Gummistyring på GS500
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 11:35

Hej Folkens.

Jeg vil lige høre om der er nogen der kan hjælpe mig lidt med hvordan
jeg skal få løst følgende problem på min GS500:

Der er en meget gummi-agtig styr-til-vej følelse.. Dvs når jeg drejer på
styret under kørslen, så føles det som om at der ikke er helt så
god/fast forbindelse til hjulet som der burde være. Jeg har prøvekørt en
af mine venners GS500, hvor der slet ikke var denne gummifølelse.

Der er 2 steder jeg har mistænkt:

1) Haynes sagde at det måske kan være slør i bagsvingerlejet. Testen
skulle være at stille sin cykel på centralstøttefoden og løfte opad i
baghjulet hvorefter slør skulle kunne mærkes.. Hvis jeg udfører denne
test på min cykel kan jeg godt mærke dette slør. På min vens GS500 er
det ikke til at mærke. Vil et evt. slør her kunne skabe ovennævnte
problemer?

2) Forskærmsafstiverpladen som er nr. 3 på følgende billede
http://www.onlineparts.dk/billeder%5Cmikrofish%5C1992%5CSuzuki%5C1203%5Cforskarm.gif
Denne plade har jeg haft afmonteret for at se om der var noget at se på
den. Pladen var vredet ved 2 af monteringshullerne og mange af hullerne
var lettere aflange, hvilket muligvis kan tyde på et styr (som så må
være kommet fra en tidligere ejer i mit tilfælde) ifølge forummet på
gstwin.com (mener det var der jeg læste det).
Hvilke egenskaber for kørslen har denne plade og vil en defekt kunne
give de egenskaber jeg døjer med?

Det skal lige siges at fordækket er ret nyt og problemet var der også
før der blev sat nyt dæk på.

Vil være glad for lidt input. Evt også hvor man måske kan købe sådan en
plade (ud over onlineparts.dk) og evt nyere brugt i nærheden af Aalborg
eller Esbjerg.

Mvh Jesper G, GS500

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 23-05-06 16:36

"Jesper G" <super_gSnabelAesenetPrikdk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vil være glad for lidt input. Evt også hvor man måske kan købe sådan en
> plade (ud over onlineparts.dk) og evt nyere brugt i nærheden af Aalborg

Hej Jesper

Dit forslag nr 1 tror jeg nærmere ville betyde at bagenden sejler ved lidt
højrer fart.

Nr 2: den stabilisator-plade skal have aflange huller - men jeg er sikker på
at den skal være plan. Og så skal den være spændt ordentligt fast - med alle
skruer.

Men du mangler det jeg tror er den mest sandsynlige årsag: slør i
kronrørslejerne. Det er dem, der sidder i top og bund af det forreste
lodrette rør i stellet - der forgaflens bagerste, korte rør går igennem.
Tril op mod en væg og prøv at skubbe maskinen frem mod væggen - så må du
ikke kunne mærke noget slør der. Og op på støttebenet og få en til at holde
baghjulet nede. Så kan du prøve om du kan rokke forgaflen - det må du ikke
kunne.
Og det er vel for nemt at foreslå korrekt dæktryk; 2,25 for og 2,50 bag

--
Jesper Hedegaard

GS500E når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-06 21:09

Jesper Hedegaard wrote:
> [...]
> kunne.
> Og det er vel for nemt at foreslå korrekt dæktryk; 2,25 for og 2,50 bag

Så har jeg lige været ude og checke min samt min vens GS500.
Har prøvet både op-på-støttefod-og-hiv-i-støddæmperne metoden samt
kør-op-mod-en-mur metoden. Begge cykler viste ikke tegn på slør omkring
kronrøret. Mærkede også på stabilisatorpladen mens min kammerat kørte
min cykel op imod muren og vrikkede styret lidt fra side til side mens
dækket forblev stille. Der var stort set ingen bevægelse mellem
stabilisatorpladen og gaflerne og slet ikke så stort udsving som det jeg
mærker når jeg kører.
Dæktrykket kan det højst sansynligt heller ikke være, da problemet har
været der et stykke tid efterhånden (siden i sommers vil jeg tro) og jeg
har løbende tjekket dæktrykket til 2,25 og ca 2,50(alt efter
belastning). Men tak for budet ellers. Det kunne jo være :)

Jeg må jo se om det bliver bedre når jeg får tid om et par uger og får
ordnet bagsvingeren så.

Mvh Jesper G, GS500

Fra : André S Hansen

Dato : 24-05-06 01:24

> [...]
>
> Vil være glad for lidt input. Evt også hvor man måske kan købe sådan en
> plade (ud over onlineparts.dk) og evt nyere brugt i nærheden af Aalborg

Hvor gamel er den, og hvor mange km ?

Har lige skiftet olie, og o-ringe i forgaffel, og kronrørslejer på min fra
1996, som snart har kørt 50.000

Bor også i aalborg, hvis du vil rykke i mere GS

Det var da ikke vildt for en ny plade, syntes at kunne huske et firma, der
lavede en i alu.

André S Hansen
GS500E

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 09:24

> [...]
>
> Bor også i aalborg, hvis du vil rykke i mere GS
>
> Det var da ikke vildt for en ny plade, syntes at kunne huske et firma, der

Cyklen er fra 1992 og har gået ca 60-70 kkm. Der skulle efter sigende
være kommet nye kronrørslejer i for 2-3 somre siden.
Ellers mange tak for tilbudet, men har en kammarats GS500 lige i
nærheden som jeg kan sammenligne med. Indtil videre er den eneste
forskel jeg har kunne finde er den vreden afstiverplade samt slør i
bagsvingere og så self også lige at min er flottere, hehe :D
Jeg har foresten også næsten lige skiftet olie i forgaflen uden at det
hjalp på problemet, men det var fordi den trængte til det.

Mvh Jesper G, GS500

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 24-05-06 12:46

Jesper G wrote:
> ... og så self også lige at min er flottere, hehe :D

Den må du længere ud på landet med, den der smølfeblå knallert med
orange striber er på ingen måde pænere end min

--
Martin GS500E 1992

Fra : Armand

Dato : 24-05-06 19:51

Jesper G skrev:
> [...]
> før der blev sat nyt dæk på.
>
> 1) Haynes sagde at det måske kan være slør i bagsvingerlejet.

Det er længe siden jeg har skrevet en grundig teknisk forklaring,
hvorfor jeg til en start lige vil kaste mig over
forgaffel-stabilisatorens berettigelse og montering:

- Placér to blyanter så den ene ende støttes af højre hånds pege&tommel
-finger og den anden med venstres ditto, og hold sagerne ud for kroppen
så pindene er tilnærmelsesvis parallelle!
- Vrid nu hænder/fingre så blyanterne mister deres parallellitet - No
problem right!?
- Bemærk at hvis man vrider omkring 180° vil blyanterne berøre hinanden
og danne et kryds!

Hvis man kigger på en teleskopforgaffel er geometrien næsten den samme:
Måske holdes sagerne bedre sammen af forakslen og selve broerne (ved
kronrørsområdet), men hvis man anskuer hele teleskopets længde så sidder
de to forgaffelbroer så tæt at de næsten er at regne for én alene og
effektiviteten af sammenspændingen i hver ende minimeres af at
teleskopet i modsætning til en blyant er delt midtpå qua to rør der kan
rotere omkring hinanden.
Sagt på en anden måde: Hvis kun der var én forgaffelbro, så ville
teleskoperne kunne flekse i tilnærmelsesvis samme grad som blyanterne
mellem fingerspidserne, og den anden/nederste bro stiver konstruktionen
meget uden dog at kunne gøre sagerne fleks-frie!

Vender vi nu tilbage til blyanterne, så prøv at placer et viskelæder
imellem dem midtpå, og fixér dét med et par omviklinger med tape,
således at man tilnærmelsesvis ender med er meget højt/smalt "H"!
Gennemfør derefter første øvelse á fingerspidserne og se sager
Allerede uden at prøve det i praksis vil man kunne skønne at p.g.a.
viskelæderet vil blyanterne aldrig komme til at berøre hinanden i et "X"
- Konstruktionen er stivet kollossalt af selvom fingerspidserne ikke
udgør nogen konkret fixering á foraksel hhv. broernes bespænding

Tilbage til forgaflen:
Traditionelle teleskoper (i modsætning til USD-forgafler) har den fordel
at toppen af yderrøret befinder sig tæt ved midten af konstruktionen, og
en fixering af de to yderrørs placering i forhold til hinanden(*) vil
matche viskelæderet indvirken på blyanternes flex.
Hvis tværafstivning dér samtidig gøres så bred som muligt og monteres
v.h.a. en bolt i hvert hjørne vil virkningen ikke alene være en fast
"afstandsklods" )á viskelæderet) men også samtidig fastholde meget af
det vrid der vil forekomme "mellem blyanternes ender"!
Den faste forbindelse á broernes klemskrue omkring inderrøret er med til
at gøre sit i samme henseende og på ultra sportslige motorcykler vil man
kunne se at bredden af disse klemmer er så brede så der er plads til
hele 3 stk. bolte(**)

(*):
Af hensyn til teleskopets fire arbejde er det væsentligt at de to
teleskoper ikke får tvunget hhv. klemt afstanden mellem dem!
(**):
MV Agusta Brutale:
<http://www.nottelive.com/public/rubriche/motori/11/immagine2_MvAgustaBrutaleS-2_200.JPG>

Slut på teknikken og frem til dine problemer:
De aflange huller i din forgaffelstabilisator er til for at kunne lave
en utvungen(!) montering, men hvis stabilisatoren er vredet i pladen
eller øjerne tyder det rigtigtnok på en tidligere volds-påvirkning. Men
hvis pladen ligger pænt til ved alle fire huller og boltene går let i,
er problemet kun kosmetisk og uden indflydelse på forgaflen - I den
sidste ende ville det også være selve teleskopets bevægelse á
affjedringen der ville påvirkes af en (for) skæv plade, og ikke
forgaflens stabilitet!

Det nye fordæk kan godt give så ændrede styreegenskaber p.g.a en frisk
rund profil, at man (i starten) vil opleve det som uvant og
forstyrrende; men da du skriver at problemet er ældre end fordækket kan
man se bort fra dén mulighed!
Men hvad med bagdækket? hvis det liige skal slides det sidste førend det
også skal udskiftes vil den fladslidte profil give en følelse af
uvilligt styrende
Men måske ikke ligefrem egentligt slasket!

Haynes bud på slidte lejringer (ethvert sted i stellet!) er elementær og
bagsvingerlejringen var tidligere et af det let opslidelige punkter på
japanske motorcykler; men dét har ændret sig med tiden og egentlig
regner jeg ikke GS'eren for at være svag dér. Hvis dét var tilfældet
ville du også have læst derom som noget af det første på nettet :-/
Vær tillige opmærksom på at hjullejerne også hører til blandt "stellets
lejringer". I den forbindelse er fejl-klassikeren "højttryks-renser"
værd at nævne: Hvis du har haft adgang til, og derfor har benyttet
højttryksrenser i forb. med vask/rengøring,er der stor sandsynlighed for
at baghjuls-lejerne har fået slået vand i sig og derfor er rustne :-|

Tilbage er der kun de simple(!) dumme fejl:
- Hár du nu husket at spænde baghjulet sidst du spændte kæden?
- Hár du nu husket at spænde forhjulet grundigt da du fik skiftet dæk?
- ér de nævnte klembolte i såvel øvre som nedre forgaffelbro spændte?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-06 21:38

Armand wrote:

> <Klip> En meget illustrativ forklaring </klip>

Meget fint eksempel du kom med der med blyanterne.

> [...]
> også skal udskiftes vil den fladslidte profil give en følelse af
> uvilligt styrende
> Men måske ikke ligefrem egentligt slasket!

Problemet har også været der med både nyt og slidt bagdæk :(

> [...]
> højttryksrenser i forb. med vask/rengøring,er der stor sandsynlighed for
> at baghjuls-lejerne har fået slået vand i sig og derfor er rustne :-|

Lejerne i forhjulet blev skiftet som noget af det første, da det var
løsningen da jeg havde samme problem på min tidligere cykel (en GS450),
men her gav det kun ringe forbedring. Lejerne bagtil har jeg dog ikke
givet så meget opmærksomhed. Skal nok lige have dem i baghovedet når jeg
alligevel skal have hjulet af til den tid.
Har ikke haft adgang til højtryksrenser i det års tid jeg har haft den.

> [...]
> - Hár du nu husket at spænde forhjulet grundigt da du fik skiftet dæk?
> - ér de nævnte klembolte i såvel øvre som nedre forgaffelbro spændte?

Yep.
Yep.
og Yep :(

Tak for input. Specielt det der med blyanterne og broen. Det er sgu rart
når man er visuel learner :)

Mvh Jesper G, GS500