|
| CBR 600: Svær at starte, mangler noget spe~ Fra : René |
Dato : 08-05-06 00:35 |
|
Hej Gruppe.
Min CBR 600 er blevet svær at start, den vil ikke rigtigt reagere på
chokeren, som tidligere, og den kører ikke helt så stærkt på
toppen, som sidste år. Den klikker lidt i ventilerne, men det har den
gjort i et stykke tid, så jeg tror ikke der er en sammenhæng.
Er der nogen af jer kolge hoveder, der har et forslag til hvad der kan
være galt?
Jeg synes ikke rigtigt at symptomerne svare til en tiltrængt
ventiljustering, men ved ærligt talt ikke ret meget om det.
Ved nærmere eftertanke, husker jeg at jeg smurte chokerkablet i
vinters, kan det være hoppet af/ knækket eller have sat sig halvt
fast?
| |
Erling Christensen (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 08-05-06 06:33 |
|
On 7 May 2006 16:35:21 -0700, "René" <rene.nissen@gmail.com> wrote:
>Hej Gruppe.
>Min CBR 600 er blevet svær at start, den vil ikke rigtigt reagere på
>chokeren, som tidligere, og den kører ikke helt så stærkt på
>toppen, som sidste år. Den klikker lidt i ventilerne, men det har den
>gjort i et stykke tid, så jeg tror ikke der er en sammenhæng.
>Er der nogen af jer kolge hoveder, der har et forslag til hvad der kan
>være galt?
>Jeg synes ikke rigtigt at symptomerne svare til en tiltrængt
>ventiljustering, men ved ærligt talt ikke ret meget om det.
>Ved nærmere eftertanke, husker jeg at jeg smurte chokerkablet i
>vinters, kan det være hoppet af/ knækket eller have sat sig halvt
>fast?
Hvilken årgang er det?
Min CBR600 F2 '93 kan jeg starte med blot at give lidt gas...
Hvis ventilerne klapre noget så bør du få dem justeret, hvor det kan i
længden ødelægge dem og du kan mærke det som dem mangler nogle
heste...
går choker kablet stramt eller meget løst...? synes jeg har læst om
en som også havde smurt sit kabel og det virkede vist så godt, at det
blev ved med og smutte tilbage...
Mvh
Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk
| |
Jens Jacob Bager Jen~ (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Jens Jacob Bager Jen~ |
Dato : 08-05-06 07:08 |
|
Min CBR 600 er blevet svær at start, den vil ikke rigtigt reagere på
chokeren, som tidligere, og den kører ikke helt så stærkt på
toppen, som sidste år. Den klikker lidt i ventilerne, men det har den
gjort i et stykke tid, så jeg tror ikke der er en sammenhæng.
Er der nogen af jer kolge hoveder, der har et forslag til hvad der kan
være galt?
Hej René
Husk! Små rusthuller i udstødningen kan lyde præcis som ventiltikken.
Hvilken farve har dine tændrør? Det kan jo være din choker er taget hele
tiden?!
--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85
Polyteknisk MC og Ténéré.dk
| |
Jan Diamant 2610 (08-05-2006)
| Kommentar Fra : Jan Diamant 2610 |
Dato : 08-05-06 17:08 |
|
Hejsa....bare for en info, jeg har lige smidt en org. værkstedshåndbog til
en f2, til salg ovre i dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked.
Måske en af jer cbr f2'ere kunne have brug for sådan en ??
Hold da ferie hvor jeg savner min gamle F2'er......suk
Mvh
Jan
Hej Gruppe.
Min CBR 600 er blevet svær at start, den vil ikke rigtigt reagere på
chokeren, som tidligere, og den kører ikke helt så stærkt på
toppen, som sidste år. Den klikker lidt i ventilerne, men det har den
gjort i et stykke tid, så jeg tror ikke der er en sammenhæng.
Er der nogen af jer kolge hoveder, der har et forslag til hvad der kan
være galt?
Jeg synes ikke rigtigt at symptomerne svare til en tiltrængt
ventiljustering, men ved ærligt talt ikke ret meget om det.
Ved nærmere eftertanke, husker jeg at jeg smurte chokerkablet i
vinters, kan det være hoppet af/ knækket eller have sat sig halvt
fast?
| |
Armand (09-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 09-05-06 17:30 |
|
René skrev:
> Hej Gruppe.
> Min CBR 600 er blevet svær at start, den vil ikke rigtigt reagere på
> chokeren, som tidligere, og den kører ikke helt så stærkt på
> toppen, som sidste år. Den klikker lidt i ventilerne, men det har den
> gjort i et stykke tid, så jeg tror ikke der er en sammenhæng.
> Er der nogen af jer kolge hoveder, der har et forslag til hvad der kan
> være galt?
Kan det ikke passe at du har været på reservetank for nyligt?
Ifald er det næsten sikkert at det er vand i svømmerhusene; men prøv at
tømme alle fire svømmerhuse uanset hvad og se om ikke dét var hvad der
skulle til!
> Jeg synes ikke rigtigt at symptomerne svare til en tiltrængt
> ventiljustering, men ved ærligt talt ikke ret meget om det.
Ventilerne skal stå ualmindeligt forkert for at have indflydelse på en
kold motors gang!
> Ved nærmere eftertanke, husker jeg at jeg smurte chokerkablet i
> vinters, kan det være hoppet af/ knækket eller have sat sig halvt
> fast?
Det er da ellers en ganske enkelt operation at følge chokerkablet fra
styrende til karbunader, og ved karbunaderne se om kablets bevægelser
manøvrerer de nekelte choker-ventiler fuldt ud, samt om alle falder på
plads igen når kablet slækkes - Do it!
--
Armand.
| |
René (09-05-2006)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 09-05-06 22:55 |
|
Tak for alle jeres hurtige svar, super hjælp man får her :)
Bager skrev:
> Hvilken farve har dine tændrør? Det kan jo være din choker er taget hele
> tiden?!
Tændrørerne er fine sorte/grå og tørre, så jeg tror de er ok, hvis
jeg kigger på NGK's webside så tyder det ihvertfald på at de er ok.
Min choker er ok, jeg tjekkede det i dag ved at tage luftfilterkassen
af, der er ingen problemer med chokeren, den går som den skal.
Armand skrev:
> Kan det ikke passe at du har været på reservetank for nyligt?
> Ifald er det næsten sikkert at det er vand i svømmerhusene; men prøv at
> tømme alle fire svømmerhuse uanset hvad og se om ikke dét var hvad der
> skulle til!
Jo, minsanten, den har pga. reglerne i min ejendom, stået med tom tank
hele vinteren og blev startet på reserve (2 L i tanken), herefter
startede ballade.
Bliver spændende at finde ud af hvordan man tømmer svømmerhusene,
hvad hedder det i øvrigt på engelsk?? (får kraftigt brug for min
Haynes :) )
> Det er da ellers en ganske enkelt operation at følge chokerkablet fra
> styrende til karbunader, og ved karbunaderne se om kablets bevægelser
> manøvrerer de nekelte choker-ventiler fuldt ud, samt om alle falder på
> plads igen når kablet slækkes - Do it!
Armand, du som jo er kendt som Honda hader kan jo glæde dig over at
det kræver sidepanelerne af og 2(sæde) +2(tank) +6(luftfilter)+
6(luftfilterkasse) skruer for at se enden af chokerkablet på en CBR
600 F3 :(
Synes det er lige i overkanten, men jeg er også nybegynder i gør det
selv snedkeriet.
Jeg kan i øvrigt "drukne" den med chokeren, det mener jeg ikke at jeg
kunne før, der steg den bare i omdrejningerne, så vidt jeg husker....
er det noget der understøtter Armands teori ?
Jeg regner nemlig med at det kommer til at tage mig en krig, at tømme
svæmmehusene, så det vil være rart at være nogenlunde sikker.
Det der med ventilerne er vist et kapitel for sig selv, så det glemmer
jeg i denne sammenhæng.
Jeg har i øvrigt besluttet at, lade en prof justere dem, da det vist
kan være ret tricky.... hvad siger I??
Hilsen og tak indtil videre.
René
| |
Jan Diamant 2610 (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Jan Diamant 2610 |
Dato : 10-05-06 07:45 |
|
Jeg mener at huske at knasterne skal af, for at skifte ventil brikker, de
er kun ½ cm i diameter, så ja lad en prof gøre det.
Mvh
Jan
>Det der med ventilerne er vist et kapitel for sig selv, så det glemmer
>jeg i denne sammenhæng.
>Jeg har i øvrigt besluttet at, lade en prof justere dem, da det vist
>kan være ret tricky.... hvad siger I??
>Hilsen og tak indtil videre.
>René
| |
Orla Pedersen (10-05-2006)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 10-05-06 09:37 |
|
René wrote:
> Det der med ventilerne er vist et kapitel for sig selv, så det glemmer
> jeg i denne sammenhæng.
> Jeg har i øvrigt besluttet at, lade en prof justere dem, da det vist
> kan være ret tricky.... hvad siger I??
Du kan se hvordan at man gør på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves
mvh
Orla
| |
René (10-05-2006)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 10-05-06 11:37 |
| | |
René (14-05-2006)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 14-05-06 19:37 |
|
Armand skrev:
> Kan det ikke passe at du har været på reservetank for nyligt?
> Ifald er det næsten sikkert at det er vand i svømmerhusene; men prøv at
> tømme alle fire svømmerhuse uanset hvad og se om ikke dét var hvad der
> skulle til!
Øv, har tømt svømmerhusene, he det var ret nemt men det hjalp ikke
en pind, den er stadig svær at starte og den kan stadig druknes vha.
chokeren, andre forslag??
Hilsen
René
| |
Armand (14-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 14-05-06 21:15 |
|
René skrev:
> Armand skrev:
>
>> Kan det ikke passe at du har været på reservetank for nyligt?
>> Ifald er det næsten sikkert at det er vand i svømmerhusene; men prøv at
>> tømme alle fire svømmerhuse uanset hvad og se om ikke dét var hvad der
>> skulle til!
>
> Øv, har tømt svømmerhusene, he det var ret nemt men det hjalp ikke
> en pind, den er stadig svær at starte og den kan stadig druknes vha.
> chokeren, andre forslag??
>
Fire friske tændrør - Og lad nu være med at købe NGK igen :-|
--
Armand.
| |
René (15-05-2006)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 15-05-06 19:17 |
|
>Armand skrev:
> Fire friske tændrør - Og lad nu være med at købe NGK igen :-|
Kan det nu passe? Det er NGK Iridium og skulle kunne holde til 24.000
km.
De er et år gamle, har kørt 7.000 km, og ser fine ud. Ved i øvrigt
ikke et hak om tændør, er NGK dårlige??
René
| |
Ukendt (15-05-2006)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 15-05-06 22:23 |
|
René skrev i meddelelsen
<1147717029.791254.36170@j73g2000cwa.googlegroups.com>...
>Armand skrev:
>> Fire friske tændrør - Og lad nu være med at købe NGK igen :-|
>Kan det nu passe? Det er NGK Iridium og skulle kunne holde til 24.000
>km.
>De er et år gamle, har kørt 7.000 km, og ser fine ud. Ved i øvrigt
>ikke et hak om tændør, er NGK dårlige??
Engang druknet, og de er til den store grønne :-/ I øvrigt er kvaliteten
ret svingende på NGK, "fie" pillede platinelektroden af det ene rør på
15.000 Km. Det andet var stadig i live. Første sæt holdt 30.000 Km.
--
mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr
| |
René (15-05-2006)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 15-05-06 23:11 |
|
> Orla skrev:
> Engang druknet, og de er til den store grønne :-/ I øvrigt er kvaliteten
> ret svingende på NGK, "fie" pillede platinelektroden af det ene rør på
> 15.000 Km. Det andet var stadig i live. Første sæt holdt 30.000
Km.
Ja, jeg har kigget lidt på gruppen og NGK får godt nok nogle stryg,
så jeg prøver at skifte dem, Armand og Orla har sikkert ret, i
hvertfald blev de druknet i forbindelse med opstarten efter vinteren.
René
| |
René (18-05-2006)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 18-05-06 00:35 |
|
Hmm, efter at have tappet benzinen af svømmerhusene og købt, men ikke
i sat nye rør (fra DENSO, tak Armand), så er den begyndt at starte
som før. Måske hjalp den også at "lufte" tændrørene, og få givet
den lidt gas på vejene!!
En dag hvor jeg får tid, vil jeg nu skifte NGK'erne.
Tak for alle gode råd.
René
| |
Armand (18-05-2006)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-05-06 15:37 |
|
René skrev:
> Hmm, efter at have tappet benzinen af svømmerhusene og købt, men ikke
> i sat nye rør, så er den begyndt at starte som før.
> Måske hjalp den også at "lufte" tændrørene, og få givet den lidt gas
> på vejene!!
Eller måske hjalp det at tømme svømmerhusene for skidt og vand :-/
> En dag hvor jeg får tid, vil jeg nu skifte NGK'erne.
Det vil være fornuftigt fremover at medbringe de allerede indkøbte rør
for det tilfælde at motoren en dag går i stå med et *plup* lige midt i
opstarten før hjemturen fra "langt hjemmefra"!
--
Armand.
| |
René (21-05-2006)
| Kommentar Fra : René |
Dato : 21-05-06 19:43 |
|
Armand skrev:
> Det vil være fornuftigt fremover at medbringe de allerede indkøbte rør
> for det tilfælde at motoren en dag går i stå med et *plup* lige midt i
> opstarten før hjemturen fra "langt hjemmefra"!
Har skiftet dem :)
/René
| |
|
|