Jeppe Høiby wrote:
>holder MC'er prisen rigtig
> godt?
Ja. Når det første dyk efter 2-3 år er sat ind.
> Hvis der er så lille forskel, så kan jeg vel lige så godt købe
> en ny?
Ja og nej. Et eksempel, Yamaha FZ6 kom frem (2005?), kostede 120K, året
(eller 2) efter (dvs i år) solgte de restlageret for 100K.
> En anden ting er, hvor stor en cykel jeg skal gå efter. Jeg har fået
> det råd, at jeg ikke skal købe en MC, der er for lille, for det bliver
> hurtigt kedeligt.
Men da de holder prisen sælger du den bare og køber en anden. Én ting er at
være gift med den samme kone hele livet, men det er da lidt sjovere at prøve
en række forskellige cykler end at købe "den rigtige" med det samme og så
beholde den til man dør.
Så derfor skal du købe du en 4 år gammel mc der er lidt for lille i dine
kammeraters smag, lære at køre på den (det lærer du jo ikke hos
kørelæreren), få noget erfaring (banedage, broncekursus el lign) og
forsikringsanciennitet, få læst en masse på nettet om fordele ulemper ved
forskellige maskiner, finde ud af om du rent faktisk har den kørestil du i
øjeblikket tror du har, få købt det rigtige mc-udstyr (tøj, hjelm, handsker,
støvler, rygbeskytter etc) prøvekøre nogle af dine kammeraters mc'er, og når
så du synes at det er DIG der kører mc'en og ikke omvendt, så sælger du den
lille maskine med minimalt tab, for du har samtidig lært selv at servicere
den, og vaske/pudse den, og den er derfor flot og velholdt og går som en
drøm.
> Så er der spørgsmålet om 2 v 4 cylindre, som jeg også har hørt skulle
> være af stor betydning for, hvordan man kører?
Næ. Og da slet ikke for en newbie.
http://blog.andersen.nu/2005/04/18/hovedrengøring-pa-to-hjul/
Her er noget jeg har klippet fra et indlæg her i gruppen (vistnok ang én der
ville tune sin Susuki gs500):
Hvis du piller en masse ved din GS 500 bliver den ikke mere værd af den
grund. Jeg ser dog en stor forskel på tuning og justering-vedligehold. Jeg
kan selv nikke genkendende til at holde af sin motorcykel og lysten til at
"investere" tid og penge i den. Det skal dog være begrundet i at man gider
beholde den i et tidsrum der berettiger investeringen. En GS 500 E vil for
mange være en begyndercykel man er tæske glad for et par sæsoner og så
skyder af til fordel for en anden model. Brugte GS 500 E ligger i
30-40.000Kr. Din investering på 7000Kr kan du ikke få igen ved videresalg.
Derfor bliver dit tab på cyklen mange dobbelt hvis du har planer om at
optimere din cykel og sælge den senere.
Hvis du ønsker at optimere din mc kan du til gengæld lave mange ting der
ikke koster det blege. Jeg remser lidt op efter pris og vigtighed:
Lær at lav service selv. Det bliver ikke nemmere end på en GS 500E. Du
sparer en masse penge på værkstedsregningerne og din mc kommer til at gå
godt og du ved hvorfor. Hold styr på kvitteringerne og hvilke service der er
lavet hvornår og det vil styrke din gensalgsværdi da alle service er
overholdt. Lad være med at "spare" på olie, oliefilter, tændrør og
luftfilter. At spare på netop disse punkter vil kun virke fordyrende i
sidste ende. Her mener jeg naturligvis at spare ved at udskyde service
punkterne. At spare en masse penge ved at købe delene ved f.eks
www.louis.de
er smart og en god forretning for dig og din mc.
Skam puds og poler din fine Suzuki så den skinner i ALLE kroge altid. Dette
øger din "glad for sin motorcykel værdi" og holder brugtprisen i vejret da
den forbliver flot.
Rens din kæde med parrafin og hold den perfekt justeret og velsmurt. Det
giver din mindst 1 "gratis" HK og din kæde holder længere. Lad være med at
køre med en helt færdig kæde, men skift den i ordentlig tid. God kæde
vedligehold og regelmæssig service er den nemmeste måde at sikre at alle
dine 45Hk er hjemme og kan finde vej til asfalten, dette skal være i orden
før man overvejer at tune og optimere.
Smør kronrørslejerne og være sikker på de er i optimal form. Dårlige
kronrørslejer har kraftig negativ indvirken på din mc's køreegenskaber. En
nem og billig optimering, samt en udskydelse af køb af nye kronrørslejer.
Sæt gode dæk på din mc og opdag hvorfor det er sjovt at køre i sving. Skift
dit for og bagdæk samtidigt til same mærke og model, det har stor
indflydelse på køreegenskaberne. Hold dig til standart dækstørrelserne.
Skift bremsevæsken og køb gode sintered metal bremseklodser og stålarmerede
bremseslanger til forbremsen. Dette giver dig forbedrede bremseegenskaber og
øger den primære sikkerhed p.g.a. kortere bremselængde.
Optimer affjedringen til dit behov:
Skift forgaffelfjedrene og leg med viskositeten og mængden af
forgaffelolien.
Smør hele bagsvingeren og bagdæmperlinket. Dette er et servicepunkt der
"altid" bliver overset.
Hvis du vil have en anden potte på, så kontakt de forskellige ophuggere og
find en brugt. Jeg købte en brugt potte til min XJ 600 for 200Kr. Når du
skifter potten skal karburatorerne justeres. Få et værksted til at gøre det
for 1500Kr eller gør det selv, det tog kun en uge for mig.... (54,6HK på
baghjulet) Kontakt mig og få en opskrift på hvordan man gør. Det er ikke
umuligt, men man skal kende sin mc.
Og så det sidste og vigtigste punkt. ØV DIG! En GS 500 E er en nem cykel at
kaste rundt med, lær det nu og hav glæde af det fremover. Brug nogle aftener
med kammeraterne til at øve bremse, undvige, sving og balanceøvelser på en
lukket vej med god asfalt. Kig rundt i industri-kvarterene. Der kan man
finde steder hvor man ikke generer naboer og er i fare for at blive kørt
ned. Tag på bronzekursus, mestersvingerkursus, banedage og hvad du ellers
kan finde på. En GS'er kan ikke køre stærkt, men den kan jo alt andet, så
brug den til det i stedet. Jeg blev i sidste uge gang på gang overhalet
indenom af RacerNiles på hans XS 400 fra midt i 80'erne, selv om jeg kører
CBR 600. Er du meget dygtig til at køre kan du køre fra de fleste på din GS
500 E. Jeg har en kammerat der kørte GS 500 E. Han kunne få fodhvilere og
centralstøtteben i jorden, kan du det? Jeg sender lige et billede af ham på
dk.binaer.motor under tråden GS500E-RR (14,3Kb)
/jim