|
| Spørgsmål vedr. udluftning og tændrørskift~ Fra : Michael Kristensen |
Dato : 25-05-06 18:28 |
|
Hej
Har tømt alt bremsevæske ud af bagbremse, og har påfyldt nyt. Følges
manualens påvisninger, dvs. pumber 4-5 gange med bremse, holder den inde,
åbner udluftskruen, lukker den igen, fortsætter med at pumpe 4-5 gange etc.
Har tømt 1.5 dl gennemvæske ud gennem udluftskruen. Men jeg syntes jeg
stadigvæk, at jeg ind i mellem kan se meget små mikrobobler, der kom med
sammen med bremsevæsken.
Kan det accepteres ?
Har også fået skriftet det bagerste cylinders tændrør, men har problemer med
det forreste. Har fjernet hornet og løsnet de 4 skruer på køleren, men kan
stadigvæk ikke komme til med mit værktøj. Nogen SV650s ejere, der ved hvor
man køber noget værktøj, der både kan komme bag køleren og ned i hullet til
tændrøret ?
mvh
Michael Kristensen (SV650s)
| |
NielSV650 (25-05-2006)
| Kommentar Fra : NielSV650 |
Dato : 25-05-06 20:38 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
news:4475e922$0$15791$14726298@news.sunsite.dk...
> Har tømt 1.5 dl gennemvæske ud gennem udluftskruen. Men jeg syntes jeg
> stadigvæk, at jeg ind i mellem kan se meget små mikrobobler, der kom med
> sammen med bremsevæsken.
>
> Kan det accepteres ?
Tjaa.. det er jo op til dig. Sæt bremsen under pres natten over, slå let på
slangen med en skruetrækker og så vil evt fortættede bobler søge opad.
Dermed virker dette trick bedst på forbremsen, men du kan også bare pille
bag-kaliberen af og holde opad...
> Nogen SV650s ejere, der ved hvor man køber noget værktøj, der både
> kan komme bag køleren og ned i hullet til tændrøret ?
Brug den originale tændrørsnøgle fra værktøjskittet. Den kan vinkles på
midten og kommer dermed nemt ned i hullet bag køleren. Jeg vil mene at det
er nok at fjerne skruen mellem køler og topdæksel og derefter bare hive
køleren frem mens du fumler fingrene ind til tændrøret. Jeg havde godt nok
kun hætten af i sidste uge, men det var sådan jeg gjorde det.
--
Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/?id=158
| |
Michael Kristensen (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 25-05-06 22:47 |
|
> > Kan det accepteres ?
>
> Tjaa.. det er jo op til dig. Sæt bremsen under pres natten over, slå let
på
> slangen med en skruetrækker og så vil evt fortættede bobler søge opad.
Det prøver jeg.
> > Nogen SV650s ejere, der ved hvor man køber noget værktøj, der både
> > kan komme bag køleren og ned i hullet til tændrøret ?
>
> Brug den originale tændrørsnøgle fra værktøjskittet. Den kan vinkles på
> midten og kommer dermed nemt ned i hullet bag køleren. Jeg vil mene at det
> er nok at fjerne skruen mellem køler og topdæksel og derefter bare hive
> køleren frem mens du fumler fingrene ind til tændrøret.
Fandt ud af, at det var lettere at gøre fra venstre side i stedet for højre,
som der beskrives i manual. Men det kræver, at man skruer alle møtrikker ud,
som holder køler.
Her er et billede af de to tændrør, som jeg skiftede :
http://www.daimi.au.dk/~mbk/tandror
Det til venstre er det fra den forreste cylinder.
Er det normalt, at det ruster så meget på "fatningen" ?
Ser de brugte tændrør ud, som de skal efter 10 kkm og 4 år (ja, jeg har ikke
kørt mere!) ?
mvh
Michael Kristensen
| |
Western (25-05-2006)
| Kommentar Fra : Western |
Dato : 25-05-06 23:00 |
|
"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev
>
> http://www.daimi.au.dk/~mbk/tandror
>
> Det til venstre er det fra den forreste cylinder.
>
> Er det normalt, at det ruster så meget på "fatningen" ?
>
> Ser de brugte tændrør ud, som de skal efter 10 kkm og 4 år (ja, jeg har
> ikke
> kørt mere!) ?
I hvert fald ikke usædvanligt at det forreste ruster. Og 4 år er lang tid!
Forhjulet sprøjter vand i den retning når du kører i regn. Husk at rense
drænhullet i højre side, så vandet kan komme ud igen!
Leif Westen
(SV 650 S, 60 kkm på 6 år)
| |
Armand (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-06 01:39 |
|
Michael Kristensen skrev:
>
> Har tømt 1.5 dl gennemvæske ud gennem udluftskruen. Men jeg syntes jeg
> stadigvæk, at jeg ind i mellem kan se meget små mikrobobler, der kom med
> sammen med bremsevæsken.
>
Det gavner udluftningen at stemplet i bremsecaliberen er trykket helt i
bund så der er et minimalt volumen af luft bag stemplet fra starten af,
og endvidere ligeså lidt bremsevædske som luft kan være mixet op med!
Tricket med tryk på systemet á belastninge af bremse- greb/pedal er
tilsyneladende et af de helt store guldkorn her fra gruppen!
--
Armand.
| |
Preben Riis Sørensen (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 26-05-06 01:59 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Tricket med tryk på systemet á belastninge af bremse- greb/pedal er
> tilsyneladende et af de helt store guldkorn her fra gruppen!
Restluft skulle væsken selv kunne æde, det virkede i hvert fald på bilen
efter nogle dage. Så det er bare med at få det gjort tidligt nok.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Michael Kristensen (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Michael Kristensen |
Dato : 26-05-06 09:08 |
|
> Det gavner udluftningen at stemplet i bremsecaliberen er trykket helt i
> bund så der er et minimalt volumen af luft bag stemplet fra starten af,
> og endvidere ligeså lidt bremsevædske som luft kan være mixet op med!
Den skal jeg lige have uddybet: Skal man holde bremsen inde, når man starter
påfyldning af nyt bremsevæske ?
| |
Armand (26-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 26-05-06 12:16 |
|
Michael Kristensen skrev:
>> Det gavner udluftningen at stemplet i bremsecaliberen er trykket helt i
>> bund så der er et minimalt volumen af luft bag stemplet fra starten af,
>> og endvidere ligeså lidt bremsevædske som luft kan være mixet op med!
>
> Den skal jeg lige have uddybet: Skal man holde bremsen inde, når man starter
> påfyldning af nyt bremsevæske ?
>
>
Nej.
Lidt definitions præcisering:
- Ved bremsegrebet hhv. -pedalen sidder hoved-cylinderen og det
reservoir hvori bremsevædsken primært befinder sig!
- Ved bremseskiven sidder bremsecylinderen som også kaldes bremsecaliberen!
- Derved at vi taler om et hydraulisk system foregår arbejdet v.h.a.
stempler i dertil passende cylindre i begge ender af systemet!
Det jeg forsøgte at forklare var at man skal afmontere caliberen og
trykke stemplet dér helt i bund (som ved montering af friske
bremseklodser), evt. med en trækile klemt ind i caliberen til at
forhindre stemplet i at trykkes ud under arbejdet.
Når stemplet trykkes i bund flyttes de ccm bremsevædske der er i
bremsecylinderen tilbage til reservoiret hvilket i sig selv kan fragte
en del luft med sig; men i dit tilfælde hvor alt vædske har været udtømt
er det især væsentligt at de ccm luft der befinder sig bag stemplet
minimeres mest muligt!
--
Armand.
| |
|
|