Montering af knaststrammer...forstår ikke ~
Fra : scherrebeck

Dato : 04-05-06 17:59

Hejsa

Jeg står snart og skal have udluftet min knastkædestrammer på
cbr´en...jeg har læst Bagers instruktion, som følger :

1: Drej motoren hen til hvor der mest træk på krumtappen. Her er
knastkæden
løsest på strammersiden. Pil stammeren af.
2: Nedsænk knastkædestrammeren helt i olie, med lufthullet som det
højeste
sted. Pump den blanke del ind og ud til den er jern-hård. Dette er
også
beskrevet i din værkstedsmanual.
3: Vend pakningen rigtigt. Den side med det største hul skal vende ud
mod
strammeren.
4: Monter strammeren så den blanke del kun bliver trykket sammen, og
ikke
smutter ud igen og bliver fyldt med luft.

Punkt 1 fatter jeg ik helt....hvordan finder man det helt
præcist....er det bare der hvor der er kompression? eller noget helt
andet?

MVH

Jacob

Fra : Armand

Dato : 04-05-06 20:11

scherrebeck skrev:
> [...]
>
> Punkt 1 fatter jeg ik helt....hvordan finder man det helt
> præcist....er det bare der hvor der er kompression? eller noget helt

Komporessionen har intet med sagen at gøre, det er modstand i
knastakslerne, forårsaget af en knast der belaster fordi den er ved at
åbne en ventil, at der skal benyttes.
Så egentlig burde man afmontere alle fire tændrør for at søge efter
denne knastmodstand under drejning af krumtappen; men tændrørsarbejde på
CBR er et helvede, hvorfor man må ty til alternativer: Hvis man drejer
krumtappen mod et toppunkt (=tændingsmærke) MÅ der dér være mindst én
ventil der belaster knastens rotation, således at kæden på strammersiden
er slappest - DO SO!

--
Armand.