En lille advarsel til dem der skal til at ~
Fra : Jan Bachman

Dato : 30-04-06 11:03

Når man står på manøvrebanen og skal op på en MC første gang, kan
spændingen og iveren let overskygge fornuften. Og der er MANGE der er
nede og ligge første gang på manøvrebanen.

En af mine bekendte skulle i sidste uge til at tage hul på
drengedrømmen, og startede på kørekortundervisningen til stor MC. På
manøvrebanen gik det galt i et sving. Han væltede og brækkede flere
knogler, og er sat ud af spillet i de næste tre uger :-/ Han hygger
sig nu på hospitalet med bilblade, da lysten til MC ligger på et ret
lille punkt.

Hvis I kender nogen, der skal til at starte, så husk dem på at få alt
nødvendigt sikkerhedsudstyr på, inden de sætter sig op på dyret -
uanset om det er 30 grader og høj solskin. På med hjelm, jakke,
bukser, handsker og støvler. Hellere svede end bløde! Jeg var selv
nede og kysse asfalten i sin tid, og havde heldigvis alt gearet på.

/Jan

Fra : Sune

Dato : 30-04-06 15:32

"Jan Bachman" <jamen@davs.du> skrev i en meddelelse
> [...]
> knogler, og er sat ud af spillet i de næste tre uger :-/ Han hygger
> sig nu på hospitalet med bilblade, da lysten til MC ligger på et ret

Av det lyder ikke godt. Stakkels mand.

> [...]
> bukser, handsker og støvler. Hellere svede end bløde! Jeg var selv
> nede og kysse asfalten i sin tid, og havde heldigvis alt gearet på.

Hvad havde han på af udstyr udover hjelm ?
Allerede første aften burde kørelæreren sige, at ingen nærmer sig
motorcyklen uden fuld feltuniform til MC inkl. læderhandsker etc.

MC-hilsen Sune

Fra : Jan Bachman

Dato : 01-05-06 16:46

On Sun, 30 Apr 2006 16:31:32 +0200, "Sune" <formel999@hotmail.com>
wrote:

>Hvad havde han på af udstyr udover hjelm ?

Jeg ved det faktisk ikke endnu, da jeg kun har fået et par sparsomme
emails fra ham, men han brækkede begge arme, samt den ene albue
Men han kan jo sagtens bare være faldet ekstremt uheldigt, selvom han
havde det hele på.

Da jeg selv tog kortet for et par år tilbage, kørte vi på vej i
skolens dumme forede keddeldragter uden panser. Set i baglyset gyser
jeg lidt over det. På manøvrebanen var der dog både jakke og bukser
med panser til rådighed, men ingen handsker. Dem havde jeg selv med.
En med-elev faldt uden handsker og fik revet sine hænder til blods. En
simpel førstehjælpskasse kunne de ikke engang mønstre :-/

>Allerede første aften burde kørelæreren sige, at ingen nærmer sig
>motorcyklen uden fuld feltuniform til MC inkl. læderhandsker etc.

Enig.

/Jan

Fra : Andersen [3650]

Dato : 30-04-06 16:52

> [...]
> bukser, handsker og støvler. Hellere svede end bløde! Jeg var selv
> nede og kysse asfalten i sin tid, og havde heldigvis alt gearet på.

Da jeg i det herrens år 1987 tog MC-kort havde kørelæren da alt
udstyr til eleverne. Men det er måske på vej nedaf mht hvad skolerne
stiller til rådighed for eleverne????? Han lejede endda MC ud til eleverne
når kortet var i hus (så man kunne komme ud og få "luft bag ørene")

Fra : Jacob

Dato : 30-04-06 20:45

> [...]
> stiller til rådighed for eleverne????? Han lejede endda MC ud til eleverne
> når kortet var i hus (så man kunne komme ud og få "luft bag ørene")

Da jeg tog kortet i 2003 var der også fuldt udstyr til udlåns, både på
køreskolen og på køreteknisk anlæg. Dog var noget af det ret godt slidt...

Mvh Jacob

Fra : Carl Dragert

Dato : 30-04-06 20:58

"Jacob" <SuNk(nospam)@goatstorm.dk> wrote in message

> Da jeg tog kortet i 2003 var der også fuldt udstyr til udlåns, både på
> køreskolen og på køreteknisk anlæg. Dog var noget af det ret godt slidt...

