Rense beskidt kæde
Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-05-06 19:55

Hej.

Min nye brugte Kawa var jo ikke i super flotteste stand da jeg købte den
(hvis nogen af Jer kan huske tråden længere nede).
Kæden så jo miserable ud, men er af nyere dato, den manglede bare at blive
gjort ren og blive smurt igen.
Det har jeg så prøvet på idag, for første gang.

Jeg brugte en pensel og noget lugtfri petroleum til at få løsnet alt
snavnset så kæden blev fuldstændig ren.
Så tørte jeg kæden og bagefter blev den også lige vasket lidt med vand, da
jeg i samme stund lige vaskede Kawa'en.
Herefter sprayede jeg kædespray (købt i THansen) på kæden, og den fik ikke
for lidt!
En del overskydende af kædeolien sprøjtede jo af igen da jeg fik hjulet
til at køre rundt.

Men nu efter en kørsel så kæden jo (i min mening) godt ud. Men er den
stadig godt smurt? Jeg er i tvivl eftersom det er min første MC og første
gang jeg går bare lidt til grunde med den.

Jeg har taget et billede, fingeren skal illustrerer at den faktisk er
smurt med olie, hvilket kan ses på fingerspidsen.

http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=478

Er det ok?

Det bedste billede jeg har af kæden inden den blev renset er dette:
http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=466

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 20:19

"Stig Sørensen" <ingenspam@tak.tak> skrev i en meddelelse
news.s8476lkyzfmzkg@localhost.localdomain...
> [...]
> for lidt!
> En del overskydende af kædeolien sprøjtede jo af igen da jeg fik hjulet

Det er nu meget normalt.

> Men nu efter en kørsel så kæden jo (i min mening) godt ud. Men er den
> stadig godt smurt? Jeg er i tvivl eftersom det er min første MC og første
> gang jeg går bare lidt til grunde med den.

Så længe at rullerne ikke er blanke så er kæden som udgangspunkt smurt.

> Jeg har taget et billede, fingeren skal illustrerer at den faktisk er
> smurt med olie, hvilket kan ses på fingerspidsen.
>
> http://billig-scooter.dk/album_showpage.php?full=&pic_id=478
>
> Er det ok?

Umiddelbart ja men man kan ikke se rullerne, er de dækket af olien? hvis ja
så er den god fin.

--
Dannie
Kawasaki ZZ-R1100 - 1995 http://www.zx-r.dk

Fra : Stig Sørensen

Dato : 06-05-06 21:25

On Sat, 06 May 2006 21:18:34 +0200, Dannie <dannie <dfmc.dk>> wrote:

> Umiddelbart ja men man kan ikke se rullerne, er de dækket af olien? hvis
> ja
> så er den god fin.

Hej Danni og tak for svar.
Undskyld mit dumme spørgsmål, men hvad er rullerne?
Jeg har bare smurt kæden i kædespray, og brugt noget WD40 der hvor hjulet
kører rundt og hvor der er friktion (har ingen ide om hvad stedet hedder).

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 06-05-06 20:20

Nu må man lige tage det med de forbehold, der nu engang er, men jeg spurge
engang Bent i Bikes and Parts, Aalborg om hvad forskellen var mellem
kædespray fra T-Hansen og de versioner som forhandlerne sælger. Svaret var,
at der ikke er nogen forskel i smøreegenskaberne men at den billige version
ikke bliver på kæden under kørsel. Jeg køber derfor altid den dyre version
for et nyt kædekit er jo ikke helt billigt.

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 20:36

"Thomas Seehausen" <seehausenSLETDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke bliver på kæden under kørsel. Jeg køber derfor altid den dyre version
> for et nyt kædekit er jo ikke helt billigt.

Ja det skal de jo sige for, at du køber det hos dem jeg har selv købt den
dyre fra THansen her sidste gang, og den overrasker mig altså, den bliver
for det første siddende på kæden, og sviner bagsvinger, fælg, kædeskærm med
mere minimalt, så der er jeg ikke enig selv om jeg normalt ikke, er den
store tilhænger af deres produkter, så vil jeg godt give deres kædespray min
anbefaling.

Er du ikke venlig at svare under det du svarer på det gør det nemmere, at se
hvad det er du svarer på, og så bedes du ligeledes klippe det væk som ikke
er relevant for dit svar.

Fra : Anders Majland

Dato : 24-05-06 13:16

Og det der så alligevel ryger af f*****s besværligt at få af

> [...]
> dyre fra THansen her sidste gang, og den overrasker mig altså, den bliver
> for det første siddende på kæden, og sviner bagsvinger, fælg, kædeskærm

Jeg gider kun kædesavsolie og mere eller mindre automatisk påføring (mccoi
og loobman) Det sviner måske lidt mere end kædespray men til gengæld er
rengøringen meget nemmere.

Fra : Peter Skov

Dato : 26-05-06 07:47

> Jeg gider kun kædesavsolie og mere eller mindre automatisk påføring (mccoi
> og loobman) Det sviner måske lidt mere end kædespray men til gengæld er
> rengøringen meget nemmere.

Hej

Jeg har hørt argumenter for ikke at bruge den biologisk version, da den
skulle ødelægge O-ringene.
Er det rigtigt?

Mvh

Skov

Fra : Armand

Dato : 26-05-06 11:57

Peter Skov skrev:

> Jeg har hørt argumenter for ikke at bruge den biologisk version, da den
> skulle ødelægge O-ringene.
> Er det rigtigt?

I O-ring kædens barndom var der forskel på hvilken kædespray man brugte,
eftersom de dengang også nytilkomne kædesprays indeholdt et
opløsningsmiddel der var aggressiv mod O-rings gummi; men det
normaliserede sig hurtigt efterhånden som brugen af O-rings kæde slog
igennem.
Derudover er dieselolie særdeles aggressiv imod gummi der ikke specielt
er beregnet til det (pakninger i dieselmotorer).

Jeg kan ikke se hvad der skulle gøre en biologisk harmløs olie på flaske
aggressiv overfor O-rings gummi :-/
Ret beset er der en gummi-pakdåse ved kædesavs-motorens tandhjuls-aksel
og hvis kæde-olie aggressiv overfor dét gummi ville det hurtigt kunne gå
galt med dén pakning som derfor ville være af anden gummi-sammensætning.
Tænker man videre i dén bane skulle alt kædesavsolie så være
gummi-aggressivt, derved at man ikke kan skelne imellem hvilken sav der
kan bruge bio-olie og hvilken der ikke kan.
Ergo: Bio-olie kan ikke være mere gummi-aggressivt end alm. kæde-olie,
og alm. olie har haft utallige tilfredse brugere!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 31-05-06 15:53

> [...]
> er beregnet til det (pakninger i dieselmotorer).
>
> Jeg kan ikke se hvad der skulle gøre en biologisk harmløs olie på flaske

Det er jo et spørgsmål om paknings- eller materiale-kompatibilitet. En
biologisk harmløs olie kan sagtens indeholde stoffer eller rester af
opløsningsmidler, som ikke er kompatible med nogle typer o-ringe.

Fx er 'harmløs' biodiesel ikke kompatibel med pakningsmaterialet i ældre
biler (før ca 1995).

Så selvom olien er biologisk harmløs kan den godt være aggressiv mod nogle
gummi-typer ...

--
TA

Fra : Armand

Dato : 31-05-06 20:18

TA skrev:

> [...]
> gummi-typer ...
> Fx er 'harmløs' biodiesel ikke kompatibel med pakningsmaterialet i ældre

- - - - Hvorfor det sikkert også præciseres "på hvilke og hvordan", hvilket
der også burde hvis bio-kædeolien havde afvigende karakteristik!
Og det er dét jeg forsøgte at argumentere for i mit indlæg - á
udgangsakslens pakdåse kan komme i kontakt med kædeolien - - - - :-|

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 04-06-06 02:21

> [...]
> Og det er dét jeg forsøgte at argumentere for i mit indlæg - á
> udgangsakslens pakdåse kan komme i kontakt med kædeolien - - - - :-|

"... hvilket det også *burde* ..."

