gaffelfjedre rev.
Fra : Henrik

Dato : 10-05-06 07:27

Hej gruppe.

Lige et spørgsmål vedr de nye progressive fjedre, jeg har købt. De gamle
fjedre er 360 mm lange og de nye er 460 mm.
Er det så meningen, at jeg skal korte det afstandsstykke af, som sidder
over fjederen?
Den aktuelle længde er 200 mm. Afkortes til 100 mm, vil regnestykket gå op?

mvh
Henrik
Suzuki GSX 1100 F

Fra : Palle

Dato : 10-05-06 10:05

Henrik skrev:

> [...]
> over fjederen?
> Den aktuelle længde er 200 mm. Afkortes til 100 mm, vil regnestykket gå op?

Nogle gange skal man - når man skifter til progressive fjedre - ikke
mere bruge afstandsstykker.

Det var tilfældet med de Würth fjedre jeg købte. Det bør under alle
omstændigheder stå i vejledningen for fjedrene.

VH

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 10-05-06 10:14

Henrik wrote:
> [...]
> sidder over fjederen?
> Den aktuelle længde er 200 mm. Afkortes til 100 mm, vil regnestykket

Følg instruktionen, men ja, det er normalt at man afkorter preload spaceren,
så både gammel og ny fjeder inkl. spacer har samme længde.

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Armand

Dato : 10-05-06 19:32

Peter Jakobsen skrev:

> Følg instruktionen, men ja, det er normalt at man afkorter preload spaceren,
> så både gammel og ny fjeder inkl. spacer har samme længde.

Jeg skulle ellers mene at den gamle har en stor chance for at være
kortere end normen!
Er forgaflen da ikke også blevet træls blød, eftersom der investeres i
nye fjedre?

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 10-05-06 21:30

Armand skrev i meddelelsen
<4462314b$0$60780$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Jeg skulle ellers mene at den gamle har en stor chance for at være
>kortere end normen!
>Er forgaflen da ikke også blevet træls blød, eftersom der investeres i
>nye fjedre?

Sådan var det engang, men jeg var forbavset da jeg målte de originale fjedre
fra "fie", de holdt max mål, men alligevel kunne de end ikke bære cyklens
egenvægt = 50% sag. Lige hvordan fjedre er anderledes end det vi kendte fra
gamle dage ved jeg ikke, men der er jo så mange "mystiske" materialer
nuomdage. En fjederfabrikant fra lokalområdet siger at den korteste fjeder,
der "kan klare" vandringen, er det bedste kompromis mellem levetid og
funktion. En "for lang" fjeder skal nødvendigvis have tykkere tråd, og det
går ud over bevægeligheden for en given diameter. De nye Wilbers fjedre som
jeg købte havde nøjagtig samme længde som de originale, men en anelse
tykkere tråd.

mvh
Orla

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 10-05-06 22:14

Armand wrote:

> Jeg skulle ellers mene at den gamle har en stor chance for at være
> kortere end normen!
> Er forgaflen da ikke også blevet træls blød, eftersom der investeres i
> nye fjedre?

Langt de fleste motorcykler leveres faktisk med fjedre i forgaflen der er
for bløde, modsat bagdæmperen der tit er for hård til een person, da den jo
også skal kunne klare en passager. Dvs. der er ikke symmetri i affjedringen.
På en zx-12 er forfjedrene perfekt til en person på ca. 60 kg., mens
bagfjederen passer til en person på 110 kg. Underligt det er så svært at
indsatille en satndard cykel

Fra : Henrik

Dato : 11-05-06 08:16

> [...]
> over fjederen?
> Den aktuelle længde er 200 mm. Afkortes til 100 mm, vil regnestykket gå op?

Så er de nye fjedre monteret. Delte det ene afstandsstykke på midten.
Gaflen blev en smule fastere, og jeg kan ikke få den i bund, når jeg
rokker maskinen frem og til bage. Så målet er nået.
Overvejer dog at lave et par afstandsstykker på fx 120 mm, hvis jeg
finder en passende rørstump.

Olien duftede forresten godt. Jeg ved ikke hvordan den smagte :)

Fra : Armand

Dato : 11-05-06 18:13

Henrik skrev:

> Overvejer dog at lave et par afstandsstykker på fx 120 mm, hvis jeg
> finder en passende rørstump.

Nu hvor du har rør-resterne tilgængeligt, så skulle du prøve at måle
efter om ikke der eksisterer en spænde eller skærm -skive med samme
udvendige diameter og så bruge en sådan håndfuld som shims á én af
gangen ovenpå hver afstandsstykke!

> Olien duftede forresten godt.

Godt tegn!