Min.alder for bagsædepassager
Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 26-05-06 18:19

Hejsa alle

Er der nogen der kan huske, om der er en minimums alder for
en bagsædepassager ??

Sagen er den, at jeg vil køre en tur med min 10½ år gamle knægt,
før at jeg sælger den.

Mvh
Jan

Fra : Sune

Dato : 26-05-06 18:24

"Jan Diamant 2610" <diamants@fjernFILTERogNOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en bagsædepassager ??
>
> Sagen er den, at jeg vil køre en tur med min 10½ år gamle knægt,

Nej, der er ingen minimumsalder for passagerer. De skal blot kunne nå
fodhvilerne og hvis de er over 8 år, skal de have godkendt styrthjelm på.

Sune

Fra : Henrik & Karina

Dato : 26-05-06 19:08

Minimums alderen er 10 ør mener jeg så det må du godt..

Henrik

Fra : Ken Sørensen

Dato : 26-05-06 19:19

Nej, der er ingen minimumsalder for passagerer.

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 26-05-06 19:56

Nej nu må i sgu blive enige

3 næsten forskellige bud....ikke godt

Jeg tager gennemsnittet: det er ingen gennemsnitalder og godkendt styrt
hjelm

Fra : Lars Holst

Dato : 26-05-06 20:18

"Jan Diamant 2610" <diamants@fjernFILTERogNOSPAMpc.dk> said in

> [...]
> hjelm

> Sune
>>>

> Minimums alderen er 10 ør mener jeg så det må du godt..

Hvis han kan nå forhvilerne skal han sidde bagpå og hvis han ikke kan
skal han sidde mellem dig og tanken med en anordning som kan gøre det ud
for forhvilere til ham og dem skal han selvfølgelig kunne nå.

Det er en forudsætning at motorcyklen er godkendt til kørsel med
passager.

Vedrørende styrthjelm er jeg usikker på alderen men jeg mener at det er 8
år.
Årsagen til at der er en aldersgrænse er at nakken og det øverste af
ryggen er ikke veludvokset nok til at kunne modstå den ekstra vægt på
hovedet ved kraftig påvirkning hvorfor der er stærkt forøget risiko for
alvorlig nakke- og rygskade ved selv mindre ulykker.
Uanset hvad så skal man ikke give et barn en voksenhjelm på. Og klogest
er det at købe hjelm til børn i ultra letvægtsmaterialer.

Jeg har kørt på 3 ugers ferie med min daværende kæreste og hendes søn på
min veteran Guzzi 620 ccm TS enbanker.
Her sad eks-kæresten bagpå og hendes søn sad mellem mig og tanken.

Vi _blev_ stoppet af politiet et par gange. Nogle gange fordi de synes
det var spændende med den cykel og andre fordi de var i tvivl om
lovligheden af det. Men hver gang endte det med, efter deres samtale med
baglandet, at vi måtte køre videre uden anmærkninger.

--
Lars Holst

Fra : tb

Dato : 27-05-06 12:25

> [...]
> min veteran Guzzi 620 ccm TS enbanker.
> Her sad eks-kæresten bagpå og hendes søn sad mellem mig og tanken.

Interessant det med små hoveder. Min fireårige passer ellers hjelm med min
kone (tænk lige over det Men jeg må så finde på noget andet...

Jeg har hidtil haft ham foran mellem tank og mig, men var da overbevist om
at det var ulovligt. men måske ikke?

Fra : SB

Dato : 27-05-06 14:58

"Jan Diamant 2610" <diamants@fjernFILTERogNOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse
> Nej nu må i sgu blive enige
>
> 3 næsten forskellige bud....ikke godt

Mit bud er også at over 8 år skal de have godkendt hjem på, og de skal under
alle omstændighederne kunne nå fodhvilerne med deres fødder.
Var min. alderen 10 år havde jeg sikkert fået en bøde de gange jeg er
stoppet med min datter bagpå, hun er 8 år i dag og har kørt med siden hun
var 3½
dengang på et af de der specielle bagsæder man kan købe og sætte på, dog kun
på korte ture og med moderat hastighed.
Fra børnehaven og hjem af stierne, med max. 30 km/t

da hun var 6 fik hun hendes første godkendte hjem, og MC tøj og fodhvilerne
blev løftet 8 cm i begge sider, de 3 gange jeg derefter er blevet stoppet
med hende bagpå, har det aldrig kostet mig en øre i bøde.

Søren

Fra : Bo Christensen

Dato : 26-05-06 21:15

> Er der nogen der kan huske, om der er en minimums alder for
> en bagsædepassager ??

§ 81. Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15
år, skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.

Stk. 2. Der skal dog ikke anvendes styrthjelm, hvor der er pligt til at
anvende sikkerhedssele.

Stk. 3. Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 8 år, men endnu
ikke 15 år, anvender fastspændt styrthjelm.

Stk. 4. Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på
parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende
forhold.

Stk. 5. Trafikministeren kan fastsætte bestemmelser om fritagelse for
pligten til at anvende styrthjelm.

Fra : tb

Dato : 27-05-06 07:39

..

> Stk. 3. Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 8 år, men endnu
> ikke 15 år, anvender fastspændt styrthjelm.

Jeg vil jo mene ned til nul

Min 4 årig knægt elsker ihvetilfælde en lille tur rundt i byen. Så meget at
jeg overvejer at købe et barnesæde som gør at han kan sidde ordenligt (fås
ved louis eller h-g). Når nu sådanne findes, ville det være meget mærkeligt
hvis man skulle være > 8

Fra : Sune

Dato : 27-05-06 09:15

"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> at jeg overvejer at købe et barnesæde som gør at han kan sidde ordenligt
> (fås ved louis eller h-g). Når nu sådanne findes, ville det være meget

Du har ret i at man bør, have hjelm på - også under 8 - men blot en
barnehjelm. Men som loven er skruet sammen, må han godt undvære.
Se i øvrigt tidligere tråd om emnet.

Sune

Fra : Lars Holst

Dato : 27-05-06 10:58

"Sune" <formel999@hotmail.com> said in

> [...]
>
> Du har ret i at man bør, have hjelm på - også under 8 - men blot en
> barnehjelm. Men som loven er skruet sammen, må han godt undvære.

Og der er en grund til at børn under 8 ikke bør bære hjelm i normal
forstand.
Læs mit indlæg tidligere i tråden.

--
Lars Holst

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 27-05-06 15:19

Sune wrote:

> "tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Du har ret i at man bør, have hjelm på - også under 8 - men blot en
> barnehjelm. Men som loven er skruet sammen, må han godt undvære.
> Se i øvrigt tidligere tråd om emnet.

Under 8 år er det ikke lovpligtigt. Man mener det først er når de er fyldt
8 at deres nakke kan holde til det. fra 8-15år er det førens ansvar at
passageren har hjelm på, og 15år er det passagerens eget ansvar, og der
får føreren ingen bøde.

/
Jesper

Fra : Anders Majland

Dato : 28-05-06 16:11

> § 81.

Og bare lige for at fortsætte lidt.

Politiet har idag officielt den holdning at passagerer ikke må placeres
foran føreren - heller ikke selvom der placeres fodhvilere til formålet.
Bliver man stoppet med et barn foran risikerer man bøde efter
gummiparagraffen om at passagerer og bagage ikke må placeres til gene for
føreren eller forhindre denne i på fuldt betryggende hvis at betjene
køretøjet....

Men stamatakis barnestolen er ganske fortrinlig, og sønnike på 5 er nu på
sin anden styrhjelm
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=473

De første ture var med lav fart og en cykelhjelm. Men der gik ikke længe
inden han fik sin først full-face hjelm.

/Anders

Fra : Lars Holst

Dato : 28-05-06 19:50

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> said in

> [...]
>
> De første ture var med lav fart og en cykelhjelm. Men der gik ikke
> længe inden han fik sin først full-face hjelm.

Og hvor har du så politiets officielle holdning fra vedr. aktuelle emne?
Link eller citat fra lov, velj, cirkulære etc. venligst.

Jeg fik ikke bøder eller påtaler og blev vejledt af ordensmagten til at
placere et barn foran mig på ferietur.

--
Lars Holst

Fra : Anders Majland

Dato : 29-05-06 08:23

> Og hvor har du så politiets officielle holdning fra vedr. aktuelle emne?
> Link eller citat fra lov, velj, cirkulære etc. venligst.

14 maj 2004 har jeg ifølge google skrevet

> Ifølge FDM siger færdelsstyrelsen at børn skal placeres bag føreren på
> en mc.

> (Jeg talte med en medarbejder hos FDM idag, pba. at de i en spalte i det
> aktuelle nummer af Motor netop skrev at børn skulle placeres bagpå.

Så jeg huskede forkert det var ikke politiet men færdselsstyrelsen -
Forfatteren kan sikkert graves frem af arkivet hos FDM.

Fra : Troels Jensen

Dato : 26-05-06 23:21

"Jan Diamant 2610" <diamants@fjernFILTERogNOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Sagen er den, at jeg vil køre en tur med min 10½ år gamle knægt,
> før at jeg sælger den.

Bare for interessens skyld; hvad kan sådan en knægt indbringe?........

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 27-05-06 07:52

> Bare for interessens skyld; hvad kan sådan en knægt indbringe?........
>
> --
> Troels
> FZ6 Fazer

He he. ja det endte med at være en interessant ordstilling, men forvent
at han skal have skiftet olie når du overtager, og så køres der ikke så
forfærdeligt langt på literen pga vækst, det koster også en skål slik i
ny og næ, og diskussion om al ting er standard udstyr

Mvh
Jan

Fra : Hr. Jensen

Dato : 27-05-06 08:33

Den Sat, 27 May 2006 08:51:41 +0200 sendte "Jan Diamant 2610"
<diamants@fjernFILTERogNOSPAMpc.dk> følgende røgsignaler:

>He he. ja det endte med at være en interessant ordstilling, men forvent
>at han skal have skiftet olie når du overtager...

Det skrev du bare ikke, det der. *yyyhhhhf* får grimme billeder på
nethinden....ser vist for meget "Begærets Lov" på TV2 Charlie.

--
For fremtiden ryger alle der beskyttes
af den gratis SPAMFIGHTER i mit kill-filter

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 27-05-06 09:08

> Det skrev du bare ikke, det der. *yyyhhhhf* får grimme billeder på
> nethinden....ser vist for meget "Begærets Lov" på TV2 Charlie.

Øhhhh jeg tror at vi stopper her, der er vist ikke meget fidus i at bruge
mc metaforer, når at de kan forveksles med andre uheldige opfattelser.