/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Yamaha XJ900 erfaringer søges......
Fra : FJ


Dato : 23-05-06 08:02

Hej
Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om holdbarhed
osv.
Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???

Mvh
FJ



 
 
Gert Schlæger (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Gert Schlæger


Dato : 23-05-06 08:27

FJ wrote:

> Hej
> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om holdbarhed
> osv.
> Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???

Jeg er den lykkelige ejer af en Diversion 900 fra '96.

Maskinen har et ry for at være en rigtig solid slider, som med den rigtige
pasning af olie og bremseklodser stort set aldrig går i stykker.

Kardantrækket betyder også, at du ikke skal spekulere på kædesmøring og
-udskiftning. Det skal bare have frisk olie ca. en gang om året.

Den kører klippefast på de store veje, men er selvfølgelig en forholdsvis
tung sag at tumle på små veje og ved snævre manøvrer. Den trækker rent
igennem fra godt og vel tomgang og op til det røde felt. Du behøver derfor
ikke høje omdrejninger for at komme fremad, men den har absolut heller
ikke noget imod at få lov til at strække ud.

Nu skriver du ikke noget om, hvilken årgang du har fået øje på, men jeg
mener, at de ældre modeller har samme ry for holdbarhed som de nyere (som
min 10 år "nye")

Gør det - gør det !!

Mch Schlæger



Jacob (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 23-05-06 09:28


FJ skrev:

> Hej
> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om holdbarhed
> osv.
> Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???

Hej FJ,

Jamen det er jo et af mine yndlingsemner !

Alt i det tidligere indlæg er helt korrekt. Kører selv på en fra
1983 - der godt nok ikke har kørt ret langt endnu (mindre end 20.000
Km), men det er helt klart en fornøjelse.

Jeg har lige læst i et engelsk blad for 70-80 (og nu også 90 MCer) en
artikkel om en fyr der har kørt 250.000 på en sådan og derfor nu har
købt en til !!.

De fleste har jo kørt langt (90-110.000 km), da det er en udpræget
touring cykel, meeen den styre da udmærket. De allerførste modeller
havde en styrmonteret kåbe, der gav cyklen et ry for ustabilitet ved
høj fart - over 150. Men så kan man jo enten pille kåben af eller
sætte en større på - nemt ik.

Så check lejer (forgaffel, svinggaffel og i hjulene - og de kan jo
skiftes for et meget beskedent beløb, men med lidt besvær / hobby
glæde - afhængig af hvad man er til.

Skift sikringsboksen til noget nutidigt med de flade plast sikringer i
stedet for den originale med Glas / porcelæn sikringer - kan ikke lige
huske hvilken type der er standard. Rens samlingerne i ledningsnettet -
kontroller og rens stelforbindelserne. Evt. skal karburatorerne renses
og stilles, check ventilerne - OG SÅ KØRER DET FOR DIG - for en
rimelig penge.

Reservedele er prissat rimeligt ellers kan de ofte købes i MC-Nøglen
uoriginalt - alternativt Ebay.

Der er her i gruppen rigtigt god hjælp at hente vedrørende mere
specifikke spørgsmål, har selv haft enorm glæde af dette forum.

God fornøjelse med den !


VH Jacob


p.jarnbak (23-05-2006)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 23-05-06 10:13


"Jacob" <jt.kikkenborg@get2net.dk> wrote in message
news:1148372883.416888.241470@g10g2000cwb.googlegroups.com...

FJ skrev:

> Hej
> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om
> holdbarhed
> osv.
> Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???

Hej FJ,

Jamen det er jo et af mine yndlingsemner !


De fleste har jo kørt langt (90-110.000 km), da det er en udpræget
touring cykel, meeen den styre da udmærket. De allerførste modeller
havde en styrmonteret kåbe, der gav cyklen et ry for ustabilitet ved
høj fart - over 150. Men så kan man jo enten pille kåben af eller
sætte en større på - nemt ik.

Den styrmonterede kåbe blev ombygget gratis til stelmontering i 1983
og der blev monteret nye kronrørslejer og sidespejle uden beregning
efter diverse test i blade der angav ustabilitet.Købte selv en xj900 den
30/3 1983 og fik den ombygget på garantien.Det er nok den bedste
cykle jeg har købt(nypris 57,500) og på 34000 km kostede den kun en
ny pære til et blinklys.
Hej Palle.



FJ (23-05-2006)
Kommentar
Fra : FJ


Dato : 23-05-06 18:18

hej igen
Tak for de gode råd. Det er en årgang 1985 med 60.000km på klokken jeg har
udset mig. Har tidligere kørt Honda CX500 Eurosport og kender derfor det
magelige i at have kardan. Vil bare gerne have lidt mere trækkraft.

Mvh
FJ

"FJ" <cyberlionREMOVE@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4472b378$0$47079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om
> holdbarhed osv.
> Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???
>
> Mvh
> FJ
>



H. Brønd (23-05-2006)
Kommentar
Fra : H. Brønd


Dato : 23-05-06 21:31

Det er nogle fine motorcykler, Jeg solgte min sidste da den havde gået
140000km uden problemer.
H. Brønd
"FJ" <cyberlionREMOVE@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:447343ae$0$47001$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> hej igen
> Tak for de gode råd. Det er en årgang 1985 med 60.000km på klokken jeg
> har udset mig. Har tidligere kørt Honda CX500 Eurosport og kender derfor
> det magelige i at have kardan. Vil bare gerne have lidt mere trækkraft.
>
> Mvh
> FJ
>
> "FJ" <cyberlionREMOVE@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4472b378$0$47079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej
>> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om
>> holdbarhed osv.
>> Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???
>>
>> Mvh
>> FJ
>>
>
>



Ukendt (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-05-06 13:15


"FJ" <cyberlionREMOVE@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:4472b378$0$47079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om
> holdbarhed osv.
> Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???

Hejsa,

Har selv været den lykkelige ejer af sådan en.
Min var fra 1992 (4BB) - den sidste model der kom.
Den "gamle" fra 1985 har lidt flere heste, men er knap så stærk i
mellemområdet. Det er absolut småting, og ikke noget der må være afgørende
for valget.
Eneste problem jeg havde med min var, at min tank rustede i stykker i de
nederste del "flapperne" hen imod sidedækslet. Stedet er kendt for at ruste
på modellen, da der samler sig kondensvand netop der. Da jeg tog den frem
til 2. sæson jeg havde den, var tanken utæt ;o(
Mærk evt. efter om der er noget at komme efter. Det vil vise sig som små
blærer i lakken udvendigt ned mod "sømmen" af tanken i siderne.
- Kender flere der har haft oplevelsen på samme cykel.

Ellers en drønstærk og pålidelig cykel.

Vh. Per



FJ (29-05-2006)
Kommentar
Fra : FJ


Dato : 29-05-06 08:59


"Per" <perpunktumladingsnabelaemail.dk> skrev i en meddelelse
news:44759fb3$0$60784$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "FJ" <cyberlionREMOVE@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:4472b378$0$47079$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>> Hej
>> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om
>> holdbarhed osv.
>> Er der nogle tidligere XJ900 kørere som kan hjælpe???
>
> Hejsa,
>
> Har selv været den lykkelige ejer af sådan en.
> Min var fra 1992 (4BB) - den sidste model der kom.
> Den "gamle" fra 1985 har lidt flere heste, men er knap så stærk i
> mellemområdet. Det er absolut småting, og ikke noget der må være afgørende
> for valget.
> Eneste problem jeg havde med min var, at min tank rustede i stykker i de
> nederste del "flapperne" hen imod sidedækslet. Stedet er kendt for at
> ruste på modellen, da der samler sig kondensvand netop der. Da jeg tog den
> frem til 2. sæson jeg havde den, var tanken utæt ;o(
> Mærk evt. efter om der er noget at komme efter. Det vil vise sig som små
> blærer i lakken udvendigt ned mod "sømmen" af tanken i siderne.
> - Kender flere der har haft oplevelsen på samme cykel.
>
> Ellers en drønstærk og pålidelig cykel.
>
> Vh. Per


Hej
Er der ikke noget med at man kan få behandlet tanken mod dette problem ??

FJ
>
>



Torben Scheel (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 29-05-06 09:50

FJ wrote:

> Er der ikke noget med at man kan få behandlet tanken mod dette problem ??
>

Prøv at søge på http://groups.google.dk efter "tank cure"

--
vh
Torben

LM (29-05-2006)
Kommentar
Fra : LM


Dato : 29-05-06 16:59

>>> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om
>>> holdbarhed osv

Jeg havde en XJ900 årgang 1991.

I den serie var der et kendt problem med gummi-membranerne der sidder på
toppen af karburatorerne. De mørnede hurtigt og fik revner og blev tilsidst
til noget der skulle skiftes. Øvrige ting: fjeder i forgaffel for blød og
satte whitepower fjeder i. Bagfjedrene sank i bund ved 2 personer og kunne
ihvertfald ikke gå igennem
et sving med ret meget hæld på uden det skrabede. Ellers er det en
kanon-motor der nærmest er uopslidelig. Og på langtur viser den sine bedste
egenskaber....ingen kæde og afslappet kørsel.

vh / Lars M



FJ (29-05-2006)
Kommentar
Fra : FJ


Dato : 29-05-06 17:09


"LM" <mumbo@jumbo.com> skrev i en meddelelse
news:vTEeg.135001$bL2.98028@fe02.news.easynews.com...
>>>> Jeg er ved at kikke på sådan en cykel og ville gerne vide lidt om
>>>> holdbarhed osv
>
> Jeg havde en XJ900 årgang 1991.
>
> I den serie var der et kendt problem med gummi-membranerne der sidder på
> toppen af karburatorerne. De mørnede hurtigt og fik revner og blev
> tilsidst til noget der skulle skiftes. Øvrige ting: fjeder i forgaffel for
> blød og satte whitepower fjeder i. Bagfjedrene sank i bund ved 2 personer
> og kunne ihvertfald ikke gå igennem
> et sving med ret meget hæld på uden det skrabede. Ellers er det en
> kanon-motor der nærmest er uopslidelig. Og på langtur viser den sine
> bedste egenskaber....ingen kæde og afslappet kørsel.
>
> vh / Lars M
>

Ok. Tak for de gode råd. De med affjedringen havde jeg læst mig til, men
det er jo rimeligt nemt at fixe og økonomisk overkommeligt at lave om på.

FJ
>



Niels Bitsch Nielsen (29-05-2006)
Kommentar
Fra : Niels Bitsch Nielsen


Dato : 29-05-06 21:59

FJ <cyberlionREMOVE@mail.tdcadsl.dk> skrev:
>
>"LM" <mumbo@jumbo.com> skrev i en meddelelse
>news:vTEeg.135001$bL2.98028@fe02.news.
>easynews.com...
>>>>> Jeg er ved at kikke på sådan en
>>>>>cykel og ville gerne vide lidt om
>>>>> holdbarhed osv
>>
>> Jeg havde en XJ900 årgang 1991.
>>
>> I den serie var der et kendt problem
>>med gummi-membranerne der sidder på
>> toppen af karburatorerne. De mørnede
>>hurtigt og fik revner og blev
>> tilsidst til noget der skulle
>>skiftes. Øvrige ting: fjeder i
>>forgaffel for
>> blød og satte whitepower fjeder i.
>>Bagfjedrene sank i bund ved 2 personer
>> og kunne ihvertfald ikke gå igennem
>> et sving med ret meget hæld på uden
>>det skrabede. Ellers er det en
>> kanon-motor der nærmest er
>>uopslidelig. Og på langtur viser den sine
>> bedste egenskaber....ingen kæde og
>>afslappet kørsel.
>>
>> vh / Lars M
>>
>
>Ok. Tak for de gode råd. De med
>affjedringen havde jeg læst mig til, men
>det er jo rimeligt nemt at fixe og
>økonomisk overkommeligt at lave om på.
>
>FJ
>>

--
Hejsa !
Jeg har en 4BB - købt sidste sommer - den har absolut ingen rust på
nævnte sted...og er altså ca. 15 år gammel.
Har netop monteret IKON dæmpere i bag. De kan reguleres både i
forspænding og dæmpning og er så absolut en kæmpe
forbedring. De er ganske vist også lidt dyrere end f.eks. HAGON's.

nbn XJ900


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste