"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:445c8a8c$0$67259$157c6196@dreader2.cybercity.dk
> Jacob Larsen skrev:
> > "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> > >
> > > Jo mere knald du har på i svingene jo mere udtalt er
> > > det. Jeg plejer at tage det som et tegn på at nu er der
> > > kommet tilstrækkelig fart på i svingene
> >
> > Takker for forklaringerne alle sammen. Det er rart at
> > folk herinde ved hvad de snakker om.
> > Det undrede mig lidt hvorfor mine dæk ikke var så
> > fludrede, som man f.eks. ser på banecykler, .......Jeg
> > antager det er fordi mine dæk ikke når at blive nær så varme? Eller er
> > det fordi jeg ikke
> > kravler langt nok ud på siden af cyklen, så jeg giver
> > dækkene "nok" sideværts kraftpåvirkning i svinget?
>
> Det er ikke nedlægningen i sig selv, der gør'ed!
>
> Du har åbenlyst set banecykler; men tilsyneladende ikke
> når de er i brug: RR-ka'lene krudter modellerne vildt af
> ligesåsnart de har passeret midten af kurven, ligesom de forinden da har
> hængt i
> bremsen temmeligt langt hen mod samme midtpunkt ("apex"
> er forøvrigt et ofte brugt high-tech ord for kurvens praktiske midtpunkt,
> som ofte
> er lidt efter den geometriske midte)!
> Ser man de absolut mest tossede piloter fra verdenseliten
> (på Eurosport/andre) køres der nærmest sidelæns ud af
> kuverne i minimeret rallybil-stil og dét kan der ikke
> være tvivl om at skebe fnuller
Næh, det forstår jeg godt nu. :) Men hvorfor bliver fordækket så fnuldret?
Er det bare ren nedlægning og fart?
> Men lad nu være med at begynde at fyre modellen så vildt
> af ud af kurverne - Det er meget lidt vejbane du kan stole på
> ubesigtiget i den grad og chancen for crashs er stor når man bevæger sig
> så
> tæt på grænsen =
> Hver enkelt fnuller er forøvrigt nogle gram ubenyttet
> gummi, og jeg synes at dækpriserne er rigeligt høje i forvejen :-|
> Men at vænne sig til at give gas lidt tidligere og ikke
> først når motorcyklen står lodret efter gadehjørnerne,
> vil derimod være med til at fordele sliddet på bagdækket
> så det ikke slides ubrugeligt firkantet inden tid, så brug hellere din
> opmærksomhed på dén
> detalje!
Ja, jeg har ikke tænkt mig at køre sådan på alm vej. Det er for farligt, da
forholdene er så meget ringere og mere ukendte end på bane. Jeg kan godt
styre mig, køre efter forholdene og stadig have det sjovt.
Tak for forklaringen.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879