Kickstarter til DT175 '96
Fra : Michal

Dato : 01-05-06 14:41

Hej NG

Øv...

Der skulle vel ikke være nogen iblandt læserne som tilfældigvis har en
aflagt kickstarter til en Yamaha DT175 fra '96 liggende de ikke bruger
til noget, og som forresten bor i Kbh-området?

Min knækkede idag... heldigvis i samme spark som fik MC'en til at
starte, så jeg kunne komme hjem.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : CL

Dato : 01-05-06 21:58

"Michal" <usenet@spamwodzinskitrap.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til noget, og som forresten bor i Kbh-området?
>
> Min knækkede idag... heldigvis i samme spark som fik MC'en til at

Afmonter den, løb den igang, og kør hen til den lokale smed
og få den svejst,slib svejsningen, få den omforkromet eller male den.

Carsten Larsen
CBR 1K DUAL
PS: Der er nok mere held med at søge stumper i
dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 08:02

On Mon, 1 May 2006 22:57:34 +0200, CL wrote:
> Afmonter den, løb den igang, og kør hen til den lokale smed
> og få den svejst,slib svejsningen, få den omforkromet eller male den.

Hmm, den havde jeg ikke engang overvejet. Hvor meget koster sådan noget
egentligt? Det er garanteret billigere end en ny :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 22:32

Michal skrev:

> Der skulle vel ikke være nogen iblandt læserne som tilfældigvis har en
> aflagt kickstarter til en Yamaha DT175 fra '96 liggende .....
> Min knækkede idag...

Knækkede?
I svejsningen mellem pedal og "fold-sammen-mekanismen"?
I selve mekanismen?
Midt på pedalen?

Er det ikke en sag der kan klares på ½minut med et svejseværk??

> ..........heldigvis i samme spark som fik MC'en til at
> starte, så jeg kunne komme hjem.

Det er aldrig værre end man kan løbe motorcyklen igang, og egentlig er
dét noget man burde prøve/indøve inden man en dag står med problemet i
en mere uhensigtmæssig situation :-|

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 08:09

On Mon, 01 May 2006 23:31:35 +0200, Armand wrote:
> Knækkede?
> I svejsningen mellem pedal og "fold-sammen-mekanismen"?

Er det en svejsning? Det ligner toppen af et gevind... men du har ret,
fold-sammen-mekanisme...

> I selve mekanismen?
> Midt på pedalen?

Nej, nej. Eller... måske 1 mm ned i "hjørnetingen", men aner ikke hvor
langt ned man skal før at der er fold-sammen-mekanisme.

> Er det ikke en sag der kan klares på ½minut med et svejseværk??

Efter det forslag havde jeg selv gjort det... hvis jeg havde haft noget
svejseværk. Har svejset med TIG før, så mon ikke jeg kan igen :)

Men det er vel ikke nok bare at svejse det rundt i kanten... Og desuden
har jeg ikke udstyret.

> Det er aldrig værre end man kan løbe motorcyklen igang, og egentlig er
> dét noget man burde prøve/indøve inden man en dag står med problemet i
> en mere uhensigtmæssig situation :-|

Bestemt... Jeg prøvede lige at løbe lidt med den, men gjorde garanteret
noget heelt forkert...

Der skal vel egentligt løbes over en længere afstand uden trukken
kobling så motoren kommer i omdrejninger end at man med kort tilløb
slipper kobling, og håber på "chok-start"?

Igen; det havde været rart om jeg vidste hvordan man gør før jeg skulle
komme ud for det... Det er ganske trist at miste sin primære
transportmulighed og derfor må ty til det offentligt :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-05-06 13:44

Michal wrote:

> Igen; det havde været rart om jeg vidste hvordan man gør før jeg skulle
> komme ud for det... Det er ganske trist at miste sin primære
> transportmulighed og derfor må ty til det offentligt :(

Surt! Men hvis jeg var dig, ville jeg gå ned til forhandleren og bløde
de 3-400 kr en ny koster og så lade det være ved det (eller i hvert fald
høre, hvad en ny koster)

--

Hilsen Jan

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 14:24

On Wed, 03 May 2006 14:43:53 +0200, Dr.Enduro wrote:
> Surt! Men hvis jeg var dig, ville jeg gå ned til forhandleren

Det er ikke en lagervarer... Men jeg har bestilt en, netop idag for en
time siden :) Leveringsudsigten er dog ikke alt for strålende.

Ville bare være smart om jeg ikke kunne "lappe" den gamle, så jeg ikke
skulle skubbe den i gang hele tiden indtil leveringen. Og så jeg vidste
hvordan jeg skulle fixe den en anden gang noget lignende skete :)

> og bløde de 3-400 kr en ny koster

Næsten 600 kr :(

Jeg gad vide hvor meget den koster i UK?

Nogen som lige kender navnet/url på en UK reservedelswebshop som har
kickstartere til en DT175 fra 1996?

Mine bedste bud ville være:
<http://www.motorcycle-spares.co.uk/>
<http://motorcycleproducts.co.uk/>
men har ikke været i stand til at finde noget.

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Dr.Enduro

Dato : 03-05-06 19:16
Fra : Armand

Dato : 03-05-06 20:56

Dr.Enduro skrev:
> Michal wrote:
>
> Du kunne jo også prøve sådan en svend her:
>
> http://cgi.ebay.de/Kickstarter-Yamaha-DT-175-MX-DT175MX-Typ-2K4_W0QQitemZ8060690394QQcategoryZ49898QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jup!
Og ved hjælp af dét billede ser jeg at mine ideer omkring udbankning af
tap-rest og ny gennemgående bolt, overhovedet ikke er anvendelige

KØB - Køb!

--
Armand.
(Ebay-freak)

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 21:06

On Wed, 03 May 2006 21:55:49 +0200, Armand wrote:
[snip ebay]

> Og ved hjælp af dét billede ser jeg at mine ideer omkring udbankning af
> tap-rest og ny gennemgående bolt, overhovedet ikke er anvendelige
>
> KØB - Køb!

Ehm... how? Det kræver vel paypal account og jeg ved ikke hvad... Og så
er det på tysk :P

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 21:48

Michal skrev:
> On Wed, 03 May 2006 21:55:49 +0200, Armand wrote:
> [snip ebay]

> Ehm... how? Det kræver vel paypal account og jeg ved ikke hvad... Og så
> er det på tysk :P

Lige dét emne kan kun betales v..h.a. bankoverførsel!

--
Armand.
(der lærte lidt tysk i skolen (6-tal til realeksamen og dét var en

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 22:14

On Wed, 03 May 2006 22:48:02 +0200, Armand wrote:

> Lige dét emne kan kun betales v..h.a. bankoverførsel!

OOhkey... jeg tror bare jeg lader den dér tyskersag ligge og giver 500
kr. ekstra fordi jeg ikke kan sproget...

Men fandt en på UK ebay:
<http://cgi.ebay.co.uk/NOS-YAMAHA-DT-125-175-KICK-CRANK-ASY-DT125-DT175-MX-YZ_W0QQitemZ8061463657QQcategoryZ10490QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem>
Der er bare liiige lidt lang tid til 'end time' :(

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 22:28

Michal skrev:

> [...]
> Der er bare liiige lidt lang tid til 'end time' :(

Hva' pokker: 3, eller 6 dage, hvad er forskellen i næste måned?

Den engelske er dog allerede dyr i.f.t. den tyske.
Overskriften på den engelske antyder til gengæld at der er samfald for
175 og 175MX -kickstartere, hvilket kvalificerer den tyske til din brug

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 22:48

On Wed, 03 May 2006 23:27:49 +0200, Armand wrote:
> Hva' pokker: 3, eller 6 dage, hvad er forskellen i næste måned?

Ikke meget, men 3 dage ekstra med MC'en er nu engang dejligt :)

> Den engelske er dog allerede dyr i.f.t. den tyske.
> Overskriften på den engelske antyder til gengæld at der er samfald for
> 175 og 175MX -kickstartere, hvilket kvalificerer den tyske til din brug

Hmm... Jeg kan vist stadig nå at afbestille kickstarteren til 550,- men
fatter ikke ebay/tysk.

Hvis nogen orker at sætte ebaykonto til hjælp skal jeg nok sørge for
bankoverførsel og modtageradresse :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Dr.Enduro

Dato : 04-05-06 16:04

Michal wrote:

> [...]
> fatter ikke ebay/tysk.
>
> Hvis nogen orker at sætte ebaykonto til hjælp skal jeg nok sørge for

Et andet forslag: Skynd dig at indrette en konto ved ebay (det tager
vistnok et par dage) og skriv så til makkeren, det skulle da være
underligt, hvis han ikke kan lidt engelsk.

--

Hilsen Jan

Fra : Michal

Dato : 04-05-06 16:58

On Thu, 04 May 2006 17:03:44 +0200, Dr.Enduro wrote:
> Et andet forslag: Skynd dig at indrette en konto ved ebay (det tager
> vistnok et par dage) og skriv så til makkeren, det skulle da være
> underligt, hvis han ikke kan lidt engelsk.

Virker en DK-konto både i UK og DE etc etc?

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Dr.Enduro

Dato : 04-05-06 18:26

Michal wrote:

> Virker en DK-konto både i UK og DE etc etc?

Ved ikke om der findes en DK-konto, men en ebay-konto virker overalt,
både i D og GB.

--

Hilsen Jan

Fra : Futte & Co.

Dato : 04-05-06 19:14

Dr.Enduro wrote:

> Et andet forslag: Skynd dig at indrette en konto ved ebay (det tager
> vistnok et par dage) og skriv så til makkeren, det skulle da være
> underligt, hvis han ikke kan lidt engelsk.

Smut ind på den engelske og opret der, det er meget nemmere . Den
tyske oprettelse foregår med snailmail. Når der skal handles er det også
nemmere at ebay mails er på engelsk. At tyskeren man handler med ikke er
skrap til engelsk, er til at klare med
http://babel.altavista.com/translate.dyn
Der er åbnet en svensk ebay, man kunne måske med fordel oprette på
svensk
Efterfølgende oprettes en PayPal konto i usa, men det er en anden
historie
forvirret ?????????

--

Jørgen, Brøndby
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : MKS - 74

Dato : 04-05-06 16:22

On 03 May 2006 21:47:31 GMT, Michal <usenet@spamwodzinskitrap.dk>
wrote:

>Hvis nogen orker at sætte ebaykonto til hjælp skal jeg nok sørge for
>bankoverførsel og modtageradresse :)

Jeg har flere konti, og netop en "skrot-konto" til alt det blandede
, send en mail hvis du skal ha' lidt hjælp....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Michal

Dato : 04-05-06 17:05

On Thu, 04 May 2006 17:21:42 +0200, MKS wrote:
> Jeg har flere konti, og netop en "skrot-konto" til alt det blandede
> , send en mail hvis du skal ha' lidt hjælp....

Tak for tilbudet.

Som jeg tidligere har skrevet har jeg allerede bestilt den hos en DK
forhandler. Så må jeg lære at spare pengene næste gang via ebay.

Tak til ebay-folket, jeg skal nok huske ebay-muligheden til en anden
gang :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 20:59

On Wed, 03 May 2006 20:15:49 +0200, Dr.Enduro wrote:
> Du kunne jo også prøve sådan en svend her:

[snip url]

Det er til en 2004 model, og MX'er... Og den ser helt anderledes ud :)

Men den passer garanteret, og billig er den også...

Nogen som forstår tysk? :P

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Dr.Enduro

Dato : 04-05-06 16:04

Michal wrote:

> [snip url]
>
> Det er til en 2004 model, og MX'er... Og den ser helt anderledes ud :)
>
> Men den passer garanteret, og billig er den også...
>
> Nogen som forstår tysk? :P

Jeg kan godt snakke lidt tysk, sig til, hvis du skal have noget hjælp.

