Jesper G skrev:
> Hej Folkens.
>
> Jeg vil lige høre om der er nogen der kan hjælpe mig lidt med hvordan
> jeg skal få løst følgende problem på min GS500:
>
> Der er en meget gummi-agtig styr-til-vej følelse.. Dvs når jeg drejer på
> styret under kørslen, så føles det som om at der ikke er helt så
> god/fast forbindelse til hjulet som der burde være.
>
> 2) Forskærmsafstiverpladen
> Denne plade har jeg haft afmonteret for at se om der var noget at se på
> den. Pladen var vredet ved 2 af monteringshullerne og mange af hullerne
> var lettere aflange, hvilket muligvis kan tyde på et styr (som så må
> være kommet fra en tidligere ejer i mit tilfælde) ifølge forummet på
> gstwin.com (mener det var der jeg læste det).
> Hvilke egenskaber for kørslen har denne plade og vil en defekt kunne
> give de egenskaber jeg døjer med?
>
> Det skal lige siges at fordækket er ret nyt og problemet var der også
> før der blev sat nyt dæk på.
>
> 1) Haynes sagde at det måske kan være slør i bagsvingerlejet.
>
Det er længe siden jeg har skrevet en grundig teknisk forklaring,
hvorfor jeg til en start lige vil kaste mig over
forgaffel-stabilisatorens berettigelse og montering:
- Placér to blyanter så den ene ende støttes af højre hånds pege&tommel
-finger og den anden med venstres ditto, og hold sagerne ud for kroppen
så pindene er tilnærmelsesvis parallelle!
- Vrid nu hænder/fingre så blyanterne mister deres parallellitet - No
problem right!?
- Bemærk at hvis man vrider omkring 180° vil blyanterne berøre hinanden
og danne et kryds!
Hvis man kigger på en teleskopforgaffel er geometrien næsten den samme:
Måske holdes sagerne bedre sammen af forakslen og selve broerne (ved
kronrørsområdet), men hvis man anskuer hele teleskopets længde så sidder
de to forgaffelbroer så tæt at de næsten er at regne for én alene og
effektiviteten af sammenspændingen i hver ende minimeres af at
teleskopet i modsætning til en blyant er delt midtpå qua to rør der kan
rotere omkring hinanden.
Sagt på en anden måde: Hvis kun der var én forgaffelbro, så ville
teleskoperne kunne flekse i tilnærmelsesvis samme grad som blyanterne
mellem fingerspidserne, og den anden/nederste bro stiver konstruktionen
meget uden dog at kunne gøre sagerne fleks-frie!
Vender vi nu tilbage til blyanterne, så prøv at placer et viskelæder
imellem dem midtpå, og fixér dét med et par omviklinger med tape,
således at man tilnærmelsesvis ender med er meget højt/smalt "H"!
Gennemfør derefter første øvelse á fingerspidserne og se sager
Allerede uden at prøve det i praksis vil man kunne skønne at p.g.a.
viskelæderet vil blyanterne aldrig komme til at berøre hinanden i et "X"
- Konstruktionen er stivet kollossalt af selvom fingerspidserne ikke
udgør nogen konkret fixering á foraksel hhv. broernes bespænding
Tilbage til forgaflen:
Traditionelle teleskoper (i modsætning til USD-forgafler) har den fordel
at toppen af yderrøret befinder sig tæt ved midten af konstruktionen, og
en fixering af de to yderrørs placering i forhold til hinanden(*) vil
matche viskelæderet indvirken på blyanternes flex.
Hvis tværafstivning dér samtidig gøres så bred som muligt og monteres
v.h.a. en bolt i hvert hjørne vil virkningen ikke alene være en fast
"afstandsklods" )á viskelæderet) men også samtidig fastholde meget af
det vrid der vil forekomme "mellem blyanternes ender"!
Den faste forbindelse á broernes klemskrue omkring inderrøret er med til
at gøre sit i samme henseende og på ultra sportslige motorcykler vil man
kunne se at bredden af disse klemmer er så brede så der er plads til
hele 3 stk. bolte(**)
(*):
Af hensyn til teleskopets fire arbejde er det væsentligt at de to
teleskoper ikke får tvunget hhv. klemt afstanden mellem dem!
(**):
MV Agusta Brutale:
<
http://www.nottelive.com/public/rubriche/motori/11/immagine2_MvAgustaBrutaleS-2_200.JPG>
Slut på teknikken og frem til dine problemer:
De aflange huller i din forgaffelstabilisator er til for at kunne lave
en utvungen(!) montering, men hvis stabilisatoren er vredet i pladen
eller øjerne tyder det rigtigtnok på en tidligere volds-påvirkning. Men
hvis pladen ligger pænt til ved alle fire huller og boltene går let i,
er problemet kun kosmetisk og uden indflydelse på forgaflen - I den
sidste ende ville det også være selve teleskopets bevægelse á
affjedringen der ville påvirkes af en (for) skæv plade, og ikke
forgaflens stabilitet!
Det nye fordæk kan godt give så ændrede styreegenskaber p.g.a en frisk
rund profil, at man (i starten) vil opleve det som uvant og
forstyrrende; men da du skriver at problemet er ældre end fordækket kan
man se bort fra dén mulighed!
Men hvad med bagdækket? hvis det liige skal slides det sidste førend det
også skal udskiftes vil den fladslidte profil give en følelse af
uvilligt styrende
Men måske ikke ligefrem egentligt slasket!
Haynes bud på slidte lejringer (ethvert sted i stellet!) er elementær og
bagsvingerlejringen var tidligere et af det let opslidelige punkter på
japanske motorcykler; men dét har ændret sig med tiden og egentlig
regner jeg ikke GS'eren for at være svag dér. Hvis dét var tilfældet
ville du også have læst derom som noget af det første på nettet :-/
Vær tillige opmærksom på at hjullejerne også hører til blandt "stellets
lejringer". I den forbindelse er fejl-klassikeren "højttryks-renser"
værd at nævne: Hvis du har haft adgang til, og derfor har benyttet
højttryksrenser i forb. med vask/rengøring,er der stor sandsynlighed for
at baghjuls-lejerne har fået slået vand i sig og derfor er rustne :-|
Tilbage er der kun de simple(!) dumme fejl:
- Hár du nu husket at spænde baghjulet sidst du spændte kæden?
- Hár du nu husket at spænde forhjulet grundigt da du fik skiftet dæk?
- ér de nævnte klembolte i såvel øvre som nedre forgaffelbro spændte?
--
Armand.