/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
MC newbie...
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 10-05-06 18:18

Hej

Jeg har længe gået og drømt om at få en MC og nu skal det være. Jeg skal
starte på teori på mandag og jeg glæder mig selvfølgelig helt vildt

Jeg har selvfølgelig allerede kigget en del her i gruppen og på nettet
og har også en allerede været ude at snuse lidt hos en forhandler. Nu
kunne jeg så godt tænke mig at få lidt hjælp fra jer til, hvad jeg
skal/bør læse, måske nogle links eller nogle gode råd.

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

 
 
Arne Lorenzen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 10-05-06 18:45

Jeppe Høiby skrev den 10 maj 2006 i
news:44622025$0$15786$14726298@news.sunsite.dk:

> Hej
>
> Jeg har længe gået og drømt om at få en MC og nu skal det være. Jeg skal
> starte på teori på mandag og jeg glæder mig selvfølgelig helt vildt
>
> Jeg har selvfølgelig allerede kigget en del her i gruppen og på nettet
> og har også en allerede været ude at snuse lidt hos en forhandler. Nu
> kunne jeg så godt tænke mig at få lidt hjælp fra jer til, hvad jeg
> skal/bør læse, måske nogle links eller nogle gode råd.

Hvad er du til?
Chopper, touring, sport, offroad, langtur, bytur, dagligt, en gang imellem,
promenaden, alene på de snoede, hurtigt på de lige, you name it.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Jeppe Høiby (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 10-05-06 18:58

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Arne Lorenzen
Sendt: 10-05-2006 19:45

> Hvad er du til?
> Chopper, touring, sport, offroad, langtur, bytur, dagligt, en gang imellem,
> promenaden, alene på de snoede, hurtigt på de lige, you name it.

Jeg kommer primært til at bruge cyklen til aftenture/weekendture, da jeg
bor ret tæt på mit arbejde. Derfor forestiller jeg mig, at jeg skal have
en cykel, der kan klare at køre en tur til fx Skåne, Jylland,
Nordsjælland, Tyskland og hvem ved en gang måske længere sydpå (jeg bor
i Kbh K).

Jeg har allerede nogle modeller i kikkerten, men man skal nok prøve dem
før man finder ud af, hvad der er godt og passer til mig. Jeg har kigget
en del på DBA, men jeg synes cyklerne er dyre ift. hvad de koster fra
ny. Er folk optimistiske, eller holder MC'er prisen rigtig godt? Hvis
der er så lille forskel, så kan jeg vel lige så godt købe en ny?

En anden ting er, hvor stor en cykel jeg skal gå efter. Jeg har fået det
råd, at jeg ikke skal købe en MC, der er for lille, for det bliver
hurtigt kedeligt. Omvendt skal jeg nok ikke fare ud og købe fx en R6 med
170HK el.lign...

Så er der spørgsmålet om 2 v 4 cylindre, som jeg også har hørt skulle
være af stor betydning for, hvordan man kører?

Måske har I links til nogle gode artikler eller sites med MC-info? Fx om
sikkerhed og alt muligt andet som er MC-relateret.

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Troels Jensen (10-05-2006)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 10-05-06 19:48


"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse
news:44622993$0$15790$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har kigget en del på DBA, men jeg synes cyklerne er dyre ift. hvad de
> koster fra ny. Er folk optimistiske, eller holder MC'er prisen rigtig
> godt? Hvis der er så lille forskel, så kan jeg vel lige så godt købe en
> ny?

Ja, eller en nyere brugt, hvor du undgår "rendestenstabet" på en spritny.

> En anden ting er, hvor stor en cykel jeg skal gå efter. Jeg har fået det
> råd, at jeg ikke skal købe en MC, der er for lille, for det bliver hurtigt
> kedeligt. Omvendt skal jeg nok ikke fare ud og købe fx en R6 med 170HK
> el.lign...

Som du selv nævner, så holder de prisen rigtig godt, og derfor kan det være
en fordel at købe en mindre heftig cykel og så skifte den, når du er klar
til noget mere.

Jeg startede selv på ny XJ600, som jeg efter 1½ sæson fik en så god
netto-byttepris på (bl.a. p.gr.a. forhandlernedslag på den nye Fazer), at
jeg stort set havde kørt "gratis".
--
Troels
FZ6 Fazer



Jeppe Høiby (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 11-05-06 19:13

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Troels Jensen
Sendt: 10-05-2006 20:48

> Som du selv nævner, så holder de prisen rigtig godt, og derfor kan det være
> en fordel at købe en mindre heftig cykel og så skifte den, når du er klar
> til noget mere.

Kan jeg sagtens se en idé i, men det er jo nemt at blive fristet af de
nye modeller

Hvad kan du fortælle om din Fazer, jeg går ud fra du er rigtig glad for
den?

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Troels Jensen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Troels Jensen


Dato : 12-05-06 23:24


"Jeppe Høiby" <invalid@example.com> skrev i en meddelelse
news:44637e8b$0$15788$14726298@news.sunsite.dk...
> -----Oprindelig meddelelse-----

> Hvad kan du fortælle om din Fazer, jeg går ud fra du er rigtig glad for
> den?

Helt så unuanceret er det nu ikke.

Overordnet set er jeg ganske godt tilfreds, men som begyndercykel tror jeg
faktisk ikke, at jeg kan anbefale den. Motoren er - som du sikkert allerede
véd - en neddæmpet R6 motor med nu kun 98 heste, hvilket efter Yamaha's
opfattelse skulle gøre den mere velegnet til hverdagsbrug.

Realiteten er bare, at den på grund af manglende bundtræk fortsat først
kører rigtig godt, når den får pænt mange pisk. Til bykørsel med max. 50
km/t er den derfor efter min mening ikke specielt behagelig, da den kræver
mange omdrejninger og konstant opmærksomhed, så man ikke pludselig pådrager
sig klip i kørekortet. De mange gearskift foregår ydermere med højlydte
"klonk" og en kobling, der ikke just tager blidt fat, hvilket heller ikke
øger komforten.

Alt i alt er den altså temmelig kontant og reagerer prompte på ethvert
uoverlagt vrid med rullen. Det er altså ikke lige egenskaber, der generelt
er specielt velegnede til folk med spritnyt kørekort........

Til gengæld er den en sand fornøjelse på landeveje, hvor den styrer
fuldstændig stabilt og uden overraskelser af nogen art gennem ethvert sving,
og hvor det giver bedre mening, at lade den få lov at passere de 7-8.000
rpm, hvor den folder sig ud.

Til slut et par småting:

Sædet er temmelig hårdt, så efter 2-3 timers kørsel har man pænt ondt i
r...., og fabrikslyden fra udstødningen er temmelig støvsugeragtig - igen
indtil man passerer de 7-8000 rpm, hvor der så kommer mere snert over lyden.
Det sidste forekommer måske ligegyldigt, men lyden hører nu altså én gang
med til helhedsoplevelsen.

--
Troels
FZ6 Fazer



Jeppe Høiby (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 13-05-06 00:20

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Troels Jensen
Sendt: 13-05-2006 00:23

> Helt så unuanceret er det nu ikke.

Øv, men det modsatte havde også været for let

> Overordnet set er jeg ganske godt tilfreds, men som begyndercykel tror jeg
> faktisk ikke, at jeg kan anbefale den. Motoren er - som du sikkert allerede
> véd - en neddæmpet R6 motor med nu kun 98 heste, hvilket efter Yamaha's
> opfattelse skulle gøre den mere velegnet til hverdagsbrug.
>
> Realiteten er bare, at den på grund af manglende bundtræk fortsat først
> kører rigtig godt, når den får pænt mange pisk. Til bykørsel med max. 50
> km/t er den derfor efter min mening ikke specielt behagelig, da den kræver
> mange omdrejninger og konstant opmærksomhed, så man ikke pludselig pådrager
> sig klip i kørekortet. De mange gearskift foregår ydermere med højlydte
> "klonk" og en kobling, der ikke just tager blidt fat, hvilket heller ikke
> øger komforten.

Hm, lyder jo ikke sådan umiddelbart positivt... Er det generelt for alle
Fazers? Jeg tænker på fx årgang.

> Alt i alt er den altså temmelig kontant og reagerer prompte på ethvert
> uoverlagt vrid med rullen. Det er altså ikke lige egenskaber, der generelt
> er specielt velegnede til folk med spritnyt kørekort........

Det er rigtigt, men så skulle jeg måske kigge efter noget lidt mindre
"vildt", men det betyder vel så også at det hurtigt kan føles kedelig -
altså en mindre heftig maskine?

> Til gengæld er den en sand fornøjelse på landeveje, hvor den styrer
> fuldstændig stabilt og uden overraskelser af nogen art gennem ethvert sving,
> og hvor det giver bedre mening, at lade den få lov at passere de 7-8.000
> rpm, hvor den folder sig ud.

Det vil nok også primært være der jeg skulle bruge den. Altså en cykel,
som kan bruges på aften- og weekendture med start fra Kbh K. Jeg har da
overvejet at købe en chopper samtidig som jeg kan bruge, når skal til
bageren


> Til slut et par småting:
>
> Sædet er temmelig hårdt, så efter 2-3 timers kørsel har man pænt ondt i
> r....

Kan man skifte sædet ud med et mere behageligt?

> og fabrikslyden fra udstødningen er temmelig støvsugeragtig - igen
> indtil man passerer de 7-8000 rpm, hvor der så kommer mere snert over lyden.
> Det sidste forekommer måske ligegyldigt, men lyden hører nu altså én gang
> med til helhedsoplevelsen.

Det kan jeg sagtens sætte mig ind i - den skal jo lyde ordentlig! Så
tænker jeg på, om det er grunden til man skifter udstødning? Altså for
at få en anden lyd?

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Jim Andersen (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Jim Andersen


Dato : 11-05-06 09:06

Jeppe Høiby wrote:
>holder MC'er prisen rigtig
> godt?

Ja. Når det første dyk efter 2-3 år er sat ind.

> Hvis der er så lille forskel, så kan jeg vel lige så godt købe
> en ny?

Ja og nej. Et eksempel, Yamaha FZ6 kom frem (2005?), kostede 120K, året
(eller 2) efter (dvs i år) solgte de restlageret for 100K.

> En anden ting er, hvor stor en cykel jeg skal gå efter. Jeg har fået
> det råd, at jeg ikke skal købe en MC, der er for lille, for det bliver
> hurtigt kedeligt.

Men da de holder prisen sælger du den bare og køber en anden. Én ting er at
være gift med den samme kone hele livet, men det er da lidt sjovere at prøve
en række forskellige cykler end at købe "den rigtige" med det samme og så
beholde den til man dør.

Så derfor skal du købe du en 4 år gammel mc der er lidt for lille i dine
kammeraters smag, lære at køre på den (det lærer du jo ikke hos
kørelæreren), få noget erfaring (banedage, broncekursus el lign) og
forsikringsanciennitet, få læst en masse på nettet om fordele ulemper ved
forskellige maskiner, finde ud af om du rent faktisk har den kørestil du i
øjeblikket tror du har, få købt det rigtige mc-udstyr (tøj, hjelm, handsker,
støvler, rygbeskytter etc) prøvekøre nogle af dine kammeraters mc'er, og når
så du synes at det er DIG der kører mc'en og ikke omvendt, så sælger du den
lille maskine med minimalt tab, for du har samtidig lært selv at servicere
den, og vaske/pudse den, og den er derfor flot og velholdt og går som en
drøm.

> Så er der spørgsmålet om 2 v 4 cylindre, som jeg også har hørt skulle
> være af stor betydning for, hvordan man kører?

Næ. Og da slet ikke for en newbie.

http://blog.andersen.nu/2005/04/18/hovedrengøring-pa-to-hjul/

Her er noget jeg har klippet fra et indlæg her i gruppen (vistnok ang én der
ville tune sin Susuki gs500):
Hvis du piller en masse ved din GS 500 bliver den ikke mere værd af den
grund. Jeg ser dog en stor forskel på tuning og justering-vedligehold. Jeg
kan selv nikke genkendende til at holde af sin motorcykel og lysten til at
"investere" tid og penge i den. Det skal dog være begrundet i at man gider
beholde den i et tidsrum der berettiger investeringen. En GS 500 E vil for
mange være en begyndercykel man er tæske glad for et par sæsoner og så
skyder af til fordel for en anden model. Brugte GS 500 E ligger i
30-40.000Kr. Din investering på 7000Kr kan du ikke få igen ved videresalg.
Derfor bliver dit tab på cyklen mange dobbelt hvis du har planer om at
optimere din cykel og sælge den senere.


Hvis du ønsker at optimere din mc kan du til gengæld lave mange ting der
ikke koster det blege. Jeg remser lidt op efter pris og vigtighed:
Lær at lav service selv. Det bliver ikke nemmere end på en GS 500E. Du
sparer en masse penge på værkstedsregningerne og din mc kommer til at gå
godt og du ved hvorfor. Hold styr på kvitteringerne og hvilke service der er
lavet hvornår og det vil styrke din gensalgsværdi da alle service er
overholdt. Lad være med at "spare" på olie, oliefilter, tændrør og
luftfilter. At spare på netop disse punkter vil kun virke fordyrende i
sidste ende. Her mener jeg naturligvis at spare ved at udskyde service
punkterne. At spare en masse penge ved at købe delene ved f.eks www.louis.de
er smart og en god forretning for dig og din mc.


Skam puds og poler din fine Suzuki så den skinner i ALLE kroge altid. Dette
øger din "glad for sin motorcykel værdi" og holder brugtprisen i vejret da
den forbliver flot.


Rens din kæde med parrafin og hold den perfekt justeret og velsmurt. Det
giver din mindst 1 "gratis" HK og din kæde holder længere. Lad være med at
køre med en helt færdig kæde, men skift den i ordentlig tid. God kæde
vedligehold og regelmæssig service er den nemmeste måde at sikre at alle
dine 45Hk er hjemme og kan finde vej til asfalten, dette skal være i orden
før man overvejer at tune og optimere.


Smør kronrørslejerne og være sikker på de er i optimal form. Dårlige
kronrørslejer har kraftig negativ indvirken på din mc's køreegenskaber. En
nem og billig optimering, samt en udskydelse af køb af nye kronrørslejer.


Sæt gode dæk på din mc og opdag hvorfor det er sjovt at køre i sving. Skift
dit for og bagdæk samtidigt til same mærke og model, det har stor
indflydelse på køreegenskaberne. Hold dig til standart dækstørrelserne.


Skift bremsevæsken og køb gode sintered metal bremseklodser og stålarmerede
bremseslanger til forbremsen. Dette giver dig forbedrede bremseegenskaber og
øger den primære sikkerhed p.g.a. kortere bremselængde.


Optimer affjedringen til dit behov:
Skift forgaffelfjedrene og leg med viskositeten og mængden af
forgaffelolien.
Smør hele bagsvingeren og bagdæmperlinket. Dette er et servicepunkt der
"altid" bliver overset.


Hvis du vil have en anden potte på, så kontakt de forskellige ophuggere og
find en brugt. Jeg købte en brugt potte til min XJ 600 for 200Kr. Når du
skifter potten skal karburatorerne justeres. Få et værksted til at gøre det
for 1500Kr eller gør det selv, det tog kun en uge for mig.... (54,6HK på
baghjulet) Kontakt mig og få en opskrift på hvordan man gør. Det er ikke
umuligt, men man skal kende sin mc.


Og så det sidste og vigtigste punkt. ØV DIG! En GS 500 E er en nem cykel at
kaste rundt med, lær det nu og hav glæde af det fremover. Brug nogle aftener
med kammeraterne til at øve bremse, undvige, sving og balanceøvelser på en
lukket vej med god asfalt. Kig rundt i industri-kvarterene. Der kan man
finde steder hvor man ikke generer naboer og er i fare for at blive kørt
ned. Tag på bronzekursus, mestersvingerkursus, banedage og hvad du ellers
kan finde på. En GS'er kan ikke køre stærkt, men den kan jo alt andet, så
brug den til det i stedet. Jeg blev i sidste uge gang på gang overhalet
indenom af RacerNiles på hans XS 400 fra midt i 80'erne, selv om jeg kører
CBR 600. Er du meget dygtig til at køre kan du køre fra de fleste på din GS
500 E. Jeg har en kammerat der kørte GS 500 E. Han kunne få fodhvilere og
centralstøtteben i jorden, kan du det? Jeg sender lige et billede af ham på
dk.binaer.motor under tråden GS500E-RR (14,3Kb)

/jim



Jeppe Høiby (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 11-05-06 17:17

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Jim Andersen
Sendt: 11-05-2006 10:06

> Ja og nej. Et eksempel, Yamaha FZ6 kom frem (2005?), kostede 120K, året
> (eller 2) efter (dvs i år) solgte de restlageret for 100K.

Sjovt du lige nævner FZ6. Jeg har kigget en del på den maskine og kan
netop se, at der reklameres med at man kan få 2005-udgaven for 100K vs
120K for 2006-udgaven. Spørgsmålet er, om det er en "for vild" maskine
at lægge ud med? Jeg har også kigget på Suzuki Bandit, men aner heller
ikke om den er for vild...

> Men da de holder prisen sælger du den bare og køber en anden. Én ting er at
> være gift med den samme kone hele livet, men det er da lidt sjovere at prøve
> en række forskellige cykler end at købe "den rigtige" med det samme og så
> beholde den til man dør.

Holder prisen? Ja, det må du nok sige! Hvis man kigger i DBA efter fx
FZ6, så sælges 2005-modellen for ca. 95K, hvor en spritny 2005-model
koster 100K - hvad sker der?!

> Så derfor skal du købe du en 4 år gammel mc der er lidt for lille i dine
> kammeraters smag, lære at køre på den (det lærer du jo ikke hos
> kørelæreren), få noget erfaring (banedage, broncekursus el lign) og
> forsikringsanciennitet, få læst en masse på nettet om fordele ulemper ved
> forskellige maskiner, finde ud af om du rent faktisk har den kørestil du i
> øjeblikket tror du har, få købt det rigtige mc-udstyr (tøj, hjelm, handsker,
> støvler, rygbeskytter etc) prøvekøre nogle af dine kammeraters mc'er, og når
> så du synes at det er DIG der kører mc'en og ikke omvendt, så sælger du den
> lille maskine med minimalt tab, for du har samtidig lært selv at servicere
> den, og vaske/pudse den, og den er derfor flot og velholdt og går som en
> drøm.

Tak for rigtig god input!

Jeg indrømmer gerne, at jeg har det lidt svært med at købe brugt, men
jeg kan sagtens se fornuften i det.

Jeg har fx fundet SV650S til 81.500:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44602288>

og GS 500 (jf dit input) til 52.500:
<http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=44511264>

Synes selv at SV'en umiddelbart ser "fedest" ud, men jeg skal nok prøve
for at vurdere

[klip en stor bunke gode råd!]

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Anders Majland (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-05-06 08:57

> Sjovt du lige nævner FZ6. Jeg har kigget en del på den maskine og kan
> netop se, at der reklameres med at man kan få 2005-udgaven for 100K vs
> 120K for 2006-udgaven. Spørgsmålet er, om det er en "for vild" maskine at
> lægge ud med?

Det er et spørgsmål om temperament - kan du lade være med at fyrre den af så
snart du har kørekortet ?
Kan du beherske dig er at der intet problem ... Men gør dig klart at det er
meget svært og som begynder kan man nemt når over grænsen for ens evner ...

Og hvor ondt går det på pengepungen når du taber den ved at stalle den midt
i et sving på en p-plads, taber den når du skubber den i garage osv...
Statistikken siger at de fleste for lavet nogle skrammer ....

> Jeg indrømmer gerne, at jeg har det lidt svært med at købe brugt, men jeg
> kan sagtens se fornuften i det.

De eneste grunde til at købe brugt er vel af økonomisk art (kontantprisen,
forsikring, üdbringe af småskrammer så den stadig ser ny ud osv) - så hvis
ikke det er væsenlige argumenter er det bare med at springe ud i det. Det
er da også lækkert med en jomfruelig ny mc.

/Anders Majland



Jeppe Høiby (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 12-05-06 16:20

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Majland
Sendt: 12-05-2006 09:56

> Det er et spørgsmål om temperament - kan du lade være med at fyrre den af så
> snart du har kørekortet ?

Det tror jeg faktisk godt jeg kan, men måske er det noget andet, når
sidder på cyklen.

> Kan du beherske dig er at der intet problem ... Men gør dig klart at det er
> meget svært og som begynder kan man nemt når over grænsen for ens evner ...

Ja, jeg har jo læst en del "skrækhistorier" om styrt m.v. her i gruppen
og jeg har også en hvis respekt for MC'er og (hurtige) biler, så jeg
bilder mig selv ind, at jeg kan håndtere det. Men det er godt at blive
mindet om det - jeg tror ikke at man kan få nok gode råd som nybegynder!

> Og hvor ondt går det på pengepungen når du taber den ved at stalle den midt
> i et sving på en p-plads, taber den når du skubber den i garage osv...
> Statistikken siger at de fleste for lavet nogle skrammer ....

Endnu nogle gode argumenter for at købe en brugt

> De eneste grunde til at købe brugt er vel af økonomisk art (kontantprisen,
> forsikring, üdbringe af småskrammer så den stadig ser ny ud osv) - så hvis
> ikke det er væsenlige argumenter er det bare med at springe ud i det. Det
> er da også lækkert med en jomfruelig ny mc.

Ja, det er jo lige det. Men som andre også har sagt, så er det jo fint
lige at se det hele an og finde ud af om det er noget jeg bliver bidt af
inden jeg formøbler hele opsparingen.

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Martin Frederiksen (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Martin Frederiksen


Dato : 12-05-06 16:35

<SNIP>
> Ja, det er jo lige det. Men som andre også har sagt, så er det jo fint
> lige at se det hele an og finde ud af om det er noget jeg bliver bidt af
> inden jeg formøbler hele opsparingen.
>


OM det er noget du bliver bidt af? GG
Er der nogen herinde der er i tvivl om det???
Man kan ikke lade være med at blive bidt af det, når først man har været på
første gang.

Held og lykke med det hele - Vi ses nok derude.

Mvh

Martin Frederiksen
XJ 750 '86
Jawa Style '98 - vintercykel
tidligere:
CB 500 '00 - min første nye cykel
CB 250 RS '?? min begynder-cykel



Jeppe Høiby (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 12-05-06 17:34

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Martin Frederiksen
Sendt: 12-05-2006 17:34

> OM det er noget du bliver bidt af? GG
> Er der nogen herinde der er i tvivl om det???
> Man kan ikke lade være med at blive bidt af det, når først man har været på
> første gang.

HÆHÆ! Ja, jeg er også ret sikker på jeg bliver bidt af det. Jeg var en
tur Down Under for nogle år siden, hvor jeg fik mulighed for at drøne
rundt på en off roader i nogle dage, og det var dælme fedt! Det var godt
nok kun en lille cykel, som kun kunne presses op på lidt over 100 på de
støvede veje, men det var super sjovt alligevel - farten er jo ikke det
sjove, det er mere følelsen af frihed.

> Held og lykke med det hele - Vi ses nok derude.

Ja, hvem ved I øvrigt er jeg ret overrasket over, hvor god en
tone/stemning, der er her i gruppen (modsat mange andre grupper!), er
det specielt for "MC-folket"?

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Anders Majland (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 11-05-06 12:09

> Jeg har længe gået og drømt om at få en MC og nu skal det være. Jeg skal
> starte på teori på mandag og jeg glæder mig selvfølgelig helt vildt
....
> Nu kunne jeg så godt tænke mig at få lidt hjælp fra jer til, hvad jeg
> skal/bør læse, måske nogle links eller nogle gode råd.

Start med teoribogen og det lille hæfte om hvad du til køreprøven skal kunne
om motorcyklen Når det bliver for tørt så begynd bare at bladre i
MC-revyen efter din drømme mc, suppleret op af søgning i DBA hvor
brugtprisniveauet nok skal få dig ned på jorden igen ... Efter at have kørt
på skolecyklerne har du måske en ide om hvilken stil (eller mangel på samme)
din mc skal have. Jeg var allerede et gammelt røv da jeg tog mig sammen til
at tage motorcykelkørekort i 1998 og mc'en skulle primært bringe mig til og
fra arbejde. Så det blev en lille 14hk 150ccm med kilremstræk - så var det
bare at give gas som på en knallert og koncentrere sig om at overleve...
Seriøst jeg havde 25 lyskryds på 10til arbejde og der er "automatgear" altså
rart. Frem til udgangen af 2003 blev det til 64000km på den. Siden da har
jeg kørt ~50000km på en xt600z. Den har vist omkring 46hk. Jeg har også en
kammerat det har rundet 100.000km på en suzuki gsx250 fra 80'erne. Den har
vist omkring 30hk (der er ikke en R). Han har også været lidt omkring på
den - bla en tur ned i sydtyskland for at se en solformørkelse for 5år
siden. Hvor jeg vil hend med det - Skid højt og flot på hvad andre mener du
skal have og købe hvad du selv synes. Købere du en nyere brugt mc privat kan
du sikkert sælge den igen uden stort tab hvis du alligevel hellere ville
have noget andet.... Så medmindre kammesjukkerne alle køre på noget med
meget motorkraft og du ikke vil ses ned på så overvej de typiske
begyndermaskiner som gs500, xj600, cb500 osv. Selv min nyeste anskaffelse er
jo et sløvt drog hvis man sammenligner med "sportsmcer" men de 70hk er
rigeligt til mig* - og det har taget mig over 100.000km på mc inden jeg har
købt så "kraftig" en mc

* Selvom man selvfølgelig ikke kan få for mange heste så længe de er
veldresserede Men anskaffelsespris og forsikring kan jo godt få en til
at prioritere andre dyder


--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 85Mm & Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 1994 34Mm



Jeppe Høiby (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 11-05-06 18:32

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Majland
Sendt: 11-05-2006 13:09

> Start med teoribogen og det lille hæfte om hvad du til køreprøven skal kunne
> om motorcyklen

Hæhæ, ja, det skal vel bare overståes

> Når det bliver for tørt så begynd bare at bladre i
> MC-revyen efter din drømme mc, suppleret op af søgning i DBA hvor
> brugtprisniveauet nok skal få dig ned på jorden igen ...

Ups, jeg er startet bagvendt, og har allerede kigget på DBA - ja,
brugtprisniveau'et er helt ude i hampen IMO!

> Efter at have kørt
> på skolecyklerne har du måske en ide om hvilken stil (eller mangel på samme)
> din mc skal have. Jeg var allerede et gammelt røv da jeg tog mig sammen til
> at tage motorcykelkørekort i 1998

Hvad er gammel? Jeg er lige blevet 34

> og mc'en skulle primært bringe mig til og
> fra arbejde. Så det blev en lille 14hk 150ccm med kilremstræk - så var det
> bare at give gas som på en knallert og koncentrere sig om at overleve...
> Seriøst jeg havde 25 lyskryds på 10til arbejde og der er "automatgear" altså
> rart. Frem til udgangen af 2003 blev det til 64000km på den. Siden da har
> jeg kørt ~50000km på en xt600z. Den har vist omkring 46hk. Jeg har også en
> kammerat det har rundet 100.000km på en suzuki gsx250 fra 80'erne. Den har
> vist omkring 30hk (der er ikke en R). Han har også været lidt omkring på
> den - bla en tur ned i sydtyskland for at se en solformørkelse for 5år
> siden. Hvor jeg vil hend med det - Skid højt og flot på hvad andre mener du
> skal have og købe hvad du selv synes. Købere du en nyere brugt mc privat kan
> du sikkert sælge den igen uden stort tab hvis du alligevel hellere ville
> have noget andet.... Så medmindre kammesjukkerne alle køre på noget med
> meget motorkraft og du ikke vil ses ned på så overvej de typiske
> begyndermaskiner som gs500, xj600, cb500 osv. Selv min nyeste anskaffelse er
> jo et sløvt drog hvis man sammenligner med "sportsmcer" men de 70hk er
> rigeligt til mig* - og det har taget mig over 100.000km på mc inden jeg har
> købt så "kraftig" en mc

De kammerater jeg har kører hhv en offroad-type (husker ikke model), nr.
2 har ikke købt MC endnu, men kigger seriøst, og de 2 andre har hhv. en
GSX750 og SV1000. Jeg er egentlig ret ligeglad med hvad de andre synes,
det vigtigste er, at jeg selv synes jeg kan styre maskinen og at jeg
synes den er lækker.

Nu har jeg kigget på de 3 forskellige forslag til begyndermaskiner og nu
er det jo umuligt at sige noget, før jeg har prøvet dem, men rent
udseendemæssigt, så er jeg ikke meget for XJ600. gs500 og cb500 ser mere
ud til at være noget for mig, men jeg må indrømme at sv650s nok er min
favorit. Forsikringspræmien kunne måske godt gå hen og blive afgørende -
jeg starter jo helt forfra, og selv om jeg har kørekort til bil, så
starter jeg på 0 ift. forsikring. Iøvrigt kan jeg se, at MCTC har en
aftale med Top Danmark (20 % billigere), så det skal jeg helt sikkert
tjekke.

> * Selvom man selvfølgelig ikke kan få for mange heste så længe de er
> veldresserede Men anskaffelsespris og forsikring kan jo godt få en til
> at prioritere andre dyder

Hehe, ja helt sikkert

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Anders Majland (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-05-06 09:08

> Hvad er gammel? Jeg er lige blevet 34

Ja så er vi stort set jævnaldrende - jeg er fra 1971

> men jeg må indrømme at sv650s nok er min favorit. Forsikringspræmien kunne
> måske godt gå hen og blive afgørende - jeg starter jo helt forfra, og selv
> om jeg har kørekort til bil, så starter jeg på 0 ift. forsikring.

Så er det på tide at kontakte andre selskaber - der er flere der overfører
bil ancienitet til mc, så det kan nemt blive udslagsgivende for valg af
selskab....

> Iøvrigt kan jeg se, at MCTC har en aftale med Top Danmark (20 %
> billigere), så det skal jeg helt sikkert tjekke.

Som en anden har påpeget så har de som så mange andre selskaber 20%
selvrisiko ved tyveri - det kalder jeg tyveri ... Jeg har de seneste ~5år
brugt GF-forsikring. Jeg var ved at overveje flytning til FDM forsikring men
de har lidt svært ved at give en ordenligt pris på husforsikringen da vi bor
i et nedlagt landbrug - men både mc og bil ville blive billigere ....

>> Men anskaffelsespris og forsikring kan jo godt få en til at prioritere
>> andre dyder
>
> Hehe, ja helt sikkert

Jeg havde vist haft mc-kørekort et års tid hvor jeg bare var tullet rundt
på den lille 14hk's scooter da jeg lejede en Honda Varadero i tyskland. Jeg
ville have lejet en transalp men den var defekt og så kiggede jeg rundt og
varadero'en lignede jo lidt. Indtil da troede jeg egenligt at en mc med
100hk måtte være et hidsigt bæst, men den var godmodigheden selv selvom og
utrolig letkørt http://leo.majland.org/gfx/19990808_AMHondaVaradero2.jpg
Hvis det ikke lige var for prisen i DK kunne jeg godt finde på at købe sådan
en..



--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 85Mm & Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 1994 34Mm



Jeppe Høiby (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Jeppe Høiby


Dato : 12-05-06 16:28

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Anders Majland
Sendt: 12-05-2006 10:07

> Ja så er vi stort set jævnaldrende - jeg er fra 1971

Men du er ca. 8 år foran i MC-erfaring

>> men jeg må indrømme at sv650s nok er min favorit. Forsikringspræmien kunne
>> måske godt gå hen og blive afgørende - jeg starter jo helt forfra, og selv
>> om jeg har kørekort til bil, så starter jeg på 0 ift. forsikring.
>
> Så er det på tide at kontakte andre selskaber - der er flere der overfører
> bil ancienitet til mc, så det kan nemt blive udslagsgivende for valg af
> selskab....

Jeg er så småt ved at have indkredset mine favoritter, så jeg bør nok
snart få ringet rundt og få nogle tilbud. Jeg regner med at kontakte,
LB, GF, Tryg, Top DK. Andre interessant?

> Som en anden har påpeget så har de som så mange andre selskaber 20%
> selvrisiko ved tyveri - det kalder jeg tyveri ... Jeg har de seneste ~5år
> brugt GF-forsikring. Jeg var ved at overveje flytning til FDM forsikring men
> de har lidt svært ved at give en ordenligt pris på husforsikringen da vi bor
> i et nedlagt landbrug - men både mc og bil ville blive billigere ....

FDM har også forsikringer? Så skal man vel være medlem af FDM, eller?

> Jeg havde vist haft mc-kørekort et års tid hvor jeg bare var tullet rundt
> på den lille 14hk's scooter da jeg lejede en Honda Varadero i tyskland. Jeg
> ville have lejet en transalp men den var defekt og så kiggede jeg rundt og
> varadero'en lignede jo lidt. Indtil da troede jeg egenligt at en mc med
> 100hk måtte være et hidsigt bæst, men den var godmodigheden selv selvom og
> utrolig letkørt http://leo.majland.org/gfx/19990808_AMHondaVaradero2.jpg
> Hvis det ikke lige var for prisen i DK kunne jeg godt finde på at købe sådan
> en..

Er det sådan en her:
<http://www.larsenmotorcykler.dk/Billeder/HONDA/XL1000V.htm>
(der står ingen pris)

--
Med venlig hilsen
Jeppe Høiby
Web-udvikler
<http://awake.dk/>

Anders Majland (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 12-05-06 20:05

> Er det sådan en her:
> <http://www.larsenmotorcykler.dk/Billeder/HONDA/XL1000V.htm>
> (der står ingen pris)

Ja og mener det er omkring 130.000kr de vil have for den - talte kort med
dem da de fik den til landet tidligere på året.

Det er jo lige en sjat mere end de 50.000kr jeg har valgt at bruge i denne
omgang (750'eren) og hondaen er jo stadig brugt


--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 125 1997 7Mm & Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm
Yamaha XT600Z Ténéré 3DS 1988 85Mm & Yamaha XTZ 750 Super Ténéré 1994 34Mm



Jes Vestervang (11-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 11-05-06 19:47

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> jeg starter jo helt forfra, og selv om jeg har kørekort til bil, så
> starter jeg på 0 ift. forsikring. Iøvrigt kan jeg se, at MCTC har en
> aftale med Top Danmark (20 % billigere), så det skal jeg helt
> sikkert tjekke.

Husk at Top Danmark kræver 20% selvrisiko ved tyveri, så får du
stjålet en cykel til 100k får du kun 80k tilbage. De burde sgu ikke at
have lov til at kalde det kasko :-|
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (12-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 12-05-06 22:36

"KværnMaster" <painmaster4u@SLETDETTEhotmail.com> writes:

> Anyway, jeg har netop indsendt anmodning til GF. De har en
> selvrisiko ved kasko på 4.006 kr. - stik den Top Danmark!!

Der skal man bare være over 30, og det volder jo problemer for nogle
(mig).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 13-05-06 08:43

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Hm, lyder jo ikke sådan umiddelbart positivt... Er det generelt for
> alle Fazers? Jeg tænker på fx årgang.

Kun for de nye FZ6(s)-modeller. De gamle med Thundercat-motoren har
IMO et glimrende bundtræk og mellemområde.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (13-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 13-05-06 11:55

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> OK, nu spørger jeg nok dumt, men hvordan ved jeg om maskinen er med
> den ene eller den anden motor? Er der et bestemt årstal, der
> skiller?

De nye kom vist i 2004, er ikke helt sikker. Men det er let at se
forskel på dem:

FZS600: <http://images.google.dk/images?q=fzs600>

FZ6s: <http://images.google.dk/images?q=fz6s>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (14-05-2006)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 14-05-06 22:16

Jeppe Høiby <invalid@example.com> writes:

> Fra: Jes Vestervang
>> De nye kom vist i 2004, er ikke helt sikker. Men det er let at se
>> forskel på dem
>
> Hmm, måske er jeg bare blind, men jeg har godt meget svært ved at se
> forskel.

Hmm, ok. Et komkret punkt at se forskellen er på cylinderblokken. Den
gamle model har køleribber, mens den nye har en glat cylinder.

> Jeg kan se at der bl.a. er forskel på lygterne, men et er ikke
> entydigt.

Stellet er der også temmeligt stor forskel på.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste