MP3 + styrthjælm
Fra : Per Hansen

Dato : 01-05-06 12:43

Hej.

Er der nogen i gruppen, der kan anbefale en MP3 afspiller til brug sammen
med en styrthjælm?

Per Hansen

Fra : Anders Majland

Dato : 01-05-06 12:52

> Er der nogen i gruppen, der kan anbefale en MP3 afspiller til brug sammen
> med en styrthjælm?

NEJ - dvs jeg tror ikke du bliver tilfreds lygegyldigt hvad du vælger. Så
snart du kommer ud af byen vil vindstøjen overdøve musikken, medmindre du
skruer _meget_ op. "Koss the plug" og en sony model jeg ikke kan huske
forsøge at dæmpe udefrakommende støj - Videre af den vej er specialstøbte
propper fra f.eks Ear-Care i randers...

Ellers kan jeg ikke se nogen specielle krav til mc brug udover at det måske
vil være en fordel med en vandtæt...

Fra : Shsj

Dato : 02-05-06 06:13

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:4455f650$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> skruer _meget_ op. "Koss the plug" og en sony model jeg ikke kan huske
> forsøge at dæmpe udefrakommende støj - Videre af den vej er specialstøbte

JA - jeg bruger en Schuberth C2, hvor jeg har sat højtalere i, det virker
rigtig godt (inden for fartgrænserne).
--
Mvh.
Shsj

Fra : Armand

Dato : 02-05-06 15:58

Shsj skrev:
> [...]
> meddelelse news:4455f650$0$2093$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> JA - jeg bruger en Schuberth C2, hvor jeg har sat højtalere i, det virker

Og så er det tid for den lille historie jeg kan om en kammerat der
brugte en vinter til at bygge højttalere ind i sin gamle hjelm, samt
lave en forstærker til brug for dém:
Liggende på bordet kunne sagerne spille så højt at han ved første test
tabte ledningerne af bar forskrækkelse - Men efter forårets komme kunne
han ikke spille hjelmen op ved motorvejs-hastighed
Følgen blev at projektet skrinlagdes, ud fra en betragtning om at dét
ikke kunne være sundt for ørerne!

--
Armand
(med både MP3 og Koss-ThePlug's; men endnu uden at have testet

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-05-06 16:23

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Liggende på bordet kunne sagerne spille så højt at han ved første test
> tabte ledningerne af bar forskrækkelse - Men efter forårets komme
> kunne han ikke spille hjelmen op ved motorvejs-hastighed

Man må sige, at historien også er en god reklame for ørepropper.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Shsj

Dato : 02-05-06 19:44

> [...]
> (med både MP3 og Koss-ThePlug's; men endnu uden at have testet
> kombinationen på hjul. På arbejde derimod har det virket fremragende).

....Ja, der skal bruges sund fornuft, når man udsætter øret for støj. Ved ?85
dB(A) øges risikoen for høreskade betragteligt - hvorfor der, på danske
arbejdspladser, også er påbud om at bruge høreværn når lydniveauet er ?85
dB(A). Når højtalere indbygges i en mc hjelm, kan man i sin iver og
køreglædesrus have en tendens til at fyre ekstra op under musikken ("Born to
Be Wild" med Steppenwolf ), hvorved 85 dB(A)+ nemt nås ... til
sammenligning kan det nævnes, at støjniveauet ved et større middagsselskab
let når op på 85-90 dB(A). Når din (Armand) ven skrinlagde sit
"højtaler-i-hjelm-projekt" kan det måske hænge sammen med, at han brugte sin
gamle (...og måske larmende) hjelm.
Jeg vil anbefale, at man i et højtaler-i-hjelm-projekt finder en lydsvag
hjelm, fx en C2 el.lign., og i et lydsvagt miljø (med hjelmen på) vurderer
hvad en rimelig max volumen vil være. Herefter er det selvfølgeligt vigtigt
ikke at overskride denne max-volumen, når den får gas på motorvejen.

Koss-ThePlug's har rigtig god lydkvalitet og de holder en del støj ude, men
alt efter hjelm- og hovedform, kan det være, at de vil genere i ørene når
hjelmen presser på - det gør de i hvert fald i min hjelm og i mine øre.

Jeg vil klart anbefale højtalere i hjelmen.
Jeg har stor fornøjelse af at høre musik og radio under mc kørslen ... men
når jeg kører i byen, skal jeg bare huske at slå hjelmens "chin bar" ned,
før jeg skråler/brøler med på "Born to Be Wild" .

Fra : Shsj

Dato : 02-05-06 20:05

> [...]

danske arbejdspladser, også er påbud om at bruge høreværn når lydniveauet er
_>_85 dB(A). Når kører med højtalere i en mc hjelm, kan man i sin iver og

Fra : Patrick Westergaard

Dato : 01-05-06 14:47

Det har jo intet med mp3 afspilleren at gøre.....

jeg bruger selv nogle sony fontopia tror jeg de hedder, de tager det meste
vindstøj da de også fungerer lidt som ørepropper og kan helt klart anbefale
dem

mvh
Patrick