|
| Spørgsmål vedr. MZ'er Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~ |
Dato : 17-05-06 19:05 |
|
Jeg er på udkig efter en lille billig MC (skal koste under 20k), som
primært skal anvendes til bykørsel. Jeg har pt. kig på følgende
modeller:
Suzuki GZ Marauder 125/250
Suzuki GN 250
Yamaha YBR 125
Dem kan man alle læse en del om rundt omkring på nettet.
Udover disse har jeg haft kig på en MZ ETZ 251:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44555739
Den er noget billigere end ovenstående modeller, men hvordan er
kvaliteten? Og hvad med top fart, benzinøkonomi etc.? Er der nogle,
der har lyst til at dele deres erfaringer eller som evt. kan vise mig
et sted på nettet med disse oplysninger?
På forhånd tak,
Esben
| |
Rene´ (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Rene´ |
Dato : 17-05-06 20:18 |
|
Jeg havde den nævnte model Mz i 2 år. Den var 5 år gammel da jeg
købte den og havde gået ca. 5000km. På de 2 år nåede jeg at køre
næsten 15.000 km, uden de store problemer. Det eneste værkstedsbesøg
jeg havde, var da den fik skiftet en pakdåse i den ene side af motoren
for sølle 280 kr. alt incl. Den var meget driftsikker og havde
ingen"sygedage". Jeg mener, at kunne huske at den ca. kørte 18-19
km/l, når hastigheden lå mellem 90-100 km/t og at topfarten på uret
var 140. Da jeg solgte den ved 20.000 km, skulle den have et nyt
kædekit og en ny bremseskive, da den var blevet skæv, ellers var den
ok. Jeg har senere hørt, at kaliberen på Mz har let ved at sætte sig
fast og det var også årsagen til, at min skive blev skæv. Det eneste
der irriterede mig ved den, var at den ikke havde el-start, og at der
kom lidt gearkasseolie op ad udluftningen på toppen af motoren, når
den fik nogle stryg. (Der var ikke for meget olie på).Det klarede jeg
ved at sætte et stykke slange i, som jeg formede som et ?. Gearskiftet
bærer præg af, at det er en gammeldags konstruktion og virker lidt
kantet. Fik fortalt af en Mz-mekaniker, at det ikke var usædvanligt at
3.gear skulle laves ved 30.000 km. Ellers en god mc, som er billig i
reservedele og tilmed er stabil, bare man husker at fylde op med det
livsgivende 2-takts olie. Jeg kan anbefale dig at melde dig ind i denne
klub, da de har mange gode råd og forbindelser.:. http://www.mzklub.dk
Held og lykke med udvælgelsen.
| |
Henrik & Karina (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik & Karina |
Dato : 17-05-06 20:46 |
|
Hvis det var mig der skulle vælge ville valget falde på en Suzuki gn 250
da det er en firtaktet og motoren er utrolig slidstærk. har haft MZ og
den bliver man hurtig træt af.
Henrik
| |
Jim Andersen (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 18-05-06 08:15 |
|
Henrik & Karina wrote:
> Hvis det var mig der skulle vælge ville valget falde på en Suzuki gn
> 250 da det er en firtaktet og motoren er utrolig slidstærk. har haft
> MZ og den bliver man hurtig træt af.
Har selv GN250. Har haft MZ250 (ikke lige saxontour modellen). men
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44587235
min var dog dog en del pænere
Tag GN'en, hvis den passer dig i størrelsen. Den føles mere rigtig. Den
lyder bedre, og den går også længere på literen.
/jim
| |
Big Mumi (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Big Mumi |
Dato : 18-05-06 08:58 |
|
Du kan kikke på denne side http://bikez.dk/ der kan du få alle tekniske
oplysninger
"Jim Andersen" <jba020@politiSLET.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:446c1efb$0$99995$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Henrik & Karina wrote:
>> Hvis det var mig der skulle vælge ville valget falde på en Suzuki gn
>> 250 da det er en firtaktet og motoren er utrolig slidstærk. har haft
>> MZ og den bliver man hurtig træt af.
>
> Har selv GN250. Har haft MZ250 (ikke lige saxontour modellen). men
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44587235
>
> min var dog dog en del pænere
>
> Tag GN'en, hvis den passer dig i størrelsen. Den føles mere rigtig. Den
> lyder bedre, og den går også længere på literen.
>
> /jim
>
| |
Henrik Mahler (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Henrik Mahler |
Dato : 18-05-06 10:43 |
|
Har fortrudt jeg købte en Saxon, det kniber gevaldigt med
reservedele, faktisk vil jeg foreslå den endu ældre ETZ-
250 fra før 89 hvis det skal være MZ, den kan du få flere
stumper til, endu, på årets først to optankninger kørte jeg
i gennemsnit 15 km/l, topfart 125-130, men i modvind og op
af bakke blir dette hurtigt 90-100 km/t, (da den kun har
19 HK at gøre godt med)
mail_FJERNDETTE@ezben.dk skrev:
>Jeg er på udkig efter en lille billig MC (skal koste under
20k), som
>primært skal anvendes til bykørsel. Jeg har pt. kig på følgende
>modeller:
>
>Suzuki GZ Marauder 125/250
>
>Suzuki GN 250
>
>Yamaha YBR 125
>
>Dem kan man alle læse en del om rundt omkring på nettet.
>
>Udover disse har jeg haft kig på en MZ ETZ 251:
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44555739
>
>Den er noget billigere end ovenstående modeller, men hvordan er
>kvaliteten? Og hvad med top fart, benzinøkonomi etc.? Er der
nogle,
>der har lyst til at dele deres erfaringer eller som evt. kan
vise mig
>et sted på nettet med disse oplysninger?
>
>På forhånd tak,
>
>Esben
| |
Molnit (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 18-05-06 12:16 |
|
mail_FJERNDETTE@ezben.dk skrev:
> Udover disse har jeg haft kig på en MZ ETZ 251:
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44555739
Den er for dyr, en brugt Mz til over 10kilo, er for dyrt. De er ok
stabile, og alder er ikke det som dræber dem, men ejerne da den
behandles som den er, nemlig et snot billigt transportmiddel, som kun
skal efterses hvis den ik kan køre, og så lappes lidt for mindst muligt
penge :)
Lige den model du har kig på med plastik tanken er som Henrik også
nævner et stort problem barn, den er proppet med italiensk lort, og lige
som med stumper på Aprilla'er osv. så er de ik til at skaffe, samt
koster kassen.
Hvis du skal ha en MZ, skal den ned på 6-9.000Kr., og skal være
nysynet, samt være en ETZ 251 modellen med metal tank. eller som Henrik
nævner ETZ 250 modellen, den er meget mere handy som transportæsel pga.
støre længde = plads til mere habbengut.
Hvis du har mod, er TS 250/1 Supra5 en udsensmæssigt langt federe MZ,
men det er 6V, og kan forsikres som classic MC = ekstrem bilig
forsikring, hvis man har bil i huststanden også. Nå ja, TS er dyr hvis
den skal være i god stand :) og nej, min er ikke til salg.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Mikkel Christensen (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 18-05-06 12:50 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Lige den model du har kig på med plastik tanken er som Henrik
> også nævner et stort problem barn, den er proppet med italiensk lort,
> og lige som med stumper på Aprilla'er osv. så er de ik til at skaffe,
> samt koster kassen.
Huh?!? Er det eneste Italienske på den ikke den Brembo caliper der
sidder foran? Men det er rigtig nok at den kan være lidt svær at skaffe
dele til. MZ folket kan være ret så højrøvede når det ikke er 'en rigtig
MZ' man har.
--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard
| |
Molnit (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 18-05-06 15:48 |
|
Mikkel Christensen skrev:
> Molnit <news@molnit.com> writes:
>
>> Lige den model du har kig på med plastik tanken er som Henrik
>> også nævner et stort problem barn, den er proppet med italiensk lort,
>> og lige som med stumper på Aprilla'er osv. så er de ik til at skaffe,
>> samt koster kassen.
>
> Huh?!? Er det eneste Italienske på den ikke den Brembo caliper der
> sidder foran? Men det er rigtig nok at den kan være lidt svær at skaffe
> dele til. MZ folket kan være ret så højrøvede når det ikke er 'en rigtig
> MZ' man har.
Nopes, Henrik har en kæmpe liste snart :) vi snakker bagkædetandhjulet,
skiverne, instrumenter, fodvilerkonsol, osv.
Min største sviner er at fordi den for plastik tank på, så skal den de
ikke tage vægt på. Jeg skaffede en plasttank i håb om at spare nogen
gram vs. min gamle metal tank(fra den fede årgang af 251), men i stedet
måtte jeg beholde metal tanken, da plast tanken vejer ustyrligt meget
mere. Må veje dem en dag, for at oplyse det.
Og nej, begge tanke vare tomme :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Mikkel Christensen (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 19-05-06 07:19 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Mikkel Christensen skrev:
>
> > Huh?!? Er det eneste Italienske på den ikke den Brembo caliper der
> >sidder foran?
>
> Nopes, Henrik har en kæmpe liste snart :) vi snakker
> bagkædetandhjulet, skiverne, instrumenter, fodvilerkonsol, osv.
Hmmm, OK. Men er de ikke så tilpas 'generic' at man bare kan bruge noget
andet? Fodhvilerkonsoller kan man da bare svejse på igen hvis de falder
af :)
> Min største sviner er at fordi den for plastik tank på, så
> skal den de ikke tage vægt på. Jeg skaffede en plasttank i håb om at
> spare nogen gram vs. min gamle metal tank(fra den fede årgang af 251),
> men i stedet måtte jeg beholde metal tanken, da plast tanken vejer
> ustyrligt meget mere. Må veje dem en dag, for at oplyse det.
Hehe, til gengæld ruster den aldrig - som cirka det eneste på den cykel :)
--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard
| |
Molnit (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 19-05-06 07:32 |
|
Mikkel Christensen skrev:
> Hehe, til gengæld ruster den aldrig - som cirka det eneste på den cykel :)
Olietanken... har du nogen sinden set en der var rusten ?
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Mikkel Christensen (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 19-05-06 07:56 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Mikkel Christensen skrev:
>
> > Hehe, til gengæld ruster den aldrig - som cirka det eneste på den cykel :)
>
> Olietanken... har du nogen sinden set en der var rusten ?
Hmmm... Nu du nævner det så nej, faktisk ikke. Men jeg skrev jo også cirka :)
Er den lavet af noget så fint som aluminium?
--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard
| |
Molnit (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 19-05-06 10:09 |
|
Mikkel Christensen skrev:
> Molnit <news@molnit.com> writes:
>
>> Mikkel Christensen skrev:
>>
>>> Hehe, til gengæld ruster den aldrig - som cirka det eneste på den cykel :)
>> Olietanken... har du nogen sinden set en der var rusten ?
>
> Hmmm... Nu du nævner det så nej, faktisk ikke. Men jeg skrev jo også cirka :)
>
> Er den lavet af noget så fint som aluminium?
Nej nej, den er så snedigt lavet at den altid er smurt i olie
udvendigt, som indvendigt.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Mikkel Christensen (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 19-05-06 10:59 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Nej nej, den er så snedigt lavet at den altid er smurt i olie
> udvendigt, som indvendigt.
*LOL* Min var nu ret ofte tør og fin på ydersiden. Det skete tit at
jeg løb tør for 2T olie
--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard
| |
Mikkel Christensen (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 18-05-06 12:52 |
|
Molnit <news@molnit.com> writes:
> Den er for dyr, en brugt Mz til over 10kilo, er for dyrt. De
> er ok stabile, og alder er ikke det som dræber dem, men ejerne da den
> behandles som den er, nemlig et snot billigt transportmiddel, som kun
> skal efterses hvis den ik kan køre, og så lappes lidt for mindst
> muligt penge :)
Tis. Glemte at skrive at jeg er enig i at den nævnte cykel er for dyr.
--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard
| |
CL (20-05-2006)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 20-05-06 09:08 |
|
Udover disse har jeg haft kig på en MZ ETZ 251:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44555739
Den er noget billigere end ovenstående modeller, men hvordan er
kvaliteten? Og hvad med top fart, benzinøkonomi etc.? Er der nogle,
der har lyst til at dele deres erfaringer eller som evt. kan vise mig
et sted på nettet med disse oplysninger?
På forhånd tak,
Esben
Hmm den har jo ikke nogen bremseskive
og jeg tilslutter mig koret der syntes den er for dyr
(max 7000 kr,)
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Molnit (20-05-2006)
| Kommentar Fra : Molnit |
Dato : 20-05-06 09:11 |
|
CL skrev:
> Hmm den har jo ikke nogen bremseskive
> og jeg tilslutter mig koret der syntes den er for dyr
> (max 7000 kr,)
Vups, det er da en brøler at vi har overset den detalje :) især at det
er en af de skiver der er mangel på :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Citroen Saxo 1,5D
" www.dfmc.dk/Lars_Molnit" , " www.molnit.com"
| |
Jim Andersen (22-05-2006)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 22-05-06 08:09 |
| | |
|
|