/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Olielampe driller (TL´eren igen!!)
Fra : S.G


Dato : 21-05-06 18:04

Well
så fik jeg svinet på gaden idag. Og den kører sq som den skal nu her
efter jeg har skiftet slangen op til IAPS sensoren!

Kørte 15km´s bykørsel idag, stille og rolig. Der har intet været,
og den føles som den plejer. Har ladet den sejtrække lidt og brugt
momentet god. Kan mærke den skal justeres for at blive helt perfekt,
men den går godt og kn sagtens bruges til daglig indtil PC3´eren er
klar og Mr. Dyno tager mig ind

Skulle så på arbejde (er på arbejde nu) så kørte i den forbindelse
et stykke uden for byen, lige for at mærke om symptomerne efter
7000rpm stadig var der .Skød den af i 1. gear (intet, og skulle holde
den nede med besvær) så i 2. gear, så 3.
Så satte den pludselig ud (som om den ikke tændte på cyllindrene)
Så gik der 2 sek så lyste olielampen! Drejede nøgle om og holdte ind
til siden! Hmm masser af olie på dyret, igen lækager elelr steder den
dryppede fra
Startede op igen og så var der intet! Gav den lidt gas og så satte
den ud igen og lampen lyste kort. Det skete et par gange på den sidste
kilometer hen til arbejdet

Hvad kan det skyldes?

hvis ikke det er en løs forbindelse hvad kan det så være?!?

Noget jeg skal være bange for?


 
 
Steen Gruby (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 21-05-06 18:16

On 21 May 2006 10:04:10 -0700, "S.G" <sebastian@nalnet.dk> wrote:

Hej Sebastian.
>
>Skulle så på arbejde (er på arbejde nu) så kørte i den forbindelse
>et stykke uden for byen, lige for at mærke om symptomerne efter
>7000rpm stadig var der .Skød den af i 1. gear (intet, og skulle holde
>den nede med besvær) så i 2. gear, så 3.
>Så satte den pludselig ud (som om den ikke tændte på cyllindrene)
>Så gik der 2 sek så lyste olielampen! Drejede nøgle om og holdte ind
>til siden! Hmm masser af olie på dyret, igen lækager elelr steder den
>dryppede fra
>
Nu har DFM snart sparet dig for en macro mekanikerregning
Men vi kan da godt fortsætte lidt endnu.
Det med olielampen er sekundært - Den vil lyse når motoren dør.
Hvad der så får den til at dø?
Jeg ville kigge lidt på tilt sensoren:
Sidder den hvor den skal?
Sidder den fast?
Er den monteret rigtigt?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

S.G (21-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 21-05-06 18:31

>Nu har DFM snart sparet dig for en macro mekanikerregning
>Men vi kan da godt fortsætte lidt endnu.

Ja da! :) Det "indernet" er sq smart!

>Det med olielampen er sekundært - Den vil lyse når motoren dør.
ja ok, det er vel egentlig rigtig nok, Men da det skete 2. gang da var
der altså stadig liv i motoren :) (emn nåede jo kun at køre 1 km med
den fejl)


>Jeg ville kigge lidt på tilt sensoren:
>Sidder den hvor den skal?
>Sidder den fast?
>Er den monteret rigtigt?

Jeps, den tjekkede jeg idag sammen med tjek listen! Men tjekker da lige
igen, da den er nem at komme til!

Dvs jeg skal finde ud af hvad det er der får cyklen til at sætte ud?
Det startede efter jeg skød den af! Har intet været ellers.

Jeg tror lige jeg kører en tur efter arbejde (har fri kl 21.30) og ser
hvordan den opfører sig! Er lidt svært at sige da jeg kun nåede at
køre 1km efter det startede! Men så kan jeg lave en nøjagtig
beskrivelse senere i aften
Så vender tilbage i aften engang! Medmindre jeg kommer til at holde et
sted med en mc der er død :)


Steen E. (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 21-05-06 19:36

>Dvs jeg skal finde ud af hvad det er der får cyklen til at
>sætte ud?
>Det startede efter jeg skød den af! Har intet været ellers.


Poster du ikke et billede af den ? Så alle os som har deltaget i
problemerne kan se dyret ?

Døde efter du skød den af ? Kunne lyde som mangel på benzin, filter ?
tankudluftning ? benzinpumpe ? slanger ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Armand (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-05-06 23:29

S.G skrev:
>> Nu har DFM snart sparet dig for en macro mekanikerregning
>> Men vi kan da godt fortsætte lidt endnu.
>
> Ja da! :) Det "indernet" er sq smart!
>
Og næsten for nemt - Når man tænker på at du kaster dine ulyksaligheder
i hovedet på gruppen inden du selv har kontrolleret noget så simpelt som
fejlkoder :-|

--
Armand.

