Farver på hjelm
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 17-05-06 22:59

Jeg er på udkig efter en hjelm, og jeg kan se, at det er meget normalt,
at hjelme er malet i meget... æææh... skal vi sige "spændende"
farver/mønstre. Er der en speciel grund til det, eller er det
udelukkende fordi det skal være "smart"? Eller er det af
sikkerhedsmæssige årsager, fordi man måske nemmere bliver set af ens
medtrafikanter?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 18-05-06 00:01

Jeppe Høiby wrote:
> [...]
> udelukkende fordi det skal være "smart"? Eller er det af
> sikkerhedsmæssige årsager, fordi man måske nemmere bliver set af ens

Ja

--
The flaw in your argument is that you think you're right.

Fra : Morten K

Dato : 18-05-06 07:24

Det er bestemt altid godt med så mange farver på MC, køredragt og
hjelm som muligt. Det er meget lettere at blive set i trafikken. Derfor
er det generelt ikke særligt smart at langt det meste MC tøj er i
sort og gråt. Og rigtigt mange kører også med hjelme uden så mange
farver.

Men tilbage til sagen. Det er jo smag og behag hvad man syntes er pænt
af mønstre, men personligt syntes jeg faktisk at Shoei laver nogle
fine farvestrålende hjelme som kan gå an i mønsteret. Shubert har
også lavet nogle fede hjelmfarver i år. Men mange andre mærker laver
også mønstre som er mere eller mindre pæne.

Så farverne har altså to funktioner. Primært at man er mere synlig i
trafikken, så ser det smart ud (syntes jeg i hvert fald) og så kan
man jo passe det til farverne på MC'en og tøjet så det bliver endnu
mere smart

Jeg har selv lidt under den sort/grå tiltrækning da jeg startede som
MCist for 4 år siden, men har set lyset og som tingene bliver skiftet
ud hen ad vejen går jeg efter flere og kraftigere farver.

/Morten K
Yamaha TRX 850
www.dfmc.dk/?id=374

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> er det generelt ikke særligt smart at langt det meste MC tøj er i
> sort og gråt. Og rigtigt mange kører også med hjelme uden så mange

Ja, det meste tøj er sort og det synes jeg også er pænest, men
sikkerheden kommer jo først

> [...]
> også lavet nogle fede hjelmfarver i år. Men mange andre mærker laver
> også mønstre som er mere eller mindre pæne.

Jeg er nu ikke helt begejstret for de mønstrede hjelme, jeg synes ærlig
talt de ser lidt poppede ud... Men måske skal jeg bare lige vænne mig
til det - sådan er det måske, når man er et gammelt røvhul

> [...]
> trafikken, så ser det smart ud (syntes jeg i hvert fald) og så kan
> man jo passe det til farverne på MC'en og tøjet så det bliver endnu

OK, men hvis vi ser bort fra "coolness faktoren", og tager denne hjelm
som eksempel:
<http://www.shoei-europe.com/en/swf_products.php?name=X-Spirit>
Er model "norick tc-1" så mere "sikker"/nem at se end fx den sorte eller
den sølvfarvede.

> Jeg har selv lidt under den sort/grå tiltrækning da jeg startede som
> MCist for 4 år siden, men har set lyset og som tingene bliver skiftet
> ud hen ad vejen går jeg efter flere og kraftigere farver.

OK, jeg prøver at finde noget med nogen farver på (selv om sort er
pænest IMO).

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 18-05-06 08:23

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> [...]
> "spændende" farver/mønstre. Er der en speciel grund til det, eller er
> det udelukkende fordi det skal være "smart"?

Du får jo 10% ekstra evne gratis foræret ved at køre rundt med en
Valentino Rossi replica :) Det handler jo nok mest om at der er gode
penge i at sælge hjelme der ligner dem heltene fra TV kører med.
(siger hjem mens jeg prøver at skjule min Fogarty replica...)

> Eller er det af sikkerhedsmæssige årsager, fordi man måske nemmere
> bliver set af ens medtrafikanter?

Næppe. En plain, hvid hjelm får man af forskellige årsager altid øje
på :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> penge i at sælge hjelme der ligner dem heltene fra TV kører med.
> (siger hjem mens jeg prøver at skjule min Fogarty replica...)

God damn, jeg er slet ikke med

Du snakker om sådan een her?

<http://www.maisonblanche.co.uk/ferrari/index.html?target=p_1812.html&lang=en-us>

> Næppe. En plain, hvid hjelm får man af forskellige årsager altid øje
> på :)

Hmmm, Morten og Magnus er ikke enige med dig Men jeg kan da se
fidusen i den hvide hjelm

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-05-06 07:43

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

Hehe, yeps. Nu er den du har fundet jo også signeret, så den bliver lidt
dyrere. Men den 'Norick TC-1' du fandt er jo også en race-replika. (Norick
Abe). Mange af de mere farvestrålende hjelme er inspireret eller en
direkte kopi (altså en replika) af de hjelmdesigns som racerkørerne
bruger. Min hjelm er en Carl Fogarty replika. (Foggy var den sidste
store champ i SuperBike dengang det stadig var spændende)

Sådan nogen replikaer er typisk mindst 10% dyrere end andre designs og
man får ikke andet for det end muligheden for at køre rundt med den
samme hjelm som sin favorit racerhelt.

> Hmmm, Morten og Magnus er ikke enige med dig Men jeg kan da se
> fidusen i den hvide hjelm

Seriøst, så tror jeg ikke en farvestrålende hjelm er den faktor der
afholder billisterne fra at køre dig ned. IMHO vil en farvestrålende/
reflekterende jakke have en langt større effekt.

Fra : Armand

Dato : 19-05-06 10:28

Mikkel Christensen skrev:

> Seriøst, så tror jeg ikke en farvestrålende hjelm er den faktor der
> afholder billisterne fra at køre dig ned. IMHO vil en farvestrålende/
> reflekterende jakke have en langt større effekt.

Hjelmens store force i den sammenhæng er at den sidder aller øverst på
ekvipagen, hvor jakkens signal-effekt lettere forsvinder i
trafikbilledet :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-05-06 11:05

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Hjelmens store force i den sammenhæng er at den sidder aller øverst på
> ekvipagen, hvor jakkens signal-effekt lettere forsvinder i
> trafikbilledet :-|

Tjoh, men de færreste af de hjelme jeg har set er ikke direkte reflekterende
og så gør det IMHO ikke den store forskel om den er rød, hvid, sort eller
spraglet.

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Armand

Dato : 20-05-06 10:32

Jeppe Høiby skrev:
> [...]
Klart - Det var jo det jeg fortalte hende da hun i sin tid spurgte

No, just kidding!

--
Armand.

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> bruger. Min hjelm er en Carl Fogarty replika. (Foggy var den sidste
> store champ i SuperBike dengang det stadig var spændende)

Heh... Jeg havde ikke lige set, at "Norick tc-1" er signeret, og jeg må
indrømme, at jeg stadig ikke kan se at den er det, men never mind, jeg
hører hvad du siger.

> Sådan nogen replikaer er typisk mindst 10% dyrere end andre designs og
> man får ikke andet for det end muligheden for at køre rundt med den
> samme hjelm som sin favorit racerhelt.

Okay, men jeg var ikke klar over, at X-11/X-Spirit var en replika. Men
det er klart at hvis den er, så er den også dyrere.

> Seriøst, så tror jeg ikke en farvestrålende hjelm er den faktor der
> afholder billisterne fra at køre dig ned. IMHO vil en farvestrålende/
> reflekterende jakke have en langt større effekt.

OK, men jeg må bare konstatere, at der er delte meninger om sagen
For øvrigt, så kunne der jo også være de medtrafikanter, som tænkte:
"Hold kæft, en spade, se lige den latterlige hjelm har kører med"

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>