tændrør gevind igen
Fra : David

Dato : 28-04-06 08:54

efter at vente ca 3 uger på værkstedet skal reperarer tændrør's
gevinded er jeg kommet lige vidt
de kan ikke skaffe gevindsbøsninng, de siger at bøsning skal være
tændrør gevind 9x1 mm
9.1

xv 250 gevind, til tændrøret, man burte kunne få sådan en bøsning

jeg spurgte om de ikke kunne pille topstykket af, så kunne jeg få
gevinded lavet hos en
cylinderservice, som kunne lave det samme dag
men fik af vide fra motorcykel mekanikeren at det ville kosts 10 timer
a'500 kr

da de skulle pille motoren ud af stellet, for at pille topstykket af,
det troede jeg enlig at de var hvad det ville

men de har tænkt sig at reperere gevinded med topstykket på, altså
hvis de nongen sinde kan
få fat i en gevind bøsning på 9x1 mm

er der nogle her i gruppen, som hved hvor man kan købe en bøsning til
tændrør's gevind
i størelse 9x1 mm

er det helt umuligt, hved nogle hvad den rigtige størelse er? er den
virkeligt 9.1 mm og er aldrig
produceret, hvad skal jeg gøre?

skal jeg sælge lortet som skrot, pga et ødelagt tændrør's gevind?

*hulk*

mvh David

Fra : Studen

Dato : 28-04-06 12:33

"David" <davidjnj@jubii.dk> wrote in message

>skal jeg sælge lortet som skrot, pga et ødelagt tændrør's gevind?
>
>*hulk*
>

>mvh David

Hej David

Det er sgu synd for dig.. Hvor smadret er det gevind? Når nu det er så
besværligt at få repareret "rigtigt", burde man måske overveje at ty til
snittap med masser af fedt, samt at lade den turne et par gange uden
tændrør!?

Hvad med at du ordnede det hele selv? Altså pillede motoren ud, afmonterede
topstykke, kørte det til cylinderservice, ny toppakning og så der ud af. Du
ville sikkert kunne være køreklar i slutningen af den kommende uge... :)

Det er ikke så svært som det måske lyder - jeg har ikke erfaring med din
model (eller andre for den sags skyld ;)
Jeg har været igennem præcis det samme som dig, og uden at være et mekanisk
orakel, er det da lykkedes mig...
Bare brug (digital)kameraet flittigt

Held og lykke
Stud

Fra : Menabra

Dato : 28-04-06 15:22

"David" <davidjnj@jubii.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Prøv at se her . Måske kan det bruges.
http://starrproducts.com/index.htm

Fra : Studen

Dato : 28-04-06 15:29

"Menabra" <monster@mail-online.dk> wrote in message

> Hej
> Prøv at se her . Måske kan det bruges.
> http://starrproducts.com/index.htm
> mvh

Been there done that.
Det smadrede gevindet 200%. Jeg havde bestilt til 12mm, men ikke lige tænkt
på stigning, da jeg troede de var universelle. Jeg har ikke engang gidet
tjekke, om det var det der gik galt, men under alle omstændigheder, var det
penge lige ud af vinduet....

Stud

Fra : Menabra

Dato : 28-04-06 16:18

"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gidet tjekke, om det var det der gik galt, men under alle omstændigheder,

Er der en svag ubetydelig, helt usandsynlig mulighed for at du har båret
dig forkert ad ?

Fra : Studen

Dato : 28-04-06 20:25

> Er der en svag ubetydelig, helt usandsynlig mulighed for at du har båret
> dig forkert ad ?
> mvh

Det vil jeg ikke mene. Jeg tror, som skrevet, at jeg havde fået fingre i en
"Back-tap" med den forkerte stigning (ellers skal jeg jo acceptere, at jeg
er en klovn ;) Ej, jeg gjorde mig meget umage, og plejer ikke at være SÅ
fummelfingret

Stud

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-06 10:05

Menabra skrev i meddelelsen
> [...]
>
>"Studen" <studen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der en svag ubetydelig, helt usandsynlig mulighed for at du har båret

Jeg tror heller ikke på værktøjet :-| Det giver ingen mening at forsøge at
skære gevind i et materiale der allerede ér ødelagt. Der bliver ingen styrke
i en sådan reparation. En rigtig bøsning er løsningen.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 01-05-06 02:35

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> skære gevind i et materiale der allerede ér ødelagt. Der bliver ingen styrke
> i en sådan reparation. En rigtig bøsning er løsningen.

Ofte vil det være de yderste rynker der er blevet ødelagt p.g.a. et
forkert isat tændrør og med pågældende værktøj kan man få fat i det
eksisterende gevind længere inde og derfra bevæge sig baglæns og rette
de ødelagte rynker til efter den oprindelige stigning. Dét finder jeg
ikke kritisabelt :-|

men det er selvfølgelig bydende nødvendigt at værktøjet matcher både
gevindets diameter og stigning for at man kan regenerere et gevind som
matcher tændrørets :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-06 22:06

Armand skrev i meddelelsen
<4455656d$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

> [...]
>eksisterende gevind længere inde og derfra bevæge sig baglæns og rette
>de ødelagte rynker til efter den oprindelige stigning. Dét finder jeg

Hmmm, sådan genkender jeg ikke problemet, snarere at rust i de inderste
rynker ødelægger gevindet, når tændrøret skrues ud. Hvad der vel også
bedst passer til David's problem. Jeg har også set gevind tære væk indefra,
men har tilgode at se et udefra ødelagt gevind.

mvh
Orla

Fra : David

Dato : 28-04-06 18:50

har hentede mc'en i dag

så nu er der ikke andet at gøre end at prøve selv, af med topstykket
osv.

desværre er gevinded helt færdigt

spøtter bare tændrør ud

jeg har aldrig prøvet det før, så hvordan det vil gå, ved jeg ikke.

jeg får se, gør jeg

men hvis jeg havde ventet på den blev rep af mekanikeren, så kunne
jeg nok ikke har kørt igen før til vinter

og 5000 for a pille topstykket af, og monterer det efter jeg selv havde
været til cylinderservice med topstykket....

sindsygt

jeg prøver at gøre som studen

tak for forslaget, nu har jeg ikke rigtig andet valg

David

Fra : Jan Diamant 2610

Dato : 30-04-06 15:24

For mange år siden, havde jeg en yam xs 360, der gik det ene
tændrørsgevind også, jeg havde nogen år forinden gået på jern
& metal, og tog derned og fik lov til, selv at lege med et helicoil
sæt, mit gevind var også rimeligt busted, så jeg fik tippet at skyde
2 helicoil i istedet for 1, det virkede, 1 time senere var det perfekt.

Men det var selvfølgelig også den gamle brede type.
Det kan lade sig gøre...

Mvh
Jan