Peter Jakobsen (21-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 21-05-06 18:31

S.G wrote:
> Well
> så fik jeg svinet på gaden idag. Og den kører sq som den skal nu her
> efter jeg har skiftet slangen op til IAPS sensoren!
>
> Kørte 15km´s bykørsel idag, stille og rolig. Der har intet været,
> og den føles som den plejer. Har ladet den sejtrække lidt og brugt
> momentet god. Kan mærke den skal justeres for at blive helt perfekt,
> men den går godt og kn sagtens bruges til daglig indtil PC3´eren er
> klar og Mr. Dyno tager mig ind
>
> Skulle så på arbejde (er på arbejde nu) så kørte i den forbindelse
> et stykke uden for byen, lige for at mærke om symptomerne efter
> 7000rpm stadig var der .Skød den af i 1. gear (intet, og skulle holde
> den nede med besvær) så i 2. gear, så 3.
> Så satte den pludselig ud (som om den ikke tændte på cyllindrene)
> Så gik der 2 sek så lyste olielampen! Drejede nøgle om og holdte ind
> til siden! Hmm masser af olie på dyret, igen lækager elelr steder den
> dryppede fra
> Startede op igen og så var der intet! Gav den lidt gas og så satte
> den ud igen og lampen lyste kort. Det skete et par gange på den sidste
> kilometer hen til arbejdet
>
> Hvad kan det skyldes?
>
> hvis ikke det er en løs forbindelse hvad kan det så være?!?
>
> Noget jeg skal være bange for?

Har du prøvet at udlæse om der er kommet fejlkoder i den forbindelse ???

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



S.G (21-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 21-05-06 18:41


> Har du prøvet at udlæse om der er kommet fejlkoder i den forbindelse ???
>
> --
> M V H

Nej det nåede jeg ikke! Men vil da lige være opmærksom på det på
vej hjerm herude fra :)

håber sq ikke det er noget alvorligt, nu kører den endelig som den
skal (lige borset fra det her)


S.G (21-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 21-05-06 19:42

>Poster du ikke et billede af den ? Så alle os som har deltaget i
>problemerne kan se dyret ?
hehe, det er jo også lidt jeres :) :)
Jo så snart jeg har mine PVM fælge på den :) :)

Du kan se den her, dog er det det gamle look, men du kan se diverse
pics med stel osv der er lakket sort! Det færdige resultat bliver der
først taget billeder af når den er helt klar! (PVM har forsinket mine
fælge 1 måned nu)
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2250


>Døde efter du skød den af ? Kunne lyde som mangel på benzin, filter ?
>tankudluftning ? benzinpumpe ? slanger ?

tænkte også på det samme!
Men er nu sikker på at olielampen lyste imens motor kørte! Derfor jeg
blev pisse bange!
Men beskriver lige fejlen helt præcist når jeg har kørt den hjem!
(eller trukket.. )

Så i skal være klar med råd senere i aften eller imorgen, når jeg
beskriver problemet mere præcist :)


S.G (21-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 21-05-06 20:31

Ok
Fejlmeddelsen er c25

og derudover lyser olielampen hvis den skal tage omdrejninger! Ved ikke
om fejlmeddelsen har noget med olielampens lys at gøre?! (kunen jo
være den lyste netop for at indikere der var en fejl, men ved ikke)

Men fejlmeddelsen er:
c25 Ignition signal #2 (Rear cylinder) circuit malfunction Ignition
coil, wiring/coupler connection, power supply from the battery.

Den trækker slet ikke på bagerste cyllinder nu hvis den bare får
lidt gas!
Så river tanken af nu, og tjekker ledningen til tændhætten!
Hvis ikke det er den må det jo være selve tændspolen, men kan være
det bare er en løs forbindelse mellem tændrøshætte og ledning


S.G (21-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 21-05-06 20:51

PROBLEM LØST!
Det var sipmelthen den ene kabelsko til tændspolen bagtil der var
røget af, så den lige sad og snittede polen på tænspolen! Olie
lampen lyser åbentbart ved nogle af fejlmeddelserne, så når cyklen
har fået rpm har kabelskoen rystet sig væk fra polen, og så lyste
olielampen :)
Når den bare stod i tomgang var der forbindelse, og ingen problem! Men
så snart den fik gas flyttede kabelsko sig og så kom fejlen :)
fandeme lamt! :)

Der kommer sikkert masser af den slags :) Den er jo først lige samlet!
:)
en er sq glad for jeg fandt den :)
Så bered jer på flere posts så snart der er det mindste!!!!

:D


Torben Scheel (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 22-05-06 14:35

S.G wrote:

> Der kommer sikkert masser af den slags :) Den er jo først lige samlet!
> :)

Det lyder nu mest som om den ikke er samlet

Free hint - driv ikke rovdrift på dine hjælpere - undersøg så meget du
kan før du beder om hjælp.

--
vh
Torben

S.G (22-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 22-05-06 19:21



> Det lyder nu mest som om den ikke er samlet
>
> Free hint - driv ikke rovdrift på dine hjælpere - undersøg så meget du
> kan før du beder om hjælp.

Det har du ret i!
men havde jeg haft tid til at køre længere (skulle jo på arbejde)
var det nok også endt sådan!
Men er du klar over at jeg ikke kunne sidde stille eller noget som
helst, da jeg bare vidste den stod derude og havde opførst sig sådan!
Så blev nødt til at få evt forklaringer på problemet! for at
"berolige" mig selv :) indtil jeg skulle afsted på den igen
Og havde nok heller ikke kigget efter fejlmeddelser hvis ellers ikke
det var nævnt her i tråden :)

Men bare rolig, skylder en del fadbamser jtil nogen jo :)


Steen E. (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 22-05-06 20:29

>"S.G" <sebastian@nalnet.dk> skrev i en meddelelse
> news:1148322076.291608.272230@i39g2000cwa.googlegroups.com...

Altså, i det her forum er der en skøn blanding af experter, nybegyndere,
10-tommelfingre, alt fra os "Grumpy Old Men" til 18-årige jagerpiloter,
Djnepr og R1'ere osv.

Så gensidig tolerance er et godt grundlag, og så er det både lærerigt og
lidt sjovt for os andre at følge din historie - der er helt sikkert
mange, som nu lige skal have checket sensor-slanger for (begyndende)
revner.

Jeg glæder mig i hvert fald til at høre hvordan den går, når du får den
rullet rigtigt ind.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-05-06 20:28


S.G skrev i meddelelsen
<1148322076.291608.272230@i39g2000cwa.googlegroups.com>...

Men bare rolig, skylder en del fadbamser jtil nogen jo :)


Nah, pyt med det, men nu jeg har fat i dig, vil Du ikke nok fjerne det vrøvl
om PAIR systemet, som Du har skevet på mc-galleriet :-|

1. PAIR stjæler _ikke_ hk. uanset hvor mange gange det bliver sagt, (af
ubegavede tunere), PAIR sidder efter udstødningsventilerne, og har ingen
indflydelse på forbrændingen i cylinderen. Når der justeres motor skal det
ganske rigtigt afspærres, ellers får Du forkerte HC og CO værdier, men
ellers er funktionen kun til din fordel.

2. PAIR systemet fortynder ikke bare udstødningsluften, derimod overilter
PAIR systemets tilskudsluft den hede udstødningsgas, og alle rester af HC
bliver på den måde afbrændt til fordel for vores fælles miljø. Og det er
dybest set noget forbandet svineri at fjerne systemet

3. Når nogle "aftermarket" udstødningssystemer har problemer med at fungere
sammen med PAIR systemet, så er det fordi at disse udstødningssystemer er så
ringe performance mæssigt, at man er nødt til at køre med en alt for fed
benzin/luft blanding for blot at få en nogenlunde motorgang.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Armand (22-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-05-06 21:18

S.G skrev:
>
>> Det lyder nu mest som om den ikke er samlet
>>
>> Free hint - driv ikke rovdrift på dine hjælpere - undersøg så meget du
>> kan før du beder om hjælp.
>
> Men bare rolig, skylder en del fadbamser jtil nogen jo :)

Oplæg!
Næste DFM-meeting bliver ikke en J-dag, eller P-dag; men derimod en
SG-dag!

--
Armand.


S.G (22-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 22-05-06 22:40

>1. PAIR stjæler _ikke_ hk. uanset hvor mange gange det bliver sagt, (af
>ubegavede tunere), PAIR sidder efter udstødningsventilerne, og har ingen
>indflydelse på forbrændingen i cylinderen. Når der justeres motor skal det
>ganske rigtigt afspærres, ellers får Du forkerte HC og CO værdier, men
>ellers er funktionen kun til din fordel.

Nej er godt klar at det intet gør ved forbrændigen, da det bliver
smidt i efter der er sket en forbrænding! :)
Men er ikke enig mht HK, Jeg har set et par målinger der er lavet på
samme tidpsunkt, dvs rul med pair og så rul uden pair. I det nedre
område ses der en forskel! Men kun i det nedre! Men det er nok
forskellig fra cykel til cykel om det kan ses eller ej!

>2. PAIR systemet fortynder ikke bare udstødningsluften, derimod overilter
>PAIR systemets tilskudsluft den hede udstødningsgas, og alle rester af HC
>bliver på den måde afbrændt til fordel for vores fælles miljø. Og det er
>dybest set noget forbandet svineri at fjerne systemet

En korrekt justeret mc (fx ved dyno) har ingen rester af HC :) :)

>3. Når nogle "aftermarket" udstødningssystemer har problemer med at fungere
>sammen med PAIR systemet, så er det fordi at disse udstødningssystemer er så
>ringe performance mæssigt, at man er nødt til at køre med en alt for fed
>benzin/luft blanding for blot at få en nogenlunde motorgang.

Hvorfor er det så at motoren rent faktisk (efter en justering) kommer
til at gå bedre af en aftermarket system?
Jeg vil da mene at netop alle de regler vi har gør at motorer generelt
går ringe (ved dog ikke med nyere) men TL´eren går som standard
pisseringe og er alt for dårlig justeret! Pair systemmet,
luftfilterkassen med klappen i, og det meget lukkede udstødningssystem
er jo netop et produkt af regler og krav, samt ingeniøres forsøg på
at leve op til at det suzuki ville have i den maskine! Skal ikke kunen
udtale mig om andre cykler! Men ved ihvertfald at får man en justering
(med et skræddersyet map) så har jeg endnu ikke set nogle cykler der
faktisk går ringere end standard opsætningen! Der hvor det går galt,
er når folk sparer på den efterfølgende justering, eller får
justeret ved en klovn der bare henter et tilfædigt map fra nettet

Jeg kan mærke en markant bedre og sundere motorgang efter motor fik
lov til at ånde (luftfilterkasse åbnes med cirka 100%) og komme af
med "pusten" (andre forrør m.m) Et plus hertil var så en ret kraftig
forøgning af både moment og hk ved ale throttles! Og det ses ikke kun
på TL´eren. Flere af mne kammies med nyere cykle, fx gixxer1000 m.m
har oplevet samme. (dog kun med kn filter og komplet
udstødningssytem), men som sagt en korrekt justering kræver det jo.


S.G (22-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 22-05-06 22:41

>Oplæg!
>Næste DFM-meeting bliver ikke en J-dag, eller P-dag; men derimod en
>SG-dag!

Så skal jeg over grænsen først da :)


Jesper Hvalsøe (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Hvalsøe


Dato : 25-05-06 05:32

S.G wrote:
>>Oplæg!
>>Næste DFM-meeting bliver ikke en J-dag, eller P-dag; men derimod en
>>SG-dag!
>
>
> Så skal jeg over grænsen først da :)
>

Den ultimative vægttuning........ Bogense pillen, eler nuppokuren.
Meget mere vægtbesparelse pr krone, end carbon.


--
Things that try to look like things, often look more like things, than
things do.
Gsx 1100 EX Ducati ST4

S.G (22-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 22-05-06 22:45

>Så gensidig tolerance er et godt grundlag, og så er det både lærerigt og
>lidt sjovt for os andre at følge din historie - der er helt sikkert
>mange, som nu lige skal have checket sensor-slanger for (begyndende)
>revner

Ja! Den slange har jeg aflivet total!

>Jeg glæder mig i hvert fald til at høre hvordan den går, når du får den
>rullet rigtigt ind

Det gør jeg også! Men som med alt andet i det her projekt, så er
pc3´eren også forsinket! :( skulle have været klar i januar, men
kommer "måske" i juni :(
Fælge kommer i denne her uge (men det er jo ikke første gang jeg
hører det)

,ht rulning, ja så er jeg også spændt! Kører på det map den havde
inden der kom andre knater i! Kan godt mærke den tøver lidt
indimellem, men den går ok! Men der bliver helt sikekrt hentet en del
mere i den! Savner smidigheden mest, power har dne nok af lige pt.
Den får lavet et map til hver cyllinder! Så er ret spændt på det :)
da netop V2´ere har stor forksel på de enkelte cyllindre og
blandingsforholdet!


S.G (22-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 22-05-06 22:50

>Og næsten for nemt - Når man tænker på at du kaster dine ulyksaligheder
>i hovedet på gruppen inden du selv har kontrolleret noget så simpelt som
>fejlkoder :-|


Som jeg skrev, så skulle der nogle råd på bordet, netop da jeg var
max frustreret! Kunne ikke komme til at teste den da jeg sad på
arbejdet og den lavede nummeret 1km før jeg var der!
Det der gjorde mig bange var olielampen! Havde den ikke lyst, ja så
havde jeg ikke været så nervøs, men var sikker på det var noget
rigtig slemt indtil min helt Steen mente det var sekuunddært (hvilket
han næsten havde ret i)
Fejlkode blev kun tjekket da Peter nævnte det! Der kom nemlig ingen
fejlkode (netop da den kabelsko hoppede af og på polen hele tiden, og
fejlkodevisning i cockpit er forsinket med et par sekunder) Så tvang
den til at lave en fejlkode mens jeg kortsluttede "fejlkode stikket"
bagtil på den!
Så tråden var slet ikke forgæves!. Tværtimod! Kunne have stået og
ledt efter den skide kabelsko i flere dage, ligesom med den latterlige
slange :)


S.G (23-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 23-05-06 20:43

Er jeg forkert på den Orla?!?
Så ret mig i fald!

ellers er der ingen fadbamser :) :)


Ukendt (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-05-06 22:05


S.G skrev i meddelelsen
<1148413358.267688.73610@i40g2000cwc.googlegroups.com>...
>Er jeg forkert på den Orla?!?
>Så ret mig i fald!

Selvfølgelig er Du det

>ellers er der ingen fadbamser :) :)


Det er nok også nemmest at forklare over et par stykker men Du kan da
lige få en at tænke over.

Selvfølgelig er der benzinrester (HC) i TL'erens udstødning, ellers kan den
nemlig slet ikke køre. Det er simpelthen nødvendig for at få en antændelig
blanding i forbrændingsrummet. Ganske få motorer kan fungere med et meget
minimalt "benzinoverskud", de såkaldte "lean burn" motorer, og TL'eren er
bestemt ikke en af slagsen Derfor giver PAIR, eller allerbedst
katalysator mening.

Omkring tab af Hk. Hvad er forskellen på to rulninger foretaget samme dag ?
Du kan faktisk ikke slippe afsted med to ensartede rulninger på samme
maskine under samme forhold på en dag, så hvad er sansynligheden for at
noget andet har spillet ind ? En testers fordomme f.eks. :-/

Der er jo også lidt "nu har jeg brugt tid på, og penge på, at optimere min
mc, nu skal den f....e vise bedre takter", så selvfølgelig er den blevet
bedre...... med nye udstødninger til en million. Der er lidt HiFi over
den slags.

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Steen Gruby (23-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-05-06 22:39

On Tue, 23 May 2006 23:04:58 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.
>
>Der er jo også lidt "nu har jeg brugt tid på, og penge på, at optimere min
>mc, nu skal den f....e vise bedre takter", så selvfølgelig er den blevet
>bedre...... med nye udstødninger til en million. Der er lidt HiFi over
>den slags.

Sagde du forgyldte højttalerledninger

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

S.G (24-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 24-05-06 13:38

>Selvfølgelig er der benzinrester (HC) i TL'erens udstødning, ellers kan den
>nemlig slet ikke køre. Det er simpelthen nødvendig for at få en antændelig
>blanding i forbrændingsrummet. Ganske få motorer kan fungere med et meget
>minimalt "benzinoverskud", de såkaldte "lean burn" motorer, og TL'eren er
>bestemt ikke en af slagsen Derfor giver PAIR, eller allerbedst
>katalysator mening.

Hvordan skal luft kunne fjerne en mængde uafbrændt benzin fordi det
bliver tilføjet i selve topstykket efter forbrændingen?!? Hvordan kan
luft virke som en katalysator?!?! Hvorfor virker pairsystemmet så kun
op til 7000rpm og ikke over? Der er jo også uafbrændt benzin ved
højere rpm?
Det som jeg har fået at vide af flere folk der beskæftiger sig med
bl. a justering, motorer osv, er at pairsystemmet er til for at "snyde"
de krav der er om CO tal m.m. Dvs når der måles på
udstødningsgassen, så ser den faktisk renere ud end den er, netop
fordi der bliver tilføjet rent luft i udstødningsgassen! Er det så
forkert?

>Omkring tab af Hk. Hvad er forskellen på to rulninger foretaget samme dag ?
>Du kan faktisk ikke slippe afsted med to ensartede rulninger på samme
>maskine under samme forhold på en dag, så hvad er sansynligheden for at
>noget andet har spillet ind ? En testers fordomme f.eks. :-/

Jeg er udemærket klar over der skal meget lidt til på et felt. De her
rulninger var lavet uden at cyklen var taget ned, og med et par
sekunders mellemrum. Så den afvigelse der måske kunne være ville
ikke være så stor at kurven ville ændre sig så meget!
Men igen, det er i sidste ende pisse ligegyldigt hvad en kurve siger
netop fordi det er et stykke papir. Det skal jo kunne mærkes før det
er sjovt og før det giver mening!

En anden ting! Det pair system får v2 motoren til at skyde af H til
ved motorbremsning, så snart man smider andre potter på end
originale. Det er ligeledes en af grundene til at fjerne det.

>Der er jo også lidt "nu har jeg brugt tid på, og penge på, at optimere min
>mc, nu skal den f....e vise bedre takter", så selvfølgelig er den blevet
>bedre...... med nye udstødninger til en million. Der er lidt HiFi over
>den slags.

HIfi nørder må ikke sammenlignes med sådan her, men vil da tilføje
at jeg er en af dem der ikke bruger dyre kabler til mit setup, for kan
sq ikke høre forskel. Og jeg har haft meget grej med tiden :)

Altså allerede sidste år da jeg havde TL´eren (inden ombygningen),
da var der stor forskel at mærke på den og en standard! Men det blev
der først da den havde været ved dyno og få lavet et map til den! da
var den en helt anden maskine.
Jeg kender efterhånden mange der kører TL´er og vi bytter gerne
internt! Især motorgang, smidighed og de ting der følger med
powercommander er altså ikke placebo effekt, så må du tro og sige
hvad du vil! Komplet akrapovic sad der så på den i forvejen, og ville
nok ikke selv give 16k for et sådan system! da det er mange penge!
Men uanset hvad du siger, så giver især pc og tit også komplette
systemmer i mange tilfælde en mere "rar" og kontrolabel motorgang,
hvis ellers der bliver efterjusteret! Men selvfølgelig ikke altid, da
er jo er forskel på cykler og da teknologien jo hele tiden udvikler
sig!
Anyway KOmplette systemer er lavet til de folk der kan lide at læse
100% kurver og topheste! :) (eller til de folk der kører tæt på det
røde område, dvs dem der kører bane)

Hvis du nu også påstår aftermarket affjedring og en stivere
bagsvinger også går ind under placebo effekten, så gider jeg ikke
bruge mere tid på det her! For så er du altså forkert på den, men
kan ikke lige tyde om du mener det! :) Men jeg går ikke ud fra at det
går ind under "nu har jeg brugt tid på, og penge på, at optimere min

mc, nu skal den f....e vise bedre takter"
Det første jeg mærkede (selvom cyklen gik af h Til) var godt nok den
bagsvinger! Den var tydelig!
öhlinsen skal jeg aldrig have af igen? Og samme med forgaffel! Det er
en helt anden maskine hvad angår styreegenskaber. En standard TLS´er
kan ikke rigtig sammenlignes mere. Og det var jo netop meningen af
forbedre styreegenskaberne, da de ikke er alt for gode på en TLS
sammenlignet med nyere sportsmaskiner! Og den plan er heldigvis
lykkedes :) :)

Motorsetuppet er ellers identisk med det fra sidste år lige borset fra
knasterne! Jeg er mest spændt på (når jeg skal over til dyno)
hvorhenne og om det har givet noget! Det kan jeg nemlig ikke mærke
lige pt, da det er tydeligt den ikke får korrekt blanding i det meste
af spektret! kurven er ujævn og i flere områder er det tydelgt at
mærke den ikek komemr af med det den skal. Jeg har gået efter af få
mere power i bund og mellemområde (er ligeglad med toppen da jeg
aldrig bruger det) og det skulle de her knaster netop give. Jeg mærker
først om det også er lykekdes når den er justeret! Så må vi så
bagefter se hvad kurven viser!
En anden ting man ikke må glemme, er at det jo netop er sjovt at rode
med sådan. Dvs man lærer en del, bliver udfordret, ligger søvnløs,
planlægger attentat på ens egen mc og meget mere!!

Ved at skifte kabler i et hifisystem.. Tja hvad lærer man af det?!?!
Intet nyt!


Der må snart være lejlighed til en fadbamse!
:)


Orla Pedersen (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 24-05-06 14:58

S.G wrote:

>>Selvfølgelig er der benzinrester (HC) i TL'erens udstødning, ellers kan den
>>nemlig slet ikke køre. Det er simpelthen nødvendig for at få en antændelig
>>blanding i forbrændingsrummet. Ganske få motorer kan fungere med et meget
>>minimalt "benzinoverskud", de såkaldte "lean burn" motorer, og TL'eren er
>>bestemt ikke en af slagsen Derfor giver PAIR, eller allerbedst
>>katalysator mening.

> Hvordan skal luft kunne fjerne en mængde uafbrændt benzin fordi det
> bliver tilføjet i selve topstykket efter forbrændingen?!? Hvordan kan
> luft virke som en katalysator?!?! Hvorfor virker pairsystemmet så kun
> op til 7000rpm og ikke over? Der er jo også uafbrændt benzin ved
> højere rpm?

Fordi at der stadig er så høj temperatur at den uforbrændte benzin
antændes _når_ der kommer frisk luft til.

> Det som jeg har fået at vide af flere folk der beskæftiger sig med
> bl. a justering, motorer osv, er at pairsystemmet er til for at "snyde"
> de krav der er om CO tal m.m. Dvs når der måles på
> udstødningsgassen, så ser den faktisk renere ud end den er, netop
> fordi der bliver tilføjet rent luft i udstødningsgassen! Er det så
> forkert?

Og det er noget vås, fakta er at uforbrændt benzin antændes, det har
fabrikkerne helt styr på.


> En anden ting! Det pair system får v2 motoren til at skyde af H til
> ved motorbremsning, så snart man smider andre potter på end
> originale. Det er ligeledes en af grundene til at fjerne det.

Fordi at det uoriginale udstødningsystem fordrer endnu mere overskydende
HC som, surprice surprice, antændes i udstødningen når luft tilføres.

> Der må snart være lejlighed til en fadbamse!
> :)

Nemlig ja

mvh
Orla, som ikke har nogen fordomme omkring affjedring, jeg vil bare have
ren luft, og minimal støj. (tinitusramt


Ukendt (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-06 17:29


Og selvfølgelig virker PAIR over 7.000 rpm. Hvorfor fa'en skulle det ikke
det ! Der er også PAIR på de nye rpm kometer

Og et rigtigt PAIR knalder ikke, netop ved påløb har rigtige mc'er "fuel
cutoff", (hvadenten karbunader eller indsprøjtning, men det kan PC måske
ikke finde ud af ? ), og ydermere afspærres PAIR luften også under
påløb, (gavner jo ingenting når der alligevel ikke tilføres benzin), så det
kan sagtens fungere endog rigtigt godt.

Eneste rigtige ulempe er selvsagt vægt, men det er nu i småtingsafdelingen.

Så der skal mere fadøl til at overbevise mig

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr Desværre fra før PAIR



Armand (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-06 10:30

Orla Pedersen skrev:
> S.G wrote:
>
>>>
>
>> En anden ting! Det pair system får v2 motoren til at skyde af H til
>> ved motorbremsning, så snart man smider andre potter på end
>> originale. Det er ligeledes en af grundene til at fjerne det.
>
> Fordi at det uoriginale udstødningsystem fordrer endnu mere overskydende
> HC som, surprice surprice, antændes i udstødningen når luft tilføres.
>
Fejlen må ligge et andet sted!
Det meste fikumdik og slangeføring ved sekundærluft-systemer skyldes en
indskudt vacuum-ventil der lukker af for sekundær-luften ved påløb (højt
vacuum i indsugningen) :-|

--
Armand.

S.G (24-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 24-05-06 13:53

>>Der er jo også lidt "nu har jeg brugt tid på, og penge på, at optimere min
>>mc, nu skal den f....e vise bedre takter", så selvfølgelig er den blevet
>>bedre...... med nye udstødninger til en million. Der er lidt HiFi over
>>den slags.


>Sagde du forgyldte højttalerledninger


Nej da! det giver ikke nok! Vi skal da have den der anti-statiske ting
til cd afspilleren :)


S.G (24-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 24-05-06 17:43

>Og selvfølgelig virker PAIR over 7.000 rpm. Hvorfor fa'en skulle det ikke
>det ! Der er også PAIR på de nye rpm kometer
bare den anden guru ved FV motor der har udtalt dette på et åbent
forum


>Fordi at det uoriginale udstødningsystem fordrer endnu mere overskydende
>HC som, surprice surprice, antændes i udstødningen når luft tilføres.
Hvorfor kan det så netop ikke justeres væk?

>Eneste rigtige ulempe er selvsagt vægt, men det er nu i småtingsafdelingen.
På mc´en?
Har da heldigvis skrældet en 20-22 kg af min (efter hvad
producenternes tal siger) :)


Ukendt (24-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 24-05-06 20:14


S.G skrev i meddelelsen
<1148488964.540607.226620@y43g2000cwc.googlegroups.com>...
>>Og selvfølgelig virker PAIR over 7.000 rpm. Hvorfor fa'en skulle det ikke
>>det ! Der er også PAIR på de nye rpm kometer
>bare den anden guru ved FV motor der har udtalt dette på et åbent
>forum

Jae, ligner lidt kommentaren fra en bilmekaniker: "4 karburatorer kan
aldrig bringes i syncronisering"

>>Fordi at det uoriginale udstødningsystem fordrer endnu mere overskydende
>>HC som, surprice surprice, antændes i udstødningen når luft tilføres.
>Hvorfor kan det så netop ikke justeres væk?

Det kan det vel også de fleste gange, hvis tuneren er dygtig nok, og så
ville PAIR systemet jo heller ikke knalde, men bare som normalt
"efterbrænde".

Men der kan da bestemt også være systemer hvor udstødning og
ventil/knastdiagram bare slet ikke passer sammen i store dele af
omdrejningsområdet :-/ Som Du selv siger, nogle systemer går kun efter
topydelse, og giver slet ikke nogen fornuftig ressonnans, (nogen kalder det
modtryk), ved lavere omdrejningstal.

Og fabrikkerne er faktisk ret skrappe til at få harmoniske systemer sat
sammen, selv Suzuki har bevist det med SV1000 de har vist lært meget af
TL projectet....

Nå slut med det her pjat, nu skal der pakkes til sammen til DFM-eurotour,
(pensionistturen)
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr touringstyle



Armand (25-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-05-06 10:41

S.G skrev:
>> Og selvfølgelig virker PAIR over 7.000 rpm. Hvorfor fa'en skulle det ikke
>> det ! Der er også PAIR på de nye rpm kometer
> bare den anden guru ved FV motor der har udtalt dette på et åbent
> forum
>
>
>> Fordi at det uoriginale udstødningsystem fordrer endnu mere overskydende
>> HC som, surprice surprice, antændes i udstødningen når luft tilføres.
> Hvorfor kan det så netop ikke justeres væk?
>
Måske fordi ejeren længe forinden har fjernet et par vacuum-slanger for
meget :-/

--
Armand.

S.G (25-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-05-06 11:07

>> Fordi at det uoriginale udstødningsystem fordrer endnu mere overskydende
>> HC som, surprice surprice, antændes i udstødningen når luft tilføres.
> Hvorfor kan det så netop ikke justeres væk?



>Måske fordi ejeren længe forinden har fjernet et par vacuum-slanger for
>meget :-/

Hæhæ!
Nej. Det gælder faktisk også på SV´erne! De knalder også af h til
så snart der pilles i det originale setup


S.G (25-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-05-06 11:09

>Fejlen må ligge et andet sted!
>Det meste fikumdik og slangeføring ved sekundærluft-systemer skyldes en
>indskudt vacuum-ventil der lukker af for sekundær-luften ved påløb (højt
>vacuum i indsugningen) :-|

Så vidt jeg er orienteret, er de rmange der kender til det her
problem, og mange de rhar arbejdet med det.
Jeg har endnu ikke læst mig til en løsnnig udover at flå hele
pairsystemet af! Om der er en anden ved jeg ikke!
Det gælder p alle TL, RAPTOR, SV ´m.m, dem de rhar TL motoren :)


Ukendt (30-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 30-05-06 20:26


S.G skrev i meddelelsen
<1148551746.897472.214050@y43g2000cwc.googlegroups.com>...

>Så vidt jeg er orienteret, er de rmange der kender til det her
>problem, og mange de rhar arbejdet med det.
>Jeg har endnu ikke læst mig til en løsnnig udover at flå hele
>pairsystemet af! Om der er en anden ved jeg ikke!
>Det gælder p alle TL, RAPTOR, SV ´m.m, dem de rhar TL motoren :)


Sjovt nok har Suzukifabrikken ingen problemer med at justere motoren

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



S.G (25-05-2006)
Kommentar
Fra : S.G


Dato : 25-05-06 11:11

>Det kan det vel også de fleste gange, hvis tuneren er dygtig nok, og så
>ville PAIR systemet jo heller ikke knalde, men bare som normalt
>"efterbrænde".

Nops! Det sis meget tit at det netop IKKE kan justeres væk! Er ret
sikker på Mr. Dyno også nævnte de da jeg var ovre ved ham! (men vil
ikke hænge ham op på det)
Måske en bedre tændingsenhed såsom powercommander 3 kan gøre det!
Den tillader jo justering på flere trin mht RPM!


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste