Økonomi MC udskiftning
Fra : fdsf

Dato : 14-05-06 17:10

For en rum tid siden læste jeg i et FDM blad hvad der bedst kunne betale sig
med hensyn til hvornår man skulle skippe sin bil og købe en anden. Så vidt
jeg husker var det dyreste at købe dem fra ny og så skippe den efter 4 år,
men derimod en bedre økonomi kom i at købe en 4 år gammel bil og så sælge
den 2 år efter. Den allerbedste skulle være at købe en ny og så køre i den
til den ikke kunne synes mere, altså + 10 år

Jeg lurer p.t. på at købe en spritny sv650 og sælge min gamle GSér til de
40.000 kr. Jeg kører ca. 7 - 10.000 km om året. kan den så med fordel
skippes igen når den har gået 14 - 20.000 kr ?

Kan man lave samme regnestykke på en MC ? Nogen der har fundet en artikel om
dette ?

/Kurt Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 14-05-06 18:54

> Kan man lave samme regnestykke på en MC ? Nogen der har fundet en artikel
> om dette ?

Generelt er afskrivningen på en mc uhyre lille sammenlignet med øvrige
udgifter (Dæk, service, forsikring). Så den største forskel er nok om man
køber så billigt at man tør undvære kasko (men det kan jo også blive dyrt
hvis uheldet er ude).

På gyngehesten (xt600z) har de 50000kmhar kostet 66øre/km i
service/rep/forsikring/vægtafgift og dertil kommer så benzinen. Dvs en
udgift på 33000 plus skønnet 25000kr i benzin. Altså omkring 58000kr i
driftsudgifter på en mc der har kostet mig 35000kr. Hvad afskrivningen så
har været på den er jo svært at gætte på før et salg men mon ikke den stadig
er mindst 15000kr værd selvom jeg har kørt vinterkørsel. Dvs 20000kr i
afdkrivning op mod de 58000kr til drift ... Havde det nu været en ny mc jeg
havde købt - så ny at jeg ofrede autoriseret service var driftudgifterne
selvfølgelig blevet noget større og det samme var afskrivningen. Men i
forhold til driften er afskrivning sikkert stadig en mindre del...

Noget andet med husstandens skoda fra 2004 - den er der stadig lån i og det
er for dyrt at omlægge lån bare for at købe en ny bil, så den skal mindst
beholdes til lånet er betalt ud og gerne til den er 10år og har gået
250.000km - klarer den det uden for meget bøvl så har vi været billigt
kørende i den, selvom den ikke kommer til at konkurrere med den forrige bil.
Den (mazda 626 st.car 2,2i 1990) købte jeg for 1kr, ofrede noget på
rustarbejde, en lille smule på mekanikken men kørte så også 100.000km i den
fra 2000 til 2004. Den havde da gået 350.000km og blev solgt for et
anhængertræk og en tagræling til skoda'en. Samlet
rep/service/forsikring/vægtafgift på den var langt under 1kr/km.

Så køb du bare den sv'er du har fået kig på og behold den sålænge du er glad
for den ... Vil også være træls efter 2 sæsoner at have fået øje på noget
andet og så sidde med en beregning der siger at su skal beholde den i 5år

Fra : tb

Dato : 14-05-06 20:18

> [...]
> noget andet og så sidde med en beregning der siger at su skal beholde den

Enig !!

Afskrivningen ER større i starten, så en 1-2 år gammel model måske har bedre
økonomi. Men det betyder også at det ikke er DIG der får lov at køre den
til - at du ikke kender hele historien om maskinen, OG at du ikke får glæde
af fabriksgarantien, så den besparelse er i mine øjne tvilsom lønsom

Så køb du bare (siger jeg, der kun en gang har haft en maskine der var
mindre en 10 år, og pt er en meget lykkelig ejer af en 19 år gammel
maskine..... med negativ værditab

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 31-05-06 05:58

> Jeg lurer p.t. på at købe en spritny sv650 og sælge min gamle GSér til de
> 40.000 kr. Jeg kører ca. 7 - 10.000 km om året. kan den så med fordel
> skippes igen når den har gået 14 - 20.000 kr ?

Hej Kurt Hansen

Jeg købte en (pa det tidspunkt) 7 år gammel CBR 600 til 62.500kr med
60.000km på klokken. Da den var 11 år gammel havde den gået 145.000km og den
blev vurderet til 50.000kr. Altså et meget lille værditab. Jeg lavede ikke
andet end alm service på den og den kørte godt!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85