/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Elproblem på FZR600
Fra : Rene Joergensen


Dato : 26-05-06 22:59

Hejsa.

Efter at have rodet med bremser her til aften, var jeg lige ud på en
kort prøvetur.

Når den rammer ca. 7000 rpm bliver lyset svagere og er det indtil den
rammer 8-9000 rpm. Holder jeg den på 7000 rpm forbliver lyset svagt, så
det er ikke kun under accelleration.

Hvad kan det skyldes? Jeg har ikke målt spændingen i systemet, da jeg
ikke tror jeg bliver populær ved at gasse op til 7000 rpm ude i
indkørslen kl. 23 :)

--
-René


 
 
Steen Gruby (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-05-06 23:03

On 26 May 2006 21:58:39 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

Hej Ren'e.
>
>Hvad kan det skyldes? Jeg har ikke målt spændingen i systemet, da jeg
>ikke tror jeg bliver populær ved at gasse op til 7000 rpm ude i
>indkørslen kl. 23 :)

Mit stille bud er en defekt ensretter / regulator.
Mål spændingen over batteriet - Den skal ligge på ca. 14-14,5 volt fra
3000 til max. RPM.
Det kan være en defekt stator, men det er sværere at afsløre.

Har FZR600 forresten ikke regulatoren indbygget i generatoren a'la'
bil?
Hvis ja, kan det være nedslidte kul eller defekt regulator.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Rene Joergensen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 26-05-06 23:08

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> Mit stille bud er en defekt ensretter / regulator.
> Mål spændingen over batteriet - Den skal ligge på ca. 14-14,5 volt fra
> 3000 til max. RPM.

Burde lyset ikke blive kraftigere hvis det er regulatoren? Det
bliver som sagt kun svagere i et område på 1000-1500 omdrejninger.
En af mine venner har også en FZR600, og den brændte alle pærerne af da
hans regulator røg, pga. 18V i systemet.

> Har FZR600 forresten ikke regulatoren indbygget i generatoren a'la'
> bil?
> Hvis ja, kan det være nedslidte kul eller defekt regulator.

Nej, regulatoren sidder seperat.

--
-René


Steen Gruby (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 26-05-06 23:14

On 26 May 2006 22:07:50 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

Hej Ren'e.
>
>Burde lyset ikke blive kraftigere hvis det er regulatoren? Det
>bliver som sagt kun svagere i et område på 1000-1500 omdrejninger.
>En af mine venner har også en FZR600, og den brændte alle pærerne af da
>hans regulator røg, pga. 18V i systemet.
>
Det kan også være tilfældet.
Du skal måle spændingen.

>> Har FZR600 forresten ikke regulatoren indbygget i generatoren a'la'
>> bil?
>> Hvis ja, kan det være nedslidte kul eller defekt regulator.
>
>Nej, regulatoren sidder seperat.

OK - Hvis det var biltype regulatoren kunne det være kullene der var
færdige.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Rene Joergensen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 27-05-06 22:12

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> Du skal måle spændingen.

Det fik jeg gjort i formiddags inden jeg kørte til bronzekursus. Den
viste 13,8 som max. Så det er næsten for lidt spænding til systemet. Men
den klarede da hele dagen, og har ingen problemer med at starte. Så
batteriet bliver da ladet.

Til gengæld gik lyset helt ud i løbet af dagen. Men trykkede man på
omskifteren mellem langt og kort lys, virkede den. Dette bragte mig på
sporet af at problemet nok lå i den kontakt. Hvorfor pokker det så var
omdrejningsafhængigt ved jeg, men det kan jo sådan set også være der
stadigvæk, kan ikke gasse vildt op på den her tid af døgnet. Men en test
ude på motorvejen på vej hjem, hvor jeg kiggede i reflektionerne på
bilerne, når den var ved 7krpm, mens jeg trykkede på kontakten var der
ikke nogen problemer.

Jeg har nu haft åbnet kontakthuset, og kigget på kontakten.

Hovedledningen var røget løs, og så ud til at have været pænt varm, men
det vil jeg tro skyldes at det har siddet og gnistret, hvis det var en
kortslutning, bør sikringen vel sprænge? Lodningen som har holdt
ledningen var helt væk.

Jeg har loddet ledningen tilbage igen, og lyset virker. Har renset
kontaktfladerne og puttet tape omkring den brændte ledningen (skal have
lavet det om med noget krympeflex på et tidspunkt). Men jeg kan jo godt
blive lidt nervøs, så jeg håber at jeg har ret i min antagelse om at
sikringen skal sprænge, hvis der er en kortslutning.

Forøvrigt ærgeligt at jeg ikke nåede at se Pasoen, men havde slet ikke
opdaget dig, før du var på vej afsted igen.

--
-René


Steen Gruby (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-05-06 22:23

On 27 May 2006 21:11:34 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

Hej René
>
>Det fik jeg gjort i formiddags inden jeg kørte til bronzekursus. Den
>viste 13,8 som max. Så det er næsten for lidt spænding til systemet. Men
>den klarede da hele dagen, og har ingen problemer med at starte. Så
>batteriet bliver da ladet.
>
13,8 volt er lige på grænsen, men det går.
Hvis det er spændingen i hele omdrejningsregisteret ser det ud til at
regulatoren virker som den skal.
Prøv lige at inspicere stikkene omkring generator og ensretter.
De skal være rene og uden brændsår.
>
>Hovedledningen var røget løs, og så ud til at have været pænt varm, men
>det vil jeg tro skyldes at det har siddet og gnistret, hvis det var en
>kortslutning, bør sikringen vel sprænge? Lodningen som har holdt
>ledningen var helt væk.
>
Det er en fejl der er til at føle på

>Jeg har loddet ledningen tilbage igen, og lyset virker. Har renset
>kontaktfladerne og puttet tape omkring den brændte ledningen (skal have
>lavet det om med noget krympeflex på et tidspunkt). Men jeg kan jo godt
>blive lidt nervøs, så jeg håber at jeg har ret i min antagelse om at
>sikringen skal sprænge, hvis der er en kortslutning.
>
Få det udbedret ASAP.
Selvfølgelig ryger sikringen hvis det kortslutter, men det er noget
bras at køre med.

>Forøvrigt ærgeligt at jeg ikke nåede at se Pasoen, men havde slet ikke
>opdaget dig, før du var på vej afsted igen.

Som jeg skrev i en anden tråd, så var jeg der blot for at se hvorledes
min søn greb sagen an.
Og da han så ud til at more sig forsvandt jeg skyndsomst igen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Rene Joergensen (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Rene Joergensen


Dato : 27-05-06 22:50

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> wrote:

> 13,8 volt er lige på grænsen, men det går.
> Hvis det er spændingen i hele omdrejningsregisteret ser det ud til at
> regulatoren virker som den skal.

Den holdt det deromkring hele vejen op. Uden noget fald omkring de 7000
rpm.

> Prøv lige at inspicere stikkene omkring generator og ensretter.
> De skal være rene og uden brændsår.

Det putter jeg på min TODO for imorgen, det er for sent nu

>>blive lidt nervøs, så jeg håber at jeg har ret i min antagelse om at
>>sikringen skal sprænge, hvis der er en kortslutning.
> Få det udbedret ASAP.
> Selvfølgelig ryger sikringen hvis det kortslutter, men det er noget
> bras at køre med.

Er det min løsning med tape istedet for krympeflex du mener der skal
udbedres, eller? Det jeg var/er nervøs for, er om hvis der nu er en
anden årsag end at lodningen er blevet træt pga. vibrationer. Jeg har
før set det frarådet at lodde ting sammen, hvis det er noget der
vibrerer meget, f.eks på MC/bil.

> Som jeg skrev i en anden tråd, så var jeg der blot for at se hvorledes
> min søn greb sagen an.
> Og da han så ud til at more sig forsvandt jeg skyndsomst igen.

Ja, han lod da til at være i godt humør. Han har jo også en kværn som
bare virker. Jeg har holdt mere end en skruepause i løbet af dagen

--
-René


Steen Gruby (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 27-05-06 22:58

On 27 May 2006 21:49:58 GMT, Rene Joergensen <fox@nospam.dk> wrote:

Hej René
>
>Den holdt det deromkring hele vejen op. Uden noget fald omkring de 7000
>rpm.
>
Så skal du ikke gøre mere ved det.

>> Prøv lige at inspicere stikkene omkring generator og ensretter.
>> De skal være rene og uden brændsår.
>
>Det putter jeg på min TODO for imorgen, det er for sent nu
>
OK nok
>
>Er det min løsning med tape istedet for krympeflex du mener der skal
>udbedres, eller? Det jeg var/er nervøs for, er om hvis der nu er en
>anden årsag end at lodningen er blevet træt pga. vibrationer. Jeg har
>før set det frarådet at lodde ting sammen, hvis det er noget der
>vibrerer meget, f.eks på MC/bil.
>
Lodninger er principielt noget bras når de belastes med vibrationer.
Derfor skal man altid aflaste ledningerne således at der ikke er tale
om nogen form for mekaniske påvirkninger af loddesteder.
Det gælder både bil, MC og al anden form for mobil elekrtonik.
Den med krympeflex lan være svær at omgås, så en god kvalitet tape kan
i de fleste tilfælde gøre det.
>
>Ja, han lod da til at være i godt humør. Han har jo også en kværn som
>bare virker. Jeg har holdt mere end en skruepause i løbet af dagen

Det så sådan ud for mig.
Knallerten har kun gået 9000 Km, så den burde være nogenlunde i orden.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Hekto (27-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 27-05-06 21:53

> Det kan være en defekt stator, men det er sværere at afsløre.

Antallet af poler skal passe med antallet af megnetpoler (dog flere
magnetpoler end stator-poler). Man kunne forestille sig at det er dér
omdrejningstallet spiller ind? At det bestemte omdrejningstal for en
defekt statorvikling til at 'træde i karater'?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste