/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Bedre dæk til BMW K100RS end Michelin
Fra : Henrik Olsen


Dato : 01-05-06 21:12

Jeg skal have nyt fordæk på min 1986 BMW K100RS, da det gamle Michelin
Macadam 50E diagonaldæk er slidt ned.

Jeg er ikke decideret utilfreds med Macadam 50(E) for og bag, men prøver
blot at se mig om efter en mulig forbedring ved skift til et mere
moderne (radial)dæk.

Desværre er fælgene på sådan en 1986'er ikke så brede (2.50 x 18E for og
2.75 x 17E bag), så udvalget af moderne dæk begrænses ret meget (særligt
pga. den smalle bagfælg). Den anbefales af BMW at køre på

100/90-18 foran og
130/90-17 bagtil (evt. på visse modeller 140/80-17 VR hvis 100/90-18 VR
fortil).

I en tidligere tråd har snakken gået om en lignende situation med en BMW
K100RT med samme fælgstørrelser. Her blev der nævnt:

"Jeg kan umiddelbart se 4 muligheder:

1. Macadam 50. Det er der mange der har været glade for, men det er
efter min erfaring ikke noget at råbe hurra for.

2. Pilot Activ. Det findes i 100/90x18 og 130/80x17. Det er et godt dæk,
men du får en lidt hårdere affjedring bagtil. Desuden får du en lille
sænkning af bagenden. Dette vil ændre køreegenskaber. Du vil
formodentlig opleve at den bliver mere stabil/mindre styrevillig end den
er nu.

3. BT45. Jeg har ingen personlige erfaringer med dette dæk, men det er
da ret almindeligt, så det må være muligt at få andres erfaringer med
dette dæk.

4. Metzeler Lasertec (Metzeler ME33/ME55 er tilsyneladende udgået)."

Specielt er jeg interesseret i Pilot Activ, da det er et noget nyere
dæk, som skulle være bedre, specielt i regnvejr. Men jeg lurer på hvor
stor betydning de 130/80 vs. anbefalet/nuværende 130/90 vil have.
Har nogle praktisk erfaring med dette? Det er ikke lykkedes mig at støde
på nogle som har taget "springet", i hvert fald ikke med en K100.

Vil nogle decideret fraråde mig at skifte bort fra Macadam 50?

/Henrik

 
 
Lars Bork (01-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars Bork


Dato : 01-05-06 21:39

On 2006-05-01 22:12:19 +0200, Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> said:
Hej Henrik.
Jeg har fornyeligt fået monteret et Metzeler laser tec fordæk på min
bmw k100rs, jeg må sige at det er de bedste 1000kr er til dato har
bekostet på min dækkonto.
tidligere kørte jeg på en Contianell ( tror det staves sådan ) jeg har
fået en styrevillig og stabil, jeg kan kun sige at dette også bilver
brugt at Politiets bmw cykler.

Lars B

> Jeg skal have nyt fordæk på min 1986 BMW K100RS, da det gamle Michelin
> Macadam 50E diagonaldæk er slidt ned.
>
> Jeg er ikke decideret utilfreds med Macadam 50(E) for og bag, men
> prøver blot at se mig om efter en mulig forbedring ved skift til et
> mere moderne (radial)dæk.
>
> Desværre er fælgene på sådan en 1986'er ikke så brede (2.50 x 18E for
> og 2.75 x 17E bag), så udvalget af moderne dæk begrænses ret meget
> (særligt pga. den smalle bagfælg). Den anbefales af BMW at køre på
>
> 100/90-18 foran og
> 130/90-17 bagtil (evt. på visse modeller 140/80-17 VR hvis 100/90-18 VR
> fortil).
>
> I en tidligere tråd har snakken gået om en lignende situation med en
> BMW K100RT med samme fælgstørrelser. Her blev der nævnt:
>
> "Jeg kan umiddelbart se 4 muligheder:
>
> 1. Macadam 50. Det er der mange der har været glade for, men det er
> efter min erfaring ikke noget at råbe hurra for.
>
> 2. Pilot Activ. Det findes i 100/90x18 og 130/80x17. Det er et godt
> dæk, men du får en lidt hårdere affjedring bagtil. Desuden får du en
> lille sænkning af bagenden. Dette vil ændre køreegenskaber. Du vil
> formodentlig opleve at den bliver mere stabil/mindre styrevillig end
> den er nu.
>
> 3. BT45. Jeg har ingen personlige erfaringer med dette dæk, men det er
> da ret almindeligt, så det må være muligt at få andres erfaringer med
> dette dæk.
>
> 4. Metzeler Lasertec (Metzeler ME33/ME55 er tilsyneladende udgået)."
>
> Specielt er jeg interesseret i Pilot Activ, da det er et noget nyere
> dæk, som skulle være bedre, specielt i regnvejr. Men jeg lurer på hvor
> stor betydning de 130/80 vs. anbefalet/nuværende 130/90 vil have.
> Har nogle praktisk erfaring med dette? Det er ikke lykkedes mig at
> støde på nogle som har taget "springet", i hvert fald ikke med en K100.
>
> Vil nogle decideret fraråde mig at skifte bort fra Macadam 50?
>
> /Henrik



