/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Ventiler til dæk
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-06 09:29

Hej.

Ventilen på mit bagdæk er lige røget sig en tur, hvordan får jeg næmmest
skiftet den, skal jeg selv til at give mig ikast med at hive baghjulet af...
eller er der enmc biks i nærheden af kbh der vil afhente den og skifte
ventilen ??

Cyklen er en zzr-600
--
/MVH. Thomas



 
 
Armand (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-06 11:38

Thomas Olsen skrev:
> Hej.
>
> Ventilen på mit bagdæk er lige røget sig en tur, hvordan får jeg næmmest
> skiftet den, skal jeg selv til at give mig ikast med at hive baghjulet af...
> eller er der enmc biks i nærheden af kbh der vil afhente den og skifte
> ventilen ??

Hvordan kunne dét dog ske?

Det skulle vel ikke være et ikke-slangeløst dæk og tilhørende slange der
har drejet sig på fælgen og derved flået ventilen ud af slangen??

--
Armand.

Ib Jakobsen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-05-06 12:41

Armand skrev:

>
> Hvordan kunne dét dog ske?

Ventiler trukket gennem fælget kan sagtens rådne op. Jeg har skiftet en
del. Også på mc/scooter.


> Det skulle vel ikke være et ikke-slangeløst dæk og tilhørende slange der
> har drejet sig på fælgen og derved flået ventilen ud af slangen??

Det kan ske. Du lyder lidt mistænksom?. Måske bare mig der ikke har
luret pointen.




--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-06 13:14

Hej

>> Hvordan kunne dét dog ske?
>
> Ventiler trukket gennem fælget kan sagtens rådne op. Jeg har
> skiftet en del. Også på mc/scooter.

Det er den originale der sidder på et slangeløst dæk, men jeg skulle lige
'gejle' cyklen inden en parade tur her til eftermiddag,
i det jeg vasker fælgen får jeg ramt ventilen og jeg kan hører at der siver
luft ud derfra, selvf. skulle jeg lige pille lidt, med det
resultat at den nu er helt flad, så kan jeg lære det.....

>> Det skulle vel ikke være et ikke-slangeløst dæk og tilhørende
>> slange der har drejet sig på fælgen og derved flået ventilen
>> ud af slangen??
>
> Det kan ske. Du lyder lidt mistænksom?. Måske bare mig der
> ikke har luret pointen.

Der er ingen pointe... Jeg skulle bare hører hvor meget der skal til for at
skifte sådan en ventil, og om det er noget jeg selv tør begive mig ud i.


/Thomas.



Thomas Jensen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 12-05-06 13:45


>
> Der er ingen pointe... Jeg skulle bare hører hvor meget der skal til for at
> skifte sådan en ventil, og om det er noget jeg selv tør begive mig ud i.
>
>
> /Thomas.
>
>

jeg får skiftet ventil når jeg får skiftet dæk, for at undgå sådan noget.
ventilen trækkes på plads indefra og udaf, så dækket skal nok af for at
montere ny ventil vil jeg gætte på.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Ib Jakobsen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-05-06 16:31

Thomas Olsen skrev:

>
> Der er ingen pointe... Jeg skulle bare hører hvor meget der skal til for at
> skifte sådan en ventil, og om det er noget jeg selv tør begive mig ud i.

Den skifter du da selv. Tryk dækket fri i kanterne. Brug f.eks en
skruetvinge. Skær den gamle ventil af og fang stumpen inde i dækket.
Smør den nye ventil som du kan købe alt for dyrt hos:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=699300326&n=1689065907&pn=1689065962
med opvaske middel. Med lidt fingersnilde får du lirket ind i hullet
indefra. Bind en stærk snor eller ståltråd i toppen af ventilen og træk
den på plads. En let opgave.






--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-06 18:36

Hej Ib & jer andre

Ib Jakobsen skrev i en meddelelse,
news:4464aa59$0$84014$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
>
>> Der er ingen pointe... Jeg skulle bare hører hvor meget der
>> skal til for at skifte sådan en ventil, og om det er noget
>> jeg selv tør begive mig ud i.
>
> Den skifter du da selv. Tryk dækket fri i kanterne. Brug f.eks
> en skruetvinge. Skær den gamle ventil af og fang stumpen inde
> i dækket. Smør den nye ventil som du kan købe alt for dyrt hos:
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=699300326&n=1689065907&pn=1689065962
> med opvaske middel. Med lidt fingersnilde får du lirket ind i
> hullet indefra. Bind en stærk snor eller ståltråd i toppen af
> ventilen og træk den på plads. En let opgave.

