Benzinøkonomi og omdrejninger
Fra : Stig Sørensen

Dato : 14-05-06 20:15

Hejsa.

Jeg har eksperimenteret lidt med min Kawa ER5 med økonomien.
Da jeg kørte til grænsen fra Randers, og tilbage igen, var økonomien af to
omgange omkring 22-25km/l. Det synes jeg er meget fint, det var blandet
kørsel med landeveje, hovedveje og motorvej (max 130km/t)

Nu har jeg søgt lidt på nettet, og det ladet til at jeg altid har vist
forkert, hvad økonomi og omdrejninger angår. Har altid antaget at jo
hurtigere gearskift man laver med så få omdrejninger som muligt, jo bedre
økonomi. Men det lader til at være forkert, og egentligt er det vist
heller ikke optimalt for motoren? (Feks, at skifte omkring maks 4000RPM
hver gang til jeg rammer 6 gear. og 80 km/t = 4000RPM)

Jeg har prøvet at køre rigtig økonomisk på en tank, og dette blev til kun
omkring de 25,5km/l (jeg havde dengang forventet meget mere da jeg, efter
min bedste overbevisning, kørte så økonomisk som muligt). Men det er vel
ikke helt så underligt efterhånden at jeg på min hjemkørsel til grænsen
ramte omkring samme økonomi selvom Kawa'en fik langt mere tæsk end min
"økonomi-test-tur".

Så kommer det store spørgsmål: Hvordan kører jo mest økonomisk og samtidig
behandler motoren bedst?

I min brugsanvisning står der under Maximum Torque:
45 N-m (4.6 kg-m) @ 7,200RPM
37 N-m (3.8 kg-m) @ 4,500RPM

Hvad ovenstående helt betyder ved jeg virkelig ikke, men kan nogle herinde
måske gøre mig lidt klogere?
Kan jeg bruge ovenstående tal til noget, for at finde ud af hvor det bedst
kan betale sig at køre i, hvad bedste økonomi angår?

- Hvis ikke, har I så nogle bud på hvornår jeg skal skifte gear, og i
hvilket omdrejningstal jeg burde ligge i?

I starten kom jeg sjældent over 4,500RPM ved gearskift, og cruisede gerne
på landeveje med 3,500RPM til 4,000RPM. Men jeg er begyndt at altid køre i
1 eller 2 lavere gear end jeg ville til at starte med. Det har iøvrigt
også gjort det noget sjovere at køre

Håber folk forstår hvad jeg mener og undskyld det lidt lange indlæg.

Forsat god aften.

Mvh
Stig Sørensen

Fra : Armand

Dato : 14-05-06 21:36

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> vist heller ikke optimalt for motoren? (Feks, at skifte omkring maks
> 4000RPM hver gang til jeg rammer 6 gear. og 80 km/t = 4000RPM)

Du vil med lidt fingerspitzengefühl kunne fornemme et punkt på
omdrejningstælleren hvor motoren tager bedre fat, og hvis der findes et
sådant i de lavere omdrejningstal vil det være en fordel at skifte så
man ikke falder under dét.
Men det skulle ikke være nødvendigt at skifte så højt som ved 5.000rpm :-|

> Så kommer det store spørgsmål: Hvordan kører jo mest økonomisk og
> samtidig behandler motoren bedst?

Gasstillingen er ikke overraskende(?) meget bestemmende for forbruget,
så hvis du kan beherske højrehånden, er det ikke så betydende om der
ryger 1000rpm mere på eller ej!

Jeg havde engang en Yamaha XS500 hvorpå den bedst opnåede økonomi
foregik under en tur til Belgien hvor der var stærk rygvind efter
Hamborg, og trods marchhastighed på 140km/t (topspeed =170) og lidt mere
end 7.000rpm gik den et par og tyve km/l.
Årsagen skal findes i den heftige rygvind, der gjorde at pågældende fart
kunne holdes uden særskilt kraftig gasgivning :-|

> [...]
> 45 N-m (4.6 kg-m) @ 7,200RPM
> 37 N-m (3.8 kg-m) @ 4,500RPM
> Hvad ovenstående helt betyder ved jeg virkelig ikke, men kan nogle

Når nu du ikke får sagen præsenteret som en momentkurve, så siger
tallene at max. momentet er 4,6kg/m med 7.200rpm - Men at allerede ved
4.500rpm er det så højt som 3.8kg/m!

> Kan jeg bruge ovenstående tal til noget, for at finde ud af hvor det
> bedst kan betale sig at køre i, hvad bedste økonomi angår?

Det er nok ikke uden grund at lige 4.500rpm er valgt: Der ligger sikkert
et knæk på kurven lige dér; men alligevel kan du formodentlig fornemme
med ovennævnte fingerspitzengefühl at der sker noget ved dét
omdrejningstal!?

> - Hvis ikke, har I så nogle bud på hvornår jeg skal skifte gear, og i
> hvilket omdrejningstal jeg burde ligge i?

Prøv over en tankfuld at holde omdrejningerne over ovennævnte 4.500rpm
efter(!) gearskifte uden at vride rouladen vildt og se hvad der kommer
ud af dét!
I de laveste gear er der dog så meget træk på at det ikke skulle være
nødvendigt at skifte ved så højt et omdrejningstal :-|

> [...]
> altid køre i 1 eller 2 lavere gear end jeg ville til at starte med. Det
> har iøvrigt også gjort det noget sjovere at køre

Når det bliver sjovt, så hænger man også i rullen - Vær lige opmærksom
på det!

--
Armand.

Fra : Anders Majland

Dato : 15-05-06 07:32

Hvis du vil vide det præcist så er Possi's Spritmesser (nemt at finde på
google) lige sagen. Jeg har selve måleren liggende men er aldrig kommet
videre ...

/A