--

Hilsen Jan

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 16:17

On 03 May 2006 07:08:31 GMT, Michal wrote:
> Nej, nej. Eller... måske 1 mm ned i "hjørnetingen", men aner ikke hvor
> langt ned man skal før at der er fold-sammen-mekanisme.

Så er der billeder :)

Selve kickstarteren:
<http://null.dk/~michal/DSCN8660.JPG>
Hjørnet, eller hvad det nu hedder:
<http://null.dk/~michal/DSCN8655.JPG>

Jeg skal helt sikkert øve mig noget mere... jeg prøvede tidligere idag
på alle mulige måder (undtagen frigear :P), men har simpelt hen ikke
været i stand til at løbe den igang. Garanteret fordi jeg er splejs :(

Er der nogle 'teknikker' en splejs kan bruge så det er lettere at løbe
den igang? Andre end at spise mere og motionere :P

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 17:44

Michal skrev:

> Så er der billeder :)
>
> Selve kickstarteren:
> <http://null.dk/~michal/DSCN8660.JPG>
> Hjørnet, eller hvad det nu hedder:
> <http://null.dk/~michal/DSCN8655.JPG>

Se dét var jo noget helt andet!
Det er selve akslen hvorom kickstarteren drejer sig når den slåes ud!

Den rest som bruddet tydeligt ses på på "hjørnet" burde kunne slås ud så
der fremkommer et hul. Tilbage er så at finde en passende bolt til
hullet og spænde den løst på "hjørnet" og efterfølgende svejse
kickstarterarmen på bolthovedet.
Dén reperation giver ikke låsepositionen når kickstarteren er slået ind,
men vil fint udgøre en nødløsning i den tid der går inden du får den
bestilte hjem :-|

Skaden kunne forøvrigt sikkert have været undgået hvis man(!) havde
givet mekanismen et pift med kædespray'en i ny og næ - Især hvis det er
en vinterkørsels-cykel

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 18:03

On Wed, 03 May 2006 18:44:22 +0200, Armand wrote:
> Den rest som bruddet tydeligt ses på på "hjørnet" burde kunne slås ud så
> der fremkommer et hul. Tilbage er så at finde en passende bolt til
> hullet og spænde den løst på "hjørnet"

Risikerer man så ikke at kickstarteren "falder ud"? Er den mon ikke sat
fast med en form for låseting i bunden? Det må jeg kigge nærmere på :)

> og efterfølgende svejse kickstarterarmen på bolthovedet.

Hmm, er det stærkt nok i svejsningen hvis man kun svejser rundt langs
kanten af bolten ind mod kickstarterarmen?

Btw. hvordan har svejsninger det egentligt med støbejern? Går ikke ud
fra at kickstarteren er det, men en gut spurgte om den ikke var lavet af
det, så blev i tvivl :)

> Dén reperation giver ikke låsepositionen når kickstarteren er slået ind,
> men vil fint udgøre en nødløsning i den tid der går inden du får den
> bestilte hjem :-|

Bestemt... men der har nu aldrig været (låseposition). Så mangler jeg
blot at finde et svejseapparat...

> Skaden kunne forøvrigt sikkert have været undgået hvis man(!) havde
> givet mekanismen et pift med kædespray'en i ny og næ

God idé... mon ikke også der er mange andre af den slags steder man kan
give med klisteroliespray :)

> - Især hvis det er en vinterkørsels-cykel

Har det ikke været, men for et/to år siden stod den ude (!) da der ikke
liige var garageplads/etc :(

Bl.a. også efter den 'tur' at den fik skiftet udstødningsforrør(?), da
den larmede lidt ligesom en (indsæt noget som alle kigger sig om efter
og holder børn for ørerne ved) pga. kæmpe rusthul.

Men nu har den et dejligt varmt kælderrum om vinteren :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 20:53

Michal skrev:

> Risikerer man så ikke at kickstarteren "falder ud"? Er den mon ikke sat
> fast med en form for låseting i bunden? Det må jeg kigge nærmere på :)

Bolt i ovenfra med passende gevind udragende nedenunder, hvorpå
låsemøtrik fastspændes så bolten akkurat kan dreje rundt!
= Bolt falder ikke ud og kickstarter kan stadig slåes ud/ind!

> Hmm, er det stærkt nok i svejsningen hvis man kun svejser rundt langs
> kanten af bolten ind mod kickstarterarmen?

Burde det være!
Ellers kan man jo leve på erfaringerne og svejse grundigere (á lave en
fuge) i "second prototype"

> Btw. hvordan har svejsninger det egentligt med støbejern? Går ikke ud
> fra at kickstarteren er det, men en gut spurgte om den ikke var lavet af
> det, så blev i tvivl :)

Got á point there!
Støbejern sucks; men er også meget sprødt og knækker let ved slag
hvorfor det ville være ulogisk til en kickstarter IMHO.
Armen er nok snarere sænksmedet(*) :-/

> ........der har nu aldrig været (låseposition).

Dén har nok været tæret fast længe før tappen (nu) tærede/knækkede, og
burde måske have været taget som et varsel om problemernes komme og som
sådan foranlediget brug af WD40/lign. og kædespray :-/

> God idé... mon ikke også der er mange andre af den slags steder man kan
> give med klisteroliespray :)

JO!
Og dét er måske problemet ved de velfungerende moderne motorcykler - Man
får ikke lige gået dem efter med smørekanden i krogene når man alligevel
smører kabler og kæde (som er næsten servicefri idag)

På begge mine tidligere Peugeot'er har jeg ærgret mig over at spindelen
til reservehjulet, der hænger oppe under bagagerummet, ruster ubrugeligt
fast; men heldigvis har jeg (7-9-13) ikke haft brug for reservehjulet på
nogen af dem.
Men: Da jeg hentede min nuværende 'Gøjt fra det første serviceeftersyn
jeg nogensinde har haft en bil til (garanti, You know!), opdagede jeg at
der var et punkt på servicesedlen der hed "smøring+motion af
reservehjuls-spindel"
Mine trængsler/ærgelser omkring dén detalje hidtil, har alså været
selvforskyldt eftersom jeg ikke selv har fået smurt/motioneret
pågældende spindel jævnligt

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 21:16

On Wed, 03 May 2006 21:53:14 +0200, Armand wrote:
> Bolt i ovenfra med passende gevind udragende nedenunder, hvorpå
> låsemøtrik fastspændes så bolten akkurat kan dreje rundt!
>= Bolt falder ikke ud og kickstarter kan stadig slåes ud/ind!

Nogle gange er den simple løsning den gode.

> [snip støbejern]

Hvad er der galt ved at svejse i støbejern?

> Armen er nok snarere sænksmedet(*) :-/

Varmeformgivet? Eller...?

Men ville det ikke give nogenlunde samme problemer som støbejern, blot i
mindre omfang?

> Dén har nok været tæret fast længe før tappen (nu) tærede/knækkede, og
> burde måske have været taget som et varsel om problemernes komme og som
> sådan foranlediget brug af WD40/lign. og kædespray :-/

Hehe, det må være laang tid siden den er rustet væk så... Kan ikke
engang huske der har været en sådan låseposition...

Men kan se der sidder et lille hul i "hjørnet", som kunne være en
fjeder-udskudt-kuglehul til netop sådan en foranstaltning...

[snip peugeot-snak]

> Mine trængsler/ærgelser omkring dén detalje hidtil, har alså været
> selvforskyldt eftersom jeg ikke selv har fået smurt/motioneret
> pågældende spindel jævnligt

Æv... men man lærer af sine fejl :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 22:00

Michal skrev:

> Hvad er der galt ved at svejse i støbejern?

Sprødheden der medfører fine revner mellem det kolde meteriale og den
smalle zone der har været varmet op til smeltepunktet!
Men det kan da lade sig gøre med rette teknik og elektrode :-|

> Varmeformgivet? Eller...?

Ups! Glemte at indføre min markerede fodnote

(*):
Glødende pind ind imellem to halve forme - STOOR hammer (á
pressemaskine): *BANG* og så passer pinden efter formen

Så din definition er korrekt!

> Men ville det ikke give nogenlunde samme problemer som støbejern,
blot > i mindre omfang?

Faktisk sænksmedes så komplekse emner som krumtappe (godtnok á flere
etaper/forme fra "tykt rundjern" til krumtap-lignende ting klar til
videre forarbejdning!).
Fordelen er at "rundjernets" homogene struktur á langsgående "linier"
bibeholdes i det tildannede emne, hvor f.eks. neddrejning af en stor
klump jern til den ligner en krumtap medfører at alle "linier" bliver
skåret over!

> [...]
> Men kan se der sidder et lille hul i "hjørnet", som kunne være en
> fjeder-udskudt-kuglehul til netop sådan en foranstaltning...

= en vaskeægte Ahaa-oplevelse(tm)

> [snip peugeot-snak]
>
> Æv... men man lærer af sine fejl :)

Synes blot lige at du fortjente at høre at jeg bevisligt også
misvedligeholder, nu jeg flamede dig offentligt

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 22:32

On Wed, 03 May 2006 23:00:26 +0200, Armand wrote:

> Ups! Glemte at indføre min markerede fodnote
>
> (*):
> Glødende pind ind imellem to halve forme - STOOR hammer (á
> pressemaskine): *BANG* og så passer pinden efter formen

Aah, det så jeg noget om med nogle prototype presseforme formere på DTU
åbent hus, noget med roterende forming af plader...

> [...]
> bibeholdes i det tildannede emne, hvor f.eks. neddrejning af en stor
> klump jern til den ligner en krumtap medfører at alle "linier" bliver

Lidt ligesom årerne i træ... og forskellen på at hugge brænde på langs
eller tværs af årerne.

>= en vaskeægte Ahaa-oplevelse(tm)

De er guld værd :)

> Synes blot lige at du fortjente at høre at jeg bevisligt også
> misvedligeholder, nu jeg flamede dig offentligt

Hmm, det tror jeg faktisk jeg overså helt pga. al den dejlige nye viden
jeg så :)

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 23:17

Michal skrev:

> Lidt ligesom årerne i træ...

Snarere de langsgående fibre!

> .......og forskellen på at hugge brænde på langs eller tværs af årerne.

Ja, nemlig ja!

Billedligt talt er der forskel på at save et zig-zag lyn ud af en tyk
gren og lade en kvist vokse sig tyk i en zig-zag form!

Førstnævnte vil let flække når den er gennemtør, hvorimod sidstnævnte
altid vil bevare den naturlige grens smidighed trods formen

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 04-05-06 14:25

On Thu, 04 May 2006 00:16:32 +0200, Armand wrote:

> Snarere de langsgående fibre!

Er det ikke det samme alt afhængigt af om man skærer langs højden eller
bredden af træet? :P

> Billedligt talt er der forskel på at save et zig-zag lyn ud af en tyk
> gren og lade en kvist vokse sig tyk i en zig-zag form!

Glimrende billedlig forklaring...

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 17:53

Michal skrev:

> [...]
> kobling så motoren kommer i omdrejninger end at man med kort tilløb
> slipper kobling, og håber på "chok-start"?

Drejer du motoren over "en længere afstand" når du træder på
kickstarteren? Njah, der kommer sikkert ikke mere end to kompressioner
på et tråd plus måske en ekstra på motorens inerti efter tråddet, og de
2-3 kompressioner skulle være nok til at starte motoren - Også når man
løber den igang :-|

Fidusen er at løbe igang i så lavt gear som man kan koble til i uden at
baghjule blokerer - Som regel er det i praksis 2.gear:
Man sætter i 2.gear og spæner afsted i "tilløb" og idet man har opnået
højest mulige hastighed hopper man i sædet (for at belaste baghjulet så
det ikke blokerer) og chock-slipper koblingen!
Hvis man ikke skal fortsætte sekvensen med 50 meters ukontrolleret
baghjulskørsel er det en god ide i forvejen at beslutte sig for at
trække koblingen næsten øjeblikkeligt efter tilkoblingen
Starter motoren ikke bør man overveje tænding og dødemandsknap før næste
forsøg, og så ellers også ihukomme klassikeren: IKKE at give gas ved
koldstart med choker!

Simply as that!

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 21:03

On Wed, 03 May 2006 18:53:03 +0200, Armand wrote:
> [...]
> højest mulige hastighed hopper man i sædet (for at belaste baghjulet så
> det ikke blokerer) og chock-slipper koblingen!

Hmm, den med at hoppe op havde jeg ikke overvejet... ellers var resten
på plads...

Men ak... jeg må veje for lidt/løbe for langsomt/etc... Der skete ikke
en klap... kan være jeg ikke prøvede nok gange... prøver igen i
morgen... øv...

> Starter motoren ikke bør man overveje tænding og dødemandsknap før næste
> forsøg, og så ellers også ihukomme klassikeren: IKKE at give gas ved
> koldstart med choker!

Dem havde jeg også på plads...

Prøvede sågar en anden metode for at få mere fart på under opløb ved at
løbe i neutral, hoppe op, skifte gear til 2., og så slippe kobling.

Men den gik heller ikke...

> Simply as that!

Det siger jeg garanteret også når det først er lykkedes :P

--
Venlig Hilsen
Michal

Fra : Armand

Dato : 03-05-06 21:44

Michal skrev:

> Det siger jeg garanteret også når det først er lykkedes :P

Første erfaring bør vel egentlig også fortages ved varm motor, som man
ved der starter øjeblikkeligt :-/
Men jeg gentager: V. kold motor: Giv fuld choker og hold nallerne fra
gassen - Grib evt. omkring kontaktsættet t.v. for gasgrebet for ikke
ubevidst(*) at give fejl-gas før motoren giver de første host af sig
selv :-|

(*):
Jeg er med til at arrangere at de lokale unge kan køre RR gennem byens
fritidsklubber, og situationen er stensikker:
Dér er der gang på gang en yngling der fortvivlet (*de andre kører jo
allerede*!) skubber løs på den kolde YSR-racer for at få den slået
igang, og når man råber efter ham at der ikke må gives gas når man
bruger choker, får man svaret at "det gør jeg heller ikke" - Men ikke
desto mindre kan man se de store armbevægelser der fortvivlet pumper
vildt på gasgrebet - Demonstrativ hjælp er at vente til manden er totalt
opkogt af at skubbe rundt med motorcyklen med fuldt læderdress og gerne
tager mod fysisk hjælp: Fuld choker; højre hånd demonstrativt på tanken;
"stage" igang i 2.gear og motoren starter næsten øjeblikkeligt hvis ikke
den er blevet druknet totalt

--
Armand.

Fra : Michal

Dato : 03-05-06 22:21

On Wed, 03 May 2006 22:44:05 +0200, Armand wrote:
> Men jeg gentager: V. kold motor: Giv fuld choker

Fuld choker? Kan man andet end det og ingen choker? :)

> og hold nallerne fra gassen - Grib evt. omkring kontaktsættet t.v. for
> gasgrebet for ikke ubevidst(*) at give fejl-gas før motoren giver de
> første host af sig selv :-|

Ja, ubevidst snarere end bevidst... Kom kun til det ca. halvdelen af
gangene jeg skubbede ;)

> "stage" igang i 2.gear og motoren starter næsten øjeblikkeligt hvis ikke
> den er blevet druknet totalt

Hmm kan jo være jeg druknede pga. tidligere forsøg. Der lugtede også
lidt af benzin...

Det er vel noget med at pille tændrør op og lige tørre det...

Hvorfor er der mørkt om natten, og kun 24 timer i et døgn :/

--
Venlig Hilsen
Michal