Slaskede greb
Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-06 10:41

Kom med et bud på hvor mange km en mc har gået, hvis kobling og bremsegreb
er blevet slaskede, altså kan bevæge sig et par cm i det lodrette plan ude i
spidsen af grebet.

Var ude at prøvekøre en virago 535 der, på km tælleren, havde gået 35KKM.
Den havde meget fint gummi på fodhvilerne, og så altså de her slaskede greb.

Er der ellers nogle gode fingerpeg man kan bruge, til at se om der er blevet
stillet på tælleren?

/jim

Fra : MKS - 74

Dato : 19-05-06 10:49

On Fri, 19 May 2006 11:41:01 +0200, "Jim Andersen"
<jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:

>Er der ellers nogle gode fingerpeg man kan bruge, til at se om der er blevet
>stillet på tælleren?

Slør allesteder, hjullejer, svingerlejer, kronrør, meget slidte
bremseskiver (specielt bag), rust på lidt utilgængelige steder, maling
slidt af, for at nævne nogle få ting. Ingen ting er nok i sig selv,
men det vil altid være en samlet vurdering - Tælleren på en MC er
nærmest nul værd, med mindre den kan følges op af mindst et stemplet
servicehæfte og ideelt set kun af forventelig stand for angivet
km-tal.

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-06 16:03

MKS - 74 wrote:
> Slør allesteder, hjullejer, svingerlejer, kronrør

Hvor længe burde kronrørslejer holde ?

/jim

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 20-05-06 07:14

> Hvor længe burde kronrørslejer holde ?

33.439km.

Nej Pjat. Jeg har hørt om kronrørslejer der har være smadrede efter 7.000km
(org kuglelejer), men hvis man smører dem efter reglerne, kører med korrekt
opspændthed og ikke stejler for meget, så holder de 75-100.000km. Desværre
er der meget få der smører kronrøslejer efter 24.000km eller hvert andet år.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Jim Andersen

Dato : 22-05-06 07:16

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> [...]
> kører med korrekt opspændthed og ikke stejler for meget, så holder de
> 75-100.000km. Desværre er der meget få der smører kronrøslejer efter

Men en Virago 535 kører vel mest på 2 hjul, så når den har fået skiftet
kronrørslejer efter 15.000 km lyder det som fup eller en mandagsmodel ?

/jim

Fra : Orla Pedersen

Dato : 22-05-06 08:43

Jim Andersen wrote:

> Men en Virago 535 kører vel mest på 2 hjul, så når den har fået skiftet
> kronrørslejer efter 15.000 km lyder det som fup eller en mandagsmodel ?

Eller vasket alt for grundigt, evt. med højtryksrenser :-|

mvh
Orla

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 22-05-06 20:42

> Men en Virago 535 kører vel mest på 2 hjul, så når den har fået skiftet
> kronrørslejer efter 15.000 km lyder det som fup eller en mandagsmodel ?

Hvis de aldrig er blevet smurt og/eller er for løse eller hårde, så kan de
godt ødelægges på kortere tid. Det er ikke nødvendigvis fup.

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-06 11:12

"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> writes:

> Kom med et bud på hvor mange km en mc har gået, hvis kobling og bremsegreb
> er blevet slaskede, altså kan bevæge sig et par cm i det lodrette plan ude i
> spidsen af grebet.

Leg netop det er ikke en specielt god ting at vurdere på. Det kan lige
så godt skyldes gamle slanger eller forkert justering som det kan
skyldes antallet af kilometer.

Manualen for de fleste motorcykler jeg har set anbefaler også at man
skifter bremseslanger hvert 4. år. Dermed ikke sagt at det sker, men
det kan være en glimrende forklaring på hvorfor et bremsegreb er
svampet.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Peter Graff

Dato : 19-05-06 11:49

Hej Jacob

Læs indlægget igem og sø prøv at svare.

Peter Graff

Fra : Futte & Co.

Dato : 19-05-06 13:07

Jim Andersen wrote:
> [...]
> Den havde meget fint gummi på fodhvilerne, og så altså de her slaskede greb.

Den fine Honda med over 100000 på tælleren har de beskrevne greb, og har
haft det siden jeg købte for ca 20000 siden, men det er sæ'fø'li' en
honda, ik
--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : Molnit

Dato : 19-05-06 13:07

Jim Andersen skrev:
> Kom med et bud på hvor mange km en mc har gået, hvis kobling og bremsegreb
> er blevet slaskede, altså kan bevæge sig et par cm i det lodrette plan ude i
> spidsen af grebet.

   Nu er det jo en virago, så har han bygget om med andre greb, billige
custom greb har det med at slaske fra nye af osv.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 19-05-06 13:11

"Peter Graff" <peter.graff@oncable.dk> writes:

> Læs indlægget igem og sø prøv at svare.

Ohh, jeg overså 'lodrette plan' - tak for opklaringen

Så vil jeg bare stikke piben ind igen. God weekend.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*