Så lykkedes det også at køre tør på xtz'en - efter 275km var der ikke mere,
og jeg kan ikke rigtigt nå benzinhanerne så der var bare at koble ud og
falde tilbage ind bag en lastbil og dernæst bremse ned i nødsporet. Det blev
så kun til 12,6km/l på den tankfuld - men indrømmet jeg har ikke helt kunne
lade være med at se hvad den kunne og også kørt lidt hurtigere end skiltet.
Jeg have GPS'en med imorges og speedometeret er overraskende nøjagtigt. Ved
140km/t sagde GPS'en 137-138/km/t, men jeg synes egenligt den er lavt
gearet. Den er tæt på 4000rpm ved 100km/t men der passer så også med en
topfart på 190 ved 7500rpm hvor den har maks effekt. Det har jeg dog ikke
prøvet, men selv i sidevind og turbolens fra lastbiler ligger den såmend
meget stabilt ved 160km/t (og lige kortvarigt hurtigere) - Men det er ikke
det væsenligtste. Det er at den i områder fra 80 til 140km/t har krafter nok
til ubesværede hastighedsændringer i højeste gear
Måske der skulle en
lille rød pil på speedometeret ved 160km/t som reminder for risikoen - mine
andre mc'er kommer ikke så nemt op i fart.
Men forbruger er jo temmeligt meget reguleret af højre hånd.. På xt600z'en
havde jeg efterhånden fået en ganske god fornemmelse for hvor meget benzin
jeg havde brugt som kombination af modvind og gas, men jeg har stadig en
benzinmåler liggende jeg aldrig har fået brugt. Så jeg overvejer igen om
ikke jeg skulle finde tid til at labe noget som
http://www.possi.de/spritmesser/spritmesser.html
Men der er jo et have af ekstra instrumentering at vælge imellem - er der
nogen af dem der har en benzinmåler som standard ?
Keso (
http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=945) har en hel
serie men mhs benzinmåling er de vist kun til alm tankmålere.
--
anders DOT majland AT jyde DOT dk