|
| Tandrem... Fra : Jim Andersen |
Dato : 16-05-06 09:08 |
|
Det man kalder en tandrem på en bil, hedder det en knastkæde på en MC ? Og
skal sådan noget skiftes som på biler eller ? Og ca hvor tit ?
/jim
| |
Eg Egemarke (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 16-05-06 09:45 |
|
En kæde skal først skiftes hvis den rasler/er slidt, på de fleste Mc holder
kæden hele Mc´ens levetid på andre er det en go ide at skifte. Hvornår det
er tid til at skifte kæden/om den skal skiftes er en individuel vurdering,
tit kan knastkæde raslen fjernes blot ved at bytte knastkæde strammeren osv
hvis du er i tvivl så lad en ekspert se på sagen, da det kan være en kostbar
affære at få den skiftet/byttet
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk
| |
Studen (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 16-05-06 21:08 |
|
"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message
news:446990ef$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>SNIP......tit kan knastkæde raslen fjernes blot ved at bytte knastkæde
>strammeren osv
> hvis du er i tvivl så lad en ekspert se på sagen, da det kan være en
> kostbar affære at få den skiftet/byttet
Hej Eg
Mht pris for en udskifter. Jeg går ud fra det er arbejdstimerne, der hiver
prisen i vejret!? Jeg har spekuleret lidt på, om man ikke bare, kunne
nitte/klipse (whatever) den gamle kæde sammen med den nye, og trække den
"igennem" på den måde? Jeg kan godt se, at det må svække den friske kæde, i
en eller anden forstand, at have været åbnet, men der er vel ikke noget
nærvneværdigt træk i den!? Nok render den hurtigt rundt, men trækket er vel
ikke så "hårdt", at det gør noget med en samling!?
Der er sikkert en god forklaring på, hvorfor man ikke gør, som jeg
foreslår - jeg kan bare ikke få øje på den :)
Stud
| |
Knud Dam (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 16-05-06 21:33 |
|
"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:446a310d$0$99994$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Der er sikkert en god forklaring på, hvorfor man ikke gør, som jeg
> foreslår - jeg kan bare ikke få øje på den :)
Man gør præcist, som du foreslår.
Mvh
KD
| |
Studen (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Studen |
Dato : 16-05-06 22:31 |
|
"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> wrote in message
news:0Gqag.112$2n7.46@news.get2net.dk...
>
> Man gør præcist, som du foreslår.
>
Øøøhh, jamen så pakker jeg bare sammen... ;) Jeg syntes da bestemt at have
hørt, at hele motoren skulle skilles ad for at gøre det.... Så er det jo
slet ikke så svært/tidskrævende/dyrt (hvis ellers man ikke, som jeg, er
bange for lidt kædesprængen og -samling)???
Stud
| |
Armand (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-05-06 23:42 |
|
Studen skrev:
> "Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> wrote in message
> news:446990ef$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...
>> SNIP......tit kan knastkæde raslen fjernes blot ved at bytte knastkæde
>> strammeren osv
>> hvis du er i tvivl så lad en ekspert se på sagen, da det kan være en
>> kostbar affære at få den skiftet/byttet
>
> Hej Eg
>
> Mht pris for en udskifter. Jeg går ud fra det er arbejdstimerne, der hiver
> prisen i vejret!? Jeg har spekuleret lidt på, om man ikke bare, kunne
> nitte/klipse (whatever) den gamle kæde sammen med den nye, og trække den
> "igennem" på den måde? Jeg kan godt se, at det må svække den friske kæde, i
> en eller anden forstand, at have været åbnet, men der er vel ikke noget
> nærvneværdigt træk i den!? Nok render den hurtigt rundt, men trækket er vel
> ikke så "hårdt", at det gør noget med en samling!?
>
> Der er sikkert en god forklaring på, hvorfor man ikke gør, som jeg
> foreslår - jeg kan bare ikke få øje på den :)
Fordi normen idag er tandkæder (á HYWO-typen) mod alm rullekæde som på
GSX'erne.
Rullekæder kan sagtens sprænges og trækkes på som du foreslår :-|
--
Armand.
| |
Knud Dam (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Knud Dam |
Dato : 17-05-06 19:13 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:446a5508$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Fordi normen idag er tandkæder (á HYWO-typen) mod alm rullekæde som på
> GSX'erne.
Ak ja, der sker sgu også noget nyt hele tiden ....
; - )
KD
| |
Rene Joergensen (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Rene Joergensen |
Dato : 16-05-06 09:51 |
|
Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
> Det man kalder en tandrem på en bil, hedder det en knastkæde på en MC ? Og
> skal sådan noget skiftes som på biler eller ? Og ca hvor tit ?
Det kommer an på om den er med kæde eller rem Ducati 748 (og sikkert
andre) har f.eks tandrem.
En bil kan også godt være med knastkæde.
Serviceintervallet er meget forskelligt, kommer an på mærke/model.
--
-René
| |
Flemming (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Flemming |
Dato : 16-05-06 18:23 |
|
"Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse
news:slrne6j4k8.59e.fox@hal6000.bananas.dk...
> Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
>
>> Det man kalder en tandrem på en bil, hedder det en knastkæde på en MC ?
>> Og
>> skal sådan noget skiftes som på biler eller ? Og ca hvor tit ?
>
> Det kommer an på om den er med kæde eller rem Ducati 748 (og sikkert
> andre) har f.eks tandrem.
>
> En bil kan også godt være med knastkæde.
>
> Serviceintervallet er meget forskelligt, kommer an på mærke/model.
>
> --
> -René
>
Og så er der jo lige Honda VFR 750 indtil 2002, der har tandhjulsdrev
Havde en XJ 600 diversion, som fik skiftet knastkæde efter kun 44000 km. Den
fik også skiftet knastkædestrammeren 2 el. 3 gange. Men det var vist også en
mandags cykel.
Flemming
Flemming
| |
Eg Egemarke (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Eg Egemarke |
Dato : 16-05-06 21:11 |
|
Det er ingen spøg at få skiftet remme på en Ducati, jeg har helt fravalgt
Ducati af samme årsag. Det er simpelthen ALT for dyrt at vedligeholde en Mc
med tandrem, een med kæde holder MEEEEEEGET længere
--
--
MvH Eg Egemarke
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk
"Flemming" <fmdunker@_FJERN_sol.dk> skrev i en meddelelse
news:446a0a83$0$60786$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Rene Joergensen" <fox@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> news:slrne6j4k8.59e.fox@hal6000.bananas.dk...
>> Jim Andersen <jba020@politiSLET.dk.invalid> wrote:
>>
>>> Det man kalder en tandrem på en bil, hedder det en knastkæde på en MC ?
>>> Og
>>> skal sådan noget skiftes som på biler eller ? Og ca hvor tit ?
>>
>> Det kommer an på om den er med kæde eller rem Ducati 748 (og sikkert
>> andre) har f.eks tandrem.
>>
>> En bil kan også godt være med knastkæde.
>>
>> Serviceintervallet er meget forskelligt, kommer an på mærke/model.
>>
>> --
>> -René
>>
> Og så er der jo lige Honda VFR 750 indtil 2002, der har tandhjulsdrev
>
> Havde en XJ 600 diversion, som fik skiftet knastkæde efter kun 44000 km.
> Den fik også skiftet knastkædestrammeren 2 el. 3 gange. Men det var vist
> også en mandags cykel.
>
> Flemming
>
> Flemming
>
| |
Steen Gruby (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 16-05-06 21:16 |
|
On Tue, 16 May 2006 22:10:56 +0200, "Eg Egemarke"
<egemarke@hotmail.com> wrote:
Hej Eg.
>Det er ingen spøg at få skiftet remme på en Ducati, jeg har helt fravalgt
>Ducati af samme årsag. Det er simpelthen ALT for dyrt at vedligeholde en Mc
>med tandrem, een med kæde holder MEEEEEEGET længere
>
Det tager mig ca. 1 time at skifte remmene.
Serviceinterval er 20.000 Km og begge remme koster 450 Kr.
Det kan da ikke være for stor en udgift eller for svært
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-05-06 23:43 |
|
> Det tager mig ca. 1 time at skifte remmene.
> Serviceinterval er 20.000 Km og begge remme koster 450 Kr.
> Det kan da ikke være for stor en udgift eller for svært
På en time har du da også nået at få ild på piben og nyde adskillige
kopper kaffe! Du skal selvfølgelig først have pakket Paso'en ud af
plastik'en; men alligevel!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Steen Gruby (17-05-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-05-06 19:56 |
|
On Wed, 17 May 2006 00:43:18 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:
Hej Hekto.
>
>På en time har du da også nået at få ild på piben og nyde adskillige
>kopper kaffe! Du skal selvfølgelig først have pakket Paso'en ud af
>plastik'en; men alligevel!
Det med pla'stikken er langt den største operation.
Det kræver sin mand at afklæde verdens hurtigste SPA bad
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jesper Hvalsøe (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Hvalsøe |
Dato : 18-05-06 18:56 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Tue, 16 May 2006 22:10:56 +0200, "Eg Egemarke"
> <egemarke@hotmail.com> wrote:
>
> Hej Eg.
>
>
>>Det er ingen spøg at få skiftet remme på en Ducati, jeg har helt fravalgt
>>Ducati af samme årsag. Det er simpelthen ALT for dyrt at vedligeholde en Mc
>>med tandrem, een med kæde holder MEEEEEEGET længere
>>
>
> Det tager mig ca. 1 time at skifte remmene.
> Serviceinterval er 20.000 Km og begge remme koster 450 Kr.
> Det kan da ikke være for stor en udgift eller for svært
>
20.000 ?
Jeg mente det var 10.000 eller en gang om året.
Men en gang om året er nok ikke at kimse af.
--
Things that try to look like things, often look more like things, than
things do.
Gsx 1100 EX Ducati ST4
| |
Steen Gruby (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 18-05-06 19:23 |
|
On Thu, 18 May 2006 19:56:20 +0200, Jesper Hvalsøe <zopial@gmail.com>
wrote:
Hej Jesper.
>
>Jeg mente det var 10.000 eller en gang om året.
>Men en gang om året er nok ikke at kimse af.
Den er, i følge værkstedshåndbogen, go' nok på en toventilet Pantah
motor.
Jeg ved ikke om ST 4 har et lavere interval.
Jeg er på det 3' sæt remme i mit ejerskab.
Remmene er skiftet ved lige under 20.000 Km.
Når jeg kigger de brugte remme efter i sømmene kan jeg ikke se noget
tegn på slid eller skader, så jeg formoder at den anbefalede service
limit er med en god margen.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Jesper Hvalsøe (19-05-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Hvalsøe |
Dato : 19-05-06 23:59 |
|
Steen Gruby wrote:
> On Thu, 18 May 2006 19:56:20 +0200, Jesper Hvalsøe <zopial@gmail.com>
> wrote:
>
> Hej Jesper.
>
>>Jeg mente det var 10.000 eller en gang om året.
>>Men en gang om året er nok ikke at kimse af.
>
>
> Den er, i følge værkstedshåndbogen, go' nok på en toventilet Pantah
> motor.
> Jeg ved ikke om ST 4 har et lavere interval.
> Jeg er på det 3' sæt remme i mit ejerskab.
> Remmene er skiftet ved lige under 20.000 Km.
> Når jeg kigger de brugte remme efter i sømmene kan jeg ikke se noget
> tegn på slid eller skader, så jeg formoder at den anbefalede service
> limit er med en god margen.
>
Ja. må den være, jeg kan se i servicebogen at de er skiftet ved 10.500
24.064 og 24.540 km.
Ifølge manualen skal de tjekkes hver 10.000 og skiftes hver 20.000.
Så du har nok ret.
--
Things that try to look like things, often look more like things, than
things do.
Gsx 1100 EX Ducati ST4
| |
CL (20-05-2006)
| Kommentar Fra : CL |
Dato : 20-05-06 09:22 |
|
"Steen Gruby" skrev i en meddelelse >
> Når jeg kigger de brugte remme efter i sømmene kan jeg ikke se noget
> tegn på slid eller skader, så jeg formoder at den anbefalede service
> limit er med en god margen.
>
> --
Jeg har set flere ødelagte tandremme (Biler)
hvor der kun mangler tænder på remmen ved et af knasthjulene.
Resten af remmen så ud som ny.
Så jeg vil vove den påstand at du aldrig kan se på en rem,
om den er klar til udskiftning.
--
H
Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
| |
Hekto (16-05-2006)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-05-06 21:15 |
|
> Det kommer an på om den er med kæde eller rem Ducati 748 (og
> sikkert
> andre) har f.eks tandrem.
Alle nyere Duc'er. ... og så kan man bruge en hel ½ time på at skifte
dem!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
|
|