gsx 1100 f: blød affjedring i forgaffel
Fra : Henrik

Dato : 01-05-06 11:45

Hej.

Er der nogen, der ved hvordan man strammer op på forhjuls-affjedringen
(gsx1100f). Den kan gå helt i bund, når maskinen rokkes frem og tilbage
med bremset forhjul.
Jeg har læst, den skulle være justerbar, men jeg kan ikke finde noget.

mvh
henrik

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-05-06 12:29

"Henrik" <ingen@ting.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
tilbage
> med bremset forhjul.
> Jeg har læst, den skulle være justerbar, men jeg kan ikke finde noget.

Nye fjedre og nyt forgaffelolie gør underværker - min VF500F2 havde
samme problem, men efter ovennævnte operation var problemet fixet.
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 12:31

Henrik skrev:
> [...]
> med bremset forhjul.
> Jeg har læst, den skulle være justerbar, men jeg kan ikke finde noget.

Mon ikke at den efterhånden aldrende motorcykel kunne trænge til et par
nye fjedre :-/
De kan erhverves som uoriginale til mindre end en tusse!

Forgaffel-olien kunne sikkert trænge til en udskiftning samtidig!
Jeg tør næsten vædde min gamle Jeb's på at det er den originale olie der
stadig er i teleskopet, og at den stinker råddent som bare helvede :-|

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 01-05-06 12:52

Du trænger til nye fjedre.
I følge racetechs side er standard fjedrenepå en gsxf 100 frea '88 0.47
kg/mm og vejer du "bare" 90 kg anbefaler de 1,0 kg/mm fjedre..
Jeg har selv lige købt 1.1 kg/mm fjedre til min öhlins forgaffel, da de
medleverede 1.0 kg/mm var for svage til mig.

Men check selv hvad de anbefaler på www.racetech.com

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Henrik

Dato : 01-05-06 13:17

Taf for jeres hjælp. Jeg vil finde nogle nye fjedre.

Skal jeg så renovere gaflen med pakninger osv (der kommer ikke olie ud)?

Fjedrene tages ud af gaffelrørets top, går jeg ud fra.
Er det vanskeligt (er der fx fjederspænding på, når forgaflen er løftet) ?

Er racetech stedet at købe stumperne?

mvh
henrik

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 01-05-06 15:39

Henrik wrote:
> [...]
> Fjedrene tages ud af gaffelrørets top, går jeg ud fra.
> Er det vanskeligt (er der fx fjederspænding på, når forgaflen er

Du bør skifte pakdåserne, det vil være træls at de begynder at lække når du
har samlet det hele.
Det burde ikke være vanskeligt at skifte, skru preload helt ud først (har
gjort det på en yamaha, på en kawasaki zx-12 er det næsten umuligt uden et
special-værktøj)
Og der er mange firmaer der laver fjedre, se på nettet. Bare sørg for at de
er kraftige nok, de fleste firmaer laver en fjeder der er "10% hårdere end
originalt", og det er ikke meget i dit tilfælde...

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 22:11

Peter Jakobsen skrev:

> Du bør skifte pakdåserne, det vil være træls at de begynder at lække når du
> har samlet det hele.

Hvis(!) man blot skifter fjedrene ovenud, og forudtaget at den ikke helt
nye 'Zuki har bundaftapnings-skruer nederst på teleskoperne, er en
videre adskillese ikke nødvendig for olieskifte og kan derfor udskydes
til den dag at simmerringene endelig begynder at lække :-|

Noget andet er at hvis den gamle olie viser sig at være så gammel og
rådden som jeg tidligere har mistænkt den for, så ville det være på sin
plads at skille teleskopet ad for at inspicere de bøsninger, som er
teleskopets egentlige (glide-)lejring for skader á nedslidning ind til
det underliggende messinglag :-|

> Det burde ikke være vanskeligt at skifte, skru preload helt ud først (har
> gjort det på en yamaha, på en kawasaki zx-12 er det næsten umuligt uden et
> special-værktøj)

Henrik har ligefrem selv forudset problemet med når forhjulet støtter,
så med sådan en skrue-tæft kan det ikke gå galt!

Stik modsat for en af mine ungdomkammeraters vedkommende da han skruede
først den ene teleskop-top af og da dén ikke sprang så voldsomt ud som
frygtet skruede han friskt væk den anden ud også - Hán havde dog ikke
forudset at motorcyklen hvilede kraftigt på forhjulet derved at den blot
stod på sidestøttebebet: Proppen nærmest skød sig ud af toppen på
teleskopet og hen over naboen hæk, som motorcyklen forøvrigt tiltede
over i også da forgaflen sank i bund

--
Armand.

Fra : Buffi

Dato : 01-05-06 17:58

> Er der nogen, der ved hvordan man strammer op på forhjuls-affjedringen
> (gsx1100f). Den kan gå helt i bund, når maskinen rokkes frem og tilbage
> med bremset forhjul.
Nye progressive fjedre skal der til.. De er af til på tilbud louis.de
til ca. 70 Euro+7 Euro fragt.
Jeg fulgte til min gsx1100g opskriften på:
http://1200bandit.de/gabel.htm
og skiftede simmerringe (pakdåser) og støvringene samtidigt.

mvh Erik

Fra : Henrik

Dato : 02-05-06 08:47

Hej gruppe.

Endnu en gang mange tak for hjælpen. Jeg vil se at få skiftet fjedre og
olie nu. Til vinter vil jeg så give gaffelbenene et hovedeftersyn. Jeg
kan dårligt undvære dyret i flere dage, nu hvor det endelig blev forår

mvh
henrik