/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvornår er man erfaren kører
Fra : fdsf


Dato : 14-05-06 22:49

Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den erfarne
får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare sådan en
spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

/Kurt Hansen



 
 
Armand (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-06 00:04

fdsf skrev:
> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den erfarne
> får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare sådan en
> spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

Oftest oplever man vel udtrykket "ikke for den uøvede", og den udtalelse
gælder højtydende maskiner, der bringer en fra A til et par hundrede
meter længere fremme hurtigere end tanke og refleks er med

Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
nedslidning:
Det at bagdækket er slidt helt fladt midtpå og derved nærmest med skarp
overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter
motoren af når motorcyklen står lodret.

Og vice versa for den rutineredes vedkommende.

Det gammelkloge ord om at man ikke er en ordentlig motorcyklist førend
man har været nede at ligge, er der egentlig lidt sandhed i: Kun den der
har kørt for stærkt til hvad dækkene ville være med til, kender grænsen
- Andre kan nok frygte grænsens eksistens, men ved ikke hvor milevidt de
måtte være fra den når de ellers synes det går hedt til.

Det var det rent køretekniske.
Dertil kommer det rent trafikale:
Den der har tillært sig at læse trafikbilledet og kører derefter, må
regnes for at være den erfarne!
De uøvede derimod må f.eks. frygtes at ende i siden af en bil som
han/hun blindt stolede på ville holde tilbage fordi den havde ubetinget
vigepligt =

Og så er der lige den almene opførsel på asfalten, der kan skrige
"novice" så det gør helt ondt i øjnene på de rutinerede rotter!
Der var en streng i det tidlige forår der kom lidt ind på det, á
påklædning; bevægelse i trafikken m.m.m. Prøv evt at google den frem!

--
Armand.

N/A (15-05-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 15-05-06 07:42



"> Allan (15-05-2006)
Kommentar
Fra : "> Allan


Dato : 15-05-06 07:42

> Jeg kører Odense-Middelfart hver dag, men er også nede og ligge i
> kurverne, når jeg leger på landeveje, men mit bagdæk bliver da mest slidt
> på midten pga den meget pendling på motorvej.
>
> Så jeg mener godt man kan have slidt bagdæk på midten, og samtidig have
> erfaring

Nix Thomas! Du er uerfaren!






Thomas Jensen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 15-05-06 09:12

*SNØFT*



--
mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11



"> Allan (16-05-2006)
Kommentar
Fra : "> Allan


Dato : 16-05-06 04:44

> *SNØFT*
>
>

Det skal du skam ikke vaere ked af.
Det tager mange mange aar og mange mange km at komme op paa mit niveau og
jeg er nok den mest erfarne herinde...
Jeg har koert utrolig mange kilometer og jeg er mestre alle de gaengse
former for koersel der findes...
Herunder naturligvis "liggende stilling bag kaabe", "opret stilling",
"tilbagelaenet" og den famoese "hole in the wall gang" rocken fra side til
side medens man tjekker for utaetheder og lytter til ventil loeftere...
Jo der er ikke mange der kan vaere med paa mit niveau - om nogle!



Allan



Ukendt (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-06 10:07

> Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
> nedslidning:
> Det at bagdækket er slidt helt fladt midtpå og derved nærmest med skarp
> overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
> ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter
> motoren af når motorcyklen står lodret.
>
> Og vice versa for den rutineredes vedkommende.

Du plejer da godt nok, at være mere nuanceret end det Armand..

Man er vel erfaren, når man har kørt nogle år, og prøvet lidt af hvert... og
ikke fordi man flår sin cykel ned i svingene helt hovedløst og slider
dækkene på ydersiden..

Bare min mening...

Mvh
Morten



Armand (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-06 15:57

Juel skrev:
>> Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
>> nedslidning:
>> Det at bagdækket er slidt helt fladt midtpå ....er en sikker indikation
>> på at ejeren er uøvet og ikke kommer særligt ud på dæksiderne ......
>> Og vice versa for den rutineredes vedkommende.
>
> Du plejer da godt nok, at være mere nuanceret end det Armand..
> Man er vel erfaren, når man har kørt nogle år, og prøvet lidt af hvert... og
> ikke fordi man flår sin cykel ned i svingene helt hovedløst og slider
> dækkene på ydersiden..
>
"en sikker indikation på at ejeren er uøvet" !

--
Armand.

Ukendt (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-06 08:03

>> Du plejer da godt nok, at være mere nuanceret end det Armand..
>> Man er vel erfaren, når man har kørt nogle år, og prøvet lidt af hvert...
>> og ikke fordi man flår sin cykel ned i svingene helt hovedløst og slider
>> dækkene på ydersiden..
>>
> "en sikker indikation på at ejeren er uøvet" !

Bestemt ikke enig, man kan ikke bruge det til noget.. hvad med dem der kører
harley eller goldwing ??

Mvh
Morten



Armand (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-05-06 16:23

Juel skrev:
>>> Du plejer da godt nok, at være mere nuanceret end det Armand..
>>> Man er vel erfaren, når man har kørt nogle år, og prøvet lidt af hvert...
>>> og ikke fordi man flår sin cykel ned i svingene helt hovedløst og slider
>>> dækkene på ydersiden..
>>>
>> "en sikker indikation på at ejeren er uøvet" !
>
> Bestemt ikke enig, man kan ikke bruge det til noget.. hvad med dem der kører
> harley eller goldwing ??

Kan de da ike køre rundt om hjørnerne??

--
Armand.

Anders Majland (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 15-05-06 07:24

>> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den
>> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare
>> sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?
>
> Oftest oplever man vel udtrykket "ikke for den uøvede", og den udtalelse
> gælder højtydende maskiner, der bringer en fra A til et par hundrede meter
> længere fremme hurtigere end tanke og refleks er med

Yep når man hele køre maskinen og det ikke er den der kører med en

> Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
> nedslidning:
> Det at bagdækket er slidt helt fladt midtpå og derved nærmest med skarp
> overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
> ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter
> motoren af når motorcyklen står lodret.

Tjae eller kørselsmønster - bruger man sin mc til at "transport" (modsætning
til leg på de små snoede) kan dækket ikke undgå at blive slidt firkantet da
man på det overordnede vejnet ikke komme i nærheden af dækkanterne med bare
tilnærmelsesvis lovlige hastigheder ...


> Det gammelkloge ord om at man ikke er en ordentlig motorcyklist førend man
> har været nede at ligge, er der egentlig lidt sandhed i: Kun den der har
> kørt for stærkt til hvad dækkene ville være med til, kender grænsen

Igen på offenlig vej skal der godt nok presses til for at det er dækene der
er begrænsningen

> - Andre kan nok frygte grænsens eksistens, men ved ikke hvor milevidt de
> måtte være fra den når de ellers synes det går hedt til.

Jeg har kørt 2 sæt hårde touringdlæk ned (Avon Distanzia) og har ikke
manglet greb på asfalt med dem. Selvom jeg kører mest "transport" så har
centerstøttefoden fået lidt skrab på begge sider og det er da ellers masser
af frihøjde på XT600Z'en

> Den der har tillært sig at læse trafikbilledet og kører derefter, må
> regnes for at være den erfarne!

Og alligevel går det indimellem galt ... Her til morgen var det en
modkørende der trak ud for at overhale en traktor uden at orientere sig. Jeg
var ikke kommet langt hjemmefra så dæk og motor var stadig kolde og jeg
kørte kun 80-90km/h. Nå jeg kastede ankeret og det gjorde modparten også så
der blev da plads til at vi kunne passere hinanden. Traktoren undvig 3/4 ud
på marken. Btw så kørte jeg med det lange lys tændt, men modparten havde
solen i ryggen så han kunne ikke bruge solen som undskyldning...



MKS - 74 (15-05-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 15-05-06 11:18

On Mon, 15 May 2006 01:03:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
>nedslidning:
>Det at bagdækket er slidt helt fladt midtpå og derved nærmest med skarp
>overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
>ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter
> motoren af når motorcyklen står lodret.

Så er du altså en komplet noob, bedømt på Barbie's bagdæk?

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Armand (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-06 16:22

MKS - 74 skrev:
> On Mon, 15 May 2006 01:03:44 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>> Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
>> nedslidning:
>> Det at bagdækket er slidt helt fladt midtpå og derved nærmest med skarp
>> overgang til siderne, er en sikker indikation på at ejeren er uøvet og
>> ikke kommer særligt ud på dæksiderne under kurvekørsel, samt kun krudter
>> motoren af når motorcyklen står lodret.
>
> Så er du altså en komplet noob, bedømt på Barbie's bagdæk?
>
Hvad påstår du nu (har forlængst slettet beviserne á dækskifte!)?

--
Armand.
(Hvis vildeste oplevelse på Barbie'en var det nedslidte bagdæk henover
et sæt dobbelte striber i en snæver kurve og, skulle det vise sig efter
hjemkomst, en uspændt bagaksel )

MKS - 74 (15-05-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 15-05-06 16:59

On Mon, 15 May 2006 17:21:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>> Så er du altså en komplet noob, bedømt på Barbie's bagdæk?
>>
>Hvad påstår du nu (har forlængst slettet beviserne á dækskifte!)?

Aha - Det vil altså sige at man er erfaren lige efter man skifter
bagdæk og bliver mere og mere uerfaren efterhånden som det slides .

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Ukendt (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-06 17:39


MKS - 74 skrev i meddelelsen ...
>On Mon, 15 May 2006 17:21:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
>wrote:
>>Hvad påstår du nu (har forlængst slettet beviserne á dækskifte!)?
>
>Aha - Det vil altså sige at man er erfaren lige efter man skifter
>bagdæk og bliver mere og mere uerfaren efterhånden som det slides .


Nå det var dérfor Avon'erne skulle skiftes.. ;-D

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



MKS - 74 (15-05-2006)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 15-05-06 19:15

On Mon, 15 May 2006 18:39:23 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Nå det var dérfor Avon'erne skulle skiftes.. ;-D

Nemlig ja! Fra rookie til erfaren på 10 min, så bliver det ikke
nemmere

--
-Michael
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://home.tiscali.dk/isl21043/salg/

Armand (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-06 21:10

MKS - 74 skrev:
> On Mon, 15 May 2006 17:21:42 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
>>> Så er du altså en komplet noob, bedømt på Barbie's bagdæk?
>>>
>> Hvad påstår du nu (har forlængst slettet beviserne á dækskifte!)?
>
> Aha - Det vil altså sige at man er erfaren lige efter man skifter
> bagdæk og bliver mere og mere uerfaren efterhånden som det slides .
>
Jup!
Og køber man brugte race-dæk kan man strække rygtet fra "syg" til
"hidsig" til "erfaren" til "Gammelnok" til "novice" i løbet af en halv
sæsons tid

--
Armand.

Psycho Cowboy (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 15-05-06 11:21

Armand wrote:

> ...KLIP... En masse om ting, der øger erfaringen...
_________________________________

Grundlæggende er jeg helt enig med dig i dine synspunkter, men som andre
også berører, behøver bagdækkets form altså ikke have noget med erfaringen
at gøre, og på dette område føler jeg mig lidt ramt! *SNØFT*
Jeg kører jo selv på én af de lidt mere sportige maskiner, og at dømme efter
mine kneesliders, er det vist heller ikke nedlægningerne der er problemet,
men jeg kommer alligevel en gang i mellem ud for, at én eller anden smart
gut kommer hen og spørger til formen på mit bagdæk...
Det er nemlig om ikke firkantet, så slidt mest på midten af helt naturlige
årsager. Mit kørselsmønster strækker sig i det daglige for det meste kun til
ret ligeudgående og lange strækninger - dels pga. min skole og andre steder
jeg kører hen. Og pga. manglende tid (dårlig undskyldning, jeg ved det!)
tager jeg desværre ikke længere de store ture på de små snoede så meget
mere, så mit bagdæk for alvor bliver præget af det.
At bagdækket så netop sidder på en sportslig maskine, provokerer måske også
mange, der har lidt indblik i mc-verdenen, og måske derfor skal jeg somme
tider forklare mig ud af det.

Jeg vil lige benytte lejligheden til at kommentere Pers indlæg, hvad angår
erfaring...
Jeg har kørt i 4 år nu - siden jeg var 18 år, og af natur er jeg måske lidt
mere modig / dumdristig, end mange andre. Jeg kunne lave rolling stoppies,
små wheelies, knæskrab osv. allerede efter de første 1½ år på min lille
babygixxer, og jeg ville bestemt ikke betegne mig selv som erfaren på det
tidspunkt.
Heller ikke i dag vil jeg kalde mig selv erfaren i en alder på 22 år. Jeg
tror personligt, at erfaring = tålmodighed og overblik i trafikken, og ikke
så meget hvad man kan med en bil / mc, ud over at betjene de basale
kørselsteknikker. Den tålmodighed og rolighed i kørslen opnår man IMO ikke
før end man er kommer over de år, hvor man til tider lader den lille stemme
i hovedet bestemme slagets gang.

Det er jo ingen som helst kunst at køre en Hayabusa... Kunsten er, *ikke* at
vride gassen længere, end hvor man selv har fuld kontrol over tingene, og
dét er netop hvad jeg vil betragte som erfaring.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/?id=234



Ukendt (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-06 11:47

> Det er jo ingen som helst kunst at køre en Hayabusa... Kunsten er, *ikke*
> at vride gassen længere, end hvor man selv har fuld kontrol over tingene,
> og dét er netop hvad jeg vil betragte som erfaring.

Rigtigt godt skrevet !!!

Mvh
Morten



Mikkel Christensen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 15-05-06 11:56

"Psycho Cowboy" <chrijac[FJERN]@hotmail.com> writes:

> Jeg kører jo selv på én af de lidt mere sportige maskiner, og at
> dømme efter mine kneesliders, er det vist heller ikke nedlægningerne
> der er problemet, men jeg kommer alligevel en gang i mellem ud for, at
> én eller anden smart gut kommer hen og spørger til formen på mit
> bagdæk...

*LOL* - garanteret de samme som køber brugte race dæk bare for at få
street-credit.

Men så længe man ikke slider den lille Michelin mand af på kanten af
dækket, så er der fra nu af dømt newbie. Gad vide hvor jeg lagde det
korn 800 sandpapir...?

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

Peter B. Juul (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 15-05-06 12:30

Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:

> Men så længe man ikke slider den lille Michelin mand af på kanten af
> dækket, så er der fra nu af dømt newbie. Gad vide hvor jeg lagde det
> korn 800 sandpapir...?

Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk skal presses ud i kørsel, som
de ikke har evner/lyst til, bare for at tilfredsstille folk, der
åbenbart finder det meget vigtigt, at man ikke sænker hastigheden til
under 100 på noget tidspunkt på landevejene.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
The RockBear. ((^)) sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og
I speak only 0}._.{0 rent juridisk må der være en forskel på
for myself. O/ \O de to ting" -Lars von Trier om Bush.

Psycho Cowboy (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Psycho Cowboy


Dato : 15-05-06 12:51

Peter B. Juul wrote:

> Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
> i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?
__________________________________

Nej, du er bare en kylling på lige fod med nørden fra 7. klasse, der som den
eneste i klassen, er ligeglad med score-credit'en og istedet kører med
cykelhjelm.
__________________________________

> Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk skal presses ud i kørsel, som
> de ikke har evner/lyst til, bare for at tilfredsstille folk, der
> åbenbart finder det meget vigtigt, at man ikke sænker hastigheden til
> under 100 på noget tidspunkt på landevejene.
__________________________________

Det handler da ikke om at presse nogen... Det viser bare, at man bruger sin
racer til det, den nu engang er lavet til, og ikke blot til promenade-blær -
sådan skåret ud i pap.
Jeg synes også det ser fedest ud, når en stor entreprenørs Hummer er spændt
for med et monster af en trailer med tilhørende gummiged på ladet, end hvis
han kørte rundt uden hængertræk på 22´ chrom-fælge. Bare for at sammeligne
med noget.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600
http://dfmc.dk/?id=234



Mikkel Christensen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 15-05-06 12:54

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:
>
> > Men så længe man ikke slider den lille Michelin mand af på kanten af
> > dækket, så er der fra nu af dømt newbie. Gad vide hvor jeg lagde det
> > korn 800 sandpapir...?
>
> Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
> i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?

Ikke bare en dårlig MC pilot, men temmelig sikkert også et dårligt
menneske sådan helt generelt.



> Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk skal presses ud i kørsel, som
> de ikke har evner/lyst til, bare for at tilfredsstille folk, der
> åbenbart finder det meget vigtigt, at man ikke sænker hastigheden til
> under 100 på noget tidspunkt på landevejene.

Næh, jeg har nu også lidt svært ved at se pointen i Armands oprindelige
postulat. Når jeg kommer hjem fra sommerferie i Spanien er mine dæk da
også firkantede og ikke ret slidt på kanten, men jeg har da, trods alt,
overlevet +5.500km ferietrafik. Oh well, jeg kan godt leve med at blive
kaldt rookie nede på P-pladsen.

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

Torben Scheel (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 15-05-06 22:04

Mikkel Christensen wrote:

> Næh, jeg har nu også lidt svært ved at se pointen i Armands oprindelige
> postulat. Når jeg kommer hjem fra sommerferie i Spanien er mine dæk da
> også firkantede og ikke ret slidt på kanten, men jeg har da, trods alt,
> overlevet +5.500km ferietrafik. Oh well, jeg kan godt leve med at blive
> kaldt rookie nede på P-pladsen.
>
Hægt det sammen med at Armand ikke vil med til Harzen - han napper en
tur til Karoline cafeteriet (ellerhvadvardetnu) . Mon ikke den
erfarne søndagssportskører får slidt dækkende runde, og pendlere og
touringpiloter får firkantede bagdæk uanset erfaring?

Anyway - jeg mangler masser af svingteknikerfaring, men har kørt ca.
150.000km på MC fordelt over 11 sæsoner. Den erfaring jeg har, kan
mærkes i daglig trafik, men jeg har ikke fundet racergenerne endnu.

Vi er altså ude i noget med at der er flere slags erfaring - jeg vil
mene at jeg kan køre de fleste MC'er fornuftigt og forsvarligt (undtaget
kinesere og choppere - men det er ikke pilotens skyld . Noget andet
er at jeg ikke kan udnytte så meget som en YB125 til grænsen.

--
vh
Torben

Armand (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-06 16:32

Peter B. Juul skrev:
>
> Er jeg i øvrigt en meget dårlig MC-kører, hvis jeg er fuldkommen kold
> i røven over om folk synes, at mit dæk er slidt "forkert"?
>
Subj. går IKKE på dårlig eller ej; men erfaren eller u-øvet :-|

> Jeg forstår virkelig ikke hvorfor folk skal presses ud i kørsel, som
> de ikke har evner/lyst til

Med erfaringen/rutinen bliver man mindre skræmt over nedlægning og fart;
men det er en dårlig ide at køre stærkere end man tør blot for at
foregive at være en hård hund :-|

--
Armand.

Peter B. Juul (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 16-05-06 12:50

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Med erfaringen/rutinen bliver man mindre skræmt over nedlægning og
> fart; men det er en dårlig ide at køre stærkere end man tør blot for
> at foregive at være en hård hund :-|

Glimrende. Så er vi jo enige.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.
I speak only 0}._.{0 This is Hollywood."
for myself. O/ \O -Curb Your Enthusiasm

Armand (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-05-06 16:29

Psycho Cowboy skrev:
> Armand wrote:
>
>> ...KLIP... En masse om ting, der øger erfaringen...
> _________________________________
>
> Grundlæggende er jeg helt enig med dig i dine synspunkter, men som andre
> også berører, behøver bagdækkets form altså ikke have noget med erfaringen
> at gøre, og på dette område føler jeg mig lidt ramt! *SNØFT*
> Jeg kører jo selv på én af de lidt mere sportige maskiner, .....
> ..er det vist heller ikke nedlægningerne der er problemet,
> men jeg kommer alligevel en gang i mellem ud for, at én eller anden smart
> gut kommer hen og spørger til formen på mit bagdæk...
> Det er nemlig om ikke firkantet, så slidt mest på midten af helt naturlige
> årsager. Mit kørselsmønster strækker sig i det daglige for det meste kun til
> ret ligeudgående og lange strækninger -

Det er jo heller ikke den eneste indikation og langtfra den eneste
sandhed :-|
Men alligevel vil jeg påstå at vi alle slider bagdækket fladt midtpå;
men der er stor forskel på hvor bred den fladslidte del bliver og hvor
skarp overgangen til siderne bliver!

--
Armand.

Arne Lorenzen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 15-05-06 17:57

Armand skrev den 15 maj 2006 i
news:4467b72f$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

[klip]

> Og så er der lige den almene opførsel på asfalten, der kan skrige
> "novice" så det gør helt ondt i øjnene på de rutinerede rotter!
> Der var en streng i det tidlige forår der kom lidt ind på det, á
> påklædning; bevægelse i trafikken m.m.m. Prøv evt at google den frem!

Eller ham der den anden dag skulle prøve en VFR hos KS i Vejle: Vi sad og nød
en kop kaffe på kanten da den blev trukket frem til ham - makkeren viste ham
knappen man trykker på for at den går i gang. 1. gear - båååpp, død -
makkeren hjalp venligt og tålmodigt med at finde frigear og startknappen. 1.
gear - båååp, død igen. 3die gang lagde han langsomt, forsigtigt og noget
slingrende fra land, men da han skulle dreje henne ved containeren var det
som om han ALDRIG havde prøvet det nummer før. Bremser samtidigt med et
halvhjertet forsøg på at undgå at ramme contaieneren, det lykkes ham at komme
til standsning inden ham rammer, men mangler nu styrefart, og smider
modellen, skramle, skrabe, gru og rædsel. huha. Se det er en rigtig
newbe.....

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Morten dahl (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 15-05-06 20:57


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:4467b72f$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> fdsf skrev:
>> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den
>> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare
>> sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?
>
> Oftest oplever man vel udtrykket "ikke for den uøvede", og den udtalelse
> gælder højtydende maskiner, der bringer en fra A til et par hundrede meter
> længere fremme hurtigere end tanke og refleks er med
>
> Men ellers kan man vel katagorisere alene ved at kigge på bagdækkets
> nedslidning:

"snippet en masse omkring dækslid"

Man kan ikke i daglig tale, bruge dækslid som målestok.

Har en bekendt ved navn Frans..

Knægten er 17år gammel, og tog sidste år både DM og NM i 125std.

Han har i år fået en af Designa´s ´05 R6, og han kan fandme køre fnuller på
hvad som helst.. knægten havde aldrig prøvet en 4-takt, endsige en 600cc af
nyeste aftapning, men på 2 dagen under forårs træning kørte han 1.56

Se den dreng, han kan styre en mc ude på grænserne. så ergo må han jo være
erfaren.

Men at sende ham på gaden ville være totalt livsfarligt. Han aner intet om
at læse trafik, han ser kun kurver, og vuderer ikke faren.

Sagen er nok nærmest den, at citater omkring en cykkels beskaffenhed, kommer
i samme afsnit som den obligatoriske banekørsel, et MC blad foretager i
forb. med en test.

Og lige netop på bane (hvis brugt efter hensigten for den pågældne cykel)
kan en eks.1000cc Hyper-sport være for meget for en track novice (ala uøvet)

Mens samme cykel på gaden sagtens ville kunne føres a en
frisk-ud-af-køreskolen person uden at det ville medføre instinktiv selvmord.

Min påstand er, at overholder man eks. fartgrænserne (for at tage en
håndgribeligt defination) vil enhver MC kunne føres af enhver med MC kort.

En MC´s "personlighed" og de unoder der skaber førnævnte kommer først til
udtryk når maskineriet bliver presset.

--

Morten Dahl



martin (16-05-2006)
Kommentar
Fra : martin


Dato : 16-05-06 07:29


> Har en bekendt ved navn Frans..
>
> Knægten er 17år gammel, og tog sidste år både DM og NM i 125std.
>
> Han har i år fået en af Designa´s ´05 R6, og han kan fandme køre fnuller
> på hvad som helst.. knægten havde aldrig prøvet en 4-takt, endsige en
> 600cc af nyeste aftapning, men på 2 dagen under forårs træning kørte han
> 1.56

Waauu 1:56 .....et det lissom på en rodeo tyr eller...
for jeg har de en gang holt mig på en MC i mere end 6 minutter før jeg fandt
af

.. jeg ville nok være mere imponeret hvis jeg viste HVOR han kørte den tid
!


Martin



Morten dahl (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Morten dahl


Dato : 16-05-06 08:03


"martin" <nej@mail.dk> wrote in message
news:qieag.29383$Nb2.533239@news1.nokia.com...
>
>> Har en bekendt ved navn Frans..
>>
>> Knægten er 17år gammel, og tog sidste år både DM og NM i 125std.
>>
>> Han har i år fået en af Designa´s ´05 R6, og han kan fandme køre fnuller
>> på hvad som helst.. knægten havde aldrig prøvet en 4-takt, endsige en
>> 600cc af nyeste aftapning, men på 2 dagen under forårs træning kørte han
>> 1.56
>
> Waauu 1:56 .....et det lissom på en rodeo tyr eller...
> for jeg har de en gang holt mig på en MC i mere end 6 minutter før jeg
> fandt af
>
> . jeg ville nok være mere imponeret hvis jeg viste HVOR han kørte den
> tid !


Ja det fik jeg ikke helt med, men nu var svaret primært til Armand, og gik
ud fra han udemærket vidste at den nyligt overståede forårs træning som
sædvanlig fandt sted i frankrig.

Men fair nok. det er på Circuit du Val De Vienne i frankrig.

--
Morten Dahl



Per (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 15-05-06 07:56


"fdsf" <fsdfsd@sadsafsdf.nu> skrev i en meddelelse
news:4467a5b8$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den
> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare
> sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?
>


Godt spørgsmål

Jeg mener at man er erfaren når man har kørt en del år (5 eller derover) -
og som Armand skriver så kan bagdækket give en god indikation om hvorvidt
føreren kan finde ud af at svinge
Har man godt overblik i trafikken, er man vant til at køre i myldretid, kan
man lave wheelies, Stoppies, knæskrab osv. = erfaren kører.

Når de skriver "den erfarne" kører, så mener de formentlig ikke
nybegynderen. DEtte gælder fx. ved køb at store og meget hurtige mc´er. Man
skal ligesom have prøvet lidt af hvert før man kan magte ex. en Hayabusa -
det mener de ihvertfald i mc pressen !!

I gamle dage (ca. 1985) var en gnalling af en 350 ccm absolut ikke for
nybegyndere (Yamaha RD 350) - den blev kaldt dødsmaskinen og hvad ved jeg.
De skrev at den var vanvittig for selv erfarne kørere !!

Hallo en 350 ccm´er med 63 HK - ja man tror det er løgn i dag - den var
sjov - men dødsmaskine ha ha.

Men dengang var den jo kraftig - så det ændrer sig hele tiden.

Mvh. Per



Ukendt (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-06 10:10

> Hallo en 350 ccm´er med 63 HK - ja man tror det er løgn i dag - den var
> sjov - men dødsmaskine ha ha.

Jeg kan godt huske min første mc, en GT380 (også 2takt) og det er bestemt
ikke en begynder mc, kræfterne kom jo eksplosivt !! første gang hang jeg
efter den, der blev jeg godt nok overrasket...
Så jeg vil ikke kalde en RD350 en begyndermaskine.. det ville man jo heller
ikke kalde en RS250...

Mvh
Morten



Ukendt (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 15-05-06 17:34


Juel skrev i meddelelsen <4468455c$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>...
>> Hallo en 350 ccm´er med 63 HK - ja man tror det er løgn i dag - den var
>> sjov - men dødsmaskine ha ha.
>
>Jeg kan godt huske min første mc, en GT380 (også 2takt) og det er bestemt
>ikke en begynder mc, kræfterne kom jo eksplosivt !! første gang hang jeg
>efter den, der blev jeg godt nok overrasket...


GT380 ? Eksplosivt ? Muhaha

--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr



Steen E. (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 15-05-06 19:57

>
> GT380 ? Eksplosivt ? Muhaha
>
>
>
men sådan var de vilde to-taktere i '70erne - mine 3-cyl 500cc
Kawasaki'er trak en laaaang wheelie når man lagde fra land, med blå røg
over hele gaden og det skønneste to-takts skrig - kunne vække de døde -
til gengæld kunne den ikke bremse og woblede for et godt ord - se, DET
var tider

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 16-05-06 08:04

>>Jeg kan godt huske min første mc, en GT380 (også 2takt) og det er bestemt
>>ikke en begynder mc, kræfterne kom jo eksplosivt !! første gang hang jeg
>>efter den, der blev jeg godt nok overrasket...
>
>
> GT380 ? Eksplosivt ? Muhaha

Jo når det er ens første cykel så jo... min næste en xs400 var jo en
bedstemor sammenlignet med...

Mvh
Morten



Jes Vestervang (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-05-06 13:08

Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> writes:

> Men så længe man ikke slider den lille Michelin mand af på kanten af
> dækket, så er der fra nu af dømt newbie. Gad vide hvor jeg lagde det
> korn 800 sandpapir...?

Så skal man bare køre med pilot sport, så er det ikke noget problem
Med Road er det vildt meget mere besværligt at komme så langt ud -
af en eller anden grund er det meget stejlere på siden. Jeg kan kun nå
til retningspilen, og det er jo lige til at få ødelagt sin nattesøvn
af (eller noget)
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

N/A (16-05-2006)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-05-06 06:50



Futte & Co. (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 15-05-06 15:50

fdsf wrote:
> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den erfarne
> får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare sådan en
> spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

Jow, det er meget simpelt over 35 års mc kørsel = erfaren
under 35 års mc kørsel = uerfaren


--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70

Jesper Pedersen (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 15-05-06 16:27

Futte & Co. wrote:

> fdsf wrote:
>> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den erfarne
>> får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede. Bare sådan en
>> spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?

> Jow, det er meget simpelt over 35 års mc kørsel = erfaren
> under 35 års mc kørsel = uerfaren


Dvs. at en der har haft MC og kort i 35år, men kun kører 1000km om året er
mere erfaren end en der har haft kort i 5 år og kørt 10.000km hvert år?

/
Jesper


Futte & Co. (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 15-05-06 17:00

Jesper Pedersen wrote:

>
> Dvs. at en der har haft MC og kort i 35år, men kun kører 1000km om året
> er mere erfaren end en der har haft kort i 5 år og kørt 10.000km hvert år?
>

Det er korrekt
Iøvrigt er der da ingen med både kort og mc i over 35 år der kun kører
1000 km om året, vel


--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er
http://dfmc.dk/?id=70

Jes Vestervang (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 15-05-06 17:51

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

>> Så skal man bare køre med pilot sport, så er det ikke noget problem
>> Med Road er det vildt meget mere besværligt at komme så langt
>> ud - af en eller anden grund er det meget stejlere på siden. Jeg
>> kan kun nå til retningspilen, og det er jo lige til at få ødelagt
>> sin nattesøvn af (eller noget)
>
> pilot power, så kører du næsten aldrig lodret mere :)

Ja, de skulle jo efter sigende (var det Kai Harrekilde?) være
væsentligt bedre Pilot Sport, og så må de jo være rigtigt gode. Mit
største problem med Sport var holdbarheden, men den skulle vist også
være bedre.

> Det er guf

Det er jeg ikke i tvivl om, men hvor længe holder de? Lidt et
elastiklængde-spørgsmål, ved det
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Mikkel Christensen (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 16-05-06 06:50

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

(Pilot Power)

> Ja, de skulle jo efter sigende (var det Kai Harrekilde?) være
> væsentligt bedre Pilot Sport, og så må de jo være rigtigt gode. Mit
> største problem med Sport var holdbarheden, men den skulle vist også
> være bedre.

Ja, jeg er også lidt spændt. Jeg kører lige nu på en Power front/Sport
rear, monteret lige inden vinteren sprang på os. Går det som det plejer
skal det Power bagdæk jeg har liggende på om 1-1½mdr og så skal der
testes :)

--
Mikkel | Died. Woke up in Hell. Punched in PIN, logged on.
motortosse.dk | Just another day.
| -- David Gerard

jesper@FJERNveloce.d~ (16-05-2006)
Kommentar
Fra : jesper@FJERNveloce.d~


Dato : 16-05-06 07:57

Hej Jes

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:
> Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:
> > pilot power, så kører du næsten aldrig lodret mere :)
> > Det er guf
>
> Det er jeg ikke i tvivl om, men hvor længe holder de? Lidt et
> elastiklængde-spørgsmål, ved det

Jeg mener mit bagdæk holdt 8000 - 9000km på min F2er, og fordækket
lidt længere (det blev skiftet før). Rigtig fine dæk. De kommer også
på Zixxeren når jeg har kørt de Bridgestone BT014 (mener jeg det er)
ned

--
Jesper
http://www.veloce.dk
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=33

Lars Holst (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 15-05-06 19:17

"fdsf" <fsdfsd@sadsafsdf.nu> said in
news:4467a5b8$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den
> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede.
> Bare sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?
>
> /Kurt Hansen
>
>

Når man, som jeg, har kørt motorcykel siden 11-års alderen.


--
Lars Holst

Ole Baun (15-05-2006)
Kommentar
Fra : Ole Baun


Dato : 15-05-06 22:49


"Lars Holst" skrev i en meddelelse
news:Xns97C4CE62E7EE325689lh236589@62.243.74.162...
> "fdsf" said in
> news:4467a5b8$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>
>> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den
>> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede.
>> Bare sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?
>>
>> /Kurt Hansen
>>
>
> Når man, som jeg, har kørt motorcykel siden 11-års alderen.
>
>
> --
> Lars Holst

Og hvor gammel er du så nu, ................. 12 år ?

Ole Baun, 40 år



Lars Holst (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 16-05-06 22:15

"Ole Baun" <ole.baun@mail1.stofanet.dk> said in news:4468f73f$0$9303
$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

>
> "Lars Holst" skrev i en meddelelse
> news:Xns97C4CE62E7EE325689lh236589@62.243.74.162...
>> "fdsf" said in
>> news:4467a5b8$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
>>
>>> Jeg læser diverse test om forskellige MCér, flere skriver f.eks den
>>> erfarne får lidt sjov ud af den, eller maskinen er for den uøvede.
>>> Bare sådan en spøjs tanke, hvornår er man det ene eller det andet ?
>>>
>>> /Kurt Hansen
>>>
>>
>> Når man, som jeg, har kørt motorcykel siden 11-års alderen.
>>
>>
>> --
>> Lars Holst
>
> Og hvor gammel er du så nu, ................. 12 år ?
>
> Ole Baun, 40 år
>
>
>

En smule ældre end dig.


--
Lars Holst

Hans/NTV (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Hans/NTV


Dato : 16-05-06 08:30

"Den tålmodighed og rolighed i kørslen opnår man IMO ikke
før end man er kommer over de år, hvor man til tider lader den lille
stemme
i hovedet bestemme slagets gang. "

Og så spørger jeg lidt beklemt: Hvornår sker så det?
Ser du jeg nærmer mig hastigt de 50 og kan ikke umiddelbart sige at
den tid er ovre endnu. Tværtimod er jeg efterhånden ret ferm til at
tage kørekort og kan den nye teori på fingrene.
Al respekt for dem der kører rundt på en "trillebør" med
køreegenskaber som en mursten og som kan kunsten ikke at bevæge sig
hurtigere end sjælen kan følge med, men engang imellem skal man
altså også have lov at smage på udødeligheden og lade dyret trække
igennem, ned i svingene så kåbe og fodhviler skraber på og hjerte
hopper helt op i det røde felt. Så lever man fuldt.

M.h.t. erfarenhed kontra uerfarenhed. Det er vel ret beset et
individuelt skøn som det er op til den enkelte at fastsætte. Så
længe du beslutter dig for at overleve og ikke bevidst slå andre
ihjel, inden du sætter dig på geden og kører er det vel egentlig ok.

Og med den salut, slut herfra.

hVh
Hans/NTV


Jim Andersen (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 16-05-06 08:51

Hans/NTV wrote:
>> hvor man til tider lader den lille stemme i hovedet bestemme slagets
>> gang. "

> men engang imellem skal man

Der stod jo heller ikke "til ALLE tider"

/jim



Hans/NTV (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Hans/NTV


Dato : 16-05-06 08:41

"I gamle dage (ca. 1985) var en gnalling af en 350 ccm absolut ikke for
nybegyndere (Yamaha RD 350) - den blev kaldt dødsmaskinen og hvad ved
jeg.
De skrev at den var vanvittig for selv erfarne kørere !! "

Det er det vistnok også idag. 63 heste leveret på "totakker" maner
på en maskine med de køreegenskaber og bremser. Har dog "kun" prøvet
RD 500 og selvom det også er en gammel svend, er der ikke noget
støvet over den, jo køreegenskaberne.

hVh
Hans


Jes Vestervang (16-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 16-05-06 08:39

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

>>> Du plejer da godt nok, at være mere nuanceret end det Armand..
>>> Man er vel erfaren, når man har kørt nogle år, og prøvet lidt af hvert...
>>> og ikke fordi man flår sin cykel ned i svingene helt hovedløst og slider
>>> dækkene på ydersiden..
>>>
>> "en sikker indikation på at ejeren er uøvet" !
>
> Bestemt ikke enig, man kan ikke bruge det til noget.. hvad med dem der kører
> harley eller goldwing ??

Hvad mener du med det?
<http://youtube.com/watch?v=Rc_580fvLxA&search=goldwing>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408952
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste