|
| hvordan er det lige med det der gamle anti~ Fra : tb |
Dato : 08-05-06 20:26 |
|
Har en gammel cbr1k hvor det helt sikkert ikke virker, og jeg overvejer nu
at forske i hvorfor, og evt fixe det,meeeeeeeen
det var jo en ting der var smart i firserne, og siden har man ikke set meget
til det. Kunne det være fordi det overhovedet ikke virkede ?
erfaringer...
| |
AW på ZRX (08-05-2006)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 08-05-06 20:51 |
|
> det var jo en ting der var smart i firserne, og siden har man ikke set
> meget til det. Kunne det være fordi det overhovedet ikke virkede ?
Hvis du spørger BMW så virker det. Det er ihvertfald på (næsten) alle deres
cykler.
Allan
| |
Ib Jakobsen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 10-05-06 18:11 |
|
AW på ZRX skrev:
>
> Hvis du spørger BMW så virker det. Det er ihvertfald på (næsten) alle deres
> cykler.
Det er har jeg aldrig hørt om på dem?. Forklar nærmere.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-05-06 19:12 |
|
Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<44621eb9$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>AW på ZRX skrev:
>
>>
>> Hvis du spørger BMW så virker det. Det er ihvertfald på (næsten) alle
deres
>> cykler.
>
>Det er har jeg aldrig hørt om på dem?. Forklar nærmere.
De gamle svinggaffelmodeller havde jo geometrisk bestemt antidive, endda
lidt vel rigeligt. Men den nye telelever's geometri giver også en grad af
antidive, og deres "nye" parallelogramgaffel kan ihvertfald i teorien gives
geometrisk antidive.
Og i modsætning til hydraulisk antidive som floppede totalt, så virker
geometrisk(mekanisk) antidive fremragende. Jeg kender det mest fra Jaguar
XJ6, det er ret imponerende at kunne katastrofebremse uden at affjedringen
synker det mindste.
mvh
Orla
| |
Ib Jakobsen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 10-05-06 23:07 |
|
Orla Pedersen skrev:
>
> De gamle svinggaffelmodeller havde jo geometrisk bestemt antidive, endda
> lidt vel rigeligt.
Det må man sige det var på mange svinggaffelmodeller næsten med modsat
fortegn.
> Og i modsætning til hydraulisk antidive som floppede totalt, så virker
> geometrisk(mekanisk) antidive fremragende.
Det var nok det at det blev nævnt som "næsten" alle BMW der sprang mig i
øjnene.
> Jeg kender det mest fra Jaguar
> XJ6, det er ret imponerende at kunne katastrofebremse uden at affjedringen
> synker det mindste.
Det er den med de sjove baghjulsophæng. Så vidt jeg husker er de
udvendige kardankryds en del af hjulophænget?.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Ukendt (12-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-05-06 00:21 |
|
Ib Jakobsen skrev i meddelelsen
<44626412$0$84016$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
>Det er den med de sjove baghjulsophæng. Så vidt jeg husker er de
>udvendige kardankryds en del af hjulophænget?.
Jup, trækakslerne agerer øverste tværsvingarme, og bremseskiverne sidder på
differentialet, et rigtigt gennemtænkt stykke mekanik.
mvh
Orla
| |
Richard (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Richard |
Dato : 08-05-06 21:48 |
|
tb wrote:
> det var jo en ting der var smart i firserne, og siden har man ikke set meget
> til det. Kunne det være fordi det overhovedet ikke virkede ?
På min VF750S virker det efter hensigten
--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
Dk.fritid.motorcykel-info: http://www.dfmc.dk/richard_pade
| |
Stiffer (09-05-2006)
| Kommentar Fra : Stiffer |
Dato : 09-05-06 14:54 |
|
Nogle der vil forklare hvad det er?
Mit gæt: En ting der gør at forgaflen ikke synker når der bremses?
| |
Armand (09-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-05-06 18:29 |
|
Stiffer skrev:
> Nogle der vil forklare hvad det er?
>
> Mit gæt: En ting der gør at forgaflen ikke synker når der bremses?
Næsten!
En ekstra ventil i teleskopet, der gør at sammentrykningen sker langt
langsommere under nedbremsning - men også kun dét!
--
Armand.
| |
AW på ZRX (09-05-2006)
| Kommentar Fra : AW på ZRX |
Dato : 09-05-06 19:17 |
|
>> Mit gæt: En ting der gør at forgaflen ikke synker når der bremses?
>
> Næsten!
> En ekstra ventil i teleskopet, der gør at sammentrykningen sker langt
> langsommere under nedbremsning - men også kun dét!
Næsten. Antidive findes i flere forskellige konstruktioner, nogle er
geometrisk betingede (BMW, Yamaha GTS 1000, Bimota Tesi), nogle giver større
dæmpning (Honda), nogle giver større sammenpresningsmodstand (billeder heraf
i dk.binaer.motor)
Jeg læste engang specs. på en BMW hvor man havde valgt 70% geometrisk
antidive. De 30% var tilbage fordi det giver bedre føling med cyklen. Det
føles "forkert" hvis den slet ikke dykker.
Honda bruger iøvrigt stadig antidive på Goldwing
Allan
| |
tb (09-05-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 09-05-06 19:57 |
|
> Jeg læste engang specs. på en BMW hvor man havde valgt 70% geometrisk
> antidive. De 30% var tilbage fordi det giver bedre føling med cyklen. Det
> føles "forkert" hvis den slet ikke dykker.
>
> Honda bruger iøvrigt stadig antidive på Goldwing
Jeg prøvede en ny K1200RS for nogle år siden, og dens antidive virkede meget
overbevisende, men det er jo også markant anderledes opbygget - noget med at
fjederen sidder et andet sted og der er en boltning ind på motor eller stel.
Hondaens er bare noget med et stempel der lukker et eller andet i det ene
gaffelben
| |
stephangam@yahoo.dk (09-05-2006)
| Kommentar Fra : stephangam@yahoo.dk |
Dato : 09-05-06 16:22 |
|
Ja, det er rigtigt gættet.
Jeg har det også på min, men det virker sgu ikke.
Vil gerne høre mere om, hvad folk synes om det.
----------
GSX 400F
| |
Armand (09-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-05-06 18:27 |
|
tb skrev:
> Har en gammel cbr1k hvor det helt sikkert ikke virker, og jeg overvejer nu
> at forske i hvorfor, og evt fixe det,meeeeeeeen
>
> det var jo en ting der var smart i firserne, og siden har man ikke set meget
> til det. Kunne det være fordi det overhovedet ikke virkede ?
Især fordi de fleste sýstemer styredes af bremsetrykket og derved gjorde
bremsen mindre fintfølende; men eftersom systemerne heller ikke
forhindrede en sammentrykning, men blot forsinkede den (á strammere
dæmpning under bremsning), var det i den sidste ende kun en halvredder
som hurtigt blev uaktuel.
Homda's system var til forskel styret af en løs caliber der lod sig
trække med af skiven og derved trykkede på Antidive-ventilen, så det er
dér at du skal fejlsøge.
WD40/lign. skulle nok være vejen frem :-/ Men derudover er der lige en
detalje omkring forgaffeloliens alder: Gammel tilslammet olie kan
udemærket tænkes at spærre A-D ventilen kanaler :-/
--
Armand.
| |
tb (09-05-2006)
| Kommentar Fra : tb |
Dato : 09-05-06 19:58 |
|
> WD40/lign. skulle nok være vejen frem :-/ Men derudover er der lige en
> detalje omkring forgaffeloliens alder: Gammel tilslammet olie kan
> udemærket tænkes at spærre A-D ventilen kanaler :-/
ny olie + fjedre bestilt Resten skilt ad og renset minutiøst...
| |
|
|