Yamaha XJ 750 '86 - Erfaringer efterlyses
Fra : Martin Frederiksen

Dato : 11-05-06 06:03

Hvad kan i sige om denne motorcykel?

Hvad skal man være opmærksom på? Har den nogen problem-områder?
Jeg skal bruge den til lange ture, så jeg håber jeg har truffet et
fornuftigt valg.

Mvh Martin

XJ 750 '86

Fra : tb

Dato : 11-05-06 11:56

> Hvad kan i sige om denne motorcykel?
>
> Hvad skal man være opmærksom på? Har den nogen problem-områder?
> Jeg skal bruge den til lange ture, så jeg håber jeg har truffet et
> fornuftigt valg.

Jeg har hørt rigtigt meget godt om den. Den skulle have samme ry som xj900
i holdbarhed etc.

meeen den er jo også 20 år gammel, så sørg lige for at gå den rigtigt godt
igennem

HVIS den skulle dele gearkasse med XJ600, så tjek lige at gearerne ikke
hyler ved sejtræk. Jeg har set to af sådanne med færdige gearkasser...

Mvh TB
- havde en XJ600 51j i tidernes morgen

Fra : Jacob

Dato : 11-05-06 22:28

Hej Martin,

Martin Frederiksen skrev:

> Hvad kan i sige om denne motorcykel?

> XJ 750 '86

Jamen det er jo lillebroderen til en XJ 900 og storebroderen til en XJ
600 og XJ 650.

Alle modeller fra en god familie, med et godt eftermæle. Det er jo
altid et spørgsmål om hvilken stand modellen er i.

Skift alle væsker:
- Forgaffel
- Bremsevæske for og bag
- Motorolie (Og her sidder der faktisk en ekstra lille olieskrue
baggerst i venstre side - tæt på frigears kontakten i bundkaret) Bag
skruen gemmer der sig ekstra 2-3 deciliter olie.
- Olie i kardan trækkets baggerst hus - ved baghjulet. (Er i tvivl om
din har kardan ?)

Check det elektriske
- Rens forbindelserne omkring batteri, laderelæ, startrelæ, og
forbindelserne op til og i lygtehus.
- Skift tændrør - noget andet end NGK - det er nemmere her i gruppen
. F.eks. Denso eller Bosch.

Skal du stille karburatorer, er det vigtigt at du låner / anskaffer
dig et YICS værktøj (Yamaha Induction Control System (mener jeg). I
praksis er det et stykke værktøj der blokkere kanalerne mellem de 4
indsugningsporte, når karburatorerne indstilles. YICS systemet skulle
give en bedre brandstofudnyttelse, da kanalen giver mere turbulens i
indsugningen og derved blander benz/luft endnu bedre. Det er i
hvertfald teorien.

Check og rens for og bagbremse. Skift evt. klodser.

Ventiler kan du selv stille med et ventilværktøj fra Louis.de og så
kan du også købe søgerblade, luftfilter, oliefilter, nye olie(r) og
bremseklodser med det samme.

Og så kan du måske vente med at smøre, forgaffellejer,
baggaffellejer, forreste og baggerste hjullejer.

Ellers er det jo en absolut solid og rimeligt enkel konstruktion, der
kan køre rigtigt mange km. (Har lige læst en historie om en XJ 900
der har gået 250.000 uden at være åbnet. Det er vel meget godt
gået.

Så tillykke med den og god fornøjelse.

VH Jacob

Fra : Martin Frederiksen

Dato : 12-05-06 06:28

> [...]

>der sig ekstra 2-3 deciliter olie.

>- Olie i kardan trækkets baggerst hus - ved baghjulet. (Er i tvivl om din

Den har kardan - En af de ting jeg er glad for ved modellen, da den skal
bruges på ret lange ture (får mange ture mellem Kbh og Esbjerg i år.

<SNIP>

>Så tillykke med den og god fornøjelse.

>VH Jacob

Mange tak!

Og tak for de gode råd.

Jeg er ikke I tvivl om at jeg bliver glad for denne maskine.

Martin Frederiksen

XJ 750 '86