på
autolakererens regning, derved at man sikekrt endte med at lade ham gøre
arbejdet i sørgelig erkendelse af kvaliteten af ens eget arbejde

Dermed er ikke sagt at det ikke kan blive/være en interessant hobby; men
i så fald vil indfaldsvinklen velsagtens være ganske anderledes omkring
værktøjs-anskaffelse samt "oplæringstiden" á små-emner før man tør binde
an med at risikere malings-udgiften på større projekter :-/

Autolakerer er forøvrigt et håndværkerfag med de samme 3-4 års læretid
som de øvrige faggruppers, så det ér indbildskt at tro man kan matche
det proffessionelle resultat hjemme i bryggerset :-|

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-06-06 08:51

Armand wrote:

> [...]
> autolakererens regning, derved at man sikekrt endte med at lade ham gøre
> arbejdet i sørgelig erkendelse af kvaliteten af ens eget arbejde

Desværre efterlyses der jo oftest énfarvelakeringer så billigt som
muligt - og tit vil dét medføre en sørgelig erkendelse af at kvalitet
koster.

> [...]
> værktøjs-anskaffelse samt "oplæringstiden" á små-emner før man tør binde
> an med at risikere malings-udgiften på større projekter :-/

Netop. Det er dyrt og besværligt at starte op, og kræver nogen disciplin
ved omgang med giftstofferne og opløsningsmidlerne. Men når man har nået
et vist niveau, kan man få stor glæde af at kunne lakere bordplader,
køkkenlåger, cykler, MC'er osv. Og spare en depression hvis man spilder
en flot lakeret cykel

> Autolakerer er forøvrigt et håndværkerfag med de samme 3-4 års læretid
> som de øvrige faggruppers, så det ér indbildskt at tro man kan matche
> det proffessionelle resultat hjemme i bryggerset :-|

"Vognmaler" er ordet. Og de værksteder der findes rundt omkring
indeholder folk der har brugt den tid meget forskelligt

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 01-06-06 14:54

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<447e9c69$0$15790$14726298@news.sunsite.dk>...

>"Vognmaler" er ordet. Og de værksteder der findes rundt omkring
>indeholder folk der har brugt den tid meget forskelligt

Ak ja, ligesåvel som i alle andre fag

mvh
Orla

Fra : Futte & Co.

Dato : 01-06-06 17:20

Armand wrote:

> [...]
> sig sammenføje næsten usynligt, så gør jeg også opmærksom på at det er
> svært at male så resultatet bliver 100%.

Det har du så ganske ret i

> Autolakerer er forøvrigt et håndværkerfag med de samme 3-4 års læretid
> som de øvrige faggruppers, så det ér indbildskt at tro man kan matche
> det proffessionelle resultat hjemme i bryggerset :-|

Igen har du fat i noget rigtigt. Selv for en alm. bygningsmaler med en
fortid som autolakererlærling i 3 måneder, er det svært at male større
emner, ala kassevogne og kranlastbiler, med et ordenligt resultat.

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975