Lille begyndermotorcykel til bykørsel
Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 12-05-06 07:28

Jeg står overfor en udskiftning af min 45-scooter, som jeg i dag
anvender til kørsel til og fra arbejde i Aarhus. Jeg søger derfor en
MC, der er økonomisk (langt på literen) og billig i anskaffelse. Da
den 90% af tiden skal anvendes til bykørsel, mener jeg, at det ville
være fint med en lille 125cc eller 250cc maskine, da den jo ofte vil
kunne køre de max 70-80 km/t, der må køres i byen.

Jeg har gået og overvejet at købe en kineser, men jeg er ikke
specielt tryg ved kvaliteten. Er det uden grund? Den store fordel ved
kineseren er jo, at man kan få dem til under 10k...

Alternativt kigger jeg på noget i denne stil:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44318675

Den ligger i det prisleje, jeg søger (under 20k), og den er
forholdsvis ny.

Er der andre mærker, jeg bør have i tankerne? Jeg har også kigget
lidt på en Yamaha DT 175cc offroader, men jeg er ikke så tiltalt af
offroad stilen (og jeg skal kun bruge cycklen on-road).

Håber på et par gode forslag/råd.

Esben

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 07:39

[...]

Hejsa,

Alternativet fra dba er efter min overbevisning et bedre alternativ end
kineserne....

Var med en begynder ude for at prøvekøre en ny af de "dyreste" kinesere, -
en 250'er til knap 22k. Da jeg kom tilbage efter prøveturen stod den på
værkstedsgulvet hos forhandleren og sagde et øjeblik efter "bvødr" og så lå
der ca 1 liter olie under den..... Gearpakdåsen havde givet op
Mine forventninger var ikke store til køretøjet, men jeg havde ikke noget at
ha det i - det har jeg nu...
Jeg havde IKKE pint den unødvendigt, blot forsøgt at holde trit med
trafikken..
I øvrigt føles kontakter, greb og andet meget billigt..

Jeg tror ikke marauderen er hurtigere, men jeg er ret overbevist om, at
kvaliteten er bedre.

Når det gælder kinesisk, så holder jeg mig til forårsruller og fyrværkeri

Vh. Per

Fra : KT

Dato : 12-05-06 07:50

[Snip]

Hvad med en brugt yamaha sr250 eller en suzuki gn250 ?

Mvh Kim

Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 12-05-06 08:03

Så vidt jeg kan se på DBA, koster en Suzuki GN 250 betydeligt mere,
har kørt meget længere og er meget ældre end Marauda'en. Det samme
gælder for Yamaha'en. Hvad skulle den store fordel ved disse MC'er
være? Jeg er som sagt nybegynder, så jeg ved det ikke.

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 08:30

mail_FJERNDETTE@ezben.dk wrote in news:1147415253.302523.25060
@j33g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> lidt på en Yamaha DT 175cc offroader, men jeg er ikke så tiltalt af
> offroad stilen (og jeg skal kun bruge cycklen on-road).

Jeg har lige købt en Yamaha TDR 125
http://motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=7153

Den har en opret kørestilling, som er fin i byen. Det er mere en
"funbike" end en offroader, da den har en mere vejvenlig affjedring og
grovmønstrede dæk, istedet for rigtige knopdæk. Samme motor bruges også
i TZR 125 og DT125R. Jeg skal bruge min til daglig transport hele året,
derfor valgte jeg sådan en, frem for en kineser. De er vist ikke så
glade for dansk vinter.

Det er en ´94 med 25800 på tælleren som kostede mig 8500,- Desuden var
der en stor kasse med xtra dele (cyl, bremser, baghjul, kontakter osv).
Desuden havde den tidligere ejer givet den to nye dæk, og nyt batteri
inden den blev sat væk for vinteren.

Fra : Big Mumi

Dato : 12-05-06 09:08

Hej

Inden du overvejer at gå ud at købe en lyn kineser bør du lige læse dette
links
http://www.bt.dk/bil-camping/artikel:aid=435308/

Fra : Anders Majland

Dato : 12-05-06 09:20

> [...]
> være fint med en lille 125cc eller 250cc maskine, da den jo ofte vil
> kunne køre de max 70-80 km/t, der må køres i byen.

Har du overvejet endnu en scooter ?
F.eks fra piaggio eller aprilia der er velrenomerede firmaer i det felt -
piaggio leverer også motorer til mange andre mærker og Aprilia er efter
sigende over deres problemer og selv reservedelssituationen skulle ifølge
tyske Motorrad være bland de bedre idag (hvilket bestemt ikke har været
tilfældet for et par år siden)

En 150'er som min leonardo går ~105km/t på flad vej (ægte efter GPS - speedo
siger gerne noget mere) og 250'eren 110-120km/t. Der har fornyligt været en
250'er i DBA til 20kkr Til bykørsel er kilremstræk altså meget mere
behageligt end end traditionel gearkasse.

http://leo.majland.org har jeg gennem årene skrevet lidt om min 150'er -
du er også velkommen til at prøve den - jeg bor en ~45min fra århus. (Den er
godt slidt i ophæng mm så det nok en god nedre reference for hvor ringe den
kan køre

Leo'en går her også som badedyret - ca. ligeså meget rygrad
Xt600z'en er gyngehesten, men jeg har ikke fundet på et øgenavn til
xtz750'en endnu

Begynder du at kigge scooter så hver opmærksom på serviceintervallerne-
Leonardoerne kører med 6000km mellem olieskift mens andre ligger så lavt som
3000km.

> Er der andre mærker, jeg bør have i tankerne? Jeg har også kigget
> lidt på en Yamaha DT 175cc offroader, men jeg er ikke så tiltalt af
> offroad stilen (og jeg skal kun bruge cycklen on-road).

Pas på du ikke bliver smittet hvis du først prøver lidt løst underlag

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm

Fra : Simon 9640

Dato : 12-05-06 10:10

Når du hovedsageligt skal køre bykørsel er det ihvertfald vigtigt at du
finder noget hvor man sidder op. Racermodeller hvor man skal over 110km/t
for ikke at få ømme håndled passer bare ikke til dit behov.

Jeg har selv haft offroader og synes faktisk de er fede i byen. De er så
letkørte i forhold til "store" cykler, og de kan nemt følge med trafikken
(rykke fra). De fåes også til under 10k.

Mvh
Simon Rasch

Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 12-05-06 10:24

Til Anders: tak for dine råd vedr. MC-scooter og dit tilbud om en evt.
prøvekørsel, men jeg har mest lyst til en rigtig MC i denne omgang.

Til Rasmus: tak for dit råd vedr. off-roader. Men din Yamaha TDR 125
har betydeligt flere år samt km. på tælleren sammenlignet med
Suzuki'en. Har den flere kræfter end Suzuki'en? Eller hvorfor skulle
man ellers købe den taget km samt alder i betragtning? Hvor mange
km/liter kører din Yamaha?

Til Simon: også tak for dit råd vedr. off-roader. Måske skulle jeg
til at overveje det lidt nøjere.

Esben

Fra : Ukendt

Dato : 12-05-06 13:09

mail_FJERNDETTE@ezben.dk wrote in news:1147425819.610820.48300
@y43g2000cwc.googlegroups.com:

> [...]
> Suzuki'en. Har den flere kræfter end Suzuki'en? Eller hvorfor skulle
> man ellers købe den taget km samt alder i betragtning? Hvor mange

TDR´ern har et helt andet temprament. Det er en 2-takter med 30 hk,som
skal over 7000 rpm, før den begynder at rykke. Som sagt skal jeg køre
hele året (snestorm ink.), og økonomien var ikke lige til en større 4-
takts offroader, som fx. en kawa KLE 500ccm (samme motor som ER5)
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44582360

KM/L ved jeg ikke præcis, da jeg ikke har kortet, endnu. Og jo derfor
ikke har kørt på den (host host). Men det er vist opgivet til 18 km/l.

Marauderen er opgivet til 10 hk, på www.bikez.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-06 10:42

mail_FJERNDETTE@ezben.dk writes:

> Jeg har gået og overvejet at købe en kineser, men jeg er ikke
> specielt tryg ved kvaliteten. Er det uden grund?

Næh, det er vist noget bras generelt. Nogle er tilfreds med dem, men
jeg ville ikke kunne leve med dem, tror jeg.

> Alternativt kigger jeg på noget i denne stil:
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44318675

Der er også Suzuki GN125 og GN250.
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44357711>
....og den fine Yamaha SR250:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44482201>
....og Honda CM250 Rebel:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44557082>

> Den ligger i det prisleje, jeg søger (under 20k), og den er
> forholdsvis ny.

Jaeh, men omvendt tror jeg ikke du skal bekymre dig om cykler der er
10 år gamle, hvis bare de er velholdte og ikke har kørt for meget
vinterkørsel.

> Er der andre mærker, jeg bør have i tankerne? Jeg har også kigget
> lidt på en Yamaha DT 175cc offroader, men jeg er ikke så tiltalt af
> offroad stilen (og jeg skal kun bruge cycklen on-road).

Offroadere (evt. med gadedæk) har den store fordel i byen at
overblikket er langt, langt bedre end på softchoppere. Den oprette
kørestilling gør det også let at orientere sig. Jeg er bare ikke
sikker på at du vil synes om at køre på en gammel totakter.

Der er jo også 4-taktsoffroadere, f.eks. DR250:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44579658>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Lyrik

Dato : 12-05-06 10:44

[...]
+++++++++++++++++++++++++

Et oplagt valg:
http://www.honda-mc.dk/Default.aspx?ID=22

Går vist op imod 45 på literen.

IMHO.
Jens

Fra : Katanaracer

Dato : 12-05-06 11:27

> [...]

> være fint med en lille 125cc eller 250cc maskine, da den jo ofte vil
> kunne køre de max 70-80 km/t, der må køres i byen.

Har du kigget på Yamaha YBR125 til 18.995,00 fra ny af?

1 cyl 4.takt 125ccm, ca 11 heste, 100 km/t maxfart.

Pæn maskine.

Testet på DBA:
http://mc.dba.dk/asp/artikler/detail.asp?ArtikelId=36324
&NyhedskategoriID=292&SekItem=292&Sogning=1&Query=Scooter

Producentlink:
http://www.yamaha-motor.dk/products/motorcycles/street/ybr125.jsp

Skulle kunne gå 35-40 km/l ved konservativ kørsel.

Jeg skal selv ud og prøve sådan en som erstatning for min 45'er når jeg
"forhåbentlig" får A-kortet i hus om 14 dage.

/katanaracer

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-06 11:36

Katanaracer <katanaracer@hotmail.com> writes:

> 1 cyl 4.takt 125ccm, ca 11 heste, 100 km/t maxfart.

Med 11 hest skal man nu nok ikke satse på en marchfart over 85 :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : mail_FJERNDETTE@ezbe~

Dato : 12-05-06 13:51

Tak for alle jeres gode råd. Det har - som jeg havde håbet - udvidet
min horisont betydeligt og givet mig et bedre beslutningsgrundlag.

Esben

Fra : Jim Andersen

Dato : 12-05-06 19:18
Fra : Kim J

Dato : 13-05-06 00:31

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44367060
>
> /jim

Tog mit kort på sådan en for 10 år siden og der kørte den sgu godt i
bytrafikken.
Jeg fik lov til at ræse rundt på den i 2 timer efter køreprøven, fordi min
kørelærer skulle hente en anden

/Kim J.
Uden MC foreløbig (

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 13-05-06 07:44

<SNIP>
> Jeg fik lov til at ræse rundt på den i 2 timer efter køreprøven, fordi min
> kørelærer skulle hente en anden
>
> /Kim J.
> Uden MC foreløbig (

Det samme gjorde min mc-lærer i helsingør (Det var desværre bare en 600
bandit i stedet )
Det var rart for første gang at køre uden lærer. - Og når man ikke havde en
MC holdende klar derhjemme, var det bare om at sige ja tak til tilbuddet.

Martin Frederiksen
XJ 750 '86

Fra : Jim Andersen

Dato : 14-05-06 13:01

Martin Frederiksen wrote:
> Det var rart for første gang at køre uden lærer.

Men også lidt spøjst.... på vejen hjem fra køreprøven sad jeg da og undrede
mig over at han ikke sagde "til højre næste gang" i chokoladehørebollen. Det
var lige før jeg ikke kunne finde hjem

/jim