Dnepr motorcykler, ry og kvalitet?
Fra : Lasse Nygaard

Dato : 13-05-06 09:53

Hej!

Jeg har kikket på sådan en, da den har alle ting jeg kan li.

"BMW" motoren, touring agtig, omend ikke så hurtig, og trækkræft :)

Men hvor god er Dnepr motoren egentlig?

Hvilke punkter er svage? Og kan man eventuelt skifte den ud med en BMW
motor?

Fra : Ivar

Dato : 13-05-06 20:53

Lasse Nygaard skrev:

> Og kan man eventuelt skifte den ud med en BMW motor?

Det er ca. 75 år siden at Dnepr kopierede BMW, forvent ikke,
at der er noget, der passer sammen i dag.
Hvis det lykkes dig at få en BMW-motor i, kan du regne med at
Told vil gøre krav på ny registreringsafgift.

Jeg kender ikke meget til Dnepr, men det er en helt anden
rå motorgang end i en BMW. En Dnepr er en oldsag.
Køb en Dnepr, hvis du vil have en Dnepr.
Køb en BMW, hvis du vil have en BMW.

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Hekto

Dato : 14-05-06 21:45

> Det er ca. 75 år siden at Dnepr kopierede BMW, forvent ikke,
> at der er noget, der passer sammen i dag.
> Hvis det lykkes dig at få en BMW-motor i, kan du regne med at
> Told vil gøre krav på ny registreringsafgift.

Det er ikke engang en bokser; men en 'liggende twin'!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 14-05-06 22:14

Hekto skrev:

> Det er ikke engang en bokser; men en 'liggende twin'!

Jeg troede at vi forlængst havde manet den definitionsforskel i jorden :-|

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 15-05-06 12:05

Armand presented the following explanation :

> Jeg troede at vi forlængst havde manet den definitionsforskel i jorden :-|

Man kan da ikke kalde det for en 180 grader
V-motor? Begge søler sidder jo på en fælles
krumtapsøle.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-05-06 12:08

Hekto wrote:

> Armand presented the following explanation :

> Man kan da ikke kalde det for en 180 grader
> V-motor? Begge søler sidder jo på en fælles
> krumtapsøle.

Ikke på en BMW, den har to søler, skulle russeren være anderledes her ?

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 15-05-06 12:22

Orla Pedersen explained on 5/15/2006 :
> Ikke på en BMW, den har to søler, skulle russeren være anderledes her ?

Mig bekendt kører begge plejlstænger på en fælles
søle - ihvertfald på de ældre modeller.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-05-06 12:30

Hekto wrote:

> Orla Pedersen explained on 5/15/2006 :

> Mig bekendt kører begge plejlstænger på en fælles
> søle - ihvertfald på de ældre modeller.

Jeg har kun haft ældre BMW adskilt, og den har to forskudte søler med
rullelejer, og er "ægte" boxer..

mvh
Orla

Fra : solvang

Dato : 15-05-06 12:30

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
> Orla Pedersen explained on 5/15/2006 :
>
> Mig bekendt kører begge plejlstænger på en fælles
> søle - ihvertfald på de ældre modeller.

det samme på en HD.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-05-06 12:35

Hekto wrote:

> Orla Pedersen explained on 5/15/2006 :

> Mig bekendt kører begge plejlstænger på en fælles
> søle - ihvertfald på de ældre modeller.

http://www.geocities.com/MotorCity/Speedway/3213/crank.html

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 15-05-06 13:13

Orla Pedersen wrote on 5/15/2006 :

> http://www.geocities.com/MotorCity/Speedway/3213/crank.html
>
> mvh
> Orla

Kan ikke lige p.t. se billedet; men Hans
Jørgensn's havde fælles søle.

- er Hans egentlig blevet færdig med projektet?

Fra : Orla Pedersen

Dato : 15-05-06 13:44

Hekto wrote:

> Kan ikke lige p.t. se billedet; men Hans
> Jørgensn's havde fælles søle.

http://www.dneprworld.com/catalog.aspx?unit=5

I don't think so......

mvh
Orla

Fra : Hekto

Dato : 15-05-06 14:23

Orla Pedersen presented the following explanation
:
> http://www.dneprworld.com/catalog.aspx?unit=5
>
> I don't think so......

Jeg kan ikke lige finde noget der underbygger min
'teori'. Faktisk findes der meget lidt på nettet
og slet ikke ret meget på den sideventilede
model.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-05-06 15:40

Hekto wrote:
> Jeg kan ikke lige finde noget der underbygger min
> 'teori'. Faktisk findes der meget lidt på nettet
> og slet ikke ret meget på den sideventilede
> model.

Min har altså heller ikke fælles :)

http://gallery.nathue.dk/photo/2003/10/11_2/PICT0132.JPG

der er kun en plejlstang på den dér..

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 15-05-06 15:05

Hekto wrote:
> Man kan da ikke kalde det for en 180 grader
> V-motor? Begge søler sidder jo på en fælles
> krumtapsøle.

Hej Brian, og tak for mailen.

Nej, det er en bokser.

k750 krumtap:
http://hal6000.bananas.dk/~haj/06.gif

k650 motor:
http://hal6000.bananas.dk/~haj/k650-01.gif

// Hans

Fra : Hekto

Dato : 15-05-06 15:40

It happens that Hans Joergensen formulated :
> Hej Brian, og tak for mailen.

> [...]

- Også på den sideventilede? OK, så er det mig
der husker galt. :o/

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 16:40

Hekto skrev:
> Armand presented the following explanation :

> Man kan da ikke kalde det for en 180 grader
> V-motor? Begge søler sidder jo på en fælles
> krumtapsøle.

Ferrari kalder deres F1-motorer for 180° V-motorer, og Porsche kalder
deres for boxere; men krumtappene er lagt ens ud på de to konstruktioner :-|
Porsche sidder sikkert for hårdt på "Boxer" til at ferrari vil tage
ordet i deres mund :-/

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 16:46

Hekto skrev:
> Armand presented the following explanation :

> Man kan da ikke kalde det for en 180 grader
> V-motor? Begge søler sidder jo på en fælles
> krumtapsøle.

Begge plejlstænger - Må det være, ikke?

Ligesom en parallel-twin kan have både 180° og 360°, ja sågar 270°
krumtap, og en V-twin også kan konfigureres med to søler (á meget brugt
af Honda), kan en "flat-twin" vel også have forskellig konfiguration á
360° eller 180° !?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 17:26

Armand skrev i meddelelsen
<4468a21e$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> [...]
>krumtap, og en V-twin også kan konfigureres med to søler (á meget brugt
>af Honda), kan en "flat-twin" vel også have forskellig konfiguration á

Det kunne den godt, men den ville være kropumulig at afbalancere en "180°",
så det ville være lidt dumt. Det ville kræve en 8 cylindret "180°" krumtap
for at få balance. :-/

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Armand

Dato : 15-05-06 21:20

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> så det ville være lidt dumt. Det ville kræve en 8 cylindret "180°" krumtap

En 360° må du mene, derved at 180° til enhver tid vil være "overfor
hinanden"!?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 22:14

Armand skrev i meddelelsen
<4468e221$0$60778$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>En 360° må du mene, derved at 180° til enhver tid vil være "overfor
>hinanden"!?

Jae, eller nej :-/ tændingsinterval eller noget Det er vist ikke en
motortype der findes, trods Brians "drømme" derom......

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 13-05-06 22:20

Hej Lasse
jeg har selv en k750 og en k750 med en topventilet 650 ccm ural motor
hvor god afhænger en del af de dele er sat i drivlinen (vest europæiske
lejer stempler med mere)
750 ccm er sideventilet og kopieret omkring 1940 ,den topventilet er
kopieret senere
i klubben er der en der kører med Bmw motor , så det kan lade sig gøre (er
synet sådan)
jeg vil dog mene hvis du vil have bmw så køb sådan en
kvalitet er jo ikke som de nye(vil ikke skrive plastik indpakkede"det giver
bare en masse ballade") maskiner
så der må på regnes lidt skruen her og der
har været på en del træf idanmark og tyskland og alle er kommet hjem (nogle
gange dog små humpende)
men til touring med længere ture nok ikke god ,da tophastigheden ligger på
90-105 km/t alt efter model
marchhastigheden er ca 80 km/t
tung maskine
bremsning er ikke en livret "det planlægger man sig helst ud af ,eller får
fat i nogle bakker fra en bil eller lign."
min blev renoveret sidste år i januar
problemmer efter 6000 km den holdt op med at lade i sidste uge "nedslidt kul
i dynamo"
750 ccm køre med 6 volt 65 watt 650ccm kører med 12 volt 150 watt så lys er
der heller ikke meget til
olie forbrug stort tilladt 0,1 liter for hver 100 km
benzin forbrug 10-14 km/l så også stort
alle tal er med sidevogn
solo og med solo gearing er topfarten 120-130km/t
håber du kan bruge dette
du kan se link med mere her
dneprside.dk
Hilsen Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-06 22:45

"Jørgen Sørensen" <solna@privat.dk> skrev
...> bremsning er ikke en livret "det planlægger man sig helst ud af ,eller
får
> fat i nogle bakker

Hvis det både skal planlægges i forvejen, og der også skal anvendes bakker
til det, ja, så kan man sandelig godt sige at bremsningen ikke er noget at
råbe hurra for
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 13-05-06 22:56

vi prøver så med bremsebakker er det bedre
min kan bremse der sider duplex bremse med "bremse"bakker fra en bil
hilsen Jørgen )

Fra : Lasse Nygaard

Dato : 13-05-06 23:03

Jørgen Sørensen skrev:
> [...]
> benzin forbrug 10-14 km/l så også stort
> alle tal er med sidevogn
> solo og med solo gearing er topfarten 120-130km/t

Takker for det gode svar!

Det er mere motorens køreegenskaber jeg kan li, jeg tænkte det var meget
som bmw, eftersom de er lavet på samme måde...

Det er en militær udgave jeg har kik på, og er forelsket, men der kommer
en køber og kikker på den imorgen, jeg kan først nå det mandag, så nu
ser vi :)

Fra : Ukendt

Dato : 14-05-06 08:11

Lasse Nygaard skrev i meddelelsen
<44665799$0$15795$14726298@news.sunsite.dk>...

>Det er mere motorens køreegenskaber jeg kan li, jeg tænkte det var meget
>som bmw, eftersom de er lavet på samme måde...

Tro mig, den er ikke i nærheden af den R80 der rumsterer i dit hoved. Jeg
har kørt gammel R60, det er, som cykler fra den tid, noget gammelt lort.

Køb den slags som libhaveri, det er fint at der er nogen der orker at bevare
antikviteterne, men som transport, glem det.

Ta' nu lige og reparer den fine Honda, og kom med ud at køre...

mvh
Orla

Fra : Lasse Nygaard

Dato : 14-05-06 10:33

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> antikviteterne, men som transport, glem det.
>
> Ta' nu lige og reparer den fine Honda, og kom med ud at køre...

Hondaen beholder jeg skam, venter bare på det nye pakningssæt, men
overførsel til udlandet og forsendelse trækker åbenbart lidt ud.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 14-05-06 13:20

Lasse Nygaard wrote:
> [...]
>
> Men hvor god er Dnepr motoren egentlig?
>
> Hvilke punkter er svage? Og kan man eventuelt skifte den ud med en BMW

En jeg kender, købte en ny Dnepr med sidevogn i slutningen af 90'erne.
På den første tur knækkede benzinhanen, senere røg hjulet af sidevognen
under kørsel...

--

Hilsen Jan

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 14-05-06 15:13

Hej
ja og jeg kender en der måtte ringe til falck fordi hans næsten nye mc løb
tør for benzin han viste tilsyneladende ikke noget sådan skulle på.=dårlig
motorcykle ?? eller ejer ??
jeg skrev dette "hvor god afhænger en del af de dele er sat i drivlinen
(vest europæiske
lejer stempler med mere)
"
hvis hjulet falder af sidevognen er der enten ikke monteret den sikkerheds
split der er et lovkrav og hullet er der
om det så er fabrik,forhandler eller ejer der har skylden for dette ,er jo
svært at sige men det er vel ikke mc'ens skyld
benzin hanen kan dog ikke forklares som andet end under småskruerier
jeg er glad for mine
den renoverede står mig i ca 40000 kroner og kører perfekt
den anden står mig i 8000 med plader starter første gang og kører godt
(mangler desværre bakgear, bliver rettet til vinter)
og ligesom med kineser maskiner for du hvad du betaler for
"kender et par stykker der er glade for kineser cykler"
lejer fra rusland er dårlige
kvalitets kontrol er et ukendt begreb i rusland derfor når man køber en ny
motor gearkasse eller bagtøj adskilles de og der sættes vest eu lejer i.
afstands skiver med mere sidder ikke altid hvor de skal ,dette skal
kontrolleres ved ny køb
de fleste der kommer her til landet har en fortid i millitæret derfor
misrøgtet
østfolk er kreative derfor køber man en cykel i polen ukraine eller lign,
beregn de er ikke samlet efter de standarder vi bruger her hjemme
har de ikke lige stumpen der mangler bruger de bare noget andet der nok
passer
bla. er der set gummi skiver som afstands skiver i gearkassen ( holder ikke
længe)
benzin haner plus en masse andet laves i tyskland og er derfor af en langt
bedre kvalitet
priser på dele er rimelige
motor 5000 komplet ny
gearkasse 3500 ny
komplet udstødning til begge sider 1800
cylindre til blyfri med stempler 1800
så man har råd til at være med
hilsen Jørgen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 14-05-06 18:39

Jørgen Sørensen wrote:

> [...]
> svært at sige men det er vel ikke mc'ens skyld
> benzin hanen kan dog ikke forklares som andet end under småskruerier

<snippelip>

Jamen, så siger vi da bare, at en Dnepr er en afprøvet kvalitetsmaskine,
og at småting som knækkede benzinhaner på den allerførste tur eller
afbrækkede hjul under kørsel på en splinterny maskine er uvæsentlige
småting, der måske giver det hele lidt ekstra charme, men som under
ingen omstændigheder tyder på en elendig kvalitet, næ nej.

--

Hilsen Jan