Lars Bork (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars Bork


Dato : 02-05-06 06:28

On 2006-05-01 22:12:19 +0200, Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> said:

> Jeg skal have nyt fordæk på min 1986 BMW K100RS, da det gamle Michelin
> Macadam 50E diagonaldæk er slidt ned.
>
> Jeg er ikke decideret utilfreds med Macadam 50(E) for og bag, men
> prøver blot at se mig om efter en mulig forbedring ved skift til et
> mere moderne (radial)dæk.
>
> Desværre er fælgene på sådan en 1986'er ikke så brede (2.50 x 18E for
> og 2.75 x 17E bag), så udvalget af moderne dæk begrænses ret meget
> (særligt pga. den smalle bagfælg). Den anbefales af BMW at køre på
>
> 100/90-18 foran og
> 130/90-17 bagtil (evt. på visse modeller 140/80-17 VR hvis 100/90-18 VR
> fortil).
>
> I en tidligere tråd har snakken gået om en lignende situation med en
> BMW K100RT med samme fælgstørrelser. Her blev der nævnt:
>
> "Jeg kan umiddelbart se 4 muligheder:
>
> 1. Macadam 50. Det er der mange der har været glade for, men det er
> efter min erfaring ikke noget at råbe hurra for.
>
> 2. Pilot Activ. Det findes i 100/90x18 og 130/80x17. Det er et godt
> dæk, men du får en lidt hårdere affjedring bagtil. Desuden får du en
> lille sænkning af bagenden. Dette vil ændre køreegenskaber. Du vil
> formodentlig opleve at den bliver mere stabil/mindre styrevillig end
> den er nu.
>
> 3. BT45. Jeg har ingen personlige erfaringer med dette dæk, men det er
> da ret almindeligt, så det må være muligt at få andres erfaringer med
> dette dæk.
>
> 4. Metzeler Lasertec (Metzeler ME33/ME55 er tilsyneladende udgået)."
>
> Specielt er jeg interesseret i Pilot Activ, da det er et noget nyere
> dæk, som skulle være bedre, specielt i regnvejr. Men jeg lurer på hvor
> stor betydning de 130/80 vs. anbefalet/nuværende 130/90 vil have.
> Har nogle praktisk erfaring med dette? Det er ikke lykkedes mig at
> støde på nogle som har taget "springet", i hvert fald ikke med en K100.
>
> Vil nogle decideret fraråde mig at skifte bort fra Macadam 50?
>
> /Henrik

Hej henrik.
jeg kan ikke se det svar jeg sendte til dig igår, derfor dette svar.
jeg har skiftet til dette metzeler lazertec på min k100 rs.
det har gjort at cykler er meget mere styrevenlig, og stabil jeg har en
fornemmelse af den er mere rolig ved kraftig nedbrensning, så jeg kan
kun anbefale dette til dig.

NB. det er ikke unden grund at politiet bruger netop dette dæk.

Lars B


Hekto (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 02-05-06 12:22

Henrik Olsen presented the following explanation
:
> 100/90-18 foran og
> 130/90-17 bagtil (evt. på visse modeller 140/80-17 VR hvis 100/90-18 VR
> fortil).

Bridgestone BT045 f.eks.?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer
Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og
Elefanter!



Lars Bork (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Lars Bork


Dato : 02-05-06 14:23

On 2006-05-01 22:12:19 +0200, Henrik Olsen <ho_maps@hotmail.com> said:

> Jeg skal have nyt fordæk på min 1986 BMW K100RS, da det gamle Michelin
> Macadam 50E diagonaldæk er slidt ned.
>
> Jeg er ikke decideret utilfreds med Macadam 50(E) for og bag, men
> prøver blot at se mig om efter en mulig forbedring ved skift til et
> mere moderne (radial)dæk.
>
> Desværre er fælgene på sådan en 1986'er ikke så brede (2.50 x 18E for
> og 2.75 x 17E bag), så udvalget af moderne dæk begrænses ret meget
> (særligt pga. den smalle bagfælg). Den anbefales af BMW at køre på
>
> 100/90-18 foran og
> 130/90-17 bagtil (evt. på visse modeller 140/80-17 VR hvis 100/90-18 VR
> fortil).
>
> I en tidligere tråd har snakken gået om en lignende situation med en
> BMW K100RT med samme fælgstørrelser. Her blev der nævnt:
>
> "Jeg kan umiddelbart se 4 muligheder:
>
> 1. Macadam 50. Det er der mange der har været glade for, men det er
> efter min erfaring ikke noget at råbe hurra for.
>
> 2. Pilot Activ. Det findes i 100/90x18 og 130/80x17. Det er et godt
> dæk, men du får en lidt hårdere affjedring bagtil. Desuden får du en
> lille sænkning af bagenden. Dette vil ændre køreegenskaber. Du vil
> formodentlig opleve at den bliver mere stabil/mindre styrevillig end
> den er nu.
>
> 3. BT45. Jeg har ingen personlige erfaringer med dette dæk, men det er
> da ret almindeligt, så det må være muligt at få andres erfaringer med
> dette dæk.
>
> 4. Metzeler Lasertec (Metzeler ME33/ME55 er tilsyneladende udgået)."
>
> Specielt er jeg interesseret i Pilot Activ, da det er et noget nyere
> dæk, som skulle være bedre, specielt i regnvejr. Men jeg lurer på hvor
> stor betydning de 130/80 vs. anbefalet/nuværende 130/90 vil have.
> Har nogle praktisk erfaring med dette? Det er ikke lykkedes mig at
> støde på nogle som har taget "springet", i hvert fald ikke med en K100.
>
> Vil nogle decideret fraråde mig at skifte bort fra Macadam 50?
>
> /Henrik

jeg er af den opfattelse at Metzeler lazertec er det bedste.

kører selv på et sådan på en bmw k100rs


Steffen Voss Winkler (02-05-2006)
Kommentar
Fra : Steffen Voss Winkler


Dato : 02-05-06 18:18

En god ven er længe blevet mobbet over hans dækvalg.... han valgte altid
Macadam - der var ikke nødvendigvis så meget vejgreb men MEGET mønster for
rimelige penge - altså en rigtig sparsommelig mand

Den sjove historie at fortælle er, at Macadam jo faktisk er opkaldt efter en
hvis John MacAdam - en skotsk ingenør der i det 18. århundrede angiveligt
skulle have opfundet asfalt.... og som vi ved er skotter jo et sparsommelige
folkefærd....

Når englændere snakker om Tarmac, er det også med reference til MacAdam...
en forkortelse af Tar (tjære) og MacAdam ...

hilsner
Steffen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=870
---
Bøffel teorien: Når løver jagter en flok bøfler er det de svageste der dør
og derved plejes hjorden og bliver stærkere.
Det samme gælder når man drikker - her er det de svageste hjerneceller der
dør først. Det er derfor man bliver klogere at af drikke !!

"Henrik Olsen" <ho_maps@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:44566ba6$0$60787$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Jeg skal have nyt fordæk på min 1986 BMW K100RS, da det gamle Michelin
> Macadam 50E diagonaldæk er slidt ned.
>
> Jeg er ikke decideret utilfreds med Macadam 50(E) for og bag, men prøver
> blot at se mig om efter en mulig forbedring ved skift til et mere moderne
> (radial)dæk.
>
> Desværre er fælgene på sådan en 1986'er ikke så brede (2.50 x 18E for og
> 2.75 x 17E bag), så udvalget af moderne dæk begrænses ret meget (særligt
> pga. den smalle bagfælg). Den anbefales af BMW at køre på
>
> 100/90-18 foran og
> 130/90-17 bagtil (evt. på visse modeller 140/80-17 VR hvis 100/90-18 VR
> fortil).
>
> I en tidligere tråd har snakken gået om en lignende situation med en BMW
> K100RT med samme fælgstørrelser. Her blev der nævnt:
>
> "Jeg kan umiddelbart se 4 muligheder:
>
> 1. Macadam 50. Det er der mange der har været glade for, men det er efter
> min erfaring ikke noget at råbe hurra for.
>
> 2. Pilot Activ. Det findes i 100/90x18 og 130/80x17. Det er et godt dæk,
> men du får en lidt hårdere affjedring bagtil. Desuden får du en lille
> sænkning af bagenden. Dette vil ændre køreegenskaber. Du vil formodentlig
> opleve at den bliver mere stabil/mindre styrevillig end den er nu.
>
> 3. BT45. Jeg har ingen personlige erfaringer med dette dæk, men det er da
> ret almindeligt, så det må være muligt at få andres erfaringer med dette
> dæk.
>
> 4. Metzeler Lasertec (Metzeler ME33/ME55 er tilsyneladende udgået)."
>
> Specielt er jeg interesseret i Pilot Activ, da det er et noget nyere dæk,
> som skulle være bedre, specielt i regnvejr. Men jeg lurer på hvor stor
> betydning de 130/80 vs. anbefalet/nuværende 130/90 vil have.
> Har nogle praktisk erfaring med dette? Det er ikke lykkedes mig at støde
> på nogle som har taget "springet", i hvert fald ikke med en K100.
>
> Vil nogle decideret fraråde mig at skifte bort fra Macadam 50?
>
> /Henrik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste