/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad er hårdest ved cyklen?
Fra : Kristian


Dato : 26-05-06 14:58

Kom forleden til at diskutere hvad der er hårdest ved ens motorcykel. Dæk,
kæde, osv.

Dem som engang imellem accelererer hurtigt fra eksempelvis fra stilstand
0-100 eller hvis man accelererer fra eksempelvis 60-80 km/t og opefter!

Umiddelbart vil jeg mene at det slider mindst når cyklen er lidt oppe i
fart. Hvad mener i?

Kristian



 
 
Jacob Bunk Nielsen (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 26-05-06 15:31

"Kristian" <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> writes:

> Dem som engang imellem accelererer hurtigt fra eksempelvis fra stilstand
> 0-100 eller hvis man accelererer fra eksempelvis 60-80 km/t og opefter!
>
> Umiddelbart vil jeg mene at det slider mindst når cyklen er lidt oppe i
> fart. Hvad mener i?

Det er åbenlyst klart at der kommer det hårdeste træk på kæde og dæk i
de lave gear, fx når man accelererer fra stilstand i 1. gear frem for
en mellemacceleration i et højere gear. På de fleste motorcykler er
acceleration i lavgear overstået på få sekunder mens acceleration i
højgear kan tage længere tid.

For mig er der derfor ingen tvivl om at slid pr. sekund må være størst
i lavgear, fx acceleration fra stilstand. Men hvad der slider mest af
en acceleration fra 0-100 i 1. gear eller en mellemacceleration fra
100-200 i fx 3. gear er jeg i tvivl om. Motorcyklen skal jo udføre et
væsentligt større arbejde for accelerere fra 100-200 end 0-100. Til
gengæld har man større margin til grænsen for styrke på kæde og dæk
mens man laver mellemaccelerationen.

Alt sammen skrevet under forudsætning at man accelererer med rullen i
bund. Tøseacceleration i lavgear gælder ikke

Godt at jeg ikke er M'er og skal gå og tænke over den slags til
hverdag, men blot skal nøjes med at købe nye dæk i ny og næ

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Armand (26-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 26-05-06 16:10

Jacob Bunk Nielsen skrev:
> "Kristian" <kristiandalby@SLETTEShotmail.com> writes:
>
>> Dem som engang imellem accelererer hurtigt fra eksempelvis fra stilstand
>> 0-100 eller hvis man accelererer fra eksempelvis 60-80 km/t og opefter!
>>
>> Umiddelbart vil jeg mene at det slider mindst når cyklen er lidt oppe i
>> fart. Hvad mener i?
>
> Det er åbenlyst klart at der kommer det hårdeste træk på kæde og dæk i
> de lave gear, fx når man accelererer fra stilstand i 1. gear frem for
> en mellemacceleration i et højere gear..........
> For mig er der derfor ingen tvivl om at slid pr. sekund må være størst
> i lavgear, fx acceleration fra stilstand. Men hvad der slider mest af
> en acceleration fra 0-100 i 1. gear eller en mellemacceleration fra
> 100-200 i fx 3. gear er jeg i tvivl om. Motorcyklen skal jo udføre et
> væsentligt større arbejde for accelerere fra 100-200 end 0-100. Til
> gengæld har man større margin til grænsen for styrke på kæde og dæk
> mens man laver mellemaccelerationen.

Jup! og netop sidstnævnte á "styrke" er dér hvor hunden ligger begravet:
Det er motorens drejningsmoment der strækker kæden og trækker hjulet
rundt i hjulspinn (samt i det hele taget producerer det bid der lægges i
asfalten) og for den sags skyld også belaster gearkassens udgangsleje og
baghjulslejerne.
Med drejningsmoment er det sådan at det kan transformeres gennem
gearing, hvilket er grunden til at man med sammme drejningsmoment på ens
trædecykels pedaler kan komme op af en given bakke ved at bruge et
lavere gear, og dermed burde det være indlysende at der lægges størst
drejningsmoment i kæden, hhv. dækket, hhv. lejer i det laveste gear.
Tiden har selvfølgelig også sin indflydelse, men set over en given turs
længde vil det stadig være brugen i de lavere gear der belaster
voldsomst :-|

--
Armand.

Niels Pein (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Niels Pein


Dato : 28-05-06 21:57

"Kristian" skrev ...
> Kom forleden til at diskutere hvad der er hårdest ved ens motorcykel. Dæk,
> kæde, osv.
>
> Dem som engang imellem accelererer hurtigt fra eksempelvis fra stilstand
> 0-100 eller hvis man accelererer fra eksempelvis 60-80 km/t og opefter!
>
> Umiddelbart vil jeg mene at det slider mindst når cyklen er lidt oppe i
> fart. Hvad mener i?
>
Med hensyn til dæk, vil jeg mene at konstant høj hastighed, f.eks. et smut
gennem dyskland, æder langt mere dæk pr. km. end begge ovenstående.

Men ok, det var ikke det der blev spurgt om.
--
Mvh. Niels
(der har nedslidt mere end 20 dæk)



Armand (28-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 28-05-06 23:24

Niels Pein skrev:
>
>>
> Med hensyn til dæk, vil jeg mene at konstant høj hastighed, f.eks. et smut
> gennem dyskland, æder langt mere dæk pr. km. end begge ovenstående.
>
> Men ok, det var ikke det der blev spurgt om.

Og alligevel, for dækkene er en god indikator for hvor mange kræfter der
bliver lagt i asfalten.
Men netop hvis man anskuer ud fra dækforbruget tror jeg nu nok at
kontant stop'n go -kørsel vil kunne matche high-speed touring :-/

--
Armand.
(med 6.000km som personligt lavmål for bagdæks-nedslidning (á: Første
dæk på GPZ900R - ME99 comp-K))

Jacob Bunk Nielsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 29-05-06 10:46

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Med hensyn til dæk, vil jeg mene at konstant høj hastighed, f.eks. et smut
> gennem dyskland, æder langt mere dæk pr. km. end begge ovenstående.

Det er jeg ikke enig i. Du slider åbenlyst mere dæk under (hård)
acceleration end ved konstant (høj) hastighed. At man så ikke kan
blive ved med at accelerere uendeligt er en anden ting.

Men man må lægge flere kræfter i asfalten når man kører en hastighed v
og accelererer (dv/dt er positiv) end når man bare kører en hastighed
v og ikke accelererer (dv/dt er 0).

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Mikkel Christensen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-05-06 11:37

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> "Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:
>
> > Med hensyn til dæk, vil jeg mene at konstant høj hastighed, f.eks. et smut
> > gennem dyskland, æder langt mere dæk pr. km. end begge ovenstående.
>
> Det er jeg ikke enig i. Du slider åbenlyst mere dæk under (hård)
> acceleration end ved konstant (høj) hastighed. At man så ikke kan
> blive ved med at accelerere uendeligt er en anden ting.

Ved høj (konstant) fart vil dækkene vel også blive varmere end normalt og
dermed forøge sliddet? Efter 200km(/t) på Autobahn er mine dæk ihvertfald
væsentligt varmere end de bliver på selv snoede veje. Der skal en racer-
bane til for at producere lignende temperaturer.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

Rune D. Jørgensen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 29-05-06 12:09

Det var smuk og solrig dag da Jacob Bunk Nielsen skrev
news:spamdrop+m37j452mfi.fsf@abbeden.bunk.cc i dk.fritid.motorcykel:

> Men man må lægge flere kræfter i asfalten når man kører en hastighed v
> og accelererer (dv/dt er positiv) end når man bare kører en hastighed
> v og ikke accelererer (dv/dt er 0).

Det er jo ikke helt sandt! For selv om du ikke accelererer så overfører du
jo stadigvæk en god del energi ned i asfalten. Denne energi går jo netop op
med vindmodstanden, og vindmodstanden er jo temmeligt høj. Især i Tyskland


Så hvis du kører med gassen vredet helt om, men stadig ikke
accelererer(altså topfart), så slider du konstant max på dækket.

PS. Læser elektro og ikke maskin på DTU, så jeg ved ikke hvad jeg taler om,
men logisk set må det forholde sig sådan. Energien skal jo et eller andet
sted hen!


--
Rune D. Jørgensen

Jacob Bunk Nielsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 29-05-06 12:14

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> writes:
> Det var smuk og solrig dag da Jacob Bunk Nielsen skrev:
>
>> Men man må lægge flere kræfter i asfalten når man kører en hastighed v
>> og accelererer (dv/dt er positiv) end når man bare kører en hastighed
>> v og ikke accelererer (dv/dt er 0).
>
> Det er jo ikke helt sandt! For selv om du ikke accelererer så overfører du
> jo stadigvæk en god del energi ned i asfalten. Denne energi går jo netop op
> med vindmodstanden, og vindmodstanden er jo temmeligt høj. Især i Tyskland
>

Jo, men når du samtidig accelererer så skal du jo mere end at
overvinde vindmodstand (og rullemodstand osv.). Antagelsen var jo
netop at hastigheden (v) på måletidspunktet var den samme.

> Så hvis du kører med gassen vredet helt om, men stadig ikke
> accelererer(altså topfart), så slider du konstant max på dækket.

Nej, ikke nødvendigvis. I et lavere gear med gassen i bund vil man
kunne lægge flere kræfter i asfalten under en hård acceleration på
grund af det øgede baghjulsmoment i lavere gear.

> PS. Læser elektro og ikke maskin på DTU, så jeg ved ikke hvad jeg taler om,
> men logisk set må det forholde sig sådan. Energien skal jo et eller andet
> sted hen!

Ja, ud over varme bliver den til kinetisk energi for motorcykel og
fører når du accelerer. Ved konstant hastighed bliver den bare til
varme.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Rune D. Jørgensen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Rune D. Jørgensen


Dato : 29-05-06 19:30

Det var smuk og solrig dag da Jacob Bunk Nielsen skrev
news:spamdrop+m37j45xev4.fsf@abbeden.bunk.cc i dk.fritid.motorcykel:

>> PS. Læser elektro og ikke maskin på DTU, så jeg ved ikke hvad jeg
>> taler om, men logisk set må det forholde sig sådan. Energien skal jo
>> et eller andet sted hen!
>
> Ja, ud over varme bliver den til kinetisk energi for motorcykel og
> fører når du accelerer. Ved konstant hastighed bliver den bare til
> varme.

Men det er jo netop den del af energien der bliver til varme som slider på
dækket. Den kinetiske energi slider jo ikke. Så ved konstant høj fart
bliver al energien lagt i slitage på dækket, men under acceleration bliver
en god del af energien til kinetisk energi.

Hvis motoren udvikler samme mængde energi i de to scenarier, kan jeg altså
ikke se hvordan det ikke netop er den konstante fart der dræber dækket.
Tænk også på en burnout hvor netop al energien går til varmeudvikling og
intet til acceleration.



--
Rune D. Jørgensen

Jacob Bunk Nielsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 29-05-06 12:18

Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:

> Ved høj (konstant) fart vil dækkene vel også blive varmere end normalt og
> dermed forøge sliddet? Efter 200km(/t) på Autobahn er mine dæk ihvertfald
> væsentligt varmere end de bliver på selv snoede veje. Der skal en racer-
> bane til for at producere lignende temperaturer.

Lad være med at ødelægge min argumentation med noget så latterligt som
fakta!

Det har du naturligvis ret i at varmen på dækket betyder enormt meget
for dæksliddet. Men det er egentlig ikke vigtigt for den pointe jeg
gerne vil frem med.

Kunne man accelerere uendeligt ville dækket blive varmere under
konstant acceleration end ved konstant hastighed. Eller sagt på en
anden måde, man varmer dækket mere pr. tidsenhed under acceleration
ved fx 200 km/t end ved blot at køre 200 km/t.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Mikkel Christensen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-05-06 13:55

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:
>
> > Ved høj (konstant) fart vil dækkene vel også blive varmere end
> >normalt og dermed forøge sliddet? Efter 200km(/t) på Autobahn er mine
> >dæk ihvertfald væsentligt varmere end de bliver på selv snoede
> >veje. Der skal en racer- bane til for at producere lignende
> >temperaturer.
>
> Lad være med at ødelægge min argumentation med noget så latterligt som
> fakta!

Jeg kom kun i tanker om det pga. artiklen på motogp.com om qualifiers :)

> Kunne man accelerere uendeligt ville dækket blive varmere under
> konstant acceleration end ved konstant hastighed. Eller sagt på en
> anden måde, man varmer dækket mere pr. tidsenhed under acceleration
> ved fx 200 km/t end ved blot at køre 200 km/t.

Nu er det jo dig der ødelægger min historie fra det virkelige liv med
din teoretiseren :) Hvis der endelig skal sættes en formel regel op har
du ganske givet ret.

Hvis der er nogen der vil påtage sig opgaven med at køre 6000 km, hvor der
accelleres max op til 200 km/t, bremses max til 0 km/t osv., vil jeg
gerne sponsere dækkene. Så kan vi sammenligne dæk efter sommerferien :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

Jacob Bunk Nielsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 29-05-06 13:25

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:
> "Jacob Bunk Nielsen" skrev ...
>
>> Det er jeg ikke enig i. Du slider åbenlyst mere dæk under (hård)
>> acceleration end ved konstant (høj) hastighed. At man så ikke kan
>> blive ved med at accelerere uendeligt er en anden ting.
>>
> Det er nu ikke så åbenlyst, og jeg tror du fuldstændig glemmer
> vindmodstanden.

Nej, slet ikke. Vindmodstanden er den samme om du kører 100 km/t med
konstant fart eller du under en acceleration kører 100 km/t.

>> Men man må lægge flere kræfter i asfalten når man kører en hastighed v
>> og accelererer (dv/dt er positiv) end når man bare kører en hastighed
>> v og ikke accelererer (dv/dt er 0).
>>
> Og når man kører halv-hurtigt på motorvej, så kører man med et
> omdrejningstal hvor man har masser af kræfter til rådighed, og alligevel har
> man ikke spor kræfter tilbage til voldsomme accellerationer. Hvordan kan det
> mon være???

Det er naturligvis fordi man skal bruge mange kræfter til at holde
den pågældende (høje) hastighed. Det har intet med mit argument at
gøre.

Hvis du vil accelerere ved den pågældende hastighed skal du lægge
endnu flere kræfter i asfalten (uanset om motorcyklen så har dem i
pågældende gear eller ej).

Samtidig har en motorcykel markant større baghjulsmoment i lavgear
end i højgear. Derfor vil håndtaget i bund i lavgear kunne slide mere
på et dæk end håndtaget i bund i højgear, og accelerationen vil være
kraftigere.

> Det kan jo kun være fordi man konstant skal bruge en allerhelvedes masser
> kræfter, bare for at holde dyret kørende ved samme hastighed. Og der er kun
> et sted man får sit skub fra, og det er bagdækket.

Ja, det er klart - og man skal skubbe endnu hårdere for at accelerere.

> Men ok, jeg har ikke forstand på at beregne den slags (hvis det overhovedet
> kan beregnes). Det er bare god gammeldaws erfaring, der siger mig at høj
> motorvejshastighed æder både dæk og benzin i noget højere omfang end alt
> andet, inkl. at fyre den af fra samtlige kryds og køre rigtigt frisk på små
> veje.

I de 10 sekunder du accelerer væk fra lyskrydset bruger du formentlig
mere benzin og mere bagdæk end du gør med høj fart på motorvejen. At
du så 95% af tiden bruger mindre gør at det overordnet set giver
mindre slid og bedre benzin-økonomi, men nu snakker vi altså om de 5%
af tiden.

> Omvendt har jeg oplevet min hidtil bedste brændstoføkonomi, og samtidigt
> meget lavt dækslid, et så underligt sted som i Alperne. Oven i købet med
> passager og fuld oppakning.
> Når man kører på pasveje (og ikke andet så vidt muligt) i 7 dage i træk, så
> har man masser af accellerationer og opbremsninger, og masser af
> motorbremsning, og kommer sjældent op i de høje gear, så det virker mystisk
> at brændstofforbruget skulle være lavt, men det udslagsgivende er, at
> gennemsnitshastigheden er meget lav på alpeture.

Samtidig med at du formentlig sjældent nærmer dig det røde felt.

> Det er mit indtryk at dæksliddet også er lavt i Alperne, men det er svært at
> bedømme på så kort tid. Desuden bliver dækkene jo ædt når man skal frem og
> tilbage gennem Tyskland (ja de gør så)

Netop derfor tager jeg toget til sommer

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Jacob Bunk Nielsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 29-05-06 14:36

Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:

> Hvis der er nogen der vil påtage sig opgaven med at køre 6000 km, hvor der
> accelleres max op til 200 km/t, bremses max til 0 km/t osv., vil jeg
> gerne sponsere dækkene. Så kan vi sammenligne dæk efter sommerferien :)

Men det var jo ikke det scenarie jeg skrev om!

Jeg skrev om det splitsekund, hvor man kører præcis 200 km/t og
accelerer overfor et tilsvarende splitsekund hvor man bare kører 200
km/t.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Mikkel Christensen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 29-05-06 14:54

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg skrev om det splitsekund, hvor man kører præcis 200 km/t og
> accelerer overfor et tilsvarende splitsekund hvor man bare kører 200
> km/t.

Aah... Ja, så har du helt givet ret.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

Jacob Bunk Nielsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 29-05-06 22:03

"Rune D. Jørgensen" <RUNE_dahl@hotmailREMOVE_THIS.com> writes:

> Men det er jo netop den del af energien der bliver til varme som slider på
> dækket. Den kinetiske energi slider jo ikke. Så ved konstant høj fart
> bliver al energien lagt i slitage på dækket, men under acceleration bliver
> en god del af energien til kinetisk energi.

Du kan altså ikke overbevise mig om at der ikke bliver dannet mere
varme i dækket når du accelerer end når du bare kører med konstant
hastighed.

Samtidig er det vel ikke kun den del af energien der bliver til varme
der slider på dækket. Der må vel også være en - i denne sammenhæng -
ikke uvæsentlig del der går til at rive gummiet i stykker og lægge det
af på vejbanen. At gummiet så er lettere at rive i stykker når det er
varmt er en anden sag.

> Hvis motoren udvikler samme mængde energi i de to scenarier, kan jeg altså
> ikke se hvordan det ikke netop er den konstante fart der dræber dækket.

Det gør den jo netop ikke - den skal jo udvikle mere energi for at man
kan accelerere.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste