Omdrej.tæller opfører sig mærkeligt - cbr ~
Fra : CBR-DK

Dato : 14-05-06 17:35

Hej Gruppe

Normalt kører jeg på speedometeret 130 når min omdrejningsviser viser 5000
omdrejninger/min. Her forleden da jeg var ude at køre var
forholdet pludselig 130 - 6000 eller 110 - 5000 - mystisk.
Efter et stop på en halv times tid viste den tilnærmelsesvis det den plejer
på vejen hjem igen.

Hvad kan være årsagen - en dårlig forbindelse da omdrejningstælleren er
elektronisk eller......................?

PS. koblingen fedter ikke !

mvk. Kim / Tårnby MC 78
CBR1000F

Fra : Michael Kristensen

Dato : 14-05-06 18:01

"CBR-DK" <kimc@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omdrejninger/min. Her forleden da jeg var ude at køre var
> forholdet pludselig 130 - 6000 eller 110 - 5000 - mystisk.

Fordi du kørte i 5. gear i stedet for 6. gear

> [...]
>
> Hvad kan være årsagen - en dårlig forbindelse da omdrejningstælleren er
> elektronisk eller......................?

Nogle spedometre (kan ikke huske om det gælder din) regner hastigheden ud
ved at gange #omdrejninger med det gears udvekslingsforhold man kører i.
Hvis denne gear indikator sætter sig ved fx 5. gear, når du kører i 6.,
opstår fejlen.

Så omdrejningerne viser korrekt, mens hastigheden er forkert.

Fra : tb

Dato : 14-05-06 20:13

> [...]
> ved at gange #omdrejninger med det gears udvekslingsforhold man kører i.
> Hvis denne gear indikator sætter sig ved fx 5. gear, når du kører i 6.,

DET tvivler jeg stærkt på at den gør. Men den er da elektronisk
Min egen CBR begyndte at svinge i omdr ved 7-9000 omdrejninger. Jeg smed en
anden omdrejningstæller på, og så kørte den igen. Så noget deroppe kan
altså gå i stykker

Fra : CBR-DK

Dato : 14-05-06 21:50

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> opstår fejlen.
>
> Så omdrejningerne viser korrekt, mens hastigheden er forkert.

Ja det med 5. gear istedet for 6. var jo en nærliggende antagelse - men jeg
kørte i 6. Jeg troede jo også at jeg i første omgang kun kørte i 5. og
forsøgte derfor (som en gal at skifte til 6. hvilket jo resulterede i
min overraskelse over relationen mellem hastighed ogomdrejninger.
Jeg glemte at nævne at speedometeret er mekanisk med kabel til drev på
foreste kædehjul så jeg tror ikke fejlen ligger her.

mvh. Kim