Info om forsikringer
Fra : Jeppe Høiby

Dato : 16-05-06 17:40

Nu hvor jeg står og skal have MC, så er det jo på sin plads at ringe
rundt til nogle forsikringsselskaber og høre, hvad prisniveauet er. Det
har ikke været specielt ophidsende at snakke forsikring, men det skal jo
til, og der er penge at spare...

Jeg vil gerne dele mine erfaringer med jer andre, selv om det jo er ret
individuelt, hvad forsikringer koster. Men måske kan det give et fingerpeg.

Here we go...

Overordnede oplysninger
-----------------------
Alder: 34 år
Postnr.: 1368
MC: Yamaha FZS 600 Fazer
Årgang: 2000/2003
Starter fra scratch (ingen Bil/MC-anciennitet!)
MC parkeres på vejen

------------------
TRYG (70 11 20 20)
------------------
- Hvis man skal have kasko, skal man være "Konceptkunde", dvs. samle fx
indbo+ulykke hos Tryg.
- Tegner man kun ansvar, behøver man ikke flytte sine forsikringer.
- I perioden 1.12.-29.2. dækker forsikringen ikke.

FZS, årgang 2000
Ansvar+kasko koster 10.600 med selvrisiko på 7.100
Ansvar+kasko koster 12.500 med selvrisiko på 3.500
Ansvar alene koster 3.075

----------------
LB (33 79 79 89)
----------------
- Samme priser for Runa, Bauta, LB.
- Kan kun tegnes af en "lukket kreds".
- Produktet er fastpræmie.
- LB vurderer de enkelte modeller, hvor nogle ikke kan forsikrres

FZS, årgang 2003
Ansvar+kasko koster 11.008 kr. (selvrisiko 1. år er 13.200)
Ansvar alene koster 3.478 kr. (selvrisiko 4.000 kr.)
Efter 4 år er man elitebilist, og kan få ansvar på 1.113 eller
ansvar+kasko på 3.359
Når man starter som nybegynder får man et trin foræret, så man starter
på trin 2

FZS, årgang 2000
Ansvar+kasko koster 10.496

---------------------------
GF FORSIKRING (63 18 14 13)
---------------------------
- For at tegne forsikringen med kasko, skal man være over 30 og man skal
have alle sine forsikringer hos GF.
- MC'ens årgang er ligegyldig for prisen

FZS, beregnet ud fra en dagsværdi på 70.000 kr.

Ansvar+kasko koster 16.263 (hele året)
Ansvar+kasko koster 14.142 (uden vinterdækning)
Ansvar alene koster 5.062 (hele året)

--> Selvrisiko?!?!?! (duh!)

------------------------------
GRUPPEFORSIKRING (70 20 05 47)
------------------------------
- Man skal være "Helkunde" for at tegne forsikringen

FZS, beregnet ud fra en dagsværdi på 70.000 kr.
Ansvar+kasko koster 14.142 (uden vinterdækning), selvrisiko er 0 kr.
Ansvar alene koster 5.062

------------------------
ALM. BRAND (35 47 47 47)
------------------------
- For at tegne kasko, skal alle forsikringer flyttes til Alm. Brand

FZS, årgang 2000, beregnet ud fra en dagsværdi på 70.000 kr., 97HK og
vægt 190KG
Ansvar+kasko koster 22.000 kr.
Ansvar alene koster 5.000 kr.

FZS, årgang 2003, beregnet ud fra en dagsværdi på 85.000 kr.
Ansvar alene koster 5.100 kr.
Kasko... hmmm... formodes at koste ca. det samme som ovenfor.

------------------
FAIR (33 69 45 00)
------------------
- Samlerabat ved at flytte forsikringer, men ikke et krav

FZS, årgang 2000
Ansvar+kasko koster 25.455 kr. (selvrisiko 3.893)
Ansvar alene koster 3.844 kr.

-------------------------
TOP DANMARK (44 68 33 11)
-------------------------
- MC'ens alder er uden betydning for prisen

FZS, årgang 2000

Ansvar+kasko koster 25.578 kr. (selvrisiko 5.570)
Ansvar alene koster 7.486 kr. (ingen selvrisiko)

Hvis man er medlem af MCTC får man 20 % rabat
Ansvar+kasko koster 20.464 kr. (selvrisiko 5.570)
Ansvar alene koster 5.988 kr.

-------------------
CODAN (33 55 55 50)
-------------------
- Man skal samle forsikringerne for overhovedet at kunne tegne

FZS, årgang 2000 - 2003
Ansvar+kasko koster 25-30.000 (5.376 selvrisiko)
Ansvar alene koster 1.600-1.700 (5.376 selvrisiko)

----------------
IF (70 12 12 12)
----------------
- Hvis man vil tegne kasko, skal man have ulykke+indbo også

FZS, årgang 2000
Ansvar+kasko koster 31.691 (selvrisiko 4.000)
Ansvar alene koster 12.460

Et par andre modeller at sammenligne med:
Suzuki SV650, årgang 2000
Kasko+ansvar koster 23.700 (selvrisiko 4.000)
Ansvar alene koster 9.300 kr

Suzuki Bandit 600s, årgang 2000
Ansvar alene koster 8.700
Kasko+ansvar koster 22.193

If har en aftale med BMW, som giver UHYGGELIG billig forsikring som
begynder:
Har du en BMW, kan du som begynder starte som elitebilist(!).
Forsikringen gælder hele året.
Et par eksempler:
R750 ccm, årgang 2000
Kasko+ansvar koster 3.970 kr. (nej, er ikke en fejl!)
Ansvar alene koster 5.573 kr.

R1100S
Kasko+ansvar koster 6.611 kr.

--------------------------------------

Trekroner har ikke vendt tilbage, selv om jeg har bedt dem ringe mig op
og Alka vil slet ikke have MC'er.

Hmmm... Har jeg glemt noget?

Ser ikke ud til at være billigt at skulle starte med bil/MC ift.
forsikringer. Strategien må være enten kun at tegne ansvar hos Codan,
ellers må det være at tage LB's tilbud, som falder forholdsvist hurtigt.

Det springende punkt må være, hvor dyr en MC man tør købe, hvis der kun
er ansvar på. Hvad synes I andre?

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : calle.nielsen@gmail.~

Dato : 16-05-06 17:55

Tak for indlæget! Det var interessant.

Jeppe Høiby wrote:
> Det springende punkt må være, hvor dyr en MC man tør købe, hvis der kun
> er ansvar på. Hvad synes I andre?

Jeg er primært bange for tyveri. Ikke fordi jeg ikke kan vælte, men
hvis man kommer til at lægge den ned, vil man næsten altid kunne
reparere den billigere end det ens forsikring stiger. Hvis man smadre
den totalt, har man nok større bekymringer end ens MC.

Dvs. jeg mener det kommer helt an på hvor sikkert du kan parkere den.
Hvis jeg kan parkere den et sikkert sted, går min smertegrænse ved
ca. 50.000kr.

/Calle

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> reparere den billigere end det ens forsikring stiger. Hvis man smadre
> den totalt, har man nok større bekymringer end ens MC.

Jeg er også bange for tyveri, specielt fordi jeg skal parkere på gaden.
Vil en "MC-garage" (hedder det det?) reducere risikoen? Eller måske
ligefrem øge den...?

> Dvs. jeg mener det kommer helt an på hvor sikkert du kan parkere den.
> Hvis jeg kan parkere den et sikkert sted, går min smertegrænse ved
> ca. 50.000kr.

Ved ikke rigtigt, hvor sikker her er (Nansensgade, Kbh K)...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Erling Christensen

Dato : 16-05-06 18:05

On Tue, 16 May 2006 18:39:37 +0200, Jeppe Høiby <invalid@example.com>
wrote:

> [...]
>
>FZS, årgang 2000
>Ansvar+kasko koster 10.600 med selvrisiko på 7.100
>Ansvar+kasko koster 12.500 med selvrisiko på 3.500

_snip-

Jeg vil så lige supplere med lidt ekstra oplysninger om min forsikring
hos Tryg..

Overordnede oplysninger
-----------------------
Alder: 35 år
Postnr.: 7190
MC: Honda CBR 600 F2
Årgang: 1993
Starter fra scratch (Bil ancinitet 8 år)
MC parkeres i Carport

Samlet alle forsikringer hos Tryg...

CBR 600

Ansvar+kasko koster 4.700 med selvrisiko på 7.500
Ansvar+kasko koster 5.300 med selvrisiko på 3.500
Ansvar alene koster 3.000

Første pris jeg fik fra på 10.000 for kasko med 7.500 I selvrisiko.

Efter jeg flyttede bilen og jeg der fik ancinitet og var over 35, så
gik præmien ned til det halve, til trods jeg først har fået kortet og
MC i November 2005.

Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Glavind

Dato : 16-05-06 18:38

"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det springende punkt må være, hvor dyr en MC man tør købe, hvis der kun er

Hej Jeppe.
Det er jo helt uhyggelig læsning.
Så sidder jeg og glæder mig over mine gamle cykler. Min BSA fra 1970 koster
ca. 600kr/år for kasko og ansvar.
Min Suzuki GT500 fra 1977 koster 400/år for ansvar.
BSAen er veteranforsikkret og Suzukien er klassisk forsikret. Derfor de
billige priser.
Og jeg fik da min Suzuki GS450L forsikret i alka, hvor jeg har alle mine
andre forsikringer. 2 biler, campingvogn, hus og hvad der dertil hører.
Ansvar 1150kr/år.
Cyklerne kan ses her: http://www.j-glavind.dk/
P.S. Jeg er 51 år og aldrig haft en skade.
Mvh
Glavind

Fra : Jeppe Høiby

Ja, mon ikke! Hvis det er en trøst, så kan jeg fortælle, at præmien
(kasko) falder med ca. 3.000 kr. pr. år.

> [...]
> Min Suzuki GT500 fra 1977 koster 400/år for ansvar.
> BSAen er veteranforsikkret og Suzukien er klassisk forsikret. Derfor de

Det var billigt! Men du har nok også en pæn anciennitet + det er gamle
cykler.

> Og jeg fik da min Suzuki GS450L forsikret i alka, hvor jeg har alle mine
> andre forsikringer. 2 biler, campingvogn, hus og hvad der dertil hører.
> [...]

Tak for kigget - din BSA er RIGTIG cool!

> P.S. Jeg er 51 år og aldrig haft en skade.

Godt gået, jeg håber jeg kan gøre det samme

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-05-06 19:09

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> [...]
> [ ... ]
>
> Ansvar+kasko koster 10.600 med selvrisiko på 7.100
> Ansvar+kasko koster 12.500 med selvrisiko på 3.500

Det ligner priser inkl. vinterdækning, selv om jeg godt så at du skrev
at det var uden vinterdækning. Uden vinterdækning koster det "kun"
hhv. 7.073 og 8.391.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jeppe Høiby

> Det ligner priser inkl. vinterdækning, selv om jeg godt så at du skrev
> at det var uden vinterdækning. Uden vinterdækning koster det "kun"
> hhv. 7.073 og 8.391.

Det kommer an på cyklen og hvor stor selvrisiko man vælger. Og så
selvfølgelig om man har anciennitet

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 16-05-06 19:41

Jeppe Høiby wrote:

> og Alka vil slet ikke have MC'er.

Der er min ellers forsikret.

--
Mvh Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-06 20:09

> [...]
> Et par eksempler:
> R750 ccm, årgang 2000
> Kasko+ansvar koster 3.970 kr. (nej, er ikke en fejl!)

K1100LT fra 92 til 2046 kr. og det er 12 mdr. 4000 i selvrisiko og kun 10%
ved tyveri for en nybegynder og 49 år

> og Alka vil slet ikke have MC'er.
Jooo, det gør de, og da jeg var ved at købe cykel så jeg på en Honda ST
1100 Pan som jo er i samme klasse som BMW'en, og ringede derfor også til
Alka hvor jeg har alle mine andre forsikringer. De ville have 16000 i
præmie, og det var ikke til diskussion. Jeg spurgte om de forsikrede mange
motorcykler og fik bare svaret "NÆ"

--
Venlig hilsen
Bo Stange

Fra : Jeppe Høiby

> K1100LT fra 92 til 2046 kr. og det er 12 mdr. 4000 i selvrisiko og kun 10%
> ved tyveri for en nybegynder og 49 år

God pris

> [...]
> Alka hvor jeg har alle mine andre forsikringer. De ville have 16000 i
> præmie, og det var ikke til diskussion. Jeg spurgte om de forsikrede mange

Okay, så enten vil de ikke have folk, der starter fra 0, eller også
snakkede jeg med en spade... Det kunne tyde på at være det sidste, når
nu Henrik også har sin MC hos Alka.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 17-05-06 06:34

> [...]

> ift. forsikringer. Strategien må være enten kun at tegne ansvar hos
> Codan, ellers må det være at tage LB's tilbud, som falder forholdsvist

Fin liste (og god indsats:). Jeg er glad for LB, ikke mindst på grund
af priserne. De har dog også været særdeles nemme at have med at gøre
den ene gang jeg rent faktisk har haft brug for dem.

Det har altid været dyrt at starte ud med forsikringer. Jeg har haft
forskellige køretøjer siden jeg var 18. Nu er jeg 30 og det er kun
2 år siden jeg fik min første kasko på MC. 3 mdr siden min første
bil-kasko :)

Det er svært at sige hvor den individuelle smertegrænse går mht kasko.
Jeg havde egentligt valgt at være det Gruby kalder 'selv-forsikret'(TM),
men nu har de forskellige køretøjer efterhånden nået en værdi hvor
forsikringspræmien egentlig er meget rimelig i forhold til deres værdi.

Nu skal du jo parkere på gaden, lave dit første styrt, parkerings-tilt
osv, så LBs tilbud virker måske meget fornuftigt. Der går jo ikke lang
tid før du er nede i samme prisramme som os andre :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.

Fra : Jeppe Høiby

> [...]
> forskellige køretøjer siden jeg var 18. Nu er jeg 30 og det er kun
> 2 år siden jeg fik min første kasko på MC. 3 mdr siden min første

Så du har kørt med ansvar alene siden du var 18? Hmm, så har du da også
sparet nogle penge - hvis du ellers ikke har haft skader

> [...]
> men nu har de forskellige køretøjer efterhånden nået en værdi hvor
> forsikringspræmien egentlig er meget rimelig i forhold til deres værdi.

Ja, efterhånden som man får anciennitet, så er det vel ikke så slemt,
men det virker bare så hulens vanvittig, når man skal starte...

> Nu skal du jo parkere på gaden, lave dit første styrt, parkerings-tilt
> osv, så LBs tilbud virker måske meget fornuftigt. Der går jo ikke lang
> tid før du er nede i samme prisramme som os andre :)

Ja, jeg hælder også mest til at gøre det, selv om det er en vanvittig
pris. Det værste synes ikke så meget er de 10-12.000, jeg synes nærmere
det er selvrisikoen på på LB's produkt. Den er hele 13.200 det 1. år!!!
Det er lige før jeg bare skulle købe cyklen fra helt ny...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-05-06 07:21

Jeppe Høiby wrote:
> Ja, efterhånden som man får anciennitet, så er det vel ikke så slemt,
> men det virker bare så hulens vanvittig, når man skal starte...

Det er ikke priserne der er vanvittige. Det er de unge der køber en cykel
til 200K og lader den stå på KBHs gader om natten der er vanvittige.

Det er jo svært at argumentere mod statistik. Og (bortset fra nogle småting)
siger statistikken jo at de unge smadrer deres cykler, og at fine dyre
cykler bliver stjålet i KBHs gader.

Så hvis man er ung og bor i KBH skal man købe en gammel kværn og en stor
møghund af en lås.

/jim

Fra : Jeppe Høiby

> Det er ikke priserne der er vanvittige. Det er de unge der køber en cykel
> til 200K og lader den stå på KBHs gader om natten der er vanvittige.

Jeg går ud fra du er oppe i årene?

> [...]
> cykler bliver stjålet i KBHs gader.

Jeg går ud fra du er oppe i årene?

> Så hvis man er ung og bor i KBH skal man købe en gammel kværn og en stor

Tror jeg har fanget det nu...

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 19-05-06 07:48

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Så du har kørt med ansvar alene siden du var 18? Hmm, så har du da
> også sparet nogle penge - hvis du ellers ikke har haft skader

Tjoh, men så har jeg også kunne leve med buler og ridser i bilerne og
knækkede koblingsgreb på motorcyklerne :) Indrømmet det var da pænt
irriterende da min bror brugte min bil til at jage kronvildt med, men
det havde jeg jo valgt at leve med.

> [...]
> nærmere det er selvrisikoen på på LB's produkt. Den er hele 13.200 det
> 1. år!!! Det er lige før jeg bare skulle købe cyklen fra helt ny...

Oh, jeg troede egentligt den var fast. Hm, ja så bliver det jo lidt
sværere...

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 17-05-06 18:27

Det var smuk og solrig dag da Jeppe Høiby skrev
news:446a0046$0$15790$14726298@news.sunsite.dk i dk.fritid.motorcykel:

> [...]
>
> Et par andre modeller at sammenligne med:
> Suzuki SV650, årgang 2000
> Kasko+ansvar koster 23.700 (selvrisiko 4.000)

En ting der betyder meget for din præmie er hvilken kasse din mc kommer i!
Tryg har kun to kasser: custom/touring og sport. TopDK har flere kasser fra
1-10.
Kan se du også har overvejet en SV650. Den er i touringklassen hos Tryg,
mens den er i kasse nummer 8 hos TopDK(10 er den dyreste). Jeg giver 7637kr
hos Tryg, 0kr selvrisiko og ingen vinterdækning. Er over 25år og
postnummeret har ingen betydning. Det er godt nok gennem
ingeniørforeningen, men så vidt jeg har forstået så er det de samme priser
som alle andre Trygkunder, vi får bare penge tilbage hvis der er overskud.
Fik 1000kr tilbage for sidste år.

Anyway, prøv at ringe og spørge Tryg om en SV650S.

--
Rune D. Jørgensen
SV650S

Fra : Jeppe Høiby

> En ting der betyder meget for din præmie er hvilken kasse din mc kommer i!
> Tryg har kun to kasser: custom/touring og sport. TopDK har flere kasser fra
> 1-10.

Ja, det er rigtigt. Selskaberne har meget forskellige måder at vurdere
både MC'er og biler på (jeg ved da en lille smule om det, da jeg selv
arbejder i et selskab).

> [...]
> som alle andre Trygkunder, vi får bare penge tilbage hvis der er overskud.

Lækkert

> Anyway, prøv at ringe og spørge Tryg om en SV650S.

Det vil jeg gøre, tak for tippet.

Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-05-06 22:37

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Vil en "MC-garage" (hedder det det?) reducere risikoen? Eller måske
> ligefrem øge den...?

Jeg bruger en MC-garage i håbet om at det mindsker risikoen.

Hvis du også vælger at bruge en MC-garage, så pas på vinden, hvis du
ikke parkerer langs en mur eller lignende.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-05-06 22:38

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

Ja, det er jeg med på. Men derfor lignede de priser du havde fundet nu
alligevel dem med vinterdækning, selv om du skrev noget andet.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 18-05-06 23:16

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> [ ... ] Et andet problem bliver, hvor jeg skal gøre af alt udstyret,
> når jeg er ude at køre. Altså fx MC-garage, bokse/tasker osv. Og
> hvad med låse, kan man have dem under sædet, eller hvad gør man?

Jeg tager MC-garagen med op i lejligheden inden jeg kører hjemmefra.

Jeg plejer at smide låsene under sædet. Så er der ikke plads til ret
meget andet, men så må man lægge låsene et sted hvis man skal have
plads til en burger eller et par rene underdrenge

Jeg har ikke problemet med topboks og sidetasker da jeg synes den
slags ser grimt ud på en MC, og jeg derfor ikke har sådan noget. Jeg
har kun et par smidover-tasker jeg bruger når jeg tager på ferie, hvor
jeg så lever med det grimme udseende mens jeg er på ferie.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-05-06 20:31

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Jeg synes heller ikke det ser super smart ud med tasker/bokse, men
> til gengæld er det super praktisk! Måske en tanktaske er en god ting
> at starte med, så kan man jo lige se, om man får behov for mere...

Min erfaring er at en tanktaske fint rækker til daglig brug og
weekendture - for mit vedkommende

> Ellers kunne man jo - som du siger - vælge nogle "smidover-tasker"

Det er fint til de længere ferieture, men kan være lidt irriterende at
(af-)montere.

> eller måske en bagagebærer+taske.

Det lyder ikke helt dumt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jeppe Høiby

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-06-06 18:36

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> FZS, årgang 2003
> Ansvar+kasko koster 5.442 med selvrisiko på 7.172
> Samme pris gælder for en FZ6, årgang 2006

En FZ6 fra 2006 koster mere end 100.000 fra ny. Den koster derfor
7.073 (også med 7.172 i selvrisiko) om året. De har måske troet at du
var ved at købe en af de gamle FZ6-S'ere der har været på tilbud til
lige under 100.000.

Check selv priserne på:
http://ida.dk/Kontante+fordele/IDA+Forsikring/Motorcykel/Priser+for+personer+over+25+%C3%A5r.htm

IDA forsikring er en gruppeforsikring hos Tryg, derfor er der også
sammenfald mellem priserne. Som kunde hos IDA-forsikring har man bare
overskudsdeling med de andre IDA-forsikringskunder.

--
Jacob | ........@
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-06-06 19:26

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Tak for linket, det ser rigtigt ud. En ting jeg ikke er glad for ved
> Trygs MC-forsikring er: "For tyveriskader gælder en generel selvrisiko
> på 20% af skaden.". Det vil sige, at hvis man fx får stjålet noget fra
> en topboks, så er der selvrisiko på 20 %...

Den er jeg heller ikke vild med. Jeg har ikke nogen topboks, så den
del er ikke et problem for mig, men hvis nogen stjæler selve
motorcyklen, så bliver det en dyr affære. Så vidt jeg har kunnet se er
der flere andre selskaber der har lignende urimelige betingelser.

For mig er Tryg/IDA så meget billigere end alle de andre at jeg er
nødt til at leve med det.

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*