CBR 600: Svær at starte, mangler noget spe~
Fra : René

Dato : 08-05-06 00:35

Hej Gruppe.
Min CBR 600 er blevet svær at start, den vil ikke rigtigt reagere på
chokeren, som tidligere, og den kører ikke helt så stærkt på
toppen, som sidste år. Den klikker lidt i ventilerne, men det har den
gjort i et stykke tid, så jeg tror ikke der er en sammenhæng.
Er der nogen af jer kolge hoveder, der har et forslag til hvad der kan
være galt?
Jeg synes ikke rigtigt at symptomerne svare til en tiltrængt
ventiljustering, men ved ærligt talt ikke ret meget om det.
Ved nærmere eftertanke, husker jeg at jeg smurte chokerkablet i
vinters, kan det være hoppet af/ knækket eller have sat sig halvt
fast?

Fra : Erling Christensen

Dato : 08-05-06 06:33

On 7 May 2006 16:35:21 -0700, "René" <rene.nissen@gmail.com> wrote:

> [...]
>Ved nærmere eftertanke, husker jeg at jeg smurte chokerkablet i
>vinters, kan det være hoppet af/ knækket eller have sat sig halvt

Hvilken årgang er det?

Min CBR600 F2 '93 kan jeg starte med blot at give lidt gas...

Hvis ventilerne klapre noget så bør du få dem justeret, hvor det kan i
længden ødelægge dem og du kan mærke det som dem mangler nogle
heste...

går choker kablet stramt eller meget løst...? synes jeg har læst om
en som også havde smurt sit kabel og det virkede vist så godt, at det
blev ved med og smutte tilbage...
Mvh

Erling Christensen
Honda CBR600 F2 '93
http://www.min-mc.dk

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-05-06 07:08

[...]

Hej René

Husk! Små rusthuller i udstødningen kan lyde præcis som ventiltikken.

Hvilken farve har dine tændrør? Det kan jo være din choker er taget hele
tiden?!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR 600 F '98 og DR 610 '85

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 08-05-06 17:08

Hejsa....bare for en info, jeg har lige smidt en org. værkstedshåndbog til
en f2, til salg ovre i dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked.

Måske en af jer cbr f2'ere kunne have brug for sådan en ??

Hold da ferie hvor jeg savner min gamle F2'er......suk

Mvh
Jan

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 17:30

René skrev:
> [...]
> gjort i et stykke tid, så jeg tror ikke der er en sammenhæng.
> Er der nogen af jer kolge hoveder, der har et forslag til hvad der kan

Kan det ikke passe at du har været på reservetank for nyligt?
Ifald er det næsten sikkert at det er vand i svømmerhusene; men prøv at
tømme alle fire svømmerhuse uanset hvad og se om ikke dét var hvad der
skulle til!

> Jeg synes ikke rigtigt at symptomerne svare til en tiltrængt
> ventiljustering, men ved ærligt talt ikke ret meget om det.

Ventilerne skal stå ualmindeligt forkert for at have indflydelse på en
kold motors gang!

> Ved nærmere eftertanke, husker jeg at jeg smurte chokerkablet i
> vinters, kan det være hoppet af/ knækket eller have sat sig halvt
> fast?

Det er da ellers en ganske enkelt operation at følge chokerkablet fra
styrende til karbunader, og ved karbunaderne se om kablets bevægelser
manøvrerer de nekelte choker-ventiler fuldt ud, samt om alle falder på
plads igen når kablet slækkes - Do it!

--
Armand.

Fra : René

Dato : 09-05-06 22:55

Tak for alle jeres hurtige svar, super hjælp man får her :)

Bager skrev:
> Hvilken farve har dine tændrør? Det kan jo være din choker er taget hele
> tiden?!

Tændrørerne er fine sorte/grå og tørre, så jeg tror de er ok, hvis
jeg kigger på NGK's webside så tyder det ihvertfald på at de er ok.
Min choker er ok, jeg tjekkede det i dag ved at tage luftfilterkassen
af, der er ingen problemer med chokeren, den går som den skal.

Armand skrev:
> [...]
> Ifald er det næsten sikkert at det er vand i svømmerhusene; men prøv at
> tømme alle fire svømmerhuse uanset hvad og se om ikke dét var hvad der

Jo, minsanten, den har pga. reglerne i min ejendom, stået med tom tank
hele vinteren og blev startet på reserve (2 L i tanken), herefter
startede ballade.
Bliver spændende at finde ud af hvordan man tømmer svømmerhusene,
hvad hedder det i øvrigt på engelsk?? (får kraftigt brug for min
Haynes :) )

> [...]
> styrende til karbunader, og ved karbunaderne se om kablets bevægelser
> manøvrerer de nekelte choker-ventiler fuldt ud, samt om alle falder på

Armand, du som jo er kendt som Honda hader kan jo glæde dig over at
det kræver sidepanelerne af og 2(sæde) +2(tank) +6(luftfilter)+
6(luftfilterkasse) skruer for at se enden af chokerkablet på en CBR
600 F3 :(
Synes det er lige i overkanten, men jeg er også nybegynder i gør det
selv snedkeriet.

Jeg kan i øvrigt "drukne" den med chokeren, det mener jeg ikke at jeg
kunne før, der steg den bare i omdrejningerne, så vidt jeg husker....
er det noget der understøtter Armands teori ?
Jeg regner nemlig med at det kommer til at tage mig en krig, at tømme
svæmmehusene, så det vil være rart at være nogenlunde sikker.

Det der med ventilerne er vist et kapitel for sig selv, så det glemmer
jeg i denne sammenhæng.
Jeg har i øvrigt besluttet at, lade en prof justere dem, da det vist
kan være ret tricky.... hvad siger I??

Hilsen og tak indtil videre.
René

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 10-05-06 07:45

Jeg mener at huske at knasterne skal af, for at skifte ventil brikker, de
er kun ½ cm i diameter, så ja lad en prof gøre det.

Mvh
Jan

Fra : Orla Pedersen

Dato : 10-05-06 09:37

René wrote:
> Det der med ventilerne er vist et kapitel for sig selv, så det glemmer
> jeg i denne sammenhæng.
> Jeg har i øvrigt besluttet at, lade en prof justere dem, da det vist
> kan være ret tricky.... hvad siger I??

Du kan se hvordan at man gør på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves

mvh
Orla

Fra : René

Dato : 10-05-06 11:37

Orla skrev:
> Du kan se hvordan at man gør på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves

Jeg har set din fine vejledning, og jeg tror mange vil få glæde af
den.

Hilsen
René

Fra : René

Dato : 14-05-06 19:37

Armand skrev:

> [...]
> Ifald er det næsten sikkert at det er vand i svømmerhusene; men prøv at
> tømme alle fire svømmerhuse uanset hvad og se om ikke dét var hvad der

Øv, har tømt svømmerhusene, he det var ret nemt men det hjalp ikke
en pind, den er stadig svær at starte og den kan stadig druknes vha.
chokeren, andre forslag??

Hilsen
René

Fra : Armand

Dato : 14-05-06 21:15

René skrev:

> Øv, har tømt svømmerhusene, he det var ret nemt men det hjalp ikke
> en pind, den er stadig svær at starte og den kan stadig druknes vha.
> chokeren, andre forslag??

Fire friske tændrør - Og lad nu være med at købe NGK igen :-|

--
Armand.

Fra : René

Dato : 15-05-06 19:17

>Armand skrev:
> Fire friske tændrør - Og lad nu være med at købe NGK igen :-|

Kan det nu passe? Det er NGK Iridium og skulle kunne holde til 24.000
km.
De er et år gamle, har kørt 7.000 km, og ser fine ud. Ved i øvrigt
ikke et hak om tændør, er NGK dårlige??

René

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-06 22:23

René skrev i meddelelsen
<1147717029.791254.36170@j73g2000cwa.googlegroups.com>...

>Kan det nu passe? Det er NGK Iridium og skulle kunne holde til 24.000
>km.
>De er et år gamle, har kørt 7.000 km, og ser fine ud. Ved i øvrigt
>ikke et hak om tændør, er NGK dårlige??

Engang druknet, og de er til den store grønne :-/ I øvrigt er kvaliteten
ret svingende på NGK, "fie" pillede platinelektroden af det ene rør på
15.000 Km. Det andet var stadig i live. Første sæt holdt 30.000 Km.

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : René

Dato : 15-05-06 23:11

> [...]
> ret svingende på NGK, "fie" pillede platinelektroden af det ene rør på
> 15.000 Km. Det andet var stadig i live. Første sæt holdt 30.000

Ja, jeg har kigget lidt på gruppen og NGK får godt nok nogle stryg,
så jeg prøver at skifte dem, Armand og Orla har sikkert ret, i
hvertfald blev de druknet i forbindelse med opstarten efter vinteren.

René

Fra : René

Dato : 18-05-06 00:35

Hmm, efter at have tappet benzinen af svømmerhusene og købt, men ikke
i sat nye rør (fra DENSO, tak Armand), så er den begyndt at starte
som før. Måske hjalp den også at "lufte" tændrørene, og få givet
den lidt gas på vejene!!
En dag hvor jeg får tid, vil jeg nu skifte NGK'erne.
Tak for alle gode råd.

René

Fra : Armand

Dato : 18-05-06 15:37

René skrev:
> [...]
> i sat nye rør, så er den begyndt at starte som før.
> Måske hjalp den også at "lufte" tændrørene, og få givet den lidt gas

Eller måske hjalp det at tømme svømmerhusene for skidt og vand :-/

> En dag hvor jeg får tid, vil jeg nu skifte NGK'erne.

Det vil være fornuftigt fremover at medbringe de allerede indkøbte rør
for det tilfælde at motoren en dag går i stå med et *plup* lige midt i
opstarten før hjemturen fra "langt hjemmefra"!

--
Armand.

Fra : René

Dato : 21-05-06 19:43

Armand skrev:
> Det vil være fornuftigt fremover at medbringe de allerede indkøbte rør
> for det tilfælde at motoren en dag går i stå med et *plup* lige midt i
> opstarten før hjemturen fra "langt hjemmefra"!

Har skiftet dem :)
/René