Når det er så let vil jeg da give det et forsøg, og heldigvis er T.Hansen
inden for rimelig afstand, jeg troede ikke de havde det der skulle til

Og som du skriver det kan det jo gøres uden at skulle have fælgen og dækket
af, og jeg har en løfter til mc'en.

Du/i skal nok høre udfaldet.

Foreløbig tak til alle for hjælpen.

/Thomas.



Armand (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-06 19:12

Thomas Olsen skrev:
>
> Når det er så let vil jeg da give det et forsøg, og heldigvis er T.Hansen
> inden for rimelig afstand, jeg troede ikke de havde det der skulle til
> Og som du skriver det kan det jo gøres uden at skulle have fælgen og dækket
> af, og jeg har en løfter til mc'en.

STOP!
Hjulet skal af for at du kan trykke den ene side af dækket fri af
fælgkanten og derved komme ind og montere ventilen indenfra, som den er
beregnet til!

De professionelle har et værktøj der skrues på ventilens gevind efter
den er stukket ud indenfra, og med en støtte (á de proptrækkere der har
en mod-støtte på kanten af flaskehalsen) trækkes ventilen helt på plads
med et fornuftigt bræk/kraft.

Ib er helt anderledes erfaren i sagerne end jeg, men jeg vil mene at en
metal-ventilhætte pålimet en spændskive v.h.a. Cyano-lim (hvis ikke
liegfrem loddet) som øje, er det bedste værktøj til at trække ventilen
på v.h.a. en snor og et håndtag (á en pind af en slags) og ren Georg
Olesen for resten!

--
Armand

Ukendt (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-06 19:43

Armand skrev i en meddelelse,
news:4464cfc8$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk

> Thomas Olsen skrev:
>>
>> Når det er så let vil jeg da give det et forsøg, og heldigvis
>> er T.Hansen inden for rimelig afstand, jeg troede ikke de
>> havde det der skulle til Og som du skriver det kan det jo
>> gøres uden at skulle have fælgen og dækket af, og jeg har en
>> løfter til mc'en.
>
> STOP!
> Hjulet skal af for at du kan trykke den ene side af dækket fri
> af fælgkanten og derved komme ind og montere ventilen
> indenfra, som den er beregnet til!

Hvis jeg løfter mc'en fri af jorden, burde jeg vel kunne få plads til et par
skruetvinger under nummerpladen og en 20-25 cm under det punkt, burde det
ikke være nok til at dækket kommer så langt over at jeg kan få ventilen ud
og få den skiftet. Bare så jeg kan lunte den afsted til mc forhandler der
kan skifte ventilen proffesionelt ??

/Thomas.




Armand (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-06 21:11

Thomas Olsen skrev:
> Armand skrev i en meddelelse,
> news:4464cfc8$0$67256$157c6196@dreader2.cybercity.dk
>
>> Thomas Olsen skrev:
>>> Når det er så let vil jeg da give det et forsøg, og heldigvis
>>> er T.Hansen inden for rimelig afstand, jeg troede ikke de
>>> havde det der skulle til Og som du skriver det kan det jo
>>> gøres uden at skulle have fælgen og dækket af, og jeg har en
>>> løfter til mc'en.
>> STOP!
>> Hjulet skal af for at du kan trykke den ene side af dækket fri
>> af fælgkanten og derved komme ind og montere ventilen
>> indenfra, som den er beregnet til!
>
> Hvis jeg løfter mc'en fri af jorden, burde jeg vel kunne få plads til et par
> skruetvinger under nummerpladen og en 20-25 cm under det punkt, burde det
> ikke være nok til at dækket kommer så langt over at jeg kan få ventilen ud
> og få den skiftet.

Nej!
Mange gange skal der alskens kunster til for overhovedet at få et
slangeløst dæk vristet fri fra fælgkanten og jeg tror ikke at det vil
lykkes dig som beskrevet.

Afmontering af et hjul, og til overflod et baghjul, der hænger frit i
luften når modellen er placeret på centralstøtebenet, er et elementært
arbejde og uanset hvor fremmedt og uoverskueligt det kan se ud er det
dér du alligevel bør starte med hjemmeskrueriet når du tydeligvis er på
det plan hvor det virker besværligt :-|
Kom bare igang!

--
Armand.

Ib Jakobsen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-05-06 21:18

Armand skrev:

> STOP!

Nej da.

> Hjulet skal af for at du kan trykke den ene side af dækket fri af
> fælgkanten og derved komme ind og montere ventilen indenfra, som den er
> beregnet til!

Det var der skruetvingen,ikke skruestikken, kom ind i billedet.


> De professionelle har et værktøj der skrues på ventilens gevind efter
> den er stukket ud indenfra, og med en støtte (á de proptrækkere der har
> en mod-støtte på kanten af flaskehalsen) trækkes ventilen helt på plads
> med et fornuftigt bræk/kraft.

Kan sagtens klares med en snor. Ellers kan man måske opdrive sådan et
kryds til udskuening af ventilkegle+gevindopretning


> Ib er helt anderledes erfaren i sagerne end jeg,

Åh ja adskellige hundrede ventiler er da monteret.

men jeg vil mene at en
> metal-ventilhætte pålimet en spændskive v.h.a. Cyano-lim (hvis ikke
> liegfrem loddet) som øje, er det bedste værktøj til at trække ventilen
> på v.h.a. en snor og et håndtag (á en pind af en slags)

En snor og opvaske middel er som skrevet rigeligt.

og ren Georg Olesen for resten!


Minder mig om en Harley gut med tusser og overarme som telefonpæle for
et par år siden. Kom slæbende med dæk og fælg. Han havde kæmpet flere
timer for at få det samlet. Jeg sat det i maskinen, smurte dækket med
dækfedt, og trykkede det ellers på med hænderne. Det tog ca. ti
sekunder. Han smed prompte 200 kr i drikke penge.



--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-06 22:10


Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<4464ed95$0$84023$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

>Det var der skruetvingen,ikke skruestikken, kom ind i billedet.


Been there, no luck På moderne brede lavprofildæk, glem det :-|
Skruetvingen smutter, river malingen af fælgkanten, smutter igen ud over
dækket.

Næe, af med hjulet, og så en 4-firer med et tyndt brædt skuet på den ene
ende, og med et "udhæng" på brædtet på ca. 10 cm. Læg hjulet på to rester af
det Du savede af 4-fireren, og træd så op på din hjemmelavede dækpresse, se
dét duer

Mandag køber Du så en ny 4-firer, og genopreter tørrestativet

mvh
Orla



Ib Jakobsen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-05-06 22:43

Orla Pedersen skrev:

> Been there, no luck På moderne brede lavprofildæk, glem det :-|
> Skruetvingen smutter, river malingen af fælgkanten, smutter igen ud over
> dækket.

Har nu praktiseret det. Men skidt med det.


> Mandag køber Du så en ny 4-firer, og genopreter tørrestativet

Se det kunne du jo ikke vide. Men jeg har faktisk lige stået og samlet
et tørrestativ i dag. Man kan købe det komplet med det hele billigere
end man kan købe 4x4.




--
MVH

Ib Jakobsen

Ukendt (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-06 08:17


Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<4465016f$0$84028$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen skrev:
>
>> Been there, no luck På moderne brede lavprofildæk, glem det :-|
>> Skruetvingen smutter, river malingen af fælgkanten, smutter igen ud over
>> dækket.

>Har nu praktiseret det. Men skidt med det.


Jeg gav op da jeg var blevet gasblå i ansigtet, og skruetvingen havde taget
en ordentlig luns af fælgmalingen. Sådan et 180 55 17 radialdæk er bare for
blødt i siderne til at skruetvingen rigtigt gør nogen gavn. :-/

>> Mandag køber Du så en ny 4-firer, og genopreter tørrestativet
>
>Se det kunne du jo ikke vide. Men jeg har faktisk lige stået og samlet
>et tørrestativ i dag. Man kan købe det komplet med det hele billigere
>end man kan købe 4x4.


Hæ, ja sådan er verden så forunderlig

mvh
Orla



Preben Riis Sørensen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 12-05-06 13:58


"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:44647460$0$84015$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Armand skrev:
>
> >
> > Hvordan kunne dét dog ske?
>
> Ventiler trukket gennem fælget kan sagtens rådne op. Jeg har skiftet en
> del. Også på mc/scooter.
>
>
> > Det skulle vel ikke være et ikke-slangeløst dæk og tilhørende slange der
> > har drejet sig på fælgen og derved flået ventilen ud af slangen??
>
> Det kan ske. Du lyder lidt mistænksom?. Måske bare mig der ikke har
> luret pointen.

Pointen kan være at ventilindmaden skal skiftes, så siver det naturligvis
kun i toppen (spytprøven). Det andet bliver ikke utæt af at man rører lidt
ved det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ib Jakobsen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-05-06 16:23

Preben Riis Sørensen skrev:

>
> Pointen kan være at ventilindmaden skal skiftes, så siver det naturligvis
> kun i toppen (spytprøven).

Nej, det er ikke pointen. Det var snarere det som Armand skrev jeg ikke
forstod.

Det andet bliver ikke utæt af at man rører lidt
ved det.


Jow det gør. Der er mange gummiventiler der rådner og netop knækker som
det skete for Thomas.



--
MVH

Ib Jakobsen

Armand (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-06 17:42

Ib Jakobsen skrev:
> Armand skrev:
>
>>
>> Hvordan kunne dét dog ske?
>
> Ventiler trukket gennem fælget kan sagtens rådne op. Jeg har skiftet en
> del. Også på mc/scooter.
>
>
>> Det skulle vel ikke være et ikke-slangeløst dæk og tilhørende slange
>> der har drejet sig på fælgen og derved flået ventilen ud af slangen??
>
> Det kan ske. Du lyder lidt mistænksom?. Måske bare mig der ikke har
> luret pointen.

Der er såmænd ikke meget mere pointe end at jeg ikke regnede ventilen
for at kunne være så mør at det kunne ske og det gammeldags problem med
behov for dækstrammere for ikke at rive ventilen af var den eneste årsag
jeg kunne se.
Hvis jeg lyder mistænksom, er det fordi at en sådan konfiguration er en
noget fusket hovsa-løsning, der i høj grad burde graves i hvis det var
tilfældet.

Jeg har forøvrigt set en Metzeler demo-video hvor man knækkede sådan en
gummiventil af i 45° ved at blokere et motorcykelhjul med 200km/t - Ren
inerti vs. fæstet

--
Armand.

Ib Jakobsen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-05-06 18:23

Armand skrev:

> Der er såmænd ikke meget mere pointe end at jeg ikke regnede ventilen
> for at kunne være så mør at det kunne ske

Se som sagt i andet indlæg så sker det tit. Faktisk er der en stigende
tendens til at bil- og motorcykeldæk mørner efter 3-4 år. Især Michelin
dæk har denne kedelige egenskab.




> Jeg har forøvrigt set en Metzeler demo-video hvor man knækkede sådan en
> gummiventil af i 45° ved at blokere et motorcykelhjul med 200km/t - Ren
> inerti vs. fæstet

Hø hø. Min gamle Opel Commodore havde støtter på af samme grund. Man
mete ved høje hastigheder ville ventiler slynges så meget udaf at de
ville blive utætte.






--
MVH

Ib Jakobsen

Armand (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-05-06 19:00

Ib Jakobsen skrev:
> Armand skrev:
>
>> Der er såmænd ikke meget mere pointe end at jeg ikke regnede ventilen
>> for at kunne være så mør at det kunne ske
>
> Se som sagt i andet indlæg så sker det tit. Faktisk er der en stigende
> tendens til at bil- og motorcykeldæk mørner efter 3-4 år. Især Michelin
> dæk har denne kedelige egenskab.
>
>
>
>
>> Jeg har forøvrigt set en Metzeler demo-video hvor man knækkede sådan
>> en gummiventil af i 45° ved at blokere et motorcykelhjul med 200km/t -
>> Ren inerti vs. fæstet
>
> Hø hø. Min gamle Opel Commodore havde støtter på af samme grund. Man
> mete ved høje hastigheder ville ventiler slynges så meget udaf at de
> ville blive utætte.

Metzeler-pointen var også at når først ventilen befandt sig i en 45°
afbrækning og man øjeblikkeligt derefter slap bremsepedalen (hvem ville
ikke det med 200?) ville centrifugalkraften klare resten =

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177503
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408540
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste