Ret god artikel om Titanium - og dog ?!
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-06-01 21:02

I seneste nummer af Penge og Privatøkonomi er der en ret flot omtale af
Apples Titanium.

Der bliver sammenlignet 4 bærbare, og Apple får en ganske god omtale,
men en ting irriterer mig dog voldsomt:

"Så valget er næsten helt oplagt, hvis det ikke lige var, fordi Apple
bruger et andet styresystem end Windows.

<snip>

Det betyder at de ikke kan afvikle pc-programmer".

For helvede da. Hvornår lærer de forpulede journalister at sætte sig ind
i tingene inden de skriver deres artikler ?

Der sammenlignes mellem:

IBM Transnote til ca. kr. 30.000,-
Packard Bell Chroma til ca. kr. 35.000,-
Hewlett-Packard Omnibook 500 til ca. kr. 27.000,-
Apple PowerBook G4 400 mhz til ca. kr. 28.000,-

Ingen af de øvrige maskiner når G4'eren til sokkerholderne og ved at
købe Virtuel PC, så får man faktisk 2 computere, som er langt flottere
og bedre i ydelse for den samme pris som de andre.

Arrrrrrrrrrrgggggggggggghhhhhhh ??!

Jeg bliver nødt til at skrive til Penge og Privatøkonomi i morgen.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : *nico*

Dato : 17-06-01 21:29

> Ingen af de øvrige maskiner når G4'eren til sokkerholderne og ved at
> købe Virtuel PC, så får man faktisk 2 computere, som er langt flottere
> og bedre i ydelse for den samme pris som de andre.

Du har ret, også alligevel ikke.
Du får ikke en PC ved at smække VPC 4.0 på Ti 500.
Der er den altså milevidt efter de andre. jeg har selv kombinationen.
Og når det drejer sig om PC applikationer, så gids jeg altså ikke min ti500.

Men en ting der irreterer mig er til gengæld, at mange tester bare for at
teste.
Skal man ikke teste med et formål?

Jeg mener, man tester da ikke en ladvogn og en Ferrari ?
Også kommer man med konklusinen, at valget er ladvognen, da ferrarien ikke
kan
have en hjørnesofa på bagsædet?

Hvert system har sine fordele. MacOs har sine klare fordele, lige som win
har det.

Journalister, fat det nu !!

> Jeg bliver nødt til at skrive til Penge og Privatøkonomi i morgen.
Prøv dem bare... *SSS*

MVH

Nicolai, Glad for både win og MacOs
Ja, det kan lade sig gøre *S*

Fra : Jonas C. Voss

Dato : 17-06-01 21:52

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> [...]
> hjørnesofa på bagsædet?
>
> Hvert system har sine fordele. MacOs har sine klare fordele, lige som win

God pointe, og fantastisk analogi.

--
MVH/Regards,
http://go.to/geografi Erase HARDDRIVE to mail me

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-01 04:13

Hej JOnas

- Og dog.... - Man kan da også spænde en trailer efter en Ferrari...-))))

"Jonas C. Voss" wrote:

> God pointe, og fantastisk analogi.

mvh. Erik Richard
Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : *nico*

Dato : 18-06-01 07:19

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Hej JOnas

- Og dog.... - Man kan da også spænde en trailer efter en Ferrari...-))))

Hmmm.... Har jeg faktiskt set i italien *S*
Men så er den jo ikke standard længre.
Så skal vi have fat i en udvidelse, eller en driver fra tredje part *lol*

Nicolai

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-06-01 09:10

Erik Richard Sørensen wrote:

> Hej JOnas
>
> - Og dog.... - Man kan da også spænde en trailer efter en Ferrari...-))))

Ville det ikke svare lidt til at køre VPC på en TiBook?

Mvh Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-01 12:44

Hej Mark

"Mark S. Rasmussen" wrote:

> Ville det ikke svare lidt til at køre VPC på en TiBook?

Jo, ganske rigtig. VPC vil ikke give den fulde ydelse, som hvis det var en
'ren' Wintel, men den vil være brugbar til det meste normale brug. Og da det
jo er Penge & Privatøkonomi, der har 'testet' dem, så vil jeg umiddelbart også
tro, at de regner Titanium som værende et arbejdsredskab - og ikke en
'spilledåse'.

Og for at blive i bilsproget, - En Ferrari med en trailer vil heller ikke
kunne køre 400km/t -)

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 17-06-01 22:21

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> [...]
> Og når det drejer sig om PC applikationer, så gids jeg altså ikke min ti500.

Hvad er det lige præcis for nogle pc-applikationer, som man ikke kan få
til Mac, som ikke kører optimalt med VPC ?

> Men en ting der irreterer mig er til gengæld, at mange tester bare for at
> teste.
> Skal man ikke teste med et formål?

I P & P har de testet for at finde det bedste køb af bærbare.

> [...]
> have en hjørnesofa på bagsædet?
>
> Hvert system har sine fordele. MacOs har sine klare fordele, lige som win

Det tror jeg også at jeg gør.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : *nico*

Dato : 17-06-01 22:40

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Hvad er det lige præcis for nogle pc-applikationer, som man ikke kan få
> til Mac, som ikke kører optimalt med VPC ?

Nu vil jeg ikke starte en diskusion, men til den almindelige bruger, er spil
jo oplagt.
En liste kommer jeg ikke med. Programmer som notes 5.01, macnotes gids jeg
ikke, osv.

> I P & P har de testet for at finde det bedste køb af bærbare.
Ja, det kan jeg forstå, men bør man så ikke først finde ud af hvilken
målgruppe man tester for?
Det bar selt ikke en kritik af dig, jeg syntes bare ikke man umiddelbart kan
sammenligne en ti500
og en win baseret bærbar. De har vel i bund grund kun ordet bærbar til
fælles.

> Det tror jeg også at jeg gør.
God ide, det ville være rart, hvis de gad at teste for målgrupper, og ikke
bare for testens skyld.

Nicolai.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-06-01 07:29

*nico* <npe@mac.com> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> ti500.

> Nu vil jeg ikke starte en diskusion, men til den almindelige bruger, er spil
> jo oplagt.

Jeg er ked af at sige det, men den almindelige bruger køber vel ikke en
bærbar til kr. 30.000,- ????? Det er en high-end maskine, som appelerer
til erhvervsfolk og superbrugere - de sidder sgu ikke og spiller spil på
deres bærbar. De køber/låner børnenes Playstation, hvis spilletrangen
skulle melde sig.

> En liste kommer jeg ikke med. Programmer som notes 5.01, macnotes gids jeg
> ikke, osv.

Ikke forstået.

> [...]
> sammenligne en ti500
> og en win baseret bærbar. De har vel i bund grund kun ordet bærbar til

Det synes jeg slet ikke du har ret i. Som jeg ser computermarkedet i
dag, så er der ingen argumenter for at købe Windows fremfor Mac længere.
Tværtimod - de nye G4 Mac'er er så hurtige, at hvis man ikke kan leve
uden sin Windows, så er der netop VPC.

Officepakken fåes til Mac, Adobes programmer fungerer ofte bedre på Mac
end på PC og om du surfer på nettet med den ene Explorer eller den anden
er da ligemeget ?!

Hvad er der så tilbage ? Spil ? Dem findes der dælme også mange af til
Mac.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-06-01 03:57

Hej Jesper

Har du egentlig lagt mærke til, hvilke det er, der _mangler_ i den såkaldte
test?

Acers topmodel er ikke med.......
Compaqs topmodel heller ikke.....
Og hvad med Dells og Toshibas topmodeller.....

- At lige netop de fire er sammenlignet tyder for mig på, at det godt kunne
være, at det er for at sætte Apple Titanium op som den bedste, - men for at
det ikke skal være _for_ positiv, så kommer den med styresystemet....
(Bevares, de tre andre _kan_ da bruges, men de er da ikke noget at råbe
højt om).

Og det vil jeg give dig fuldstændig ret i - det er noget barnligt at bruge
det som argument for ikke at ville give den det rene 'Most Preferable' -)(-

mvh. Erik Richard

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 18-06-01 16:19

> [...]
> være, at det er for at sætte Apple Titanium op som den bedste, - men for

Nu er de andre jo heller ikke topmodeller og det er kun en 400 Mhz PBG4,
så det ikke en konkurrence på de dyreste maskiner.

Desuden er PC'erne jo dyre nok i sammenligning!

--
René

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 18-06-01 09:36

> "Så valget er næsten helt oplagt, hvis det ikke lige var, fordi Apple
> bruger et andet styresystem end Windows.

Det er da et temmeligt væsentlig argument hvis man skal bruge software
der kun fås til PC.

Lige netop det er grunden til at jeg sikkert skifter platform næste gang
jeg får mulighed for at købe en computer.

Hygge

Jakob H K

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-06-01 09:44

> Det er da et temmeligt væsentlig argument hvis man skal bruge software
> der kun fås til PC.

Men så bør de fortælle noget om alternativerne da uvidende folk ellers bare
får et billede af at den bærbar ikke kan køre noget af deres software.

> Lige netop det er grunden til at jeg sikkert skifter platform næste gang
> jeg får mulighed for at købe en computer.

FORRÆDER!

Mvh Mark

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 18-06-01 16:46

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Men så bør de fortælle noget om alternativerne da uvidende folk ellers bare
> får et billede af at den bærbar ikke kan køre noget af deres software.

Hvis der var et brugbart alternativ er der jo ikke noget problem

Hygge

Jakob H K

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 18-06-01 11:21

Jakob Højer Kristensen <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> Det er da et temmeligt væsentlig argument hvis man skal bruge software
> der kun fås til PC.

Hvilken slags software ?

> Lige netop det er grunden til at jeg sikkert skifter platform næste gang
> jeg får mulighed for at købe en computer.

Hvis du har en spændende Mac, som du vil af med, så kan jeg godt skaffe
dig en PC'er.

--
Cordiali saluti Jesper
mailto:jesper@gylling.net

Fra : Franz Berliner

Dato : 18-06-01 16:24

> Hvilken slags software ?

spil, en del regnskabsprogrammer, nogle videoredigeringsprogrammer,
forskellige visualiserings- og projektstyringsværktøjer, forskellige
groupwareløsninger, noget 3D software, ordentlig embedded Windows Media
osv.

Meget kan selvfølgelig fåes til Mac i en eller anden form, men hvis folk
har valgt et eller andet arbejdsredskab, eller fx arbejdspladsen bruger
noget bestemt software, er det ofte ret svært at få dem til at vælge
noget andet.

En del af forklaringen ligger nok også i at det jo er ret udbredt med
piratkopiering. For den typiske PC bruger kan det sikkert godt være lidt
besværligt at skulle til at finde sine ulovlige programmer til Mac.

--
Mvh | mimer@iname.com
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 18-06-01 16:46

> Hvilken slags software ?

Graftegningsprogram til visualisering af videnskabelige data. Der findes
programmer men jeg er ikke faldet over nogen der er opdateret inden for
de seneste år. Til PC er der bedre alternativer eksempelvis sigmaplot.

For mig vejer det også tungt at office produkterne ikke har samme
funktionalitet som til pc. Her kan nævnes palm sync og så har jeg et
alvorligt problem med exel og lodret aksetekst.

Desuden irreterer det mig at mac ikke understøttes af mange banker, og
ja jeg ved godt at det ikke er macens skyld men dårlig service fra
bankernes side men det ændrer ikke ved slutresultatet.

På min gamle mac er det også et problem at den er langsom på nettet,
også langsommere en pc med sammenlignelig clockfrekvens, ram etc. Men
det er vel et overstået kapitel med de nyere macs ???

> Hvis du har en spændende Mac, som du vil af med, så kan jeg godt skaffe
> dig en PC'er.

Det mest spændende ved den er at tage tid på hvor langt tid de
forskellige funktioner tager (pm 4400)

Hvis man kunne få nøjagtig det samme software til mac platformen var jeg
ikke et sekund i tvivl om at det var den jeg ville vælge. De store
fordele ved platformen, mindre risiko for virus angreb er rare men
ulemperne er for mig ved at få overtaget .

Hygge

Jakob Højer Kristensen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-06-01 19:09

> Hvilken slags software ?

Udviklingssoftware, både videnskabeligt eller mere jordnært en ordenlig
Java implementation (OS Xs stinker også). Hele MS Office pakken ville da
også være rar. En Palm Pilot der ikke skal ofres ekstra 500,- på, for at
den kan sluttes til din computer. Maskine med 17+ tommer skærm (og de
utroligt professionelle PCI pladser *sic*) til under 15000 kr. osv. osv.

--
You read this far? Okay, have a signature.

Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 18-06-01 19:46

> En Palm Pilot der ikke skal ofres ekstra 500,- på, for at
> den kan sluttes til din computer.

Så har du vist ikke set det nye overseje Pro Keyboard???

http://www.apple.com&store.woa&1-800-MY-APPLE=WebObjects&AppleStoreID=aa@ericd.net/pro_keyboard.html?lang=us&1click=off

Mvh Mark

www.fotx.net/orca

--
The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Fra : Simon T

Dato : 19-06-01 01:14

> [...]
>
> www.fotx.net/orca
>
> -- The box said 'Requires Windows 95, or better.' So I bought a Macintosh.

Hehe! Meget fedt lavet...

Simon T

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 19-06-01 19:40

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

>http://www.apple.com&store.woa&1-800-MY-APPLE=WebObjects&AppleStoreID=a
>@ericd.net/pro_keyboard.html?lang=us&1click=off

Hehe, ok jeg gi'r mig Hvis det bare var så vel.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 19-06-01 22:44

Mark S. Rasmussen <mark@tv.dk> wrote:

> Så har du vist ikke set det nye overseje Pro Keyboard???

Hey Mark!! :)
Det var MIN vits :)

--
Christian

Fra : *nico*

Dato : 20-06-01 21:01

Som opfølgning på mit sidste spørgsmål, har jeg nu fundet knudepunktet.
Det er udvidelsen "open transport ASLM Modules"
der fucker mit system op

mvh
Nicolai Pedersen

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 18-06-01 19:09

> Ingen af de øvrige maskiner når G4'eren til sokkerholderne og ved at
> købe Virtuel PC, så får man faktisk 2 computere, som er langt flottere
> og bedre i ydelse for den samme pris som de andre.

Det lyder spændende, har du nogle staldtips til, hvordan jeg kan få min
G4 til at yde blot som en afdanket Pentium på 200 MHz?