D' herrer (og damer),
Jeg er ved at tage MC kørekort på en GPZ 500 og er brændt lidt varm på
denne MC. Det virker som om denne cykel har en rigtig fornuftig blanding
af sport og komfor, og ligger i en forsikringsmæssig klasse jeg ville
kunne betale mig fra uden at skulle pantsætte min sjæl
. Har også haft
kig på både GS500 og CB500, men hvor GS'en umiddelbar er for tam (prøvede
den på køreteknisk kursus) og CB'en er for dyr, faldt valget på den lille
Ninja.
Jeg tænkte først på at overtale min kørerlærer til at sælge hans GPZ til
mig, men cyklen er af den ældre årgang før '94 og har kørt 80000 km.
Nænsom skolekørsel eller ej, så er det rigtig mange kilometre og så er der
det med 16" fælg og det deraf begrænsede dæksortiment. Ved dog ikke om
dette reelt er et problem... Anyways så har jeg fundet en mulig cykel via
mobile.de fra september '98 med 14000 km. på klokken. Den er sort, med
Laser 2i1 potte og ser pæn ud på de tre små billeder annoncøren har
uploaded.
I følge annoncen er den "zum teil gecleant" og så dette "Die GPZ war
bisher nur in Frauenhänden. Das bedeutet, sie ist in in keinster Weise
verheizt". Jeg er ikke så stiv i tøsk, men læser det som "delvis rengjort"
og "har været opbevaret varmt" (garage?).
Jeg har ingen erfaring med MC'ere overhovedet, men har forsøgt at indhente
oplysninger forskellige steder fra om hvad jeg skal være opmærksom på med
brugtkøb. Det kan indtil videre blive til:
1. Karburering - reagerer cyklen kontant på gas? Ujævn gang?
2. Kronleje tilstand - cykel på centralstøttefod, makker bagpå > drejer
forgaffel jævnt uden modstand?
3. Utætte pakdåser til forgaffel - synligt oliespild?
4. Tegn på styrt - bøjede beslag, ridser, buler
5. Rust i stel - omkring tank og svejsninger
6. Skæv fælg - cykel på cstøttefod, makker bagpå, hjul spindes rundt og
med en kuglepen eller lign. tjekkes efter om fælgen har "slået sig".
7. Lyder alt som det skal? - under tomgang og kørsel
Andre ting jeg skal være opmærksom på? Flere "felttests"?
Jeg har læst lidt herinde i gruppen op på FDM's side at jeg skal have den
originale ”Fahrzeugbrief” og ”Abmeldebescheinigung” med ved import. Er det
andet jeg skal være opmærksom på? Hvis jeg henter den bliver det med
trailer.. Så skal jeg ikke bruge en kontrakt for at kunne dokumentere
ejerskiftet, eller wie?
Prislejet er 1900 og ifølge modep.toldskat.dk ligger afgiften på omkring
27000 kr. Der er dog den hage at de indregistreringer jeg kunne finde alle
var et par år ældre og havde kørt mere. Jeg kunne måske få en kopi af
attesten fra køber og sende denne til Skat og få en foreløbig vurdering?
Forresten, hvor stor er sandsynligheden for at der er fusket med
kilometertallet? Den er alligevel over 7 år gammel..
Kunne ikke finde ud af at linke til annoncen fra mobile, så billederne kan
findes her
<
http://www.melodas.fringo.de/sendpic/?img=gpz500scc166d55jpg.jpg>
Håber I har nogle inputs
Mvh
rasmus.olsenFJERN@DETTEstofanet.dk
Århus