/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorbremse og nedkøling
Fra : Khvm


Dato : 11-05-06 08:39

Hej,

Jeg synes jeg har læst engang at man kan nedkøle motoren ved at
motorbremse fordi motoren tager benzin ind men ikke tænder den når man
motorbremser. Men der var noget om at det ikke gjaldt for alle typer
motore og jeg kan simpelthen ikke huske om der stod 2-taktere eller
4-taktere!

Det er jo ikke aktuelt endnu, men det bliver det garanteret til sommer
når jeg skal igennem kbh et par gange om dagen på min DT 175 som jo er
luftkølet. Det kunne jo være rart (med henvisning til en tråd for et par
dage siden) at kunne køle den bare en lille smule mellem de røde lys.

Er her nogen som ved lidt om det? Jeg har søgt på google uden resultat.


Mvh og på forhånd tak. Ken


PS. Jeg er igang med en ny udgave at www.mcscout.dk. Jeg har lavet nyt
køkken de sidste 4-5 uger, men jeg regner med at blive færdig med den ny
udgave om ca. 14 dage. Jeg har denne gang alieret mig med en grafikker
til layout, og jeg tror jeg får lavet et gennemført stykke arbejde som
kan konkurere med de etablerede.


 
 
Hekto (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 11-05-06 09:08

Khvm expressed precisely :
> Jeg synes jeg har læst engang at man kan nedkøle motoren ved at motorbremse
> fordi motoren tager benzin ind men ikke tænder den når man motorbremser. Men
> der var noget om at det ikke gjaldt for alle typer motore og jeg kan
> simpelthen ikke huske om der stod 2-taktere eller 4-taktere!
>
> Det er jo ikke aktuelt endnu, men det bliver det garanteret til sommer når
> jeg skal igennem kbh et par gange om dagen på min DT 175 som jo er luftkølet.
> Det kunne jo være rart (med henvisning til en tråd for et par dage siden) at
> kunne køle den bare en lille smule mellem de røde lys.
>
> Er her nogen som ved lidt om det? Jeg har søgt på google uden resultat.

Mange moderne kaburatorer har et cut-off system
der netop lukker for benzinen når gassen lukkes
ned, så dér skal man ikke satse på køling.

Det gælder dog ikke på 2T'ere hvor man ikke har
den finesse. Motorbremse kan man næppe kalde det
på en 2T'er hvor den nærmest ikke er
eksisterende. Til gengæld får den næsten heller
ingen benzin til køling, og oliedoseringen falder
også når gassen lukkes af.

Jeg tror ikke det er noget du skal bekymre dig
om, med mindre du holder stille hele tiden - i
kø. Måske en skrotet PC-blæser monteret et
passende sted kan tage toppen af varmen? På den
anden side så kører der jo luftkølede motorer
steder hvor temperaturen er væsentligt højere end
her!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Perminator (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Perminator


Dato : 11-05-06 22:07


>
> Jeg tror ikke det er noget du skal bekymre dig
> om, med mindre du holder stille hele tiden - i
> kø. Måske en skrotet PC-blæser monteret et
> passende sted kan tage toppen af varmen? På den
> anden side så kører der jo luftkølede motorer
> steder hvor temperaturen er væsentligt højere end
> her!

> /Hekto

Hej Ken
Jegkan bekræfte Hektos udsagn fra det virkelige liv.
I mit arbejde med vandprøvetagning fra boringer, hvor der ikke er strøm,
bruger vi
generatoranlæg, som er indbygget i små kabinetter mhp. støjdæmpning og
begrænsning af emmisioner og dunste, som kan forstyrre vandprøverne.
Arbejdstemperaturen i et sådant et lille isoleret rum, hvor der står en
luftkølet Rugerini eller Lombardini og spæner, er ofte ca. 70 - 80 grader.
Det føles enormt varmt, men det er faktisk en optimal temperatur for motoren
at arbejde i, og olien giver optimal smøreevne. Ledningerne og generatoren
klarer også det fint. Hvis akkumulatoren står i de samme omgivelser, skal
ladespændingen dog reduceres væsentligt.

Hvis din motor er indstillet rigtigt i tænding, og ikke har for mager
karburering, så har du intet problem. Samme motor kører rundt i Saudi eller
Djibuti, og formentlig uden at ejeren deler din bekymring, eller for den
sags skyld oplever problemer.
vh
--
"Perminator"
Per Misser
CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057




Jim Andersen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 11-05-06 14:57

Khvm wrote:
> Hej,
>
> Jeg synes jeg har læst engang at man kan nedkøle motoren ved at
> motorbremse fordi motoren tager benzin ind men ikke tænder den når man
> motorbremser. Men der var noget om at det ikke gjaldt for alle typer
> motore og jeg kan simpelthen ikke huske om der stod 2-taktere eller
> 4-taktere!

Kan huske da jeg kørte MZ over alperne. Da havde jeg fået at vide at man
ikke måtte motorbremse på vej ned, da den så ikke fik smøring, da der jo er
olie i benzinen.
Skal lige love for min bremseskive blev lun ! Der var heldigvis de der små
indkørsler med jævne mellemrum.

/jim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste