Khvm expressed precisely :
> Jeg synes jeg har læst engang at man kan nedkøle motoren ved at motorbremse
> fordi motoren tager benzin ind men ikke tænder den når man motorbremser. Men
> der var noget om at det ikke gjaldt for alle typer motore og jeg kan
> simpelthen ikke huske om der stod 2-taktere eller 4-taktere!
>
> Det er jo ikke aktuelt endnu, men det bliver det garanteret til sommer når
> jeg skal igennem kbh et par gange om dagen på min DT 175 som jo er luftkølet.
> Det kunne jo være rart (med henvisning til en tråd for et par dage siden) at
> kunne køle den bare en lille smule mellem de røde lys.
>
> Er her nogen som ved lidt om det? Jeg har søgt på google uden resultat.
Mange moderne kaburatorer har et cut-off system
der netop lukker for benzinen når gassen lukkes
ned, så dér skal man ikke satse på køling.
Det gælder dog ikke på 2T'ere hvor man ikke har
den finesse. Motorbremse kan man næppe kalde det
på en 2T'er hvor den nærmest ikke er
eksisterende. Til gengæld får den næsten heller
ingen benzin til køling, og oliedoseringen falder
også når gassen lukkes af.
Jeg tror ikke det er noget du skal bekymre dig
om, med mindre du holder stille hele tiden - i
kø. Måske en skrotet PC-blæser monteret et
passende sted kan tage toppen af varmen? På den
anden side så kører der jo luftkølede motorer
steder hvor temperaturen er væsentligt højere end
her!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!