Vand til køler
Fra : Michael Kristensen

Dato : 19-05-06 18:50

Skal til og skifte vand (og kølervæske) på SV650s. Har købt 1 L
deminiraliseret vand i Føtex, men kan nu se, at Suzuki manualen kræver
destilleret vand pga. at køleren er lavet af aluminium.

Kan jeg bruge det deminiraliseret vand eller skal jeg ud og finde noget
destilleret vand ?

mvh
Michael Kristensen

Fra : Ole Axelsen

Dato : 19-05-06 19:11

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> destilleret vand pga. at køleren er lavet af aluminium.
>
> Kan jeg bruge det deminiraliseret vand eller skal jeg ud og finde

Det er det samme.

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 19-05-06 20:11

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse

> Det er det samme.

Nej, det er det ikke.

Destilleret vand laves ved at koge og kondensere det. Derfor får man 100 %
rent H20

Deminiraliseret vand laves ved at man ionbytter uønskede ioner væk fra
vandet, men kan stadigvæk indeholde ikke-ioniske organske rester.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-05-06 07:16

> [...]
>
> Deminiraliseret vand laves ved at man ionbytter uønskede ioner væk fra
> vandet, men kan stadigvæk indeholde ikke-ioniske organske rester.

Hej Michael

Demineraliseret vand er rigleligt fint til jobbet. Er du ikke tilfreds, så
køb færdigblandet kølervæske. Det er nemmere.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Michael Kristensen

Dato : 20-05-06 10:27

> Hej Michael
>
> Demineraliseret vand er rigleligt fint til jobbet. Er du ikke tilfreds, så
> køb færdigblandet kølervæske. Det er nemmere.

Okay. Så vil jeg få skiftet det i dag.

Nu har jeg allerede købt 1 L kølervæske hos lois.de, så det bruger jeg
sammen med den1 L deminiraliseret vand fra Føtex.

mvh
Michael Kristensen

Fra : Armand

Dato : 20-05-06 11:18

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Demineraliseret vand er rigleligt fint til jobbet. Er du ikke tilfreds, så
> køb færdigblandet kølervæske. Det er nemmere.

Ren kølervædske er også ganske brugbar.
Til forskel er den største frostsikring dog ved en 50/50 vandopløsning;
men prøv at læse på emballagen og vurder om din motorcykel vil komme ud
for hårdere frost end der dér står opgivet!

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-05-06 11:59

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Ren kølervædske er også ganske brugbar. Til forskel er den største
> frostsikring dog ved en 50/50 vandopløsning;

Til gengæld bliver køleeffekten væsentligt mindre da varmekapaciteten
(ved 70C,160F) i den kun er 65% af rent vand. En 30% blanding ligger
på 92.5%. Selvom man kan leve med den lavere køleeffekt betyder det
også at de indre temperaturer i motoren ikke udlignes så meget som
ellers.

Mere om kølevæske her:
<http://www.engineeringtoolbox.com/ethylene-glycol-d_146.html>

Husk i øvrigt at almindeligt kølevæske er noget giftigt stads der
medfører nyresvigt og smertefuld død hvis det indtages, selv i mindre
mængder. Efter sigende skulle en bilkøler kunne dræbe 20 mand :-/
Samtidig smager det sødt, så der er rigeligt med dræberpotentiale
deri. Mere om det her: <http://en.wikipedia.org/wiki/Ethylene_glycol>

Brug hellere det røde, mere sikre, organiske propylen glykol (skyl
systemet igennem med vand ved skift):
<http://en.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-05-06 12:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> OK!
>
> Hvor var du i sidste uge da der var en der spurgte til en tilsætning
> der gav vandet bedre køling, når nu man ikke måtte bruge decideret
> kølervædske til RR :-|

Det så jeg vist ikke, men jeg kan nu heller ikke komme i tanker om
noget med højere varmekapacitet end vand. Se selv her:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Specific_heat_capacity>
....og her:
<http://www.engineeringtoolbox.com/specific-heat-fluids-d_151.html>
--