Kardantræk....???
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 08-05-06 17:49

hej i gruppen...

hvad er grunden til at kardantræk ikke er i så høj kurs ??

(det er vel mere end 95% af alle maskiner på danske plader der er
kædetrukne...).....

/keld den nysgerrige

Fra : Buffi

Dato : 08-05-06 18:11

> hvad er grunden til at kardantræk ikke er i så høj kurs ??

Forklaringen kan godt være, at:

1. Kæderne er blevet mere holdbare ift til 80'erne, hvor der var mange
mc'ere med kardantræk
2. Lavere fremstillingspris ( Kædehjul på en aksel ud af gearkassen og
kædehjul på baghjul op imod 2 x vinkeldrev i begge ender, med undtagelse
af mc'er med "krumtap på langs af cyklen.. BMW/ Moto Guzzi)
3. Højere vægt for kardancykler, alt andet lige..

Meeen dejligt er det at slippe for kæden, og ha' det blødere
kardan-drive

Jeg har begået en lille mc-kardandatabase på:
http://itet.mine.nu/kardanbase til søgning på de mest alm. kardan-mc'ere,,

/Erik
( med en overvægtig kardandreven GSX1100G )

Fra : Kelter

Dato : 09-05-06 11:52

Mangler du ikke Suzuki VS1400 Intruder på din liste?

Hilsen
John
VS1400 Intruder

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-05-06 12:11

"Kelter" <traveler@privat.dk> writes:

> Mangler du ikke Suzuki VS1400 Intruder på din liste?

Og Honda VT1100 Shadow.

Så vidt jeg kan se har alle modeller haft kardan.

http://www.bikez.dk/sog.php?simpel_sog=honda+vt+1100

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 18:25

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> wrote in news:445f768d$0$831
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> [...]
>
> hvad er grunden til at kardantræk ikke er i så høj kurs ??
>
> (det er vel mere end 95% af alle maskiner på danske plader der er

Uden at jeg ved det, men så er det vel noget med produktionsomkostninger.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 08-05-06 18:32

Keld Rosenberg skrev:
> hej i gruppen...
>
> hvad er grunden til at kardantræk ikke er i så høj kurs ??

Er der nogen der ligefrem hævder det?. Jeg sætter det da i vældig høj
kurs. Især når man hører alt det bøvl andre har med kæder, spray og
afrensninger.

> (det er vel mere end 95% af alle maskiner på danske plader der er
> kædetrukne...).....

Der er så nok heller ikke helt sandt. Prøv du at lave lidt statiskitk på
egen hånd.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Richard

Dato : 08-05-06 19:40

Keld Rosenberg wrote:

> hvad er grunden til at kardantræk ikke er i så høj kurs ??

De andre har endnu ikke opdaget, hvor godt det fungerer på dagens cykler -
tys, sig det ikke højt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : John Senius-Jørgense~

Dato : 08-05-06 20:21

Jeg har hørt at der er st ret stort effekttab med kardantræk, (tab af
hestekræfter) - men måske er det bare et tomt udsagn?

Mvh John

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-06 06:36

John Senius-Jørgensen skrev i meddelelsen
<445f9a31$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...
>Jeg har hørt at der er st ret stort effekttab med kardantræk, (tab af
>hestekræfter) - men måske er det bare et tomt udsagn?

Igen, det kommer an på.... En BMW, eller MotoGuzzi med langsliggende
krumtap, kan nøjes med ét vinkelgear ekstra i hele transmisionen, det er
næppe mere effektslugende end en misligholdt kæde. Derimod har mange
kardancykler tværliggende krumtap, (choppere, og den typiske japanske kardan
mc), og det "koster" minimum et vinkelgear mere = mere transmisionstab.
Desværre er det ikke altid nok for den japanske motordesigner, mange gange
er der også lige indført et ekstra tandhjulssæt i gearkassen, (for at vende
omløbsretning, eller flytte udgangsakslen til vinkelgearet), og bliver der
jo føjet endnu et tab, og så begynder det nok at kunne mærkes.

Men hva' fa'en, der er jo også kædecykler med mellemudveksling mellem
krumtap og kobling, (ældre Honda rækkemotorer), dét er jo også spild af
kræfter :-|

BMW reklamerede voldsomt for den direkte transmisionsvej i K-modellerne da
de endnu ikke var kommet på markedet, og umiddelbart så det ud til at
krumtappen var ud for kardanen, og at højgear kunne gå direkte ud i
kardanen. Men desværre endte praksis i en gang transmisions misk-mask, der
ikke på nogen måde overgår R-serien. Synd, for muligheden var der.... :-|

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-05-06 23:12

Orla Pedersen skrev:

> kardanen. Men desværre endte praksis i en gang transmisions misk-mask, der
> ikke på nogen måde overgår R-serien. Synd, for muligheden var der.... :-|

Men man fik da udlignet kræfterne så den ikke kaster sig ved gasgivning.
Men omvendt så har ingen biler 1:1 i højgear mere.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 18:12

Keld Rosenberg skrev:
> hej i gruppen...
>
> hvad er grunden til at kardantræk ikke er i så høj kurs ??

Tjaeh :-/
Syd for grænsen er brugte kardantrækkere tydeligvis i meget høj kurs. Så
det har vel noget med folkestemningen at gøre :-/

> (det er vel mere end 95% af alle maskiner på danske plader der er
> kædetrukne...).....

Mnjarh :-/ Du glemmer vist at medregne vældet af Viragoer og andre
kardan-bestykkede chopper/cruiser/costum's ?

--
Armand.