En god ven er længe blevet mobbet over hans dækvalg.... han valgte altid
Macadam - der var ikke nødvendigvis så meget vejgreb men MEGET mønster for
rimelige penge - altså en rigtig sparsommelig mand
Den sjove historie at fortælle er, at Macadam jo faktisk er opkaldt efter en
hvis John MacAdam - en skotsk ingenør der i det 18. århundrede angiveligt
skulle have opfundet asfalt.... og som vi ved er skotter jo et sparsommelige
folkefærd....
Når englændere snakker om Tarmac, er det også med reference til MacAdam...
en forkortelse af Tar (tjære) og MacAdam ...
hilsner
Steffen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=870
---
Bøffel teorien: Når løver jagter en flok bøfler er det de svageste der dør
og derved plejes hjorden og bliver stærkere.
Det samme gælder når man drikker - her er det de svageste hjerneceller der
dør først. Det er derfor man bliver klogere at af drikke !!
"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44566ba6$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg skal have nyt fordæk på min 1986 BMW K100RS, da det gamle Michelin
> Macadam 50E diagonaldæk er slidt ned.
>
> Jeg er ikke decideret utilfreds med Macadam 50(E) for og bag, men prøver
> blot at se mig om efter en mulig forbedring ved skift til et mere moderne
> (radial)dæk.
>
> Desværre er fælgene på sådan en 1986'er ikke så brede (2.50 x 18E for og
> 2.75 x 17E bag), så udvalget af moderne dæk begrænses ret meget (særligt
> pga. den smalle bagfælg). Den anbefales af BMW at køre på
>
> 100/90-18 foran og
> 130/90-17 bagtil (evt. på visse modeller 140/80-17 VR hvis 100/90-18 VR
> fortil).
>
> I en tidligere tråd har snakken gået om en lignende situation med en BMW
> K100RT med samme fælgstørrelser. Her blev der nævnt:
>
> "Jeg kan umiddelbart se 4 muligheder:
>
> 1. Macadam 50. Det er der mange der har været glade for, men det er efter
> min erfaring ikke noget at råbe hurra for.
>
> 2. Pilot Activ. Det findes i 100/90x18 og 130/80x17. Det er et godt dæk,
> men du får en lidt hårdere affjedring bagtil. Desuden får du en lille
> sænkning af bagenden. Dette vil ændre køreegenskaber. Du vil formodentlig
> opleve at den bliver mere stabil/mindre styrevillig end den er nu.
>
> 3. BT45. Jeg har ingen personlige erfaringer med dette dæk, men det er da
> ret almindeligt, så det må være muligt at få andres erfaringer med dette
> dæk.
>
> 4. Metzeler Lasertec (Metzeler ME33/ME55 er tilsyneladende udgået)."
>
> Specielt er jeg interesseret i Pilot Activ, da det er et noget nyere dæk,
> som skulle være bedre, specielt i regnvejr. Men jeg lurer på hvor stor
> betydning de 130/80 vs. anbefalet/nuværende 130/90 vil have.
> Har nogle praktisk erfaring med dette? Det er ikke lykkedes mig at støde
> på nogle som har taget "springet", i hvert fald ikke med en K100.
>
> Vil nogle decideret fraråde mig at skifte bort fra Macadam 50?
>
> /Henrik