?Hjelm til barn
Fra : Jørn N. Andersen

Dato : 29-04-06 16:16

Hej
Jeg skal ud købe en hjem til min datter på 8 år - primært til
småture.
Indeledningsvis - hun bruger briller - så en klaphjelm kunne vel
friste.
Betyder vægten noget?
Kender i mærker som i vil anbefale?
Har kig på en klaph** fra louis: varenr. 50400601.
Gode råd og bemærkninger ønskes.
vh
Jørn
//nybagt K100RT-kører

Fra : Sune

Dato : 29-04-06 18:28

"Jørn N. Andersen (slet F3G3M)" <jna@F3G3Mc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> småture.
> Indeledningsvis - hun bruger briller - så en klaphjelm kunne vel

Ja vægten betyder noget for mindre børn. Det er af samme årsag, at loven
ikke forlanger at børn under 8 år skal have hjelm på ( dog ikke noget jeg
vil anbefale).

Hvis vægten er for stor kan det skade nakken på barnet i forbindelse med en
lidt for kraftig acceleration, da deres nakkemuskler ikke er så stærke
endnu.

Derfor findes der specielle børnehjelme, som du bl.a. også kan finde på
Louis.de.

mc-hilsen Sune

Fra : Anders Majland

Dato : 29-04-06 20:45

> Ja vægten betyder noget for mindre børn. Det er af samme årsag, at loven
> ikke forlanger at børn under 8 år skal have hjelm på ( dog ikke noget jeg
> vil anbefale).

Vægten er _meget_ vigtig.

> Derfor findes der specielle børnehjelme, som du bl.a. også kan finde på
> Louis.de.

Normalt laver en hjelmskal i en størrelse og så er det bare mængden af fyld
der gør forskellem mellem xs og xxl

Caberg og Baynerd laver bla hjelme med små yderskaller - og de fåes ned i
meget små størrelser. Der er også en østjysk forhandler der reklamerer med
små caberg i DBA.

/A

Fra : Bøv

Dato : 29-04-06 23:22

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:4453c35b$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Vægten er _meget_ vigtig.

> Normalt laver en hjelmskal i en størrelse og så er det bare mængden af
> fyld der gør forskellem mellem xs og xxl

Ikke helt korrekt...mange fabrikater laver hjelmene i flere skal str. som
regel 2 eller 3 når det drejer sig om voksen hjelme.
Børnehjelme er self med meget mindre skaller.

Jan

Fra : KS

Dato : 30-04-06 11:53

> Ikke helt korrekt...mange fabrikater laver hjelmene i flere skal str. som
> regel 2 eller 3 når det drejer sig om voksen hjelme.
> Børnehjelme er self med meget mindre skaller.
>
> Jan

Jeg fik at vide i Louis biksen i hamburg at (de hjelme jeg kiggede på)
Shark, Arai og nolan _er_ samme skal.... Det var i hvert fald sådan jeg blev
(fejl?)informeret....

/Ken
Hornet '04

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 02:02

KS skrev:

> Jeg fik at vide i Louis biksen i hamburg at (de hjelme jeg kiggede på)
> Shark, Arai og nolan _er_ samme skal.... Det var i hvert fald sådan jeg blev
> (fejl?)informeret....

Tag forbi nærmeste forhandler og se om der er nogen visuel
størrelsesforskel på str. XS hhv. XL indenfor samme fabrikat!
JEG har endnu ikke lagt mærke til hjelme med forskel andet end hvad
label'en fortæller :-|

Ang. vægten så er vægt et væsentligt argument for alle brugere, og især
de spinklere byggede børn. Og klaphjelme ér altså generelt nogle
hundrede gram tungere, hvilket bevæger dem helt ud af det leje som de
fleste integralhjelme ligger i uanset materialevalget :-|

--
Armand.

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 30-04-06 18:01

Vægten er nærmest altafgørende for sikkerheden.
En 8 årig hals er ikke ret stærk, og vægten af hjelmen kan nemt være til
alvorlig/dødelig skade for halshvivlerne ved uheld - Også selv om kraniet
er blevet beskyttet.

Edvard Korsbæk

Fra : Jørn N. Andersen

Dato : 30-04-06 19:25

>Betyder vægten noget?
Tak for indlæggene - det er dejligt at læse om andres erfaring /
viden. Når man sidder og læser tilbud - kan let stryge ud "af en
tangent" - når lige man finder noget man tror der er et
godt "tilbud". Jeg kigger nu efter en "rigtig" børnehjelm.

Fra : Torben Scheel

Dato : 30-04-06 20:40

Jørn N. Andersen (slet U7Y4R) wrote:
> [...]
> tangent" - når lige man finder noget man tror der er et
> godt "tilbud". Jeg kigger nu efter en "rigtig" børnehjelm.

Jeg bruger Uwex Compact fra louis til mine unger på 6 og 9 - alle parter
er tilfredse, og prisen er ikke afskrækkende. Billeder :
http://www.dfmc.dk/gallery.asp?gid=789

--
vh
Torben