Hvilket måske indikerer betydningen af at have det på

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 30-04-06 21:24

og jeg tog kørekort i 1973 i cowboybukser og t-shirt. det var nemlig varmt,
og kørelærrerens mz var meget mindre end min egen...

Edvard

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 01:34

Edvard Korsbæk skrev:
> og jeg tog kørekort i 1973 i cowboybukser og t-shirt. det var nemlig varmt,
> og kørelærrerens mz var meget mindre end min egen...

Jeg tog kortet i '77, og dengang havde enhver "næsten-attenårig"
knallert og dermed egen hjelm. For min part bestod udstyret tillige af
sort læderjakke og popstøvler, og på den måde havde jeg som sådan samme
udstyrsniveau som datidens motorcyklister!

Så sent(?) som i de tidlige 80'ere var der et nybagt medlem i klubben,
der monterede fuldkåbe på sin GS850, samt købte sig en spraglet Pesci
læderdragt ved Sand-Jensen, der dengang også var stor mc-forhandler. Han
blev helt til grin og latteren forstummede først lidt da han under en
"dyst" på motortrafikvejen fik blokeret sit baghjul af uhensigtsmæssig
placeret bagage - Dér var der nok én og anden blandt de gummisko og
jeans -beklædte der kom til at fundere over hvad dagen kunne bringe. Men
folk tog stadig kørekort i de forhåndenværende kluns hjemme i klædeskabet.

Sådan som dress med alskens monterede stødzoner, er blevet reglen mere
end undtagelsen i dag, kan det til gengæld synes voldsomt når kørelærere
lader elever køre i det tilfældige kluns som de uden nærmere omtanke
møder op i, og personligt tager jeg det som en falliterklæring fra
kørelærers side at komme trillende i bybilledet med en skovturs-beklædt
mc-elev foran sig - Således har jeg forlængst skilt den lokale Bo Løyche
fra min tillidsliste efter at have set hám i trafikken med en elev i
skjorte; shorts og sejlersko :-|

--
Armand.

Fra : Brian Sørup

Dato : 01-05-06 13:06

> Således har jeg forlængst skilt den lokale Bo Løyche
> fra min tillidsliste efter at have set hám i trafikken med en elev i
> skjorte; shorts og sejlersko :-|

Jeg har set en lokal kørelærer tage en prøvetur på en V-Rod iført
shorts, T-shirt og badesandaler - det var til Action-Day i Hirtshals, og
de gange jeg har været oppe for at prøve bl.a. Buell og HD er der altså
blevet kørt ,,, hmmmmmmmm - friskt til........
--
Brian Sørup
Honda VFR 750 F RC36

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 01-05-06 14:20

Nå, i var velhavende i Fredericia.
HJELM....

Edvard

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 22:16

Edvard Korsbæk skrev:
> Nå, i var velhavende i Fredericia.
> HJELM....

Det var jo lovkrav - Og jeg har altid fulgt lovens ord til punkt og
prikke!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 30-04-06 22:10

> [...]
> bukser, handsker og støvler. Hellere svede end bløde! Jeg var selv
> nede og kysse asfalten i sin tid, og havde heldigvis alt gearet på.

Ordentlige køreskoler sørger for udstyr og ordentlig instruktion af
hver elev.

Udstyret er dog ikke nogen garanti imod brækkede knogler og meget
andet!!!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Asger Steffensen

Dato : 01-05-06 04:40

Tjae, det er abbenbart meget forskelligt fra skole til skole.

Min koerelaerer i '89 lod mig koere paa sin CM400T i mit eget toej,
dvs. cowboybukser, alm. skindjakke og bare haender.
Hans undervisning var til gengaeld over gennemsnittet.

Det var foerst nogle aar senere da jeg havde faaet min foerste MC at en
god ven gjorde mig opmaerksom paa sikkerhedsbeklaedning, og sendte mig
ud for at koebe en brugt laederdragt.

Asger

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-05-06 15:04

Jan Bachman <jamen@davs.du> writes:

> Hvis I kender nogen, der skal til at starte, så husk dem på at få alt
> nødvendigt sikkerhedsudstyr på, inden de sætter sig op på dyret -

Det gjorde jeg.

Jeg vil gerne anbefale, at man liiiige lyner foret ud først :)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."