Artikkel om sikkerhedsudstyr til mc
Fra : Thomas Jensen

Dato : 08-05-06 12:02

Hejsa,

jeg har scannet en artikkel fra Fyens Stiftidende fra i lørdags, som
omhandler gode råd ved køb af udstyr.

tænkte den måske kunne hjælpe nybegyndere og måske også erfarne folk..

Den kan ses på følgende galleri:
http://dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1383

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : runes-mc.dk

Dato : 08-05-06 12:58

God artikel.
God pointe omkring støvlerne.

Jeg kan dog ikke lide at de kalder tekstiltøj for Gore-Tex tøj.
Gore-Tex er et specifikt produkt, nemlig en vandtæt membran der
tillader fugt og sved ud af tøjet, men ikke regnvand ind.
Det siger ikke noget om tøjets materiale og desuden er masser af
tekstiltøj ikke med Gore-Tex eller med en alternativ producents
produkt.

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 16:15

Der er da nærmere en myte at tekstil tøj er lige så stærkt som læder.

At en plasthjelm revner og kun fiberhjelme dur, er decideret vrøvl

Poul B-H

Fra : AW på ZRX

Dato : 08-05-06 17:59

> Der er da nærmere en myte at tekstil tøj er lige så stærkt som læder.

Nej, det er en myte at alt læder er stærkt. Rigtigt konstrueret textil er
stærkt.
Du kan købe lort indenfor begge kategorier.

Hovedside:
http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/cgi-bin/printable.pl?id=75

Underside om Jakke og bukser:
http://www.roadsafety.mccofnsw.org.au/a/88.html

> At en plasthjelm revner og kun fiberhjelme dur, er decideret vrøvl

Ja

http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/
(laaaaang læsning men meeeeget interessant)

Allan

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-06 21:29

"AW på ZRX" <allan@malwisFJERN.dk> wrote in message

> Nej, det er en myte at alt læder er stærkt. Rigtigt konstrueret textil er
> stærkt.
> Du kan købe lort indenfor begge kategorier.

Men kvalitetslæder er bedre end kvalitets tekstil.

Hvad ville du vælge hvis du skulle trækkes efter en bil liggende på asfalten
?

Poul

Fra : Thomas

Dato : 08-05-06 22:05

> Hvad ville du vælge hvis du skulle trækkes efter en bil liggende på
> asfalten
> ?

At jeg lå på en trailer!

/Ths

Fra : AW på ZRX

Dato : 08-05-06 22:16

"Poul B-H" <svar_i_gruppen> wrote in message

> [...]
>
> Men kvalitetslæder er bedre end kvalitets tekstil.
>
> Hvad ville du vælge hvis du skulle trækkes efter en bil liggende på

Kevlar - som sidder på de udsatte steder på kvalitets tekstil tøj.

Men det er jo irrelevant. Kan tøjet holde til et styrt er det fint. Der er
vel ingen der køber tøj som tænker:

"Tøjet skal holde i 5 år - 2 styrt med 140 km/t om året - jeg må hellere
købe en rustning i 3mm plade."

Allan

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 18:08

AW på ZRX skrev:

> Kevlar - som sidder på de udsatte steder på kvalitets tekstil tøj.

Dengang jeg kørte RR i starten af 90'erne, var der en masse polemik
omkring det nys mirakelstof: Kevlar - DMU ville ikke umiddelbart fravige
det traditionelle krav til fuld læderbeklædning.
I Finland kom der i de nationele RR-regler på et tidspunkt en opblødning
som fik DMU til at gå i overvejnings-mode i sagen; men meget hurtigt
efter hændte det at en finsk sidevogns-"sandsæk" drattede af ekvipagen
for fuld skrue iklædt kevlar-dragt: Jeg har fået en beskrivelse af
skader og dragtens efterfølgende udseende, som jeg i den melemliggende
tid har glemt; men at den finske MC-sports union med øjeblikkelig
virkning tilbagetrak deres tilladelse til brug af Kevlar-dragter siger
måske også det hele istedet

--
Armand.

Fra : AW på ZRX

Dato : 09-05-06 19:29

> [...]
> glemt; men at den finske MC-sports union med øjeblikkelig virkning
> tilbagetrak deres tilladelse til brug af Kevlar-dragter siger måske også

Jeg skulle mene, at tekstiltøj er blevet mere rivefast de sidste 15 år.

Allan