Vandkølet vs. luftkølet
Fra : Jacob Aulbjerg Niels~

Dato : 10-05-06 11:07

Hej Gruppe
Jeg er i færd med at skulle købe min første MC.
Valget var sådan set faldet på Suzuki DL650, V-Strom. Da den er behagelig
til lange ture og er rar at have kæresten bagpå.
Men jeg overvejer også Suzuki GSX600F, MEN den er som bekendt luftkølet 4
cyl. hvor DL er V2 vandkølet. Jeg ved der er stor forskel på 2 og 4
cylindere, men hvad med kølingen?
Har nogen i gruppen erfaringer med de to maskiner, eller blot erfaringer med
de to måder at køle på?

Mange sommerhilsner
Jacob

Fra : Anders Majland

Dato : 10-05-06 11:45

> Valget var sådan set faldet på Suzuki DL650, V-Strom.

Så køb den - valg af mc er alligevel kun i begrænset omfang styret af fonuft

> Har nogen i gruppen erfaringer med de to maskiner, eller blot erfaringer
> med de to måder at køle på?

I køkørsel en varm sommerdag er det en fordel med en vandlkølet med stor
radiator og ventilator - i daglig praksis er det ligemeget .... Se bare
bakkeåbninger og lukninger. Der overlever de fleste fint alligevel ..

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Aprilia Leonardo 150 1998 64Mm < Vandkølet med (pt defekt) ventilator

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-05-06 11:57

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid>
writes:

> I køkørsel en varm sommerdag er det en fordel med en vandlkølet med
> stor radiator og ventilator - i daglig praksis er det ligemeget ....

Da ikke for holdbarheden. Luftkølede udsættes for væsentligt mere
termisk stress da der er større temperaturforskelle i dem, ligesom de
også må bygges med større tolerencer da de bliver varmere.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Michael Kristensen

Dato : 10-05-06 13:40

> Men jeg overvejer også Suzuki GSX600F, MEN den er som bekendt luftkølet 4
> cyl.

GSX600Feren er oliekølet. Bedre end ren luftkølet men dårligere end
vandkølet.

Pas på med GSX600Feren. Den har et problem med knastakslen, der kan bryde
sammen allerede ved 30kkm, hvis den ikke får den rigtige olie.

Fra : Jacob Aulbjerg Niels~

Dato : 10-05-06 21:53

> Pas på med GSX600Feren. Den har et problem med knastakslen, der kan bryde
> sammen allerede ved 30kkm, hvis den ikke får den rigtige olie.

Er det også et problem på de nyere modeller?
Jeg har hørt at det var et problem de skulle være ovre... Men jeg tager
måske fejl?
/Jacob

Fra : Molnit

Dato : 11-05-06 07:44

Jacob Aulbjerg Nielsen skrev:

> Er det også et problem på de nyere modeller?
> Jeg har hørt at det var et problem de skulle være ovre... Men jeg tager
> måske fejl?

   Det er GSX750F der er rygtesprederen... og der køre mange af de nyere
GSX600F'ere rundt som har paseret 100.000+km uden de problemer.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jacob

Dato : 11-05-06 22:06

> Det er GSX750F der er rygtesprederen... og der køre mange af de nyere
> GSX600F'ere rundt som har paseret 100.000+km uden de problemer.

Hvad er det lige problemet er med GSX750F?? Den har jeg også overvejet...
/Jacob

Fra : Molnit

Dato : 11-05-06 22:27

Jacob skrev:

> Hvad er det lige problemet er med GSX750F?? Den har jeg også overvejet...

   Belægningen på knasterne er så dårlig at den falder af, og derved
smadre knaster, ventiler osv.. worst case skal der en ny motor i.

Fra : Jacob

Dato : 12-05-06 07:28

> Belægningen på knasterne er så dårlig at den falder af, og derved smadre
> knaster, ventiler osv.. worst case skal der en ny motor i.

Er det et gammelt problem, eller eksisterer det også på de nyere?
/Jacob

Fra : Molnit

Dato : 12-05-06 07:54

Jacob skrev:

> Er det et gammelt problem, eller eksisterer det også på de nyere?

   gammelt

Fra : Jacob

Dato : 12-05-06 08:12

> gammelt

Ok... Så jeg burde ikke bekymre mig, hvis jeg kigger på modeller fra 2002 og
frem?
/Jacob

Fra : Molnit

Dato : 12-05-06 09:02

Jacob skrev:

> Ok... Så jeg burde ikke bekymre mig, hvis jeg kigger på modeller fra 2002 og
> frem?

   Jeg vil sige du ik bør bekymre dig, men der er nogen herinde som mener
at selv de nye skal man bare kigge på dem og så destruere de sig selv :)
bare sjovt der er så mange der køre på gaden uden problemer :)

Fra : Jacob

Dato : 12-05-06 09:12

> Jeg vil sige du ik bør bekymre dig, men der er nogen herinde som mener at
> selv de nye skal man bare kigge på dem og så destruere de sig selv :) bare
> sjovt der er så mange der køre på gaden uden problemer :)

Ja det sku lidt underligt...
Man skulle da også tro, at når det er relativt gammel teknologi der sidder
på de cykler, burde de have luget ud i børnesygdomme osv.
Men tak for hjælpen!
/Jacob

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 11:25

Jacob skrev:

> Ja det sku lidt underligt...
> Man skulle da også tro, at når det er relativt gammel teknologi der sidder
> på de cykler, burde de have luget ud i børnesygdomme osv.

Head on the nail!
Problemet stammer tilbage fra de tidligste oliekølede GSXR750 og vedblev
gennem årgange og modeller, hvorunder samme motor, blot droslet v.h.a.
andre knaster(!), blev brugt i GSXF uden at fejlen blev rettet
Især dén kendsgerning har gjort at jeg ikke stoler på at fejlen ikke
forekommer senere/andetsteds, som diverse ejere af pågældende modeller
(fortvivlet?) påstår :-|

--
Armand.

Fra : Jacob

Dato : 12-05-06 14:25

> [...]
> Især dén kendsgerning har gjort at jeg ikke stoler på at fejlen ikke
> forekommer senere/andetsteds, som diverse ejere af pågældende modeller

Hmmm.... Hvad er konklusionen så? At jeg bør holde nallerne væk, eller?
Hvad kan man få af tilsvarende motorcykel, altså omkring 100.000,- velegnet
til Touring... omkring 600 - 800 cm3
/Jacob

Fra : KværnMaster

Dato : 12-05-06 21:43

Molnit wrote:

> gammelt

Her vil jeg lige tilføje, at min GSX750F fra '92 har kørt 105.000 km. - og
da Karsten ved Midtfyns MC dysede den ind sidste år, sagde han, at motoren
var i meget fin stand - så det er ikke alle der har fejlene...

Mvh. Jan

Fra : Molnit

Dato : 12-05-06 21:50

KværnMaster skrev:

> Her vil jeg lige tilføje, at min GSX750F fra '92 har kørt 105.000 km. - og
> da Karsten ved Midtfyns MC dysede den ind sidste år, sagde han, at motoren
> var i meget fin stand - så det er ikke alle der har fejlene...

   gælder også min egen Bandit 1200, kan så sige den har lidt pittings
mærker, men de har været der siden jeg fik den for 3-4 år siden, og de
har ingen skade gjort på vippearmende endnu.

Fra : Armand

Dato : 12-05-06 21:52

KværnMaster skrev:

> Her vil jeg lige tilføje, at min GSX750F fra '92 har kørt 105.000 km. - og
> da Karsten ved Midtfyns MC dysede den ind sidste år, sagde han, at motoren
> var i meget fin stand - så det er ikke alle der har fejlene...

Hvis han kun dysede den ind, har han vel ikke set knasterne?

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 30-05-06 08:11

> Hvis han kun dysede den ind, har han vel ikke set knasterne?

Jeg har hørt en GSX-F'er med dårlige knaster (en 95'er). Det kan godt høres!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Armand

Dato : 30-05-06 16:01

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> Jeg har hørt en GSX-F'er med dårlige knaster (en 95'er). Det kan godt høres!

Ja, når det er for sent (til at redde vippearmene)!

--
Armand.

Fra : Molnit

Dato : 11-05-06 07:49

> [...]
> cylindere, men hvad med kølingen?
> Har nogen i gruppen erfaringer med de to maskiner, eller blot erfaringer med

   Prøv dem begge, den du bedst ka li, den vælger du. Jeg går ud fra det
ikke er 15+ år gamle cykler vi snakker om, og derved så har du aligevel
skiftet den længe inden slidforskellen gør en forskel.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-05-06 15:27

"Jacob" <jacob@aulbjerg.dk> writes:

> Hmmm.... Hvad er konklusionen så? At jeg bør holde nallerne væk,
> eller? Hvad kan man få af tilsvarende motorcykel, altså omkring
> 100.000,- velegnet til Touring... omkring 600 - 800 cm3

RF900, Yamaha YZF1000R Thunderace, Honda CBR1000 SC24, næsten en
CBR1100... hov, de var lidt for store VFR750, RF600, CBR600 (dem
tourer mange på, så man kan sagtens) osv.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R