GPZ 1000RX
Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 23-05-06 00:05

Hej igen igen igen Gruppe
Jeg står jo og mangler en MC, jeg stiller ikke mange krav andet en:
Solid mc som erstatning for bil, desuden skal der være læ altså
kåbe.

Nordjylland er jo ikke lige frem proppet med mc tilbud. Men har været
ude at prøve Gpz 500, VFR 750F, XJ 600 Div, CBR 1000 osv til MAX
50000kr gerne omkring 40k

så faldt jeg lige over en mc jeg ikke har set før, GPZ 1000RX ligner
lige noget for mig og så står der en ifølge sælger MEGET velholdt
udgave lige i nærheden til 42k kørt ca 60000km.

kan ikke finde meget snak om cyklen her i gruppen's ældre tråde.

Men hvad siger i. er det en cykel som er pengene værd. er den solid,
billig at få lavet, eller lave selv? eller skal jeg holde mig fra den?

Fra : Asger

Dato : 23-05-06 08:50

Det er GPz900R's efterfoelger og forgaengeren til ZX-10 og ZZ-R 1100.

Den er som sine broedre ret solid. Den er TUNG. Den er omkring 20 aar
gammel og har (maaske) haft mange ejere der har racet den.
Det 16 tommers forhjul goer daekudvalget begraenset.
Den lider formodentlig af et muligt problem som sine broedre:
http://www.mrturbo.com/products/oilbp.html

Hvis den er i god stand er det en fin touring cykel. Den er god paa
motorveje og store veje, ikke god paa de smaa snoede.

Asger
(Tidl. ZX-10)

Fra : Thomas Løjmann Jørge~

Dato : 23-05-06 10:33

Hej Asger,

Er der mon samme issue med f.eks .GPX750R cyklerne?

/Thomas

Fra : F.Sander

Dato : 23-05-06 11:05

Min kamerat købt en i 85/86 ? ihvertefald det år den kom, da var den toppen
af poppen og dyr' min kamerat kørte en sason på den med meget lange ture i
Europa til RR og ferie, jeg ved han var glad for den, den gang- efter at
have haft GPZ900 inden da...

Men den er tung !

--
Mvh. Finn Sander.
Honda RC30 fordi livet er for kort til Suzuki,

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 23-05-06 12:12

Hvorfor er der ikke ret mange af dem tilsalg? er de svære at skaffe
dele til? hvad får jeg i en GPZ 1000RX som jeg ikke får i en CBR1000
andet end en lidt billigere cykel

Fra : Armand

Dato : 23-05-06 16:39

mikkel_paulsen@hotmail.com skrev:
> Hvorfor er der ikke ret mange af dem tilsalg?

Fordi det kun var et par år at de fremstilledes førend ZX10 overtog!

> hvad får jeg i en GPZ 1000RX som jeg ikke får i en CBR1000
> andet end en lidt billigere cykel

Kun fart, måske :-/
1000RX var datidens hurtigste motorcykel jvf. Guinnes book of Records.
Jeg husker en sammenlignings-test i MOTORRAD hvori 1000RX og GTR1000 var
de bedst bremsende, trods kombattanter med firestemplede calibere

Jeg har prøvet en tur på en ens jeg selv havde GPZ900R, og motoren
trækker fælt anderledes fra bunden end 900'erens. Til gengæld sidder man
markant højere på RX'eren - Måske endda højere end på CBR1000!

--
Armand.

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 23-05-06 23:48

lyder jo frækt med alt den fart, men kommer nok ikke til tyskland så
ofte.
Jeg vil dog blive mere glad hvis nogen gad fortælle mig, køb den
cykel den er mægtig solid, stabil osv. jeg er 192cm så en stor cykel
er nok lige mig. har også tænkt mig at tage den en tur syd eller nord
på. og det med at den ikke er god til små veje er ligemeget, for alle
de km jeg kommer til at køre, skal jeg nok få lysten styret. har jo
ingen bil.

Nogen MC kyndige i Fjerritslev området som vil hjælpe mig med at se
på cyklen? hvis i gider køre med fra Hjørring Aabybro eller andet
på vejen skal jeg nok hente.

ifølge Bikez.dk
Var CBR 1000 mc'en med flest HK, moment. Størst max speed,
acceleration men dog ikke størst sædehøjde.

CBR 1k
Motor: 4-cylindret, 4-takts vandkÙ‘let. 2 overliggende knastaksler..
Kubik: 998 cm3
Boring/SlaglÙˆngde: 77/53,6 mm/mm.
Kompression: 10,5:1.
Karburator: 4 stk. Keihin Ø· 38 mm.
Ydelse: 132 hk (97,0 kw) ved 9500 o/m
Moment: 104 Nm ved 8500 o/m
VÙˆgt/Kraftforhold: 1,68 kg pr hk.
Tophastighed: 270 km/h
Acceleration (0 - 100): 2,9 sek
BrÙˆnstof forbrug: 15,5 km/lit
Transmission: 6-trins gearkasse. Flerpladekobling i oliebad.
KÙˆdetrÙˆk. El-start.
El-system: 12 volt, vekselstrÙ‘msgenerator. Elektronisk tÙˆnding.
Forlygte: 60/55 watt,halogen.
Stel: Dobbelt Ù‡ben rÙ‘rramme med medbÙˆrende motor. 4-kant stÙ‡lrÙ‘r.
Affjedring For: Hydraulisk teleskopgaffel. Mekanisk anti-dive. 4-trins
justering. Ø· 41 mm gaffelben. 150 mm fjedervandring.
Affjedring Bag: Mono-affjedring. Justerbar fjederforspÙˆnding.
Justerbar dÙˆmpning. 120 mm fjedervandring.
Bremse For: 296 mm dia. dobbelt hydraulisk skivebremse med flydende
caliberhus og 4 stempler.
Bremse Bag: 296 mm dia. enkelt hydraulisk skivebremse med flydende
caliberhus og 2 stempler.
Hjul For: 110/80 x 17
Hjul Bag: 140/80 x 17
FÙˆlg Type: StÙ‘bt.
MÙ‡l og vÙˆgt: Akselafstand: 150 cm. SÙˆdehÙ‘jde: 77,5 cm.
Tankkapacitet: 21 L. EgenvÙˆgt: 222 kg.
Producent: Honda Motor Co, Japan.
ImportÙ‘r: Vilh. Nellemann A/S, RavnsÙ‘vej 40, 8240 Risskov.

GPZ 1000RX
Motor: 4-cylindret, 4-takts vandkÙ‘let rÙˆkkemotor. 2 stk. overliggende
knastaksler. 4 ventiler pr. cylinder..
Kubik: 997 cm3
Boring/SlaglÙˆngde: 74/58 mm/mm.
Kompression: 10,2:1.
Karburator: 4 stk. Keihin Venturi 36 mm.
Ydelse: 125 hk (92,0 kw) ved 9500 o/m
Moment: 99,1 Nm ved 85020 o/m
VÙˆgt/Kraftforhold: 1,90 kg pr hk.
Tophastighed: 260 km/h
Acceleration (0 - 100): 3,1 sek
BrÙˆnstof forbrug: 13,0 km/lit
Transmission: 6-trins gearkasse. Flerpladekobling i oliebad.
KÙˆdetrÙˆk. Totalgearing: 4,78:1.
El-system: 12 volt. VekselstrÙ‘msgenerator.Elektronisk tÙˆnding.
Forlygte: 60/55 watt, halogen.
Stel: Dobbelt lukket rÙ‘rramme. Bred type. 4-kant stÙ‡lrÙ‘r. PÙ‡boltet
bagramme i aluminium.
Stel-geometri: Kronhovedvinkel: 62,0 grader. EfterlÙ‘b: 108 mm.
Affjedring For: Hydraulisk teleskopgaffel. LuftunderstÙ‘ttet.
Hydraulisk anti-dive. 3-trins justering. Ø· 40 mm gaffelben. 135 mm
fjedervandring.
Affjedring Bag: Mono-affjedring. Uni-trak. LuftunderstÙ‘ttet. Justerbar
dÙˆmpning. 130 mm fjedervandring.
Bremse For: 260 mm dia. dobbelt hydraulisk skivebremse med flydende
caliperhus og 2 stempler.
Bremse Bag: 260 mm dia. enkelt hydraulisk skivebremse med flydende
caliperhus og 2 stempler.
Hjul For: 110/90 x 18 pÙ‡ 2.50\" fÙˆlg.
Hjul Bag: 140/80 x 16 pÙ‡ 3.00\" fÙˆlg.
FÙˆlg Type: stÙ‘bt.
MÙ‡l og vÙˆgt: TotallÙˆngde: 223 cm. Akselafstand: 150,5 cm.
SÙˆdehÙ‘jde: 80,5 cm. FrihÙ‘jde: 14 cm. Tankkapacitet: 21 L. EgenvÙˆgt:
238 kg.
Producent: Kawasaki Heavy Industries, Japan.
Importّr: Carl Andersen Motorcykler A/S, Randersvej 150, 8200 إrhus
N.

Fra : Asger

Dato : 24-05-06 09:39

Gaar ud fra at du taler om oliefeed til lejerne? Det har jeg aldrig
hoert om. AFAIK er det en anden motorkonstruktion, saa det burde ikke
vaere nedarvet.

Asger

Fra : Armand

Dato : 24-05-06 20:10

Asger skrev:
> Gaar ud fra at du taler om oliefeed til lejerne? Det har jeg aldrig
> hoert om. AFAIK er det en anden motorkonstruktion, saa det burde ikke
> vaere nedarvet.

Så længe at knastkæden sidder på venstre side af motoren, er
grundkonstruktionen den gamle 900'ers!
SVJH rækker den længere en ZZR1100 :-/

--
Armand.

Fra : Asger

Dato : 24-05-06 09:54

En Kawasaki!!!

OK, serioest: Stod jeg personligt overfor valget mellem en GPz900R,
GPz1000RX eller en CBR1000 i samme stand og til samme pris, ville jeg
ikke valege RX.
Men hvis man falder over en velholdt RX med faa km og til en god pris,
jamen saa er det da en fin cykel. 16 tommer forhjul, og lidt ekstra
vaegt kan man jo sagtens leve med. Motoren er solid nok, og der er ikke
alvorlige boernesygdomme AFAIK.

Jeg er 198 cm og sad fint paa ZX-10. Har kun proevet RX en enkelt gang,
men husker ogsaa den som udmaerket at sidde paa.

Bortset fra det (for nu at forplumre dit valg yderligere), saa solgte
jeg min '89 ZX-10 i 2004 for omkring 55K (og den var i rimelig god
stand), saa du burde kunne finde en ZX-10 til omkring 50. Saa er du ude
over det 16 tommers forhjul, du faar alu stel, og en lettere cykel
(selvom den stadig er tung - ca. 220 kg).

Tag ud og proev dem, og vaelg saa.

Asger

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 24-05-06 23:30

det er jo netop problemet, CBR 1K koster 5-10k mere.

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 25-05-06 15:13

Har snakket med ejeren i dag, han siger han selv har haft cyklen siden
1989, for 5 år siden røg der et eller andet tandhjul af som slog hul
i gearkassen, det blev lavet for 17.000. ellers har den været til
eftersyn hver 3 år. den har kørt 64000. er det formeget? tror jeg kan
få cyklen ned på 40.000 muligvis 39.000kr skal ud at se den på
søndag.

er det et bedre køb end en VFR, som er i samme pæne stand de koster
knapt 10k mere? der kan jo laves en del motorcykel for 10k