Ja, men du *ved* det jo ikke, vel? Jeg kan sagtens forestille mig, at
anvendelse af bio-olien uden for dens tiltænkte anvendelsesområde kunne have
uheldige konsekvenser.

Iøvrigt kan jeg ikke se, hvordan du kan slutte noget ud fra pakdåsen ved
kædesavens udgangsaksel; den kan da sagtens være fremstillet af et materiale
med andre egenskaber end mc-kædens o-ringe ...

Men bortset fra det er det selvfølgelig en simpel sag at prøve ad på en
aldrende kæde og se hvordan det arter sig.

--
TA

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 08:16

TA skrev i meddelelsen <448237b6$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Men bortset fra det er det selvfølgelig en simpel sag at prøve ad på en
>aldrende kæde og se hvordan det arter sig.

Nemlig, og der sker ingenting, Akkurat som bremsevædske _ikke_ angriber
PEX

Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : "J.C. Kløve"

Dato : 04-06-06 09:30

Orla Pedersen skrev:

> Nemlig, og der sker ingenting, Akkurat som bremsevædske _ikke_ angriber
> [...]
jup jo Jaahh
En gang imellem når man læser indlæg her, skulle man tro at motorcykler
var lavet af "mystiske" materialer fra en anden tid, et andet rum og en
anden dimenssion hvor anvendelse af ordinære smørre og rensemidler vil
forårsage en fuldstændig opløsning af motorcyklen og dens enkeltdele...

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-06 15:35

J.C. Kløve skrev i meddelelsen
<44829a1c$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
>anden dimenssion hvor anvendelse af ordinære smørre og rensemidler vil
>forårsage en fuldstændig opløsning af motorcyklen og dens enkeltdele...

Ohh skræk, jeg har vasket "fie" i AUTOSHAMPOO Nu falder lakken
garanteret af

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 00:04

Orla Pedersen skrev:
> J.C. Kløve skrev i meddelelsen
> <44829a1c$0$84019$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> Ohh skræk, jeg har vasket "fie" i AUTOSHAMPOO Nu falder lakken
> garanteret af

I heldigste fald er der såmænd bare knopskudt et ekstra sæt hjul på den
i løbet af natten

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 04-06-06 20:32

"J.C. Kløve" <DunantSLET@X.mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> anden dimenssion hvor anvendelse af ordinære smørre og rensemidler vil
> forårsage en fuldstændig opløsning af motorcyklen og dens enkeltdele...

Jamen, en bio-olie er jo netop ikke et ordinært smøremiddel til mc - i så
fald var der jo ingen grund til at debattere det. Problemerne med bio-olier
er typisk, at de kan have andre egenskaber og bla *kan* angribe
pakningsmaterialer, være hygroskopiske og ikke altid er bland-bare med
mineralske olier mm. Det er da ikke uvæsentlig at være opmærksom på IMHO.
YMMV.

Hvis du ved hvilke kvaliteter/standarder en bio-olie skal opfylde for at
være kompatibel med en ordinær kædeolie, ville det være nyttig information.

--
TA

Fra : TA

Dato : 04-06-06 20:25

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:44828def$0$27587$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
<448237b6$0$60781$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> Nemlig, og der sker ingenting, Akkurat som bremsevædske _ikke_

Nej, det gør der forhåbentlig/tilsyneladende ikke..

Min indvending gik nu på ræsonnementet: Selvom bio-olie kan synes harmløs,
kan det sagtens skade en mc ; og selvom en bio-olie kan anvendes på en
kædesav, er den ikke nødvendigvis egnet til en mc. Men derfor kan man
selvfølgelig godt være heldig ... 7, 9, 13.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 05-06-06 00:00

TA skrev:
> [...]
> anvendelse af bio-olien uden for dens tiltænkte anvendelsesområde kunne have

Da ikke hvis dens tiltænkte anvendelsesområde ellers er i nærheden af
almindelige gummi-pakninger :-/

> Iøvrigt kan jeg ikke se, hvordan du kan slutte noget ud fra pakdåsen ved
> kædesavens udgangsaksel; den kan da sagtens være fremstillet af et materiale
> med andre egenskaber end mc-kædens o-ringe ...

Den er næppe dyrere end nødvendigt og normale pakdåser såvel som std.
O-ringe er ikke lavet af gummi med særskilt gode egenskaber, andet end
at de er olieresistente!

> Men bortset fra det er det selvfølgelig en simpel sag at prøve ad på en
> aldrende kæde og se hvordan det arter sig.

Jup!
Eller bade en gængs O-ring i bio-olien i en kop i vindueskarmen over en
god lang periode :-/

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-05-06 12:08

Anders Majland wrote:
> Jeg gider kun kædesavsolie

Nogle der har et tip til indkøb af god/billig kædesavsolie ?

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-06 21:44

Stig Sørensen wrote:
> [...]
>
> Er det ok?
>
> Det bedste billede jeg har af kæden inden den blev renset er dette:

Jeg har også en dåse kædeolie fra T-hansen stående derhjemme. Det er den
første og eneste jeg nogen sinde har købt. Den bliver kun brugt når jeg
engang imellem løber tør for alt andet.. Den er meget tynd og klister
efter min mening ikke super godt. Skulle smøre efter tit dengang jeg
brugte den. Har ofte brugt noget der hedder "Chain Wax", men lige for
tiden kører jeg på noget standard forhandler noget til 70-90kr dåsen,
som jeg er fint tilfreds med da det klitstre fint og dermed er ret drøjt
i brug.

Jeg overhørte for noget tid siden en kammerats bekendt snakke om en
automatisk kædesmører til omkring 250kr.. Er der nogen der kender til
denne lidt billigere kædesmører? Jeg kan ikke ikke huske noget om navnet.

En anden ting. Hvor vigtigt er det at man gør kæden ren hver gang før
den bliver smurt?

Mvh Jesper G, GS500E

Fra : kim rundblad

Dato : 06-05-06 23:16

Hvad er indikeringen på at tænder og kæde skal skiftes ?
Kim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 06-05-06 23:24

kim rundblad skrev:

> Hvad er indikeringen på at tænder og kæde skal skiftes ?

Tænderne bliver spidse og du kan løfte kæden ½ tand op fra tandhjulet - såen
ca.
Hans
http://kortlink.dk/dkfritidmotorcykel/xq9

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-05-06 12:37

Hans Paulin (6310) wrote:

> Tænderne bliver spidse og du kan løfte kæden ½ tand op fra tandhjulet
> - såen ca.

Jeg kører Suzuki GN 250. Så det er ikke så stor/tyk en kæde jeg har. Og det
er en alm. billig kæde ikke en o-ring.
Hvordan det er på tykkere (o-) kæder må andre sige.
Jeg fik, på søndagens skruekursus, checket min kæde. Den skal skiftes.
"Tænderne bliver spidse " njae.... mine er nu ikke særligt spidse.... har da
set billeder (og haft knallerter) der var ganske meget mere spidse, og
normalt/ofte skifter man tandhjul og kæde samtidig. Det hedder et kædekit.

"du kan løfte kæden ½ tand op fra tandhjulet"
Tag fat i kæden omme bagved, bagerst på tandhjulet, og træk baglæns ud i
kæden. Der var lidt luft, men ikke så meget. Prøvede så at trække i én af de
andres, og dén kunne kun give sig en lille smule. Men Lars tog også fat i
kæden og bukkede den "den forkerte" vej. Og buen dér var for stor. Véd ikke
lige hvilken vinkel den havde... men jeg vil gemme den, og så kan jeg bruge
den som rettesnor næste gang.

/jim

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 08-05-06 20:27

Jim Andersen skrev:

..
> "Tænderne bliver spidse " njae.... mine er nu ikke særligt spidse....
> har da set billeder (og haft knallerter) der var ganske meget mere
> spidse

Har prøvet at "glatbarbere" forreste tandhjul på min XS 6½ i sin tid -
"tænderne" var bare små forhøjninger!

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 17:13

Hans Paulin (6310) skrev:
> Jim Andersen skrev:
>
> .
>
> Har prøvet at "glatbarbere" forreste tandhjul på min XS 6½ i sin tid -
> "tænderne" var bare små forhøjninger!

Jeg har oplevet en CB500f med et bagtandhjul hvorpå tænderne var blevet
slidt så tynde under spidsen, at tænderne på et tidspunkt var blevet
vippet omkuld så tandprofilen nærmest lignede frådende bølger!
Ejeren mente sært nok at der måtte være noget galt med koblingen

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 09-05-06 18:04

Armand skrev:

> Jeg har oplevet en CB500f med et bagtandhjul hvorpå tænderne var
> blevet slidt så tynde under spidsen, at tænderne på et tidspunkt var
> blevet vippet omkuld så tandprofilen nærmest lignede frådende bølger!

Hæ hæ

> Ejeren mente sært nok at der måtte være noget galt med koblingen

Klart klart!

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 17:11

Jim Andersen skrev:

> [...]
> set billeder (og haft knallerter) der var ganske meget mere spidse...

Ofte opdager men først når man har både det nye og gamle tandhjul i
hånden HVOR spidse at tænderne er slidt hhv. skævt (usymetrisk) at
kædelejet mellem tænderne er blevet i trækretningen :-|

> normalt/ofte skifter man tandhjul og kæde samtidig. Det hedder et kædekit.

Jup!
Kæden er bagtrækkets dyreste del, så hvorfor udsætte den for unødig
slitage ad dén p.g.a. nedslidte tandhjul der er langt billigere i
anskaffelse!?

> "du kan løfte kæden ½ tand op fra tandhjulet"
> Tag fat i kæden omme bagved, bagerst på tandhjulet, og træk baglæns ud i
> kæden. Der var lidt luft, men ikke så meget.

Når man løfter den slidte kæde fri af bagtandhjulet er det let at
forestille sig at det kun er de første par tænder der klarer hele
kraftoverførslen fra kæden, i modsætning til en frisk kæde/tandhjul hvor
det er hele rækken af tænder i indgreb der overfører trækket
Den accelererende nedslidning af både kæde og tandhjul på grund deraf er
tydelig grund til at skifte snarligst efter man "kan se luft under
kæden", samt ikke ofre en dyr ny kæde på de gamle tandhjuls alter!

> [...]
> lige hvilken vinkel den havde... men jeg vil gemme den, og så kan jeg bruge

Det er umuligt at bruge dét trick som slitage indikator på en monteret
kæde, og mere end lidt besværligt at skulle afmonter kæden for at
foretage dén kontrol :-|
Men det er en ganske god bekræftelse på at den gamle kæde vitterligt var
slidt, når man har brugt en god sum penge på et nyt kædekit!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 07-05-06 00:54

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> Men nu efter en kørsel så kæden jo (i min mening) godt ud. Men er den
> stadig godt smurt? Jeg er i tvivl .........

Kædesmørelsen har bl.a. til opgave at konservere mod vands påvirkning,
så det er en stor fejl at du vaskede motorcyklen inden at du smurte
kæden :-|

Kædespray er fedt opløst i en flygtig fortynder og det fortyndende
element bør lige have tid til at fordampe så det resterende fedt
klistrer bedre til overfladen - Egentlig bør man smøre kæde når man
kommer hjem fra en tur (= kæden er i tilgift varm) istedet for lige
inden en tur. Dengang man endnu kom over Storebælt med færge var den
lille times overfart perfekt til en "mellem-smøring"!

Du skriver andetsteds at du også har brugt WD40 (på tandhjulenes
anlægsflader?). Dét er helt til spild frem for kædespray'en!
WD40 er bedre at sammenligne med den petroleum du har brugt til at rense
med, end selve smøremidlet!

Og husk så at kæden ikke er smurt for resten af sæson'en med denneher
tur - Især regnkørsel vil vaske kæden fri for smøremiddel
Rullernes (som er de små løse bøsninger der sidder mellem leddene og
matcher i mellemrummet mellem tandhjulenes tænder) overflade vil kunne
give dig et tydeligt hint om kædens smøretilstand: Er dé blanke er det
tid for en ny konservering :-|

Til billederne:
Snyder det, eller zig-zag'er leddene lidt derhenad?
Hvis der er led der er så stive at de ikke lader sig strække ud ved
kædens egen vægt/dynamik er den sandsynligvis allerede halvgået, uanset
hvor kortlivet den er i km eller tid !

Slitagecheck á forsøg på at løfte kæden fri fra bageste tandhjul er
nævnt andetsteds, jeg vil dog sætte grænsen til "ligesåsnart men kan
skelne luft mellem kæde og tandhjul".
Og så er der også en lille detalje med at man bør kontrollere kædens
opspænding flere gange/steder med en halv baghjuls-omdrejning imellem,
for at erfare om der er et punkt hvor kæden er slappere/strammere (=en
række led der er mere slidt en resten af kæden!), hvilket faktisk er
endnu værre end en jævnt slidt kæde => udskiftning!

--
Armand.

Fra : FSO

Dato : 07-05-06 06:50

mht. til det ujævne slid, synes jeg kan huske der var noget med at regne
antallet af tænder på tandhjulene og antallet af kædeled, ud i brøker og så
må der ikke være fælles en nævner, så skulle der hele tiden være et jævnt
slid på alle tre komponenter, eller var det nu sådan, det er længe siden
skolepengene blev betalt

er der iøvrigt nogen der har erfaring med kædesavsolie, det bliver jo langt
i det når den arbejder og smører godt og en kæde på kædesaven har jo også et
hårdt liv, så det kunne måske også bruges på mc'en

Fra : Stig Sørensen

Dato : 07-05-06 10:39

On Sun, 07 May 2006 01:54:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> Kædesmørelsen har bl.a. til opgave at konservere mod vands påvirkning,
> så det er en stor fejl at du vaskede motorcyklen inden at du smurte
> kæden :-|

Øv. Troede jeg skulle have alt petroleum af inden jeg smurte kæden påny.
Kæden blev også grundigt tørret efter den fik lidt vand, hvis det kan
hjælpe på det?

> [...]
> inden en tur. Dengang man endnu kom over Storebælt med færge var den
> lille times overfart perfekt til en "mellem-smøring"!

Tak for tippet. Den er lige blevet smurt igen efter en tur

> [...]
> anlægsflader?). Dét er helt til spild frem for kædespray'en!
> WD40 er bedre at sammenligne med den petroleum du har brugt til at rense

Ikke selve tandhjulet, men på selve fælgen for at beskytte.
Men selve tandhjulet har også lige fået lidt ekstra kædespray for en
sikkerheds skyld.

> [...]
> matcher i mellemrummet mellem tandhjulenes tænder) overflade vil kunne
> give dig et tydeligt hint om kædens smøretilstand: Er dé blanke er det

Takker for tippet. Jeg vil jævnligt spraye efter en tur på Kawa'en.

> [...]
> Hvis der er led der er så stive at de ikke lader sig strække ud ved
> kædens egen vægt/dynamik er den sandsynligvis allerede halvgået, uanset

Jeg har studeret kæden nærmeren og mit øje fanger at de sidder lige alle
sammen. Så jeg håber den er god nok

> Slitagecheck á forsøg på at løfte kæden fri fra bageste tandhjul er
> nævnt andetsteds, jeg vil dog sætte grænsen til "ligesåsnart men kan
> skelne luft mellem kæde og tandhjul".

Jeg kan næsten slet ikke rokke kæden fri fra tandhjulet. Kæden blev også
efterspændt igår da den kunne flyttes mere end 20mm på det værste sted.

> [...]
> række led der er mere slidt en resten af kæden!), hvilket faktisk er
> endnu værre end en jævnt slidt kæde => udskiftning!

Kæden har et strammere sted, men den holder sig inden for de 10mm-20mm
hele vejen rundt så jeg vil mene det er ok.

Tusinde tak for dine mange gode råd! De er virkelig værdsat

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-06 10:48

Stig Sørensen wrote:

> [...]
> hele vejen rundt så jeg vil mene det er ok.
>
> Tusinde tak for dine mange gode råd! De er virkelig værdsat

Jeg har også oplevet at når en kæde virkelig trænger til at blive
skiftet, så går der ikke mere end én uge eller to imellem at den trænger
til at blive strammet. Hvis du nogen sinde kommer ud for dette scenarie,
så SKIFT kædesæt inden kæden knækker og du står overfor et muligt
nightmare scenarie.

Mvh Jesper G, GS500

Fra : Stig Sørensen

Dato : 07-05-06 10:52

On Sun, 07 May 2006 11:47:43 +0200, Jesper G <super_gSnabelAesenetPrikdk>
wrote:

> [...]
> til at blive strammet. Hvis du nogen sinde kommer ud for dette scenarie,
> så SKIFT kædesæt inden kæden knækker og du står overfor et muligt

Tusind tak for tippet! Jeg vil virkelig holde godt øje med kæden. Den har
jo ikke været passet særlig godt på til at starte med nemlig. Så måske et
nyt kædekit er vejen frem. Men vil lige se tiden an.
Den er i hvertfald pæn og flot her nu, og opspringet (eller hvad det
kaldes) er inden for de 10-20mm hele vejen rundt.

Tak

Fra : Knud Dam

Dato : 07-05-06 16:03

"Stig Sørensen" <ingenspam@tak.tak> skrev i en meddelelse
news.s86dokvfzfmzkg@localhost.localdomain...

> Den er i hvertfald pæn og flot her nu, og opspringet (eller hvad det
> kaldes) er inden for de 10-20mm hele vejen rundt.

Hej Stig.

Har du også checket kæden, når der er vægt på cyklen ?

En kæde må hellere være for løs end for stram, og 10-20 mm er i underkanten.

Mvh

KD

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-05-06 12:35

Knud Dam wrote:
> [...]
>
> Har du også checket kæden, når der er vægt på cyklen ?
>
> En kæde må hellere være for løs end for stram, og 10-20 mm er i

Min manual (til anden MC) siger 2,5 - 3,5 cm

/jim

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 16:13

Jim Andersen skrev:

> Min manual (til anden MC) siger 2,5 - 3,5 cm

Se nu lige at få kontrolleret hvorledes at kæden skaber sig under jævn
kørsel, og få evt. fin-justeret opspændingen derudfra. Og når kæden
således er 100% perfekt opspændt, så lav dig et personligt mål for hvor
meget slask den har - Løft evt op i den underhængende del og mål midt på
hhv. ved et merkant punkt omkring midten, hvor langt der er mellem kæde
og bagsvinger!
Dét er langt mere præcist end det standardmål som fabrikerne rasler ud
af ærmet :-|

Forøvrigt er kædejustering på en O-rings kæde kun noget man gør efter
gen-montage af baghjul (dækskifte?) eller når kæden er hastigt ved at
blive slidt ned :-|

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-05-06 09:54

Armand wrote:

> Forøvrigt er kædejustering på en O-rings kæde kun noget man gør efter
> gen-montage af baghjul (dækskifte?) eller når kæden er hastigt ved at
> blive slidt ned :-|

Ny viden !

Så nu er der endnu en grund til at skifte til en O-ringskæde.

/jim

Fra : Armand

Dato : 07-05-06 19:29

Stig Sørensen skrev:

> Øv. Troede jeg skulle have alt petroleum af inden jeg smurte kæden påny.
> Kæden blev også grundigt tørret efter den fik lidt vand, hvis det kan
> hjælpe på det?

Hvad med det der er trængt ind under rullerne, tror du??

> Jeg kan næsten slet ikke rokke kæden fri fra tandhjulet. Kæden blev også
> efterspændt igår da den kunne flyttes mere end 20mm på det værste sted.

Ohhh!
Efterspænde er et meget dårligt ord at bruge for kædejustering, eftersom
den skal(!) være løs i en vis grad for at efterlade noget til den
opstramning der forekommer når svingeren trykkes sammen og akslen
geometrisk bevæger sig (en anelse) væk fra svingerakslen hhv. motoren
qua den cirkulære bevægelse!
Der skal med andre ord være mindst 20mm slup i den underhængende kædedel :-|

Den korrekte kæde-justering erkender man ved at (få en makker til at) se
på kædens opførsel under jævn kørsel:
Sitrer den, er den for stram; slanger den sig i et par bugtninger, er
den for løs; hænger den nedad i én jævn bue er den perfekt.
har man først fundet det perfekte punkt, kan man finde sit egen
"hemmelige" kontrolpunkt á f.eks. kædens afstand til svingeren ved
X-svejsning når man løfter den opad med en pind/lign

> Kæden har et strammere sted, men den holder sig inden for de 10mm-20mm
> hele vejen rundt så jeg vil mene det er ok.

Vær under alle omstændigheder sikker på at den er løs nok dér hvor den
er strammest :-|

--
Armand.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 07-05-06 20:52

On Sun, 07 May 2006 20:29:27 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> Vær under alle omstændigheder sikker på at den er løs nok dér hvor den
> er strammest

Jeg fik den strammet for meget. Det fandt jeg også selv ud af. Jeg sad mig
op på MC'en og fik en ven til at løfte lidt op i kæden og opspændet var
cirka kun 10mm..
Så har nu justeret kæde således at den er cirka 30mm hele vejen rundt når
den står på centerfoden. Mens jeg sidder på den er den cirka 15-20mm..

Hvordan den lige opfører sig under kørsel er ikke afprøvet, men jeg vil
mene jeg er på rette vej nu

Tusind tak for dine gode tips Armand!

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 16:07

Stig Sørensen skrev:

> [...]
> Så har nu justeret kæde således at den er cirka 30mm hele vejen rundt
> når den står på centerfoden. Mens jeg sidder på den er den cirka 15-20mm..

Egentlig er målet til for at der er reserve til når den strammes op med
vægt på baghjulet, hvorfor det er ubelastet at man vurderer/måler hhv.
justerer.
Men til gengæld har du jo lige givet dig selv en ægte AHA-oplevelse(tm),
derved at du med egne øjen har konstanteret at kæden vitterligt strammes
op når bagsvingeren tvinges opad

> Hvordan den lige opfører sig under kørsel er ikke afprøvet, men jeg
> vil mene jeg er på rette vej nu

Tjaeh :-/
Få kigget efter "dynamisk" (á under kørsel) og døm selv.
Jvf. ovenskrevne, vil jeg tro at den nok er til den løse side :-/

Yderligere følger af for slap. hhv. stram kæde:
Ved ideel opspændt kæde vil man kunne registrere at gearkassen virker
perfekt, med lydefri gearskift's, hvorimod en for stram kæde vil "få
gearpedalen til at gå stramt" og en for slap kæde både vil give følelsen
af slask i gearskiftet, såvel som ved tilkobling!

Frem med fingerspitzengefühl'en og se hvordan du synes at gearkassen
fungerer - Ikke mindst hvis du får brug for den efterjustering som jeg
regner med at du får brug for!

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 09-05-06 20:43

> [...]

> Ved ideel opspændt kæde vil man kunne registrere at gearkassen virker
> perfekt, med lydefri gearskift's, hvorimod en for stram kæde vil "få

Gælder det også Yamaha?

--
-René
FZR600 med klonk.

Fra : Armand

Dato : 09-05-06 23:35

Rene Joergensen skrev:

> Gælder det også Yamaha?

Det gælder vel specielt for Yamaha at gearkassen bør have de bedste
muligheder :-|

